Gå til innhold
Hundesonen.no

Den svarte, lille pysa


Poter

Recommended Posts

Den svarte, lille hunden min eier jo ikke matvett! Etter han ble alenehund har han bare blitt SÅ kresen i matveien. Spise noe annet enn vom og hundemat? Niks, det er jækk! Kyllinglår? Jækk. Laks? Jækk. Så spørs det hva han vil synes om lever, vom, koteletter og annet snæks en barf-hund kan få. Jepp, har akkurat begynt å barfe igjen, men neimen om tassen har tenkt å sette pris på det. Borskjemte, lille krek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte, lille hunden min eier jo ikke matvett! Etter han ble alenehund har han bare blitt SÅ kresen i matveien. Spise noe annet enn vom og hundemat? Niks, det er jækk! Kyllinglår? Jækk. Laks? Jækk. Så spørs det hva han vil synes om lever, vom, koteletter og annet snæks en barf-hund kan få. Jepp, har akkurat begynt å barfe igjen, men neimen om tassen har tenkt å sette pris på det. Borskjemte, lille krek :)

Prøv belgerdiettèn jeg kjører: "Spis tørfòret, ellers så blir det ikke mat.PUNKTUM". Den lille snerta mi prøver seg av og til hun også, men vinner aldri på det. Hun kan så vidt tygge en brødskive, hun har jo nesten aldri fått det. Jeg skal heller kjøre denne reglen knall hardt, enn å ha en kresen hund :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Lille Arn vil nok ikke sulte seg ihjel, prøv å gi ham den samme tingen et par dager på rad. kyllinglår er jo ferskvare og kan ligge et par dager i kjøleskapet uten problem. Og ta det bort etter 10-20sekunder (selv tar jeg bort mat etter 3-5sekunder, men jeg er litt hjerterå og vil ha de til å spise med en gang, sær som jeg er :rolleyes: ) Du får bli hans "konkurranse" i matveien!

Eller så kan du jo alltids låne Zima, hun har rekord i å sluke mat, og knabber gjerne andres om de ikke har spist det 3sekunder etter servering.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme å låne bort min lille sorte så han får litt inspirasjon? Her går 150"noe" (hva enn det er matbegeret hennes måler) tørrfor ned på 30 sekunder / 1 minutt blank.

Støtter forslag om skikkelig matkontroll, men du kjenner framdeles hunden best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Lille Arn vil nok ikke sulte seg ihjel, prøv å gi ham den samme tingen et par dager på rad. kyllinglår er jo ferskvare og kan ligge et par dager i kjøleskapet uten problem. Og ta det bort etter 10-20sekunder (selv tar jeg bort mat etter 3-5sekunder, men jeg er litt hjerterå og vil ha de til å spise med en gang, sær som jeg er :rolleyes: ) Du får bli hans "konkurranse" i matveien!
Samme taktikk ble brukt her på Lunavalp, og det funket etter at bikkja hadde sultet seg i 1,5 måltid :)

Jeg er beinhard på sånn.

Om bikkja snuser på maten og går, så er maten vekk til neste dag. Her må dyrene spise med ENGANG, ellers er det synd for dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da jeg hadde to hunder så glemte dette matvraket å puste da hu spiste. Nå som hu er alene så har hu mange kunst stykker. Hu har ikke fått noe annet enn tørrforet hun fra før av spiste og kunst stykkene er i ferd med å avta og hun konsentrerer seg mere om maten igjen. Her er det ikke gjort noen hokus pokus for å få det til. Det blir bare ikke servert annet og om hu ville finne på å gå fra maten så fikk a være sulten til neste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok far i huset har vært litt bløthjertet det siste året :) Er han som har vært fôringsansvarlig. Får gjenninfføre ståldisiplin på fôringen. Det har fungert veldig bra på hundene våre før, så Arn skulle vel greie å lære seg litt "spisevett" han også. Ellers får jeg hyre inn Zima eller glupsk sort sak :)

Mon tro hvor lang tid jeg bør gi ham nå i starten? Om jeg skal gi ham ett snus eller ett blikk, eller om jeg skal la ham få tjue-tredve sekunder på seg og deretter minske tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde faktisk med My for en måned siden... Vi gikk tom for valpefor og hun fikk spise noe av Emmas mat i 2 dager, og når vi fikk kjøpt inn valpefor igjen så rynket hun på nesa til sin egen mat! "Pøh, jeg vil ha yorkshire terrier mat! Det er godt for pelsen og smaksløkene mine!" så det ut som hun mente...

Jeg er også streng, men har et problem siden jeg er glemsk i tillegg - så ofte glemmer jeg å sette inn maten hennes etter at jeg har satt den ut, sånn hvis hun ikke spiser. Og jeg prøver å sette den inn hvis hun ikke spiser opp alt også, men det er vanskelig når man glemmer det av :) Har funnet ut at det hjelper å henge opp lapper over hele kjøkkenet :)

Nå skal vi bestille 20kg Norwegian Polar for Emma sin del siden hun har veeeldig høy forbrenning og vanskelig for å holde vekta stabil. Regner med å bruke det på My også hvis det fungerer greit. Alikevel blir jeg å fortsette å kjøpe inn tørrfôr, for jeg syns det er himla enkelt å ta med seg når man skal vekk i helgene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok far i huset har vært litt bløthjertet det siste året :D Er han som har vært fôringsansvarlig. Får gjenninfføre ståldisiplin på fôringen. Det har fungert veldig bra på hundene våre før, så Arn skulle vel greie å lære seg litt "spisevett" han også. Ellers får jeg hyre inn Zima eller glupsk sort sak :hyper:

Mon tro hvor lang tid jeg bør gi ham nå i starten? Om jeg skal gi ham ett snus eller ett blikk, eller om jeg skal la ham få tjue-tredve sekunder på seg og deretter minske tiden.

Hold deg til et kort snus eller så, ser han bort på grunn av ett eller annet interessant så greit, men snur han seg fordi han ikke er interessert, vel da tar du den med en gang. Sånn har jeg bestandig gjort, kjekt å ha hunder som spiser når man er på langturer/hardtreninger!

Kom igjen Lone, bli hard! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi er tom for vom vil ikke Diesel spise tørrfor. Fikk Hills fra naboen, og det rører han ikke. Greit, vil han ikke spise..såå.. kommer kattene å spiser det opp :ahappy:

(men da skal han som regel hvertfall ha mat. ikke f om de skal røre skåla).

Nei, du får være hard. Han spiser når han er sulten. Min spiste ikke frokost i går, men gjett om han var sulten etter en langs kveldstur :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde faktisk med My for en måned siden... Vi gikk tom for valpefor og hun fikk spise noe av Emmas mat i 2 dager, og når vi fikk kjøpt inn valpefor igjen så rynket hun på nesa til sin egen mat! "Pøh, jeg vil ha yorkshire terrier mat! Det er godt for pelsen og smaksløkene mine!" så det ut som hun mente...

Jeg er også streng, men har et problem siden jeg er glemsk i tillegg - så ofte glemmer jeg å sette inn maten hennes etter at jeg har satt den ut, sånn hvis hun ikke spiser. Og jeg prøver å sette den inn hvis hun ikke spiser opp alt også, men det er vanskelig når man glemmer det av :ahappy: Har funnet ut at det hjelper å henge opp lapper over hele kjøkkenet :P

Nå skal vi bestille 20kg Norwegian Polar for Emma sin del siden hun har veeeldig høy forbrenning og vanskelig for å holde vekta stabil. Regner med å bruke det på My også hvis det fungerer greit. Alikevel blir jeg å fortsette å kjøpe inn tørrfôr, for jeg syns det er himla enkelt å ta med seg når man skal vekk i helgene osv.

My tenker nok at yorkshire terrier mat vil gjøre underverk for pelsen slik at hun kan danke ut alle på utstilling. Må da være pen også, sant?!

Angående NP. Gav det til Brimi og hoi for en energi han fikk! Han ble enda mer stresset. Det er visst andre hunder av samme type (den bc på speed typen) som "reagerer" på NP med å bli enda mer speeda. Hm, DET var en lur ting: stappe i NP før en konkurranse :hyper:

Hold deg til et kort snus eller så, ser han bort på grunn av ett eller annet interessant så greit, men snur han seg fordi han ikke er interessert, vel da tar du den med en gang. Sånn har jeg bestandig gjort, kjekt å ha hunder som spiser når man er på langturer/hardtreninger!

Kom igjen Lone, bli hard! :D

Var på TIL kamp i kveld og ble smittet med testosteron, så var virkelig oppkvinnet når jeg kom hjem og skulle gi Arn mat. Samme kyllinglår som i går. Ett snus og han gikk. Det samme gjorde maten. Jeg var bra flink, hva? *strammer muskler*

Nå som vi er tom for vom vil ikke Diesel spise tørrfor. Fikk Hills fra naboen, og det rører han ikke. Greit, vil han ikke spise..såå.. kommer kattene å spiser det opp :)

(men da skal han som regel hvertfall ha mat. ikke f om de skal røre skåla).

Nei, du får være hard. Han spiser når han er sulten. Min spiste ikke frokost i går, men gjett om han var sulten etter en langs kveldstur ;)

Han ER sulten nå, men spise kyllinglåret sitt... niks. Får se i morgen, da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på TIL kamp i kveld og ble smittet med testosteron, så var virkelig oppkvinnet når jeg kom hjem og skulle gi Arn mat. Samme kyllinglår som i går. Ett snus og han gikk. Det samme gjorde maten. Jeg var bra flink, hva? *strammer muskler*

flinke Lone!! Tøffe-Lone kommer frem etterhvert :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er bare om å gjøre å være utholdene nok. Min ene belger prøvde seg på en sånn jeg-vil-ikke-spise-tendens. Da var det veldig enkelt; ned med skåla til hunden, en røyk til eier, var ikke maten borte når røyken var det, så måtte belger saken vente til dagen etter.. Ni døgn hadde vi det gående før hun spiste brune kuler, men da var det også en hund som aldri mer gikk fra matfatet før det var tomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han takket nei til maten i dag også! Han er jo skrubbsulten. Skjønner ikke at han greier la vær. Nå har vel kyllinglåret vært ute av fryseren og i kjøleskapet i tre dager, så da får det vel hives og et nytt taes opp i morgen. Ja, for det nytter vel ikke gi ham en annen type kjøtt heller. Synes litt synd på ham... :) Men jeg skal være hard :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahahaha.

TIL kamp er bra.

Da hyler man ekstra mye :)

Husk at mennesker kan gå 1 uke uten mat, hvordan er det med hunder? regner nesten med de klarer seg dobbelt så lenge, med tanke på at de generelt er mer fit for life enn oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg kjenner til det med kresen hund. Dronningen her er kresen i perioder, hun. Hun slanker seg, må skjønne. Her har vi kjørt på med strenge regler, slik som flere over her besktiver. Det går toppen to dager før hun begynner å spise igjen. Det lengste hun gikk uten å spise var vel 5 dager. Men jeg innbiller meg at pelsen spiser seg mett på brødskalker naboen kaster ut til fuglene innimellom også. Det er så forbanna irriterende at de gjør det, men allikevel lite å gjøre noe med.

V&H er i alle fall supert for kresen dronninghund - variasjon i konsistens og smak/innhold :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har enda ikke spist, den staingen! Han er SÅ sulten og enda takker han nei til det forbaska kyllinglåret. For en disiplin! Blir rent misunnelig :blink: Håper bare det går greit! At han ikke faller om på tur eller noe. Nå piper han bak meg her (midt på natta) fordi han er sulten. Kan han ikke bare spise det låret, da?!

Hilsen dyremishandleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei Tøfflus! Gå å gjem deg! Du har ikke noe her å gjøre nå. Nå skal vi lage TøffeLone, og da må ikke du pirke i samvittigheten hennes! :blink: *humre*

Fortsett å være hard Lone! Iallefall et par dager til. Ellers må vi komme med bridie så hu kan vise Arn hva man virkelig skal bruke et kyllinglår til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lære ham at han kan velge selv hva han vil spise og dermed kunne være så kresen man bare vil?

For all del, hvis du tror det er det han lærer.

Hva er viktigst for deg, at han spiser eller at han spiser det DU sier han skal spise?

Regner med at du ikke gir han så mye valg, du setter vel ikke frem en buffet så han kan velge? Men om han ikke vil ha det du gir, hva med å prøve noe annet?

Mulig jeg er veldig bortskjemt med mine mange hunder over mange år, men matproblemer har vi aldri hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, hvis du tror det er det han lærer.

Hva er viktigst for deg, at han spiser eller at han spiser det DU sier han skal spise?

Regner med at du ikke gir han så mye valg, du setter vel ikke frem en buffet så han kan velge? Men om han ikke vil ha det du gir, hva med å prøve noe annet?

Mulig jeg er veldig bortskjemt med mine mange hunder over mange år, men matproblemer har vi aldri hatt.

JEG er av den mening at en hund skal spise det den får, og ferdig med det.... Mulig jeg er slem, men sånn er det. Jeg gidder iallefall IKKE å dille rundt med hunden min og lete etter ting h*n liker når h*n ikke spiser det h*n får... Og før man har vært borte i en hund som nekter å spise maten sin, så tror jeg ikke man skal uttale seg om sånn.

selvfølgelig, om man da ikke er av typen som strør på med leverpostei, leverpulver eller annet for at hunden skal orke å slikke på de ekle tørrfor kulene da....

Men, det jeg ser av filmen Lone sendte nå, så er visst Arn sulten nok, og han spiser kylling :):P

Sikker på det var trusselen om at Bridie sku komme som gjorde at han spiser :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, hvis du tror det er det han lærer.

Hva er viktigst for deg, at han spiser eller at han spiser det DU sier han skal spise?

Regner med at du ikke gir han så mye valg, du setter vel ikke frem en buffet så han kan velge? Men om han ikke vil ha det du gir, hva med å prøve noe annet?

Mulig jeg er veldig bortskjemt med mine mange hunder over mange år, men matproblemer har vi aldri hatt.

Det viktigste er så klart at han spiser, men det er nesten vel så viktig at han spiser det jeg sier han skal spise. Han får det han får og det er faktisk mat fra øverste hylle, da får han værsågod spise det også. Jeg har bestandig hatt hunder som spiser det de får og det akter jeg å ha videre :blink:

Setter ikke frem noe bufet, nei, hvorfor skulle jeg det?

Men faktisk, akkurat nå, gumler han i vei på kyllinglåret sitt :) Jeg er så bløthjertet at han fikk en til sjanse til å spise i dag og da takket han ja. Nais!

Og ja, Marit, det var nok dine trusler som hjalp! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er av den mening at en hund skal spise det den får, og ferdig med det.... Mulig jeg er slem, men sånn er det. Jeg gidder iallefall IKKE å dille rundt med hunden min og lete etter ting h*n liker når h*n ikke spiser det h*n får... Og før man har vært borte i en hund som nekter å spise maten sin, så tror jeg ikke man skal uttale seg om sånn.

Jeg er IKKE av den mening at en hund skal spise det den får UANSETT. Ei heller "diller" jeg med mine hunder, men jeg gidder bestrebe meg på at de skal like den maten de får.

Og vet du..jeg HAR vært borti et sånt tilfelle...WOW, det var MIN hund. Og vet du også...vi fant et fòr h*n likte og h*n levde lykkelig til sine dagers ende :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...