Gå til innhold
Hundesonen.no

Alanos Españoles / Spanske Alanos: - valper


stillman

Recommended Posts

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar
Nydelige de var!

Laddich var jo spesielt sjarmerende!

Regner med navnene er utradisjonelle fordi de er ikke norske noen av dem. Så balla betyr nok ikke det vi antar :blink:

navn var forkortelse:

Potstillgold Balblair (balla med Spansk 'll': baya)

Postillgold Bruichladdich

Potstillgold Brora

Potstillgold Bushmills (milla: mia)

Potstillgold Bluegrass

Jeg er skotsk selv, men valpene har nå norsk pass !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen nydlige nurk. Jeg har jo drømt om denne rasen i 5-6 år, fikk helt hjertebank når jeg så denne tråden. Så utrolig nydlige valper :P Balla er min favoritt.

Var moren til valpene på hundelivsmessen i fjor? Tror jeg hilset på deg der, om det er deg da. Det var ihverfall to flotte tisper der :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var moren til valpene på hundelivsmessen i fjor? Tror jeg hilset på deg der, om det er deg da. Det var ihverfall to flotte tisper der :P

Hei, hadde jeg både Tora (moren til valpene) og Jurásica med til messen så du har det rett!

Jeg skal beholder Balla og Laddich; Milla skal til København, Brora til Los Tarantos og Blugrass skal to Las Tinieblas.

Vi håper å etablere rasen her i norden men trenger litt innspill fra Nordmenn og Svenskene! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, for en vakker hunderase dette var! Og ikke har jeg hørt om den før heller...

Hei Lola,

Først Alano'n importert til Norden er i København! Eieren til denne hann tar Milla.

Er du intressert å treffe Cody i København, 'PM' meg med email adressen din og jeg skal sende det videre til eieren til Cody. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært artig å møte ja, men ser jeg er litt treg med å oppdatere meg, bor dessverre ikke i københavn for tiden (men regner med å dra tilbake om et år eller to)

Men har du noen tips til sider der det står om denne rasen? Akkurat nå har jeg jo bare basert meg på utseende hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du noen tips til sider der det står om denne rasen? Akkurat nå har jeg jo bare basert meg på utseende hehe

ingen US basert sider er bra pga, ingen der skjenner til rasen!

digitaldog etc er helt på bæretur og resten (feks molosser.com) er stortsett litt samlet opplysning fra her og der og ikke sannheten i det hele..

www.lostarantos.net

www.alanosdelastinieblas.com

www.ambasorejas.com

www.monteleike.com

www.corrican.com

være så god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrulig kipt at jeg har glemt det lille av spansk jeg engang kunne :blink:

Jeg kunne tenke meg å lære mer om hvordan denne rasen har holdt seg de siste 50-100 årene. Har det hele tiden vært nok ekseplarer av rasen, eller har man vært nødt til å bygge den opp på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrulig kipt at jeg har glemt det lille av spansk jeg engang kunne :blink:

Har det hele tiden vært nok ekseplarer av rasen, eller har man vært nødt til å bygge den opp på nytt?

Jo, det har vært nok eksampler; antall rundt begynnelsen av 80 taller er litt uklar, men regner med mellom 200 og 300. Ikke alle ble involvert i restitusjon. Flest av de hundene kommet fra Cantabria, Encarticiones Dalene. Fjerne dalene har sikkert berget rasen, livet der oppe ikke endret mye i den siste århundre.

(unnskyld for mitt skriftlig norsk!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er "Opie" (Oso Pardo de los Tarantos) min senest valp fra Spania (bildet for to uker siden, 14 uker gamle)

opie.jpg

veldig sjelden alano!

Skjønn valp :ahappy: Kan jeg spørre hvorfor akkurat den valpen er sjelden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønn valp :ahappy: Kan jeg spørre hvorfor akkurat den valpen er sjelden?

så klart kan de spørre, Showtime! Utover faktum at enkel Alanos er ganske sjelden, Opie er veldig 'rustikk' i kroppstil, har sjelden pels (langt håret) og samtidig, snuten er bredere en gjennomsnit og han har scissor bite. Mann ser ikke mange som er så pen og samtidig så rustikk; å være 'pen' og sofistikert er mer vanlig......men etter min mening, Alano skulle ikke være sofistikert i utseende. Sjarmerende 'throw-back'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bitt har de vanligvis?

Opie, som da er langhåret, er han et godt eksemplar eller et ikke så godt eksemplar om man ser på hva spanjolene ønsker av rasen?

Kan jeg spørre om hvorfor du valgte denne rasen? Hva er det den har som ikke andre raser har?

Hva bruker du hundene dine til?

Gratulerer med valper forresten. De var en smule småsøte, men valper er jo alltids det. :-) Foreldrene er også flotte dyr.

Kan du fortelle litt om rasen, gemyttet, sosialitet ovenfor både mennesker og dyr. Har forstått de har et utpreget jaktinnstinkt, hvordan merker du dette i hverdagen med rasen?

Nysgjerrig jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bitt har de vanligvis?

prognathism eksister i rasen, så 'vanlig' er underbitt, gjerne inverse-scissor men scissor er helt greit; ikke først og fremst utstillingshund

Opie, som da er langhåret, er han et godt eksemplar eller et ikke så godt eksemplar om man ser på hva spanjolene ønsker av rasen?

Han er et veldigt godt eksempel av en pen rustikk Alano : ) Han er et eksempel mann kan bruke som referanse. Spanjolene er ikke enig om rasen heller; desverre politiks følger denne rasen også. Opie er langt fra gjennomsnitt. Mer om politiks ettervært

Kan jeg spørre om hvorfor du valgte denne rasen? Hva er det den har som ikke andre raser har?

enkelt sakt, historisksett Alanos som oppførte seg vanskelig eller framvist avvik fra akseptert natur ble avlivet med en gang, ellers lite insatts fra mennesker. Alano er adelig, intens og intuitiv mens lett å trene siden de vil behage.

Møte en og mann føler noe rart

Hva bruker du hundene dine til?

Før, vildsvin jakt, nå venting til neste jakt! Et par av dem hadde greie prøving med kvegge arbeid men det var bare øving. Synd at der er så mange vildsvin her i scandinavia uten mulig å jakt med hunder

Gratulerer med valper forresten. De var en smule småsøte, men valper er jo alltids det. :-) Foreldrene er også flotte dyr.

Kan du fortelle litt om rasen, gemyttet, sosialitet ovenfor både mennesker og dyr. Har forstått de har et utpreget jaktinnstinkt, hvordan merker du dette i hverdagen med rasen?

ingen problem, mens mann må forstår at de er flokk dyr hvis man her mer enn to på band. løper dem fri det er ikke noe problem. stabil og tålmodig med mennesker og barn. På jakt er det bare job selv om vi har et fleretall fremede hunder. Stortsett veldig sosial med vanlig sosialisering. Mer vanskelig med hunder som var vakt hunder

Nysgjerrig jeg :-)

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen US basert sider er bra pga, ingen der skjenner til rasen!

digitaldog etc er helt på bæretur og resten (feks molosser.com) er stortsett litt samlet opplysning fra her og der og ikke sannheten i det hele..

www.lostarantos.net

www.alanosdelastinieblas.com

www.ambasorejas.com

www.monteleike.com

www.corrican.com

være så god!

Tusen takk :wub:

Off... nå er jeg litt forelsket merker jeg. Har alltid tenkt at skal jeg om noen (mange) år ha en hund til, skulle det være en dalmatiner, grand danois, boerboel eller leonberger. Men nå er det visst enda en rase å vurdere her, de er jo absolutt helt nydelige. Men tror nok jeg skal ha enda litt mer erfaring før den tid, men den kommer nok. For makan til rase altså *sukk* :console:

Men en ting jeg ikke liker, er de kupperte ørene. Jeg synes rett og slett de er penere med naturlige ører. Iallefall på de aller fleste bildene jeg har sett nå, men det er jo noen få som kler å være kupperte også, virker som de blir klippet litt forskjellig kanskje? Eller det er jo sikkert hodeformen som varierer litt.

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...l%3Dno%26sa%3DN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg ikke liker, er de kupperte ørene. Jeg synes rett og slett de er penere med naturlige ører. Iallefall på de aller fleste bildene jeg har sett nå, men det er jo noen få som kler å være kupperte også, virker som de blir klippet litt forskjellig kanskje? Eller det er jo sikkert hodeformen som varierer litt.

Hi Lola, min mening er at hunder som skal på jakt etter vildsvin, skal ha sine ørene kupperte pga risiko for betennelse som kommer til å kreve antibiotikum mot bitt fra svinen. Ja, det er litt kunnskap involvert i praksis: hunden holder hodet sitt under skuldrene og kurve på ørene skal gjerne folger linjer av hunden sine skulder sett fra fronten. Forsøket er ikke alltid velykket..Igjen Alano er bruks hund og har stortsett hadde kupperte ører igjennom historia og jeg synes at de skal fremstår som den brukshund selv på utstillingen.

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...