Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten valp midt på vinteren


Djervekvinnen

Recommended Posts

Det er jo ingen hemmelighet at vår/sommer er det ideelle tiden å få valp på, men noen kull kan man jo ikke styre og hvis "drømmekullet" skulle komme om vinteren, må man jo bare ta utfordringen. Jeg fikk Hera midt i kaldeste Januar og her i Nord er det litt surt. Dette gikk ut over mye av sosialiseringen og miljøtreningen, da valpen ofte var inni jakken min og vi var lite ute. (når man tenker tilbake ble det jo litt lite desverre)

Så, kan man alikevel klare å få den rette miljøtreningen på vinterstid med en liten valp uten spesiellt mye pels? Hvordan kan man legge dette mer tilrette for å sosialisere og miljøtrene? Gjør dere de samme tingene som sommer, bare kortere økter?

Kom med deres erfaringer, innspill. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Blondie i februar, og det var steike kaldt.. Hun lå for det meste inntullet i et fleecepledd under vogna og sov.. Kulda var en' ting, sørpe og regn var noe annet.. Hun ble våt og kald på den lille valpemagen og fikk urinveisinfeksjon stakkar... Men over til det du spurte om.. Kanskje du kan få sjekket opp om det finnes en hundeklubb i nærheten av deg som driver med innendørstrening vinterstid og ta henne med dit? mange hundeklubber leier ridehaller på vinteren.. Ellers går det jo an å høre med en rideklubb hvor mye de skal ha betalt for et par timer en kveld, og så tromme sammen til valpetreff der eller lignende :cool:

Slik lå Blondie:

cellphone_1218053225.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nakenhund i januar :rolleyes: Det jeg gjorde var å gjøre det så enkelt at jeg kjøpte en varmedress og sydde noen dekken. Hun hadde p seg to-tre stykker når det var som kaldest og vi var på tur :P

Hold bikkja i bevegelse, da fryser den ikke så lett :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Sølve tidlig i Januar og de første ukene brukte vi på å gjøre han trygg hjemme, en 8 uker valp trenger ikke så mye styr og mas med en gang tenkte jeg. Etterhvert tok jeg bilen opp til nærmeste by og gikk tusleturer der (korte økter), da fikk vi trent på å kjøre bil og fikk mest mulig ut av miljørtreningen ifht menneskemengder, biler, lyd, andre hunder osv osv.

Vi var også på biblioteket, posten, dyrebutikker og andre butikker som tillot besøk en liten søt valp noe de fleste gjorde (men jeg spurte ikke på kles og matbutikker selvfølgelig). Vi var også på flere besøk på et gamlehjem og på en avlastningsbolig for psykisk utviklingshemmede barn. På slike besøk enten i butikk eller institusjon benyttet jeg meg da av f.eks heisen, rulletrappen (han satt da på armen), svingdører, hilste på barn/eldre i rullestol/gåstol, hilste mye på alle slags typer mennesker i alle aldre osv osv. Men jeg hadde korte økter, aldri mer enn en 1 time, gjerne en halvtime på et nytt sted maks 2 ganger om dagen. Jeg gikk veldig lite tur, men prioriterte miljøtrening inne siden det var så kaldt.

Sølve var akkurat for liten til å starte på det første valpekurset, så han begynte valpekurs når han var 4 mnd, kurset ble holdt inne og det var supert.

Det "verste" med valp i vinterhalvåret var renslighetstreningen, men jeg la aviser på golvet på natterstid for å slippe å stå ute halv 4 i sludd og snø. Det fungerte veldig fint, men han ble nok litt sent renslig, men det er ingen krise han er renslig nå. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "verste" med valp i vinterhalvåret var renslighetstreningen, men jeg la aviser på golvet på natterstid for å slippe å stå ute halv 4 i sludd og snø. Det fungerte veldig fint, men han ble nok litt sent renslig, men det er ingen krise han er renslig nå. :cool:

Jeg gjorde det enkelt.

Vi gikk ut hver time (når han var våken), og gikk et par hundre meter.

Vi tok også tilsvarende runde etter søvn, lek og mat.

Min hund var renslig på kort tid.. Hadde 2 tisseuhell hjemme, og noen uhell borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ting når det gjelder miljøtrening, er rett og slett innendørs utstillinger! Ta med et koselig tøybur med dyne og pledd, og en behagelig campingstol til deg selv, og så er det bare å sette deg ved en aktiv ring og være publikum. Noen runder rundt i lokalet er også fint, men vent til litt utpå dagen når det begynner å bli færre folk og hunder.

Ellers er det kjekt å kunne dra på besøk til folk som har hunder, og la dem leke uforstyrret i stua. Da får de trent på hundespråk og bitehemning.

Ellers er det dekken og varme klær som gjelder. Det er spesielt viktig å beskytte valpen mot regn! Hvis det er spesielt surt og kaldt under renslighetstreninga, så kan en nødløsning være en vanntett plastkasse med sand i. Sett den i gangen ved utgangsdøra. Valpen lærer fort å forbinde sandlukta med toalettaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alt går etter planen, blir jeg å hente valp i slutten av november. Hvordan jeg skal gjøre det med tanke på surt og kaldt osv osv, har jeg faktisk ikke annsett som et problem. Når jeg tenker over det nå, vil jeg bruke de første ukene til å bare være hjemme (har lesedager uansett) og gjøre hundene trygg på hverandre. Så vil jeg så smått oppsøke steder hvor en kan sosialisere valpen i korte økter, med varm bil som en kan komme inn i i pausene. Tar det hele med ganske stor ro, tror jeg.

Men hvis noen har tips, så mottaes de med takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Linus kom til oss i januar.

Nå hadde han jo pels, men også valper med pels fryser.

Hundeklubben her la opp valpekurset veldig greit med mye innendørs aktivitet, og trening ute når det var vær til det.

Ellers hadde vi korte økter ute med mye aktivitet i denne perioden.

Dekken er en fin ting på korthårede hunder.

Vi støtte på et litt annerledes problem med tanke på renslighet.

Linus fant fort ut at han kunne bruke katteluka, og ble dermed renslig utrolig fort.

Men problemet kom da snøen forsvant, da kunne han ikke tisse lenger.

Noe som gav urinvegsinfeksjon og mye uhell i en periode.

Naboene så veldig rart på meg da jeg kjørte båre etter båre full av snø inn i hagen... :angry:

Det tok faktisk en del tid å venne han av med å tisse i snø, men det kom seg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...