Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôringstips for bedre muskelbygging

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

På utstilling så skal ikke en whippet ha såkalte løps muskler.. (tro det eller ei, selv om det er en løps hund) derfor; skal man ha en hund til utstilling så bør den trave,ikke løpe løs i galopp hvor den får løpsmuskler.

Det er mange fordeler med å la hunden trave i min 30 min hver dag.. den stabiliserer/styrker både rygglinje og front. Man kan også sykle med hunden,da vil den få ett bedre steg.

Svømming er jo den ultimate trening.

Skrevet
På utstilling så skal ikke en whippet ha såkalte løps muskler.. (tro det eller ei, selv om det er en løps hund) derfor; skal man ha en hund til utstilling så bør den trave,ikke løpe løs i galopp hvor den får løpsmuskler.

Jeg tror mye kommer an på gener, da. Noen whippets blir seende ut som biffokser av å hoppe opp og ned av sofaen, andre er fra naturens side lettere muskelsatt. Om Zoey er slik det beskrives her, tror jeg neppe det er nødvendig å begrense hennes fysiske utfoldelse. Jeg tror variasjon er det sunneste og beste for alle hunder.

Skrevet

Takker og bukker for svar, bare å hive på flere :P

Hun løper mye løs, og veksler da mye mellom trav og galopp..

Hun er som regel med på jobb hele dagen i stallen, og da er hun jo stort sett i "farta" hele dagen!

Hun er ganske "lang og slank" og ikke boblete! (om det kan forklares slik)

Har drevet litt travtrening med henne for å stabilisere fronten, da hun har hatt litt "padlebein" De er nesten borte nå, så er nok en kombinasjon av treninga og at hun har vokst det litt bort!

Har funnet en hoppbakke jeg tenkte vi kunne løp litt i.. (jeppda.. Jeg må nok løpe sammen med henne)

Jeg Tenker også at variasjon er viktig..

Men nå er vi jo straks i gang med agilitytreininga igjen da, så da blir det jo litt hopp å sprett der også :cool:

Skrevet
Jeg tror mye kommer an på gener, da. Noen whippets blir seende ut som biffokser av å hoppe opp og ned av sofaen, andre er fra naturens side lettere muskelsatt. Om Zoey er slik det beskrives her, tror jeg neppe det er nødvendig å begrense hennes fysiske utfoldelse. Jeg tror variasjon er det sunneste og beste for alle hunder.

Dette havner litt på sidelinjen men det finnes en mutasjon hos whippet som i dobbel dose gjør at de får unormalt store muskler (bildet taler for seg selv...). Mutasjoner i samme gen (myostatin) gir såkalt dobbel muskelatur også hos andre arter som mus, sau og kanskje best kjent storfe - bla. i rasen belgisk blå.

12dog-600.jpg

Heterozygoter - med et ødelagt og et normalt gen, ser ut som vanlige dog muskuløse whippets. I denne artikkelen (gratis) ser man bilder av vanlig, heterozygot og dobbel muskel whippet sammenlignet: Artikel om tema med bilder. Det viste seg at overranskende mange svært gode veddeløpswhippet hadde mutasjonen i "halv dose" - med andre ord kan man si at det er en fordel å være mer muskuløs enn en vanlig whippet i løp. Derimot fant man ikke mutasjonen i whippetens "fetter" greyhounden - forskerene stusset over dette, både fordi rasene er næme beslektet og fordi begge rasene brukes til løp. En mulig forklaring som jo ikke høres så dumt ut er at greyhounden går mye lengre løp (900m) i motsetning til whippetens kortere, mer eksplosive løp (200-300m) - og vil dermed derfor kanskje ikke ha fordel av de ekstra musklene men trenger de lange, slanke og utholdene musklene i steden. Eventuelle forekomster av mutasjonen i greyhound ville derfor blitt selektert vekk, i motsetning til hos whippet hvor de tydeligvis er blitt selektert aktivt (om dog uvitende) for.

Hvor vanlig denne mutasjonen er blant norske whippets vet jeg derimot ikke.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
    • En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...