Gå til innhold
Hundesonen.no

Retrieverkobbel


SCRM

Recommended Posts

Hvor kan jeg får tak i et bra retrieverkobbel, som det er litt tykkelse på, og som er rundt 2 m langt??

Send gjerne med bilde og erfaringer ved og bruke retriverkobbel..

Takker på forhånd.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det på siden hennes.. :) Mulig jeg er dom, men får faktisk ikke til noe som helst.. Hva skal jeg gå innpå, hva skal jeg trykke på.. :)

Hvor mye koster det i norske kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et Retriever kobbel?

Halsbånd og kobbel i ett. Det er ofte et langt tau med en løkke på ene enden som på et vanlig kobbel; der har man hånden inni. I andre enden er det en større løkke som hunden skal ha hodet i. De fleste av retrieverkoblene kommer med sperrer for å hindre at løkken rundt hodet til hunden blir veldig stor, men noen har også en sperre som hindrer løkken i å bli veldig liten. I praksis er et retrieverkobbel ofte helstrup, men har man kan altså kjøpe med sperre som regulerer strupeffekten. (Se bilde.) Retrieverkobbel er ofte brukt av folk som har hunden mye løs, og som ikke vil at halsbånd skal henge seg opp i kvist og kvast i skogen, eller liker å ta bilder av hundene sine, men uten halsbånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har retrieverkobbelet fra Hunter (det Huldra linket til i sitt innlegg), og er veldig fornøyd med det, først og fremst fordi det har stopp både innover og utover slik at jeg verken kveler bikkja eller slipper henne løs uten å mene det. :) Dessuten er det tykt og fint å holde i. Litt kort kanskje, men det går egentlig veldig greit - hvis jeg skal gå tur og ha hunden i bånd hele tiden og vil ha langt bånd, bruker jeg heller sele og kobbel enn retrieverkobbel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har retrieverkobbelet fra Hunter (det Huldra linket til i sitt innlegg), og er veldig fornøyd med det, først og fremst fordi det har stopp både innover og utover slik at jeg verken kveler bikkja eller slipper henne løs uten å mene det. :wub: Dessuten er det tykt og fint å holde i. Litt kort kanskje, men det går egentlig veldig greit - hvis jeg skal gå tur og ha hunden i bånd hele tiden og vil ha langt bånd, bruker jeg heller sele og kobbel enn retrieverkobbel uansett.

Var det det kobbelet du hadde på treffet i Oslo? I så fall så det veldig greit ut, kunne tenke meg et retrieverkobbel med to stopper, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra helstrup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det det kobbelet du hadde på treffet i Oslo? I så fall så det veldig greit ut, kunne tenke meg et retrieverkobbel med to stopper, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra helstrup...

Ja :wub: Jeg kan ikke fordra helstrup jeg heller, så da er Hunter-båndet greit. Det fins i to lengder forresten, jeg har det lengste (ikke at det er så veldig langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker retriever kobbel på Aron og trives veldig godt med det. Er ikke så fan av å ha på halsbånd på hunden 24/7 og i tillegg har jeg han for det meste løs når vi er ute på tur.

På kennelen jeg jobber har vi mange flexiliner (kennelansvarlig synes disse er så geniale), men nå har jeg fått overtalt han til å kjøpe inn retriever kobbel heldigvis (kan ikke fordra flexi :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke funnet et retrieverkobbel som ikke brenner i hendene. Hunter sitt brenner (jeg har kobbel-utgaven og det er jo samme tauet.. og ja, det brenner og er vondt!), og jeg vi gjerne ha et som ikke brenner. Hittil har jeg ikke funnet noe som funker, så det beste hittil har vært lærkobbel og halvstruphalsbånd, hvor det på det største går lett over hodet på hunden, og på det strammeste ikke går over hodet. Da er det lett å ta av halsbåndet også, og det henger fast i kobbelet...

Her i huset er hålsbåndene av 70% av dagen, kanskje ennå mer. Har kun på halsbånd når jeg har ham festet i et bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd og kobbel i ett. Det er ofte et langt tau med en løkke på ene enden som på et vanlig kobbel; der har man hånden inni. I andre enden er det en større løkke som hunden skal ha hodet i. De fleste av retrieverkoblene kommer med sperrer for å hindre at løkken rundt hodet til hunden blir veldig stor, men noen har også en sperre som hindrer løkken i å bli veldig liten. I praksis er et retrieverkobbel ofte helstrup, men har man kan altså kjøpe med sperre som regulerer strupeffekten. (Se bilde.) Retrieverkobbel er ofte brukt av folk som har hunden mye løs, og som ikke vil at halsbånd skal henge seg opp i kvist og kvast i skogen, eller liker å ta bilder av hundene sine, men uten halsbånd. :wub:

Tusen takk for svar :-) Da har jeg jo et slik et jeg, som jeg har brukt på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da ikke halsbånd på 24/7 selv om man går tur med halsbånd? :wub:

Altså, ikke at jeg gidder å diskutere akkurat det, men det var akkurat ikke det som var poenget :lol:

I steden for å ta på halsbåndet hver gang du skal på feks tissetur (gjerne maaange ganger til dagen med en liten valp) så synes jeg retriever kobbelet er ett bedre alternativ. Jeg vil heller ikke at min hund skal gå med halsbånd på tur, i tilfelle han skulle henge seg opp i noe.

Det var vel egentlig ikke det tråden handlet om, så sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...