Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til rase for min mor

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet
Whippeten er jo en knallhund, stille og rolig, kan være med på lange turer, ganske uproblematisk. Jeg har skikkelig lyst på en, og tror nok det kan være en rase som passer moren din. Jeg synes ikke det er mye styr med Sheltie-pels, den er selvrensende (på min iallefall), og ellers må Sheltien være en ypperlig hunderase for moren din. Uproblematiske og herlige hunder. Jeg ville nok valgt Sheltie fremfor Papillon, og jeg er veldig glad i sommerfugl-hunden også. Ellers er det absolutt en mulighet å kikke mot de litt mer spesielle rasene; Shih Tzu, Bichon Havanaise. Pelsen kan jo alltids klippes ned.

Ja, whippet er en rase jeg også får mer og mer sansen for :) Tror også at sheltie kan være et godt alternativ, dersom man finner en med stødig gemytt. Syns jeg har møtt litt for mange som har vært litt overforsiktige, men ellers liker jeg sheltier veldig godt :)

Havanais kan kanskje være noe? (Ikke tenk at dette er en bichon frísé med farge og litt annerledes pels. Det er to forskjellige raser mtp både utseende og gemytt.) De passer definitivt inn i beskrivelsen "ukomplisert og vennlig vesen". Det er generelt litt mindre lyd i dem enn i mange av de andre rasene som har blitt nevnt her. En havanais har like mye utholdenhet og futt som en terrier, men har mildheten til en cavalier. De har som regel også god av-og-på-knapp, forutsatt at de får nok morsjon og gjerne brukt hodet litt også.

Når det gjelder pelsen vil en kortklippet havanais kreve omtrent samme stell som en kortklippet puddel. Jeg tror også at de vil dra med seg omtrent like mye bøss i pelsen og bli like frosne om de blir våte når det er kaldt ute. I forhold til pelsstell er nok sheltien enklere enn både puddel, dvergschnauzer og havanais. På den annen side røyter jo ikke de 3 sistnevnte rasene, så man slipper hundehår overalt i huset.

Havanaisen og puddel har forøvrig mye til felles, og puddel er også en av mine favorittraser, men jeg opplever havanaisen som hakket mer robust både fysisk og mentalt enn småpudlene (toy og dverg). Den største forskjellen på puddel og havanais er at havanaisen som regel er mer sosial - litt mer "labrador" :)

pablo_front.jpg

Skrevet

Hva med bichon havanais? Enkel liten hund som ikke forlanger for mye. Ang. pelsstell kan den fint klippes ned, den blir bare tøffere da... Litt mental stimuli kan sikkert stimuleres med sitt, gi labb etc som fint kan læres og bedrives i hagen/stua. Dette er også en hund som ikke er avhengig av lange turer, har hun hage er det helt sikkert nok (ref. venninne med rasen).

Hvis hun har leddgikt er det jo ikke noe særlig å skaffe en rase som i 10-12 år fremover krever tur hver dag. Lykke til!

Skrevet
Hva med bichon havanais? Enkel liten hund som ikke forlanger for mye. Ang. pelsstell kan den fint klippes ned, den blir bare tøffere da... Litt mental stimuli kan sikkert stimuleres med sitt, gi labb etc som fint kan læres og bedrives i hagen/stua. Dette er også en hund som ikke er avhengig av lange turer, har hun hage er det helt sikkert nok (ref. venninne med rasen).

Hvis hun har leddgikt er det jo ikke noe særlig å skaffe en rase som i 10-12 år fremover krever tur hver dag. Lykke til!

Nei havanaisen forlanger nødvendigvis ikke så mye hvis den ikke er vant til det, men alle hunder bør få lov til å oppleve noe mer enn sin egen hage. Dette er en rase som ikke krever så mye, men når man ser på hvilken kapasitet den faktisk har - hvor stor glede de har f.eks av å gå turer i naturen og hvor utrolig lærenemme de er - så er det direkte tragisk om de ikke får bruke seg selv mer. Men hvis du mener at de fint kan takle noen dager innimellom hvor de bare får vært i hagen, så er det greit nok.

Men etter det som står i startinnlegget i denne tråden, så skulle hunden også være med på litt lengre turer også :wub:

Skrevet
Nei havanaisen forlanger nødvendigvis ikke så mye hvis den ikke er vant til det, men alle hunder bør få lov til å oppleve noe mer enn sin egen hage. Dette er en rase som ikke krever så mye, men når man ser på hvilken kapasitet den faktisk har - hvor stor glede de har f.eks av å gå turer i naturen og hvor utrolig lærenemme de er - så er det direkte tragisk om de ikke får bruke seg selv mer. Men hvis du mener at de fint kan takle noen dager innimellom hvor de bare får vært i hagen, så er det greit nok.

Men etter det som står i startinnlegget i denne tråden, så skulle hunden også være med på litt lengre turer også :lol:

Ja, mente det sånn. Vet at havanaiser kan brukes til utrolig mye, men dog er de til sammenlikning med andre raser kanskje enklere. Altså lettere å tilfredsstille. Seff fortjener alle hunder å brukes. :lol:

Skrevet
Hva med shiba?

Hvis hun liker japansk spisshund, kan kanskje mittelspitz være noe?

Er veldig fascinert av Shiba'en selv, men etter det jeg har hørt har den mange likheter med Basenjien- slik som særhet og en enorm selvstendighet. For meg høres det ikke ut som det de er ute etter.

Mittelspitz kan være et bedre alternativ, selvom jeg fortsatt synes at Whippet høres ut som det optimale valget, med Corgi & Västgötaspets på de neste "plassene".

Skrevet

Nå har jeg lest gjennom tråden.

Førerhunder jobber vel til de er en ni ti år. Hva som skjer med dem etterpå, vet jeg ikke. Men de fleste førerhunder er pelshunder som røyter og det ville de ikke ha, var det ikke så?

Jeg sitter her og tenker på den lille Bedlingtontispa vi egentlig skulle hatt, men som vi ikke tok imot, fordi vi ikke skulle ha flere hunder. Det er nå fire år siden og dere vet hvordan det har gått. :blink: Men altså, Bedlington er en liten, tøff, menneskekjær, familieorientert, undervurdert hund!

Skrevet

Tusen takk for tips alle! Kjempebra!

Jeg skal finne mer stoff om noen utvalgte og prestentere for henne. Nå er det bryllup rett rundt hjørnet, så hund er det siste hun tenker på nå, så jeg skal vente litt før jeg tar det opp med henne. Skal gi tilbakemelding om hva hun syns! :blink:

Skrevet
Hva med shiba?

Hvis hun liker japansk spisshund, kan kanskje mittelspitz være noe?

Skulle akkuratt til og spørre om shiba var noe, her kommer litt fakta:

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

Inne er den rolig med et behagelig lynne. Den varsler når fremmede kommer. Ellers bjeffer den lite.

Litt mer om rasen her: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=165

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...