Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal avkommet hete?

Yodel

Recommended Posts

Du søkte på mannsnavnet: Mikkel

Det er 1795 menn som har Mikkel som første fornavn.

Det er 1383 menn som har Mikkel som eneste fornavn

Mikkel er på vei "opp" på statistikken

Du søkte på mannsnavnet: Theodor

Det er 1263 menn som har Theodor som første fornavn.

Det er 1008 menn som har Theodor som eneste fornavn

Theodor har hatt en voldsom oppsving, men er nå på vei ned igjen

Du søkte på mannsnavnet: Robin

Det er 4253 menn som har Robin som første fornavn.

Det er 3187 menn som har Robin som eneste fornavn.

Robin har hatt en voldsom oppsving, men er nå på vei ned igjen

Hvis vi sammenligner med f.eks Magnus er det:

Det er 13228 menn som har Magnus som første fornavn.

Det er 11289 menn som har Magnus som eneste fornavn.

Eller i motsatt ende, Brynjar (til ære for Caroline)

Du søkte på mannsnavnet: Brynjar

Det er 620 menn som har Brynjar som første fornavn.

Det er 525 menn som har Brynjar som eneste fornavn.

Men vet ikke helt hvor mye man skal vektlegge slik statistikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Viktigste er å velge et navn som dere er fornøyde med, og som er funksjonelt. :blink: Navnestatistikken tar jo også med f.eks. alle 70- og 80-åringene som har det aktuelle navnet, og ikke bare barnene, og det er vel mer viktig at ikke alle barnene nå til dags har det samme navnet, så spiller det vel mindre rolle om navnet var veldig populært for 40 år siden, slik at det totalt sett er mange som har akkurat det fornavnet? Krøkkete forsøk på å forklare...

Jeg har ikke møtt mange som heter Mikkel eller Theodor, men derimot en hel haug som heter Magnus, i alle aldersgrupper.

Er det forresten noen spesiell grunn til at dere ikke ønsker å kalle opp barnet? Synes at det er stas jeg, men så er jeg vel innhabil ettersom far og bror heter det samme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ja jeg vet det var litt spesielle navn på lista mi :P Mange der jeg kunne brukt selv, men mannebeinet er aldri enig :rolleyes: Egentlig utrolig at vi har 2 barn med 2 navn hver :P Synes fremdeles dere bør ha noe norrønt jeg da, med tanke på deres egne navn *presse på* :P Norrønt er tøft. Jeg engasjerer meg altfor mye når folk skal velge navn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan ikke kalle opp et barn etter en av norges største schäferoppdrett.. Kennel Thorarinn har eksistert i uendelige tider..

Bare nevner det..

Tror navnet har eksistert lenger enn kennelen, og jeg tror ikke det er et problem for de som ikke vanker i schäfermiljøet :P Det er ikke strøket av min liste av en grunn som dét hvertfall :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svak for Kevin jeg da.. :P

Joo, Kevin er fint.

Viktigste er å velge et navn som dere er fornøyde med, og som er funksjonelt. :P Navnestatistikken tar jo også med f.eks. alle 70- og 80-åringene som har det aktuelle navnet, og ikke bare barnene, og det er vel mer viktig at ikke alle barnene nå til dags har det samme navnet, så spiller det vel mindre rolle om navnet var veldig populært for 40 år siden, slik at det totalt sett er mange som har akkurat det fornavnet? Krøkkete forsøk på å forklare...

Jeg har ikke møtt mange som heter Mikkel eller Theodor, men derimot en hel haug som heter Magnus, i alle aldersgrupper.

Er det forresten noen spesiell grunn til at dere ikke ønsker å kalle opp barnet? Synes at det er stas jeg, men så er jeg vel innhabil ettersom far og bror heter det samme :P

Nei, nei. Men 10 på topp listen de siste årene gir iallefall meg en pekepinn på hvor jeg ikke skal gå.

Ang. oppkalling var dette lenge til vurdering, men så ble vi rett og slett bare enige om at vi ikke skulle kalle opp. Da står vi liksom ikke "i oppkallingsgjeld" til den ene eller andre siden om det blir et barn nr. 2.

Hihi, ja jeg vet det var litt spesielle navn på lista mi :P Mange der jeg kunne brukt selv, men mannebeinet er aldri enig :rolleyes: Egentlig utrolig at vi har 2 barn med 2 navn hver :P Synes fremdeles dere bør ha noe norrønt jeg da, med tanke på deres egne navn *presse på* :P Norrønt er tøft. Jeg engasjerer meg altfor mye når folk skal velge navn :blink:

Jo, Norrønt ER tøft. Bare synd jeg ikke finner akkuratt DET navnet jeg er ute etter *sukk*

Mine heter

Maximillian - til daglig Max, eller Maxismilemann (for han er en blid unge!)

Victor Ossian... (Ossian er det mindre enn 5 stk i landet som heter :P )

Alle kan jo ikke hete Marius heller... - for ikke å si Sander eller Jonathan :P

Fine navn- er jo litt moro når ikke halve norges befolkning heter det samme som deg, liksom...

Hvor i all verden fikk dere Ossian fra?

Hva med.. *tenke*

Lars?

Kjenner hundreogørtenogførti Lars'er! Nesten, iallefall...

Håndsopprekkning: Hvor mange tenker "Mikkel Rev" når de hører navnet Mikkel?

(Liten diskusjon med Yodelmannen her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt heter Joakim. Jeg synes det er enklest om man finner en bokstav først jeg :P

Han skulle hete noe på J, og da var det plutselig ikke så mange å velge mellom :blink: Alternativene var JONAS; JONE eller JONA ( min mann heter Jon, et enkelt og greit navn !)

Lurte også på A, en stund, og da var det ASLAK ( ASLAG ); ADRIAN;

Sånn ellers liker jeg Patric(k), Isak og Ludvik. Ja det er ikke enkelt med navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine navn- er jo litt moro når ikke halve norges befolkning heter det samme som deg, liksom...

Hvor i all verden fikk dere Ossian fra?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ossian

http://no.wikipedia.org/wiki/Ossian

(Etternavnet vårt kommer jo også fra de traktene, så da var det ganske enkelt :blink: )

- Mikkel rev satt og skrev (soleklart!)

- Theodor er en lite tiltalende teddybjørn fra barnetimen i gamle dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Fikk fullstendig hangup på Borgar jeg - det var en pokker så fint navn......... Ellers er det vel bare som alle andre kommer med *ler*

Elias

Noah (jupp, ha'kke barn' så bikkja fikk det navnet)

Isac

Birk

Eirik (og jeg skjønner det der med x'er og navn *ler* du bør styre unna Runar også - det er sånn bad omen navn)

Eik

Liker Theodor navnet da - men Robin synes jeg er ett skikkelig skikkelig stygt navn *ler* - for meg er Robin en engelsk setter, i tillegg har jeg kjent to personer som har hett Robin og de har vært pyton usympatiske og snørrekle *ler* fysjom liksom... Men det er fleksibelt da - om dere bestemmer dere for Robin og dere blir overrasket og det kommer ei jente så kan dere jo fortsatt bruke navnet bare bytte ut i'en med en y *fnise*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig ikke på Mikkel Rev, men derimot på Nirm-Mikkel her inne :blink:

Borgar var faktisk et skikkelig tøft navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør.. :ahappy: Ikke så mye nå, som jeg har hatt barn i barnehagen jeg jobba i som het det, og har fått med meg navnet til sonen-Mikkel.

Mikkel er et østlandsnavn har jeg intrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, slik etter å ha tenkt på Nirm, så kommer reven ja... Men du kan jo spørre Nirm her inne hvor mange ganger han har fått høre Mikkel Rev! hehe

Fikk fullstendig hangup på Borgar jeg - det var en pokker så fint navn......... Ellers er det vel bare som alle andre kommer med *ler*

svigerfar heter BorgEr han.... Er et en mulighet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me!

Elias

Isac

Birk

Eirik (og jeg skjønner det der med x'er og navn *ler* du bør styre unna Runar også - det er sånn bad omen navn)

Eik

Liker Theodor navnet da - men Robin synes jeg er ett skikkelig skikkelig stygt navn *ler* - for meg er Robin en engelsk setter, i tillegg har jeg kjent to personer som har hett Robin og de har vært pyton usympatiske og snørrekle *ler* fysjom liksom... Men det er fleksibelt da - om dere bestemmer dere for Robin og dere blir overrasket og det kommer ei jente så kan dere jo fortsatt bruke navnet bare bytte ut i'en med en y *fnise*

Birk og Eik var kjempefine navn! Robin i gata der jeg vokste opp var og pyton usympatisk og snørrekkel - forsåvidt snørrete og. Alltid. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de fleste guttenavn på R er harry, aner ikke hvorfor. Roger, Remi, Ronny, Rory, Robin, det er liksom ikke min type gutter! :ahappy:

...og Ramsy, Rodney, Rune, Runar osv. :lol:

Ikke min type heller, men om man uttaler Roger på engelsk, så høres det plutselig mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og Ramsy, Rodney, Rune, Runar osv. :lol:

Ikke min type heller, men om man uttaler Roger på engelsk, så høres det plutselig mye bedre ut.

På engelsk blir det en helt annen story, andre assosiasjoner liksom. :ahappy:

PS: Håper jeg ikke såret noen forresten, det er bare min mening da vøttu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt heter Joakim. Jeg synes det er enklest om man finner en bokstav først jeg :D

Han skulle hete noe på J, og da var det plutselig ikke så mange å velge mellom :P Alternativene var JONAS; JONE eller JONA ( min mann heter Jon, et enkelt og greit navn !)

Lurte også på A, en stund, og da var det ASLAK ( ASLAG ); ADRIAN;

Sånn ellers liker jeg Patric(k), Isak og Ludvik. Ja det er ikke enkelt med navn!

Bokstaver er greit å forholde seg til, men hvordan endte dere på hvilken bokstav dere skulle ha da?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ossian

http://no.wikipedia.org/wiki/Ossian

(Etternavnet vårt kommer jo også fra de traktene, så da var det ganske enkelt :ahappy: )

- Mikkel rev satt og skrev (soleklart!)

- Theodor er en lite tiltalende teddybjørn fra barnetimen i gamle dager...

Stilig. Blir litt fint når det har en sånn spesiell betydning for en.

En Theodor kan da ikke være lite tiltalende <_<

Mikkel Rev er jeg sånn halvveis med på, men er det nødvendigvis negativt da? Enda en liten luring i flokken, liksom? (Som om vi ikke har nok med Basenji- pøblene?)

Elias

Isac

Birk

Eik

Borgar, ja. Skal nevne det for mannebeinet igjen, jeg. Han fnyste litt av det sist, men.... :closedeyes:

Robin mister plutselig mer og mer av sjarmen sin for meg her...

Jeg tenker helt klart på Mikkel Rev, og på han ekle same-Mikkel i Farmen... :lol:

Farmen- Mikkel har jeg heldigvis aldri sett.

Jeg tenker også på Nirm-Mikkel når jeg hører det navnet :) og når jeg hører Borgar, så tenker jeg på gamle Mudien hans Bogar :D

Det hadde jeg heller ikke tenkt på :rolleyes: Mikkel? Hva synes du om navnet ditt? (*Roper ut*)

hehe, slik etter å ha tenkt på Nirm, så kommer reven ja... Men du kan jo spørre Nirm her inne hvor mange ganger han har fått høre Mikkel Rev! hehe

svigerfar heter BorgEr han.... Er et en mulighet da?

Hvor mange ganger HAR Mikkel hørt "Mikkel Rev"? Vil ha ordentlig statistikk her :closedeyes:

Borger... Hm.... Blir veldig likt Birger, som fetteren til mannebeinet heter.

Me!

Birk og Eik var kjempefine navn! Robin i gata der jeg vokste opp var og pyton usympatisk og snørrekkel - forsåvidt snørrete og. Alltid. :P

:rolleyes:

Jeg synes de fleste guttenavn på R er harry, aner ikke hvorfor. Roger, Remi, Ronny, Rory, Robin, det er liksom ikke min type gutter! :D

Gosh! Det hadde jeg glemt. Robin forsvant ut av lista fortere enn svint, og alle navn på R er bannlyst. (No offense alle mannlige lesere med navn på R) Ronny. *Brrrrrrrrrrrr*

Albert da?

Nei ikke Aaberg hihi

:P

Likte forøvrig Adrian. Fram til jeg foreslo det for Yodelmannen som bare sa at det minte ham for mye om campingvogna vår (Adria) <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...