Gå til innhold
Hundesonen.no

Alanos Españoles / Spanske Alanos: - valper

stillman

Recommended Posts

• Svar 105
  • Created
  • Siste svar
Nydelige de var!

Laddich var jo spesielt sjarmerende!

Regner med navnene er utradisjonelle fordi de er ikke norske noen av dem. Så balla betyr nok ikke det vi antar :blink:

navn var forkortelse:

Potstillgold Balblair (balla med Spansk 'll': baya)

Postillgold Bruichladdich

Potstillgold Brora

Potstillgold Bushmills (milla: mia)

Potstillgold Bluegrass

Jeg er skotsk selv, men valpene har nå norsk pass !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen nydlige nurk. Jeg har jo drømt om denne rasen i 5-6 år, fikk helt hjertebank når jeg så denne tråden. Så utrolig nydlige valper :P Balla er min favoritt.

Var moren til valpene på hundelivsmessen i fjor? Tror jeg hilset på deg der, om det er deg da. Det var ihverfall to flotte tisper der :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var moren til valpene på hundelivsmessen i fjor? Tror jeg hilset på deg der, om det er deg da. Det var ihverfall to flotte tisper der :P

Hei, hadde jeg både Tora (moren til valpene) og Jurásica med til messen så du har det rett!

Jeg skal beholder Balla og Laddich; Milla skal til København, Brora til Los Tarantos og Blugrass skal to Las Tinieblas.

Vi håper å etablere rasen her i norden men trenger litt innspill fra Nordmenn og Svenskene! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, for en vakker hunderase dette var! Og ikke har jeg hørt om den før heller...

Hei Lola,

Først Alano'n importert til Norden er i København! Eieren til denne hann tar Milla.

Er du intressert å treffe Cody i København, 'PM' meg med email adressen din og jeg skal sende det videre til eieren til Cody. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært artig å møte ja, men ser jeg er litt treg med å oppdatere meg, bor dessverre ikke i københavn for tiden (men regner med å dra tilbake om et år eller to)

Men har du noen tips til sider der det står om denne rasen? Akkurat nå har jeg jo bare basert meg på utseende hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du noen tips til sider der det står om denne rasen? Akkurat nå har jeg jo bare basert meg på utseende hehe

ingen US basert sider er bra pga, ingen der skjenner til rasen!

digitaldog etc er helt på bæretur og resten (feks molosser.com) er stortsett litt samlet opplysning fra her og der og ikke sannheten i det hele..

www.lostarantos.net

www.alanosdelastinieblas.com

www.ambasorejas.com

www.monteleike.com

www.corrican.com

være så god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrulig kipt at jeg har glemt det lille av spansk jeg engang kunne :blink:

Jeg kunne tenke meg å lære mer om hvordan denne rasen har holdt seg de siste 50-100 årene. Har det hele tiden vært nok ekseplarer av rasen, eller har man vært nødt til å bygge den opp på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrulig kipt at jeg har glemt det lille av spansk jeg engang kunne :blink:

Har det hele tiden vært nok ekseplarer av rasen, eller har man vært nødt til å bygge den opp på nytt?

Jo, det har vært nok eksampler; antall rundt begynnelsen av 80 taller er litt uklar, men regner med mellom 200 og 300. Ikke alle ble involvert i restitusjon. Flest av de hundene kommet fra Cantabria, Encarticiones Dalene. Fjerne dalene har sikkert berget rasen, livet der oppe ikke endret mye i den siste århundre.

(unnskyld for mitt skriftlig norsk!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er "Opie" (Oso Pardo de los Tarantos) min senest valp fra Spania (bildet for to uker siden, 14 uker gamle)

opie.jpg

veldig sjelden alano!

Skjønn valp :ahappy: Kan jeg spørre hvorfor akkurat den valpen er sjelden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønn valp :ahappy: Kan jeg spørre hvorfor akkurat den valpen er sjelden?

så klart kan de spørre, Showtime! Utover faktum at enkel Alanos er ganske sjelden, Opie er veldig 'rustikk' i kroppstil, har sjelden pels (langt håret) og samtidig, snuten er bredere en gjennomsnit og han har scissor bite. Mann ser ikke mange som er så pen og samtidig så rustikk; å være 'pen' og sofistikert er mer vanlig......men etter min mening, Alano skulle ikke være sofistikert i utseende. Sjarmerende 'throw-back'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bitt har de vanligvis?

Opie, som da er langhåret, er han et godt eksemplar eller et ikke så godt eksemplar om man ser på hva spanjolene ønsker av rasen?

Kan jeg spørre om hvorfor du valgte denne rasen? Hva er det den har som ikke andre raser har?

Hva bruker du hundene dine til?

Gratulerer med valper forresten. De var en smule småsøte, men valper er jo alltids det. :-) Foreldrene er også flotte dyr.

Kan du fortelle litt om rasen, gemyttet, sosialitet ovenfor både mennesker og dyr. Har forstått de har et utpreget jaktinnstinkt, hvordan merker du dette i hverdagen med rasen?

Nysgjerrig jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bitt har de vanligvis?

prognathism eksister i rasen, så 'vanlig' er underbitt, gjerne inverse-scissor men scissor er helt greit; ikke først og fremst utstillingshund

Opie, som da er langhåret, er han et godt eksemplar eller et ikke så godt eksemplar om man ser på hva spanjolene ønsker av rasen?

Han er et veldigt godt eksempel av en pen rustikk Alano : ) Han er et eksempel mann kan bruke som referanse. Spanjolene er ikke enig om rasen heller; desverre politiks følger denne rasen også. Opie er langt fra gjennomsnitt. Mer om politiks ettervært

Kan jeg spørre om hvorfor du valgte denne rasen? Hva er det den har som ikke andre raser har?

enkelt sakt, historisksett Alanos som oppførte seg vanskelig eller framvist avvik fra akseptert natur ble avlivet med en gang, ellers lite insatts fra mennesker. Alano er adelig, intens og intuitiv mens lett å trene siden de vil behage.

Møte en og mann føler noe rart

Hva bruker du hundene dine til?

Før, vildsvin jakt, nå venting til neste jakt! Et par av dem hadde greie prøving med kvegge arbeid men det var bare øving. Synd at der er så mange vildsvin her i scandinavia uten mulig å jakt med hunder

Gratulerer med valper forresten. De var en smule småsøte, men valper er jo alltids det. :-) Foreldrene er også flotte dyr.

Kan du fortelle litt om rasen, gemyttet, sosialitet ovenfor både mennesker og dyr. Har forstått de har et utpreget jaktinnstinkt, hvordan merker du dette i hverdagen med rasen?

ingen problem, mens mann må forstår at de er flokk dyr hvis man her mer enn to på band. løper dem fri det er ikke noe problem. stabil og tålmodig med mennesker og barn. På jakt er det bare job selv om vi har et fleretall fremede hunder. Stortsett veldig sosial med vanlig sosialisering. Mer vanskelig med hunder som var vakt hunder

Nysgjerrig jeg :-)

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen US basert sider er bra pga, ingen der skjenner til rasen!

digitaldog etc er helt på bæretur og resten (feks molosser.com) er stortsett litt samlet opplysning fra her og der og ikke sannheten i det hele..

www.lostarantos.net

www.alanosdelastinieblas.com

www.ambasorejas.com

www.monteleike.com

www.corrican.com

være så god!

Tusen takk :wub:

Off... nå er jeg litt forelsket merker jeg. Har alltid tenkt at skal jeg om noen (mange) år ha en hund til, skulle det være en dalmatiner, grand danois, boerboel eller leonberger. Men nå er det visst enda en rase å vurdere her, de er jo absolutt helt nydelige. Men tror nok jeg skal ha enda litt mer erfaring før den tid, men den kommer nok. For makan til rase altså *sukk* :console:

Men en ting jeg ikke liker, er de kupperte ørene. Jeg synes rett og slett de er penere med naturlige ører. Iallefall på de aller fleste bildene jeg har sett nå, men det er jo noen få som kler å være kupperte også, virker som de blir klippet litt forskjellig kanskje? Eller det er jo sikkert hodeformen som varierer litt.

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...l%3Dno%26sa%3DN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg ikke liker, er de kupperte ørene. Jeg synes rett og slett de er penere med naturlige ører. Iallefall på de aller fleste bildene jeg har sett nå, men det er jo noen få som kler å være kupperte også, virker som de blir klippet litt forskjellig kanskje? Eller det er jo sikkert hodeformen som varierer litt.

Hi Lola, min mening er at hunder som skal på jakt etter vildsvin, skal ha sine ørene kupperte pga risiko for betennelse som kommer til å kreve antibiotikum mot bitt fra svinen. Ja, det er litt kunnskap involvert i praksis: hunden holder hodet sitt under skuldrene og kurve på ørene skal gjerne folger linjer av hunden sine skulder sett fra fronten. Forsøket er ikke alltid velykket..Igjen Alano er bruks hund og har stortsett hadde kupperte ører igjennom historia og jeg synes at de skal fremstår som den brukshund selv på utstillingen.

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...