Gå til innhold
Hundesonen.no

Alanos Españoles / Spanske Alanos: - valper


stillman

Recommended Posts

Stillman: Er du i Sverige og jakter villsvin? Her i landet har vi jo ingen viltlevende villsvin, men vet de har det i Sverige og bl.annet jakter med Dogo Argentino.

Hvor i landet holder du til og hvor er det mulighet til å få hilse på og tatt disse vidunderene i nærmere ettersyn?

Hva er prisen på forresten?

Du kan godt sende meg pm om du ikke vil svare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar
Stillman: Er du i Sverige og jakter villsvin? Her i landet har vi jo ingen viltlevende villsvin, men vet de har det i Sverige og bl.annet jakter med Dogo Argentino.

Vildsvin kommer inn til norge over grensen ved Aremark. Klart er det færre enn i Skåne feks, me det blir et problem snart nok!

Hvor i landet holder du til og hvor er det mulighet til å få hilse på og tatt disse vidunderene i nærmere ettersyn?

Hva er prisen på forresten?

du har PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først Alano'n importert til Norden er i København! Eieren til denne hann tar Milla.

Er du intressert å treffe Cody i København, 'PM' meg med email adressen din og jeg skal sende det videre til eieren til Cody.

Er det lenge siden? For det er vel en til her i Norge, som er 4 nå or so? Puma de Malandanza. Ser ut som ei fin dame det også!

Alanos er spennende, tenkte på de for 6-7 år siden, but not for me, then. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Er det lenge siden? For det er vel en til her i Norge, som er 4 nå or so? Puma de Malandanza. Ser ut som ei fin dame det også!

Hei, Ana!

Ja, Cody har vært is Denmark siden vår til 2002.

Så klart er Puma en greie dame, jeg kjenner henne og sin 'mor' og først så henne når hun var noen få uker gammel.

mvh

neil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en herlig rase, flotte hunder. :whistle: Men har man noe registrering på disse i NHL eller NKK i norge i dag? Hvis ikke så vil man vel desverre kunne få et problem i henhold til hundeloven.

hva mener du? rasen er ikke farlig og eksistere ikke på noen list i forbindelse til farlige hunder, så ser jeg ikke problem is forhold til hundeloven. Rasen er godkjent kun is Spania av RSCE, og der registere jeg hundene mine, men skal i fremtid bli FCI godkjent også; da kan de registreres her for de eierene som vil...........

og NHL eller NKK, jeg er ikke så intressert i klubber som er mest opptatt av utstilling av hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du? rasen er ikke farlig og eksistere ikke på noen list i forbindelse til farlige hunder, så ser jeg ikke problem is forhold til hundeloven. Rasen er godkjent kun is Spania av RSCE, og der registere jeg hundene mine, men skal i fremtid bli FCI godkjent også; da kan de registreres her for de eierene som vil...........

og NHL eller NKK, jeg er ikke så intressert i klubber som er mest opptatt av utstilling av hunder.

Var ikke ment som et angrep på rasen, det jeg har lest om den så virker den veldig trivelig! Men den har et "skummelt" utseende, og i norge i dag så er alle "skummeltutseende" hunder uten papirer fra nkk eller nhl i faresonen. Hundeloven pr i dag, krever at man som eier må kunne bevise at det ikke er inblandet noen av de forbudte rasene i hunden dersom det skulle kreves av politiet. Så en registrering i FCI ol. og NHL eller NKK burde være ettertraktet for dere som driver med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som et angrep på rasen, det jeg har lest om den så virker den veldig trivelig! Men den har et "skummelt" utseende, og i norge i dag så er alle "skummeltutseende" hunder uten papirer fra nkk eller nhl i faresonen. Hundeloven pr i dag, krever at man som eier må kunne bevise at det ikke er inblandet noen av de forbudte rasene i hunden dersom det skulle kreves av politiet. Så en registrering i FCI ol. og NHL eller NKK burde være ettertraktet for dere som driver med rasen.

nå er jeg med...okay men alle mine hunder har papirene fra RSCE (som NKK, FCI godkjent i Spania), ANCAE stamtavlene (BOE adoptert av RSCE) og PASS so tror at det går fint. greit å være obs på sånt : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg med...okay men alle mine hunder har papirene fra RSCE (som NKK, FCI godkjent i Spania), ANCAE stamtavlene (BOE adoptert av RSCE) og PASS so tror at det går fint. greit å være obs på sånt : )

Får håpe det holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maria Eng
Var ikke ment som et angrep på rasen, det jeg har lest om den så virker den veldig trivelig! Men den har et "skummelt" utseende, og i norge i dag så er alle "skummeltutseende" hunder uten papirer fra nkk eller nhl i faresonen. Hundeloven pr i dag, krever at man som eier må kunne bevise at det ikke er inblandet noen av de forbudte rasene i hunden dersom det skulle kreves av politiet. Så en registrering i FCI ol. og NHL eller NKK burde være ettertraktet for dere som driver med rasen.

Hei,

'mamma'n' til Puma som svarer :whistle:

Stemmer, rasen er supertrivelig :P Hadde nok heller ikke kjøpt en alano uten stamtavle pga det du skriver, men med denne på plass føler jeg meg rimelig sikker på at man ikke får problemer fra noe hold med en alano. For det første er dette en mye eldre rase enn de såkalte 'forbudte/farlige hundene'. For det andre har de ikke blitt brukt til hundekamp, men jakter i flokk, noe som umuliggjør en hundeaggressiv hund.

Mange spanske oppdrettere er negative til en FCI-registrering. De avler hunder til jakt/bruk og er svært selektive med å selge hunder ut av landet da de er redd for at rasen blir ødelagt (noe bl.a. amerikanere er mestere i). En FCI-registrering vil føre til økt fokus på utstilling og er i mine øyne ikke til det beste for rasens bruksegenskaper. Hehe selv fikk jeg kjøpe en etter å ha dokumentert at jeg skulle trene aktivt med rasen og etter og ha snakket med Neil på telefon sammen med oppdretter i Spania :-) (men de solgte meg den minste alano'en de fant da ;-))

Håper at økt informasjon om rasen bidrar til at alle 'glattpelsede kompakte hunder' ikke automatisk blir sett på som farlige.

Tror ihvertfall ikke min Puma har skremt noen når hun kommer logrende med hele ryggen :P

post-4416-1221073508_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

'mamma'n' til Puma som svarer :P

Stemmer, rasen er supertrivelig :whistle: Hadde nok heller ikke kjøpt en alano uten stamtavle pga det du skriver, men med denne på plass føler jeg meg rimelig sikker på at man ikke får problemer fra noe hold med en alano. For det første er dette en mye eldre rase enn de såkalte 'forbudte/farlige hundene'. For det andre har de ikke blitt brukt til hundekamp, men jakter i flokk, noe som umuliggjør en hundeaggressiv hund.

Mange spanske oppdrettere er negative til en FCI-registrering. De avler hunder til jakt/bruk og er svært selektive med å selge hunder ut av landet da de er redd for at rasen blir ødelagt (noe bl.a. amerikanere er mestere i). En FCI-registrering vil føre til økt fokus på utstilling og er i mine øyne ikke til det beste for rasens bruksegenskaper. Hehe selv fikk jeg kjøpe en etter å ha dokumentert at jeg skulle trene aktivt med rasen og etter og ha snakket med Neil på telefon sammen med oppdretter i Spania :-) (men de solgte meg den minste alano'en de fant da ;-))

Håper at økt informasjon om rasen bidrar til at alle 'glattpelsede kompakte hunder' ikke automatisk blir sett på som farlige.

Tror ihvertfall ikke min Puma har skremt noen når hun kommer logrende med hele ryggen :P

Tja, faktumet er jo at i følge hundeloven så er ikke den spanske kennelklubben sin stamtavle verd blekket den er skrevet med OM politiet skulle sette seg på bakbeina. De godtar kun papirer fra norske stambokførende organisasjoner, og da står man igjen med NKK og NHL. Bevisbyrden ligger på dere som eier, desverre (jeg syns det er helt hårreisende, misforstå meg rett her).

Hehe at ingen kan bli redd puma som logrer med hele seg, vel, jeg har hatt alt fra Collie til 3,6 kg griffon, og joda, folk klarer å være redd det utroligste. :P

Ang. FCI, så kan dere vel gå utenom dem? Såvidt jeg husker så er amerikansk bulldog godkjent i NHL, uten å være en FCIregistrert rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maria Eng
Tja, faktumet er jo at i følge hundeloven så er ikke den spanske kennelklubben sin stamtavle verd blekket den er skrevet med OM politiet skulle sette seg på bakbeina. De godtar kun papirer fra norske stambokførende organisasjoner, og da står man igjen med NKK og NHL. Bevisbyrden ligger på dere som eier, desverre (jeg syns det er helt hårreisende, misforstå meg rett her).

Har du dokumentasjon for det du skriver her? Hvor i hundeloven tolker du det dithen at de ikke godtar den spanske kennelklubben (som er FCI medlem) sin stamtavle. Hvor har du det fra at politiet kun godtar papirer fra norske stambokførende organisasjoner? Har selv snakket med flere i politiets hundepatrulje som har møtt Puma som sier det ikke er noe problem. Her snakker vi om renrasede hunder (selvom NKK ynder å kalle alt utenom den europeiske FCI som 'blandingsraser' frem til de velger og godkjenne rasen).

Som du sikkert vet er det mange raser i Norge som er godkjent å innføre til landet uten å være en 'FCI-godkjent' rase. Ved å forholde seg til mattilsynets liste over hva som kan importeres, tror jeg du kan sove trygt om natten :)

Ang. FCI, så kan dere vel gå utenom dem? Såvidt jeg husker så er amerikansk bulldog godkjent i NHL, uten å være en FCIregistrert rase. Dette visste jeg ikke, men sjekker det gjerne opp. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige hunder er det iallefall, og håper dere klarer å holde rasen til seriøse folk. Ser vel for meg at dette desverre kan være raser som tiltrekkes feil eiere.

Og håper, som Raksha her sier, at det ikke vil bli problemer med myndighetene her i landet. men hallo, det er NORGE vi bor i, ser de muligheten til å forby noe, så gjør det det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maria Eng

Takk. Jeg håper også at vi slipper useriøse alano-eiere. Det kan være nok med én person som ødelegger for alle andre. Blir bare litt provosert da denne rasen blir nevnt i sammen med 'kamphunder' eller 'farlige hunder' da raser som er avlet frem for å være hundeaggressive ikke er noe jeg selv vil assosieres med :-)

Forstår at jeg ikke kan omvende alle, men et par stykker er et stykke på vei ;-)

Ingen av valpene i det første og eneste alanokullet som er født i Norge blir solgt i Norge så noen stor rase blir nok ikke dette uansett i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dokumentasjon for det du skriver her? Hvor i hundeloven tolker du det dithen at de ikke godtar den spanske kennelklubben (som er FCI medlem) sin stamtavle. Hvor har du det fra at politiet kun godtar papirer fra norske stambokførende organisasjoner? Har selv snakket med flere i politiets hundepatrulje som har møtt Puma som sier det ikke er noe problem. Her snakker vi om renrasede hunder (selvom NKK ynder å kalle alt utenom den europeiske FCI som 'blandingsraser' frem til de velger og godkjenne rasen).

Som du sikkert vet er det mange raser i Norge som er godkjent å innføre til landet uten å være en 'FCI-godkjent' rase. Ved å forholde seg til mattilsynets liste over hva som kan importeres, tror jeg du kan sove trygt om natten ahappy.png

Dette visste jeg ikke, men sjekker det gjerne opp. Takk

Nja dokumentasjonen har jeg ikke, jeg har bare fått med meg hva som ble gjort i forbindelse med amerikansk bulldog, og arbeidet for å gå gyldig dokumentasjon på at det er en lovlig rase i norge. Jeg er rimelig sikker på at treffer du feil folk, så kommer du ikke langt med kun papirer fra spania, fordi hunden i norge er regnet som en blandingshund. Men man får jo gi litt tillitt til politiet og håpe at de bruker de små grå.

Jeg sover godt om natta uansett jeg da, har en fult nkk-registrert riesen. Men jeg hadde ikke sovet godt med en slik hund uten norske papirer oslo. Desverre. :)

Er dere interessert i nhlregistrering, så er det ikke veldig mange år siden amerikansk bulldog ble registrert der, og den amerikanske bulldogklubben er full av hyggelige hjelpsomme folk som sikkert kan gi dere noen tips. Er vel enda kortere siden presaen ble registrert i nhl.

Bare sånn for å ha sagt det enda en gang, jeg kjenner litt av historien til alanoen, og mener somsagt det virker som en veldig trivelig rase, pene syns jeg også dem er! Men utseende taler desverre i mot den pottitlandet norge.

Det skremmer meg dog litt at det er født et kull av rasen i norge, uten at dere har sjekket skikkelig opp gyldigheten av de spanske papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skremmer meg dog litt at det er født et kull av rasen i norge, uten at dere har sjekket skikkelig opp gyldigheten av de spanske papirene.

som sagt, det er kun spanske papirene som teller.......det blir ikke registrert her i norge og jeg er ikke intressert i hva norsk klubber syns om rasen, enkelt sagt. snu saken, hvor gyldig tenker du at NKK papirene skal være til en eier i feks. Tyskland??????? absolut null, mann trenger RSCE papirene og virker gyldig nok for dem som tok imot hundene på Gardermoen, veterinær, toll og politiet.

skal vi fortsetter med fantasi, okay, politiet er fortsatt ikke happy..dna fra blodsprøve fikser alt, da.

syns jeg at du vil bare skape litt uro, Raksha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, det er kun spanske papirene som teller.......det blir ikke registrert her i norge og jeg er ikke intressert i hva norsk klubber syns om rasen, enkelt sagt. snu saken, hvor gyldig tenker du at NKK papirene skal være til en eier i feks. Tyskland??????? absolut null, mann trenger RSCE papirene og virker gyldig nok for dem som tok imot hundene på Gardermoen, veterinær, toll og politiet.

skal vi fortsetter med fantasi, okay, politiet er fortsatt ikke happy..dna fra blodsprøve fikser alt, da.

syns jeg at du vil bare skape litt uro, Raksha :)

En eier i tyskland må ha papirer som er gyldige i tyskland, så enkelt er det med den saken. Men greit, beklager at jeg stiller spørsmål om ting dere tydeligvis finner ubehagelige. Jeg håper dere informerer fremtidige norske eiere om at hunden ikke er registrert i norge. Og at eventuelle fremtidige norske eiere er fornuftige nok til å sjekke hva det betyr dersom de treffer feil person i det norske politiet.

Jeg har aldri sagt et vondt ord om rasen, tvert i mot, jeg påpeker bare at de er "lovløse" i norge, på lik linje med blandingshunder, uansett hvor renraset dem er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maria Eng

Siden du nevner Tyskland...der får alano'en starte bla. på IPO prøver - uten å ha FCI-godkjennelse. Det jeg vil frem til er at reglene til NKK er et særnorsk fenomen som veldig mye annet :rolleyes:

Som du sikkert vet er det mange raser som er lovlige i Norge uten å ha FCI-godkjennelse, bla. boerboel uten at de føler seg 'lovløse' av den grunn :D

Du stiller ikke spørsmål som er ubehagelige...du stiller spørsmål for å provosere :)

Siden du har det med å bekymre deg så kan jeg ihvertfall berolige deg med at det ikke blir noen 'fremtidige eiere' du trenger å bekymre deg over. Oppdrettere av alano er nøye med hvem de selger hund til og vil svært nødig eksportere ut av landet uten å forsikre seg om at de kommer til eiere som passer rasen - ikke omvendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller ikke spørsmål som er ubehagelige...du stiller spørsmål for å provosere :)

Beklager at jeg blander meg i dette, men nei... Den siste som stiller spørsmål for å provosere er Raksha :) Måtte nesten humre litt for meg selv når jeg leste dette :D Mer konfliktsky person skal du lete lenge etter :P

Det er nok kun av en bekymring som Raksha kommenterer dette... Og fordi Norge desverre er Norge.. Ingenting er bedre enn at det ikke blir noe som helst tull med rasen her i landet, men jeg ville ikke blitt sjokkert om det BLE det, og da kan det være greit for dere eiere å ha anelser om det :D Og evnt visse lure triks i ermet (NHL eller annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Tyskland...der får alano'en starte bla. på IPO prøver - uten å ha FCI-godkjennelse. Det jeg vil frem til er at reglene til NKK er et særnorsk fenomen som veldig mye annet :rolleyes:

Som du sikkert vet er det mange raser som er lovlige i Norge uten å ha FCI-godkjennelse, bla. boerboel uten at de føler seg 'lovløse' av den grunn :D

Du stiller ikke spørsmål som er ubehagelige...du stiller spørsmål for å provosere :)

Nå var det vel jeg som visste at man kunne få raser registrert i NHL uten FCIgodkjennelse? Så jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det? Reglene i norge ER særnorske og kjipe, det er jo nettopp det jeg sier jo? Man har ingen rettigheter i norge med en hund som ikke anses som en rasehund av NKK og NHL - det er harde fakta. Er du uenig i det? Forøvrig heller ikke jeg som nevnte tyskland først.

Mulig du oppfatter dem provoserende, beklager det, men hva er greia da? Dere har en rase som ikke er registrert i norge. Det er det eneste jeg påpeker. Og spør om dere har noen planer om det, får til svar noe svada om utstilling og greier, og det lyser at ingen har satt seg inn i lovverket. Trist, for jeg syns Alanoen er en flott rase. Synd om eksemplarer av en fin rase må bøte med livet pga. lite vettuge eiere og oppdrettere som tror alt er greit fordi man har spanske papirer på den.

Siden du har det med å bekymre deg så kan jeg ihvertfall berolige deg med at det ikke blir noen 'fremtidige eiere' du trenger å bekymre deg over. Oppdrettere av alano er nøye med hvem de selger hund til og vil svært nødig eksportere ut av landet uten å forsikre seg om at de kommer til eiere som passer rasen - ikke omvendt :)

Er dette tilfellet så er jo ingenting bedre. :P

Forsvare rasen mot folk som ikke har møtt dem? Har du lest hva jeg skriver? Jeg har ikke sagt et negativt ord om rasen. Hvor har du det fra at du må forsvare RASEN? Det jeg spør om er registreringen, trenger du å gå i forsvar da, så må det da vel være for eiere og oppdretter som ikke har "interesse" av å skaffe rasen gyldige papirer i norge, dette har da ingenting med hundene i rasen å gjøre?

Ja kan gjerne legge diskusjonen død for min del, jeg har sagt mitt og stilt de spørsmåla jeg har lurt på, og fått noe som kan minne om svar. Jeg vil bare ha det på det tørre at jeg ikke sier at det er noe galt med alanosen som rase. Er papirarbeidet rundt jeg er kritisk til.

Ha en fin natt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel jeg som visste at man kunne få raser registrert i NHL uten FCIgodkjennelse? Så jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det? Reglene i norge ER særnorske og kjipe, det er jo nettopp det jeg sier jo? Man har ingen rettigheter i norge med en hund som ikke anses som en rasehund av NKK og NHL - det er harde fakta. Er du uenig i det? Forøvrig heller ikke jeg som nevnte tyskland først.

Mulig du oppfatter dem provoserende, beklager det, men hva er greia da? Dere har en rase som ikke er registrert i norge. Det er det eneste jeg påpeker. Og spør om dere har noen planer om det, får til svar noe svada om utstilling og greier, og det lyser at ingen har satt seg inn i lovverket. Trist, for jeg syns Alanoen er en flott rase. Synd om eksemplarer av en fin rase må bøte med livet pga. lite vettuge eiere og oppdrettere som tror alt er greit fordi man har spanske papirer på den.

Er dette tilfellet så er jo ingenting bedre. :lol:

Forsvare rasen mot folk som ikke har møtt dem? Har du lest hva jeg skriver? Jeg har ikke sagt et negativt ord om rasen. Hvor har du det fra at du må forsvare RASEN? Det jeg spør om er registreringen, trenger du å gå i forsvar da, så må det da vel være for eiere og oppdretter som ikke har "interesse" av å skaffe rasen gyldige papirer i norge, dette har da ingenting med hundene i rasen å gjøre?

Ja kan gjerne legge diskusjonen død for min del, jeg har sagt mitt og stilt de spørsmåla jeg har lurt på, og fått noe som kan minne om svar. Jeg vil bare ha det på det tørre at jeg ikke sier at det er noe galt med alanosen som rase. Er papirarbeidet rundt jeg er kritisk til.

Ha en fin natt. :lol:

Mine hundene har blitt importert med hensyn til, mattilsynet, grensekontroll og politiet..........Syns jeg at de der har litt mer av av det vi kaller for fornuft og overdømme enn en gjeng av suttring kjerringer........

Jeg fatter ikke hva du styre med, Raksha......Men, også for min del kan vi la det være, jeg selv har tatt imot dine bekymringine og mener du har fått svar men du fortsetter bare med spekulering om en sak som i nærmest fremtid blir ikke aktuelt viz., at sånn hund blir solgt til en nordmann i hunduvennelig norge!

Hundene mine er her nå pga at jeg jobber her for tida, og hvis noen kvalifisert nordmann får en alano i framtid, følge alle relevant opplysning med. du kan ikke mener ærlig at hvis jeg hadde tatt en alano til politiet i morgen at den skal bli tatt meg fra pga det er en 'blandingshund' her i norge? nei, hva du påpeker blant dine sutring er at den er farlige uten å skrive det sort hvit.

eiere og hunder som er ikke i strid med lovverk kan sov godt om natten. enkelt sagt. det finnes mange vanlig (mer hverdags) hundraser som er også godkjent av NKK som har eksempler avlivet nesten hverdag. NKK papirene hjelper ikke i sånn tilfell..

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hundene har blitt importert med hensyn til, mattilsynet, grensekontroll og politiet..........Syns jeg at de der har litt mer av av det vi kaller for fornuft og overdømme enn en gjeng av suttring kjerringer........

Jeg fatter ikke hva du styre med, Raksha......Men, også for min del kan vi la det være, jeg selv har tatt imot dine bekymringine og mener du har fått svar men du fortsetter bare med spekulering om en sak som i nærmest fremtid blir ikke aktuelt viz., at sånn hund blir solgt til en nordmann i hunduvennelig norge!

Hundene mine er her nå pga at jeg jobber her for tida, og hvis noen kvalifisert nordmann får en alano i framtid, følge alle relevant opplysning med. du kan ikke mener ærlig at hvis jeg hadde tatt en alano til politiet i morgen at den skal bli tatt meg fra pga det er en 'blandingshund' her i norge? nei, hva du påpeker blant dine sutring er at den er farlige uten å skrive det sort hvit.

eiere og hunder som er ikke i strid med lovverk kan sov godt om natten. enkelt sagt. det finnes mange vanlig (mer hverdags) hundraser som er også godkjent av NKK som har eksempler avlivet nesten hverdag. NKK papirene hjelper ikke i sånn tilfell..

mvh

Du er en anelse hårsår, stillman. Det Raksha prøver å si, er at loven, slik den er i Norge i dag, pålegger hundeeier å ha papirene i orden OM man skulle få problemer med politiet. Det er du som hundeeier som sitter med bevisbyrden. Dette er diskutert en gang før her på hundesonen, du kan lese diskusjonen her: Dom om avlivning av "farlig" hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...