Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôringstips for bedre muskelbygging


Zoey

Recommended Posts

Tispa mi får støtt og stadig høre at hun er så lita og puslete.. Spesielt på utstilling.. Too imature er liksom standard på kritikken <_< Får hele tia høre at hun er kjempefin, men, en liten pusling!

Hun er rett og slett litt puslete muskulert.. Hun er i aktivitet stort sett hele dagen, og har tenkt å begynne å trene litt bakkeløp ol med henne (Forsiktig selvfølgelig mht alder) Men trenger jo da påfyll av skikkelig mat!

Så, noen som har no bra tips på hva jeg kan putte inn i henne som ghjør at musklene popper opp? Anabole steroider?? (ironi)

Til daglig spiser hun V&H nr 33, og litt snacks.. har også tørrfor stående fremme hele tida.

Får jo også legge til at hun er en musespiser da..!

Tips? Hiv på! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fjernet tørrfôret. Ikke nødvendigvis fra menyen, men gi henne faste måltider. I mine øyne er det bare katter som skal ha tilgang på mat hele døgnet. En hund over året trenger bare to måltider pr dag. Er den småspist, så gi den litt mindre enn den vil ha en kort periode, slik at den får opp appetitten. Muskler bygges av proteiner og mosjon. V&H, kylling, rått kjøtt, fisk etc. Bland det gjerne med litt tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun?

Det samme lurte jeg på... Jeg TROR denne hunden er ganske ung?

----

Min yngste hund (11 mnd) er også puslete og spinkel for tiden, og det blir alltid kommentert i utstillingskritikken. Det bryr jeg meg foreløpig ikke om i det hele tatt, hun har GOD tid på å legge seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 16 mnd..! Bekymrer meg ikke veldig mht utstilling, mn bekymrer meg litt over at hun er så puslete..

Hun får faste måltider med kjøtt, to ganger dagen..

Jeg har prøvd å kutte ned memgdene for å få henne til å spise, men resultatet er bare at hun spiser enda mindre! Blander jeg tørrforet i kjøttet så siler hun ut kjøttet, og spytter ut tørrforkulene!

hehe.. håpløs i matveiene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre er vel å la henne springe mye i ujevnt terreng, det bygger de muskler av. Jeg tror heller jeg vil satse på mer aktivitet enn fòring :wub: Tilfør protein etter hun har vært i hard aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 16 mnd..! Bekymrer meg ikke veldig mht utstilling, mn bekymrer meg litt over at hun er så puslete..

Hun får faste måltider med kjøtt, to ganger dagen..

Jeg har prøvd å kutte ned memgdene for å få henne til å spise, men resultatet er bare at hun spiser enda mindre! Blander jeg tørrforet i kjøttet så siler hun ut kjøttet, og spytter ut tørrforkulene!

hehe.. håpløs i matveiene..

Mulig jeg bæsjer på leggen nå, for jeg kjenner ikke whippet, men 16 måneder er i hvert fall ikke veldig mye for min rase. Linjer er ulike, noen er ikke ferdig utviklet før de er fire-fem, andre er "født" ferdig.

Har du sammenlignet med kullsøsken? Foreldre, resten av familien?

Noen hunder er også spinkle av natur, og vil aldri bli store. Det er for eksempel forskjell på beinstamme og muskler - hvordan er hun spinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er i hvertfall veldig spinkel i forhold til de andre på hennes alder.. Hun har en bra beinstamme, men lite utviklet bryst og kurver ennå.. Dette er det jeg ikke bekymrer meg for, fordi hun nok vil vokse på se dette, Men hun er samtidig veldig dårlig musklet, lite kjøtt på kroppen liksom.. men uten at hun er tynn alikevel, vis dere skjønner hva jeg mener..

Helsøsteren hennes er også lita, men runnere på en måte! En valp etter helsøsteren har nesten litt mye muskler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er i hvertfall veldig spinkel i forhold til de andre på hennes alder.. Hun har en bra beinstamme, men lite utviklet bryst og kurver ennå.. Dette er det jeg ikke bekymrer meg for, fordi hun nok vil vokse på se dette, Men hun er samtidig veldig dårlig musklet, lite kjøtt på kroppen liksom.. men uten at hun er tynn alikevel, vis dere skjønner hva jeg mener..

Helsøsteren hennes er også lita, men runnere på en måte! En valp etter helsøsteren har nesten litt mye muskler!

Litt OT, men: Oj. Det var da forferdelig tidlig å få valper, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig hvor tidlig og hvor mye muskler en whippet får. Ut fra de slektningene jeg har sett av Zoey (inkl. helsøsken), tror jeg du kan ta det med ro - de trenger nok litt tid, og er fra naturens side ikke blant de største "biffene" blant whippets. Så lenge hun ellers er frisk og rask, tror jeg ikke du trenger for å bekymre deg for at det er noe i veien.

Uten at jeg noensinne har gått inn for å bygge muskler på hundene mine, er det min erfaring at det å gå (ikke løpe) motbaker får musklene deres til å ese en hel del. Har en fast løype jeg går en del i motbakker, og når jeg er flink og bruker den mye, ser jeg forskjell på dem (og kjenner det i setemuskulaturen selv...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at du burde fokusere vel så mye på fysisk trening, som fôring. Jeg bygger muskler på begge hundene her nå. Begge har lett for å bli tynne, men jeg gir de bare høyenergifôret til Royal Canin og da bygger de muskler som bare det, og holder seg plasse sanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge muskler på hunden, må du gi proteiner av god kvalitet. Vom & Hundemat er fine greier, men du kan gjerne gi litt ekstra rått kjøtt. Jeg for min del gir f.eks. rå hjerter og tunger, som er gode proteinkilder. Du kan også gi litt lever og nyrer, men slike "kroppsrensende" organer bør ikke utgjøre mer enn 10% av matinntaket over tid. Rå egg er også en fin proteinkilde, og du kan trygt gi 1-2 egg daglig.

En 16 mnd gammel whippet skal uansett ikke se ut som en fullvoksen whippet. Jeg for min del ser fremdeles veldig stor forskjell på mine to sloughis, hvor den ene er en yngling på snart 2 år, og den andre er en fullvoksen hann på 3+ år.

Hvis du vil trene opp fronten, kan du la henne grave hull i jorda. DET er finfin trening! Klatring i bratt oppoverbakke og i sand er også bra. Løping er også fint for å utvikle en jevn fordeling av muskler, samtidig som det lærer henne å koordinere kroppen.

Du kan også lære henne å trekke! Kjøp en god trekksele (ikke sånn derre sykkel-/gåsele), og lær henne at hun får lov å trekke i båndet når hun har den på seg. I stedet for vanlig bånd kan du gjerne bruke et sånt elastisk strikk-bånd. Det blir mer behagelig for dere begge.

Men uansett: ha tålmodighet. Hun er jo bare ei ungjente ennå, tross alt. Du vil først få se henne som skikkelig voksen i formen når hun har passert 2,5 år. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôring og trening må gå hånd i hånd og fokuseres like mye på når du skal trene den opp muskulært.

Vi har hatt mynder i vanntredenmøllen for trening av muskler og kondisjon før utstillinger og løpekonkurranser (lurecoursing), det har fungert veldig bra :rolleyes2:

Vet ikke hvor du bor, men kanskje du kunne prøvd dette hvis du har et fysioterapisenter ved deg, du kan også svømme eller vasse hunden, men da burde man sette opp et program på svømmingen/gåingen så trenignen blir mer "organisert" enn å bare hive en pinne i vannet til hunden :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Renate her. Du kan fôre med så mye proteiner du bare orker (ren vom inneholder forøvrig mest fett), men uten trening hjelper det lite. Det er som med oss. Vi kan spise biff hver eneste dag (proteiner), men det er ikke derfor folk ser ut som bodybuildere! De trener!

Er forøvrig enig med andre her som mener hun er ung ennå. Hun er nok ikke helt ferdig i kroppen ennå, men om hun er spinkel, så er hun nok spinkel, og da har du et større arbeid foran deg for å få henne opp i kroppsfasong, og det gjør du ikke med kun fôring. Gid det hadde vært så enkelt!

Jeg leser også at du er "bekymret fordi hun er så spinkel, og ikke mtp utstilling". Vel, hun klarer seg nok utmerket med sin spinkle kropp og tåler nok like mye som alle andre whippeter. Ekstra muskler på henne vil bare være estetisk og gi henne bedre resultater på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lære henne å trekke!

Når Italiensk Mynde kan konkurrere i weight pull så kan nok en Whippet også. :D

Denna lille tassen er driitkul!

2735668578_b506ee56c0_o.jpg

Å trekke tungt er moro for både hund og eier, ikke minst er det knall bra trening. Men det må gjøres riktig selvsagt.

Whippeter skal vel uansett ikke være broilere. Jeg snakket med en med lang fartstid som sa noe om at Whippets blir større og tyngre. Kraftigere muskelsatt. Men vet ikke om det stemmer. Kanskje Zoey er mer lik originalen? :P

Men om tøtta ha tilgang til V&H så er det trening som skal til. Ha også i bakhodet at potensialet for å bygge muskler i stor grad er genetisk, og det kan være at Zoey ikke kan bli særlig boble-muskuløs sånn helt fra naturens side.

Grønn vom inneholder 5% fett og 10% proteiner. Blir ofte anbefalt som fete-kost, noe det ikke er fantastisk for sånn egentlig.

Rått hjerte inneholder 18% prottis. Egg ligger på 12,5% protein, og det regnes som den perfekte proteinkilde. Egg inneholder alle de essensielle aminosyrene, og er et veldig godt tilskudd i kosten.

Fårikålkjøtt av lam er en flott proteinkilde, helt oppe i 17%. Men som Moghrebi sier, lever er en knall kilde. Over 21% protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Italiensk Mynde kan konkurrere i weight pull så kan nok en Whippet også. :D

Denna lille tassen er driitkul!

2735668578_b506ee56c0_o.jpg

Å trekke tungt er moro for både hund og eier, ikke minst er det knall bra trening. Men det må gjøres riktig selvsagt.

Whippeter skal vel uansett ikke være broilere. Jeg snakket med en med lang fartstid som sa noe om at Whippets blir større og tyngre. Kraftigere muskelsatt. Men vet ikke om det stemmer. Kanskje Zoey er mer lik originalen? :P

Men om tøtta ha tilgang til V&H så er det trening som skal til. Ha også i bakhodet at potensialet for å bygge muskler i stor grad er genetisk, og det kan være at Zoey ikke kan bli særlig boble-muskuløs sånn helt fra naturens side.

Grønn vom inneholder 5% fett og 10% proteiner. Blir ofte anbefalt som fete-kost, noe det ikke er fantastisk for sånn egentlig.

Rått hjerte inneholder 18% prottis. Egg ligger på 12,5% protein, og det regnes som den perfekte proteinkilde. Egg inneholder alle de essensielle aminosyrene, og er et veldig godt tilskudd i kosten.

Fårikålkjøtt av lam er en flott proteinkilde, helt oppe i 17%. Men som Moghrebi sier, lever er en knall kilde. Over 21% protein.

DRIIITKUL :P

Hadde jo bare vært überkult å prøvd noe sånt med henne! hehe.. men er kanskje ikke bare å vandre inn i bulldogmiljøet med pyse-whippeten og være med på trening :P

Hun er nok ikke av de største whippetene nei, og kommer nok ikke til å bli Body Builder med det første, vi får heller satse på slank og sexy :P

Ellers så har jeg prøvd både egg og lever.. Egg er greit (til nød) mens lever blir for det meste glodd olmt på der den ligger å tar plass i matskåla, Og om hun tar en bit i munnen spytter hun den fort ut igjen...-og jah, det gjelder tørka lever-godbiter også <_<

Hjerte og lunger har jeg problemer med å få tak i. Har prøvd, men alle slakterne rundt her er så kjipe, så vet ikke hvor jeg skal få tak i det :P

(har noen et hjerte å gi bort så si ifra :P )

Ellers så har hun faktisk lagt på seg litt i det siste, for jeg har passet en pincher. Da blei det plutselig litt viktigere å få tak i sin del av godsakene, så hun har jo gafla i seg.. Tror bare jeg må kjøpe en hund til jeg :P (ikke valpesjuk skjønner dere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er kanskje ikke bare å vandre inn i bulldogmiljøet med pyse-whippeten og være med på trening :)

Den dagen bulldogmiljøet begynner å diskriminere andre raser får de med meg å gjøre. :)

Skulle tatt seg ut liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen bulldogmiljøet begynner å diskriminere andre raser får de med meg å gjøre. :)

Skulle tatt seg ut liksom!

Hehe..

Men-ne.. Hvem, hva, hvor?

Åssen får man kommet seg i gang med litt sånn da?

Må man ha egen sele? til en whippet så må vel den sikkert spesialsys ikkesant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Men-ne.. Hvem, hva, hvor?

Per dags dato så er det vel ingenting tror jeg. Dessverre.

Må man ha egen sele? til en whippet så må vel den sikkert spesialsys ikkesant?

WP-seler spesialsys etter mål uansett rase.

Jeg kjøpte Töddel sin herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato så er det vel ingenting tror jeg. Dessverre.

hmm.. Det var kjedelig da..

WP-seler spesialsys etter mål uansett rase.

Jeg kjøpte Töddel sin herfra.

Hoy! Var inne å kikka! de hadde stilige seler! også de "vanlige" selene!

synd jeg er så stupid at jeg aldri skjønner noe av sånne bestillingsgreier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet er veldig forskjellig når det gjelder å mye trening/mat de trenger. Du bør også merke deg at whippet (mynder generelt) har veldig høy forbrenning.

Jeg gjør som du, lar de få 2 måltider med V&H og tørrfor står fremme hele tiden ( det er da høyenergi for fra Royal Canin 4300)

Vi er mye ute i skogen hvor de får race fra seg, mine løper veldig fordi at de er flere så de har gjerne 3-4 race seg imellom pr.tur. ellers kan det anbefales å gå med hunden ibånd slik at hunden må holdes i trav, min en halv time pr.dag.

Kan absoulutt anbefale deg en til hihihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[klippe] ellers kan det anbefales å gå med hunden ibånd slik at hunden må holdes i trav, min en halv time pr.dag.

Jeg har ellers hørt at trav brukes for at hunden skal få "flate", tørre (ikke større) muskler. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...