Gå til innhold
Hundesonen.no

Den svarte, lille pysa


Poter

Recommended Posts

Jeg ler meg fillete av alle dere som tror at hunden blir så fryktelig kresen av å spise noe den liker (og nei jeg snakker ikke om de av dere med hunder som faktisk er forsynte...). Det har aldri falt dere inn at hvis hunden får mye av noe den liker så blir mat en postiv greie og den kanskje vil bli gladere i mat generelt?

Det er heller ikke naturlig for en hund/ulv og spise samme mat dag ut og dag inn. De krever faktisk fra naturens side litt variasjon i kosten.

Huff og huff, hundene mine hadde vært svært ulykkelige hos de av dere som skal ha hunden til å spise det dere vil. Hundene mine spiser omtrent *alt* med god matlyst, uansett! Men skulle de være nødt til å knaske samme mat hver dag så hadde de neppe vært like glade i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er vel en ting å bytte tørrfor og at hunden slår seg til ro med det den får da... Men faren er jo at du får en hund som blir lei tørrforet sitt, og sultestreiker to dager, fordi den vet at da får den noe annet istedet...

Lone har begynt å BARFe igjen nå, og da bør hunden få i seg mye forskjellig kost over tid. Om hunden da alltid skal nekte å spise maten den får "fordi den har lyst på noe annet", så er faren der at hunden ikke får i seg det den trenger av næringsstoffer.

Og om dette feks nå kun er en periode begynnelsen der Arn nekter å spise, fordi han er vandt med å få noe annet om han ikke vil ha, så er vel sjansen stor for at hunden etterhvert vil begynne å spise det han får tilbudt hver dag, uten at det blir noe mer dill med det. Siden han opplever at det ike nytter å sultestreike.

Det er iallefall min erfaring. Og det er jo førsteklasses hundemat vi snakker om her. Så å gå ned igjen til noe "dårligere" eller noe hunden ikke tåler, blir jo helt feil... Men, det er ji ofte sånn at om en hund ikke har lært at å spise kylling rått er ok, så tar det litt tid før den spiser. For alt vi veit kan han kaste seg over neste kyllinglår i ekstase :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler meg fillete av alle dere som tror at hunden blir så fryktelig kresen av å spise noe den liker (og nei jeg snakker ikke om de av dere med hunder som faktisk er forsynte...). Det har aldri falt dere inn at hvis hunden får mye av noe den liker så blir mat en postiv greie og den kanskje vil bli gladere i mat generelt?

Det er heller ikke naturlig for en hund/ulv og spise samme mat dag ut og dag inn. De krever faktisk fra naturens side litt variasjon i kosten.

Huff og huff, hundene mine hadde vært svært ulykkelige hos de av dere som skal ha hunden til å spise det dere vil. Hundene mine spiser omtrent *alt* med god matlyst, uansett! Men skulle de være nødt til å knaske samme mat hver dag så hadde de neppe vært like glade i mat.

Det er vel nettopp det som blir saken med Arn her... Han kommer til å få forskjellig mat HVER ENESTE DAG for å få en bra BARF diett over tid. Inkl kylling som han har nektet å spise i noen dager nå :)

Selv har jeg hatt hund som har spist tørrfor hver eneste dag i x antall måneder (år) uten problemer, samme foret tilogmed. Og jeg har hatt hund som nektet å spise tørrforet hun fikk, og jeg var beinhard og ga meg ikke før hu spiste (dette var tilogmed en valp).

Bikkja jeg har nå spiser ALT den får, uansett. Bare det ikke er paprika. Og hu får ALT MULIG også...

Ytrefilet til frokost tilogmed, men den slukte hu nok litt for hel, for den kom opp igjen på tærne til gubben 10 min senere :blink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp det som blir saken med Arn her... Han kommer til å få forskjellig mat HVER ENESTE DAG for å få en bra BARF diett over tid. Inkl kylling som han har nektet å spise i noen dager nå :blink:

Jeg BARF'er........og vil ikke mine ha kylling får de noe annet. Ikke hvis de ikke vil spise en dag (det hender jeg ikke er sulten også så hvorfor ikke hundene mine?). Men en av dem har vist han ikke er såååå glad i kylling. Så da får han noe annet, mens de andre gnafser kylling og er glad for det :)

Jeg hadde aldri vært "beinhard" mot en valp, ikke en voksen heller for den saks skyld, det viktigste for meg er at de spiser OM de er sultne, ikke at de spiser fordi de MÅ spise det de blir tilbudt.

Ellers syntes jeg ytrefilèt til frokost var en fin greie, det vil jeg også ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg BARF'er........og vil ikke mine ha kylling får de noe annet. Ikke hvis de ikke vil spise en dag (det hender jeg ikke er sulten også så hvorfor ikke hundene mine?). Men en av dem har vist han ikke er såååå glad i kylling. Så da får han noe annet, mens de andre gnafser kylling og er glad for det :)

Jeg hadde aldri vært "beinhard" mot en valp, ikke en voksen heller for den saks skyld, det viktigste for meg er at de spiser OM de er sultne, ikke at de spiser fordi de MÅ spise det de blir tilbudt.

Ellers syntes jeg ytrefilèt til frokost var en fin greie, det vil jeg også ha :P

Jo, jeg var beinhard mot valpen.... i 2 måltider... så spiste hu det hu fikk, og hu spiste opp alt med engang :blink: Det holdt det, på henne.. jeg hadde jo ikke "sultet" hu i flere dager liksom.

hehe, Bridie syns også tydeligvis at ytrefilet var veldig ok til frokost. Nettopp så ok at hu slukte det litt for helt :) Jeg syns IKKE det var så delikat å se på det som kom opp igjen da jeg satt med full kjeften av mat selv derimot... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg var beinhard mot valpen.... i 2 måltider... så spiste hu det hu fikk, og hu spiste opp alt med engang :) Det holdt det, på henne.. jeg hadde jo ikke "sultet" hu i flere dager liksom.

2 måltider er da ikke å være "beinhard" :blink:

Jeg oppfattet det som at det over tid skulle det spises hva som ble gitt uansett. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Huff og huff, hundene mine hadde vært svært ulykkelige hos de av dere som skal ha hunden til å spise det dere vil. Hundene mine spiser omtrent *alt* med god matlyst, uansett! Men skulle de være nødt til å knaske samme mat hver dag så hadde de neppe vært like glade i mat.

Her har vi hatt hunder i noen år, mange hunder, hunder av forskjellig rase og individer; De har alle sammen (med unntak av en) fått tørre brune kuler til middag hver dag, de får til og med samme merket og typen. Jeg har hunder som er helt gærne etter mat ( ja også de samme brune kulene) så det tyder vel på at enten har jeg dumme hunder eller så er de ikke så menneskeliggjorte som andre hunder da.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården får hundene det meste, og de sluker maten med en gang (ridgebacken noe kjappere enn aussien dog) endten det er elgkjøtt, rype, rein, svin, hvalkjøtt, selkjøtt, laks eller noe form for tørrfor. Jeg er en del på lange turer og da må nesten hundene spise det de får servert, selv om det er noe "nytt".

Var på langtur med huskyen for noen år siden, og baserte en god del av kosten hennes på fisk som jeg fisket under veis. I starten rynket hun på brynene.. For ørret/røye var tydeligvis ikke det samme som deilig laks..! På den tredje dagen (med kløvbæring) så spiste hun ørreten/røya med god apetitt. Jeg dillet ikke noe med henne, selv om jeg viste at hun trengte en del næring i forhold til turen vi var på. Sånn tenker jeg med hunden(e) jeg har nå også, de må nesten spise det de får servert, for det er ikke sikkert jeg har tilgang på noe annet som er "bedre". Her er jeg bortskjemt da, for med alt nytt som har blitt introdusert i ny og ne så vet jeg enda ikke om en eneste ting de ikke spiser. RR'n kastet et halvtsekunds rart blikk på meg når jeg kom med hvalkjøtt før hunkastet seg over det med stor lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som Marit og Mailin her sier :blink: Arn har jeg nettopp begynt å barfe etter at han i sitt to års gamle liv har spist vom og hundemat. Han vil gjerne ha de kladdene sine, han, og helst ikke spise noe annet. Han er nesten nødt til å få noe annet, for han er allergisk mot blant annet svin, noe som vom og hundemat har i sine produkter (ikke i ren kylling og ren vom). Jeg kunne så klart fôret ham på kylling vitaminisert resten av livet, men det synes jeg blir alt for lite variert og jeg mener hunder har godt av varierte næringskilder. Han griner litt på nesen når han får noe annet enn v&h klumpene sine, så denne "kampen" for å få ham til å spise kylling vil forhåpentligvis overføres til andre kjøttyper også. Spis eller gå sulten. Siden han barf`es må han nesten spise det han får, for å få en godt nok variert diett. Så klart, er han ikke sulten en dag er det greit. Jeg trykker ikke maten ned i halsen på ham, akkurat! Da er det bare bort med maten og det samme serveres neste måltid. Jeg er også avhengig av hva jeg får tak i. Det er ikke bestandig jeg får tak i det han liker best, så en periode blir det kanskje overvekt av kylling. Nå i grillsesongen er det mye svin, men det er han allergisk mot, så da er det en utfordring å finne andre kjøttyper. Så er det aspektet med tur og trening: det blir en smule slitsomt med en anorektiker eller matvegrer på langtur eller i runderingsløypa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... så det tyder vel på at enten har jeg dumme hunder eller så er de ikke så menneskeliggjorte som andre hunder da.. :rolleyes:

Hmm, tja, si det :blink: . Hundene mine er ikke mer mennesker fordi de liker å spise variert og ikke ville kost seg like mye med maten hvis de måtte spise tørre kuler hver dag. De hadde spist det - men garantert ikke med like stor iver som de spiser maten sin i dag... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt hunder i noen år, mange hunder, hunder av forskjellig rase og individer; De har alle sammen (med unntak av en) fått tørre brune kuler til middag hver dag, de får til og med samme merket og typen. Jeg har hunder som er helt gærne etter mat ( ja også de samme brune kulene) så det tyder vel på at enten har jeg dumme hunder eller så er de ikke så menneskeliggjorte som andre hunder da.. :rolleyes:

Nja.. Jeg har hatt 2 spisevegrere og 2 matvrak jeg (og en som er hverken eller - hun spiser det hun får, mest for at ingen andre skal få det), og jeg er forholdsvis sikker på at spisevegrerene ikke var mer menneskeliggjorte enn hva matvraka var/er. Jeg tror heller ikke at de 2 matvraka er dummere enn de to spisevegrerene (eller, den ene spisevegreren var nok smartere enn samtlige andre hunder jeg har hatt, men så var den andre spisevegreren tilsvarende mye dummere og *flir*). Jeg tror ikke det nødvendigvis har noe med hverken menneskeliggjøring eller hvor smarte/dumme de er - det er vel som med folk? Noen er glad i mat og spiser alt de får, andre er ikke spesielt glade i mat og ytterst kresne, og en del er i midten - glade nok i mat, men kanskje kresne på noen typer for?

Hverken eller-hunden spiser det hun får, ikke nødvendigvis fordi hun syns det er så godt, men fordi at ingen andre får maten hennes. Hun har spist rå kyllingfilet, men hun brukte lang tid, delte opp i bittesmå biter og rista de så de var "skikkelig døde" før hun spiste de opp. Hun spiser mandarin og agurk og hun, bare fordi at moren hennes tar det om hun ikke gjør det.

Med ene spisevegreren min så leita jeg lenge for å finne et for han likte (og dette var før BARF og V&H var kjent), og han fikk det han ville ha. Det er klart jeg kunne gjort meg hard og tvunget han til å spise det han fikk servert, men når bikkja i utgangspunktet syns det var unødvendig å spise mer enn 2-3 ganger i uka, så syns jeg det var unødvendig at han skulle rynke på nesa og nekte å spise de gangene han var sulten. Så han fikk alt - kyllingbein, kotelettbein (nei, ikke rå - jeg var ikke så bekymret for alt som kunne gå galt den gangen jeg var ung), brød, krydra kjøttdeig, butikkfor - det han spiste, det fikk han. Han hadde forøvrig aldri dårlig mage..

Den andre spisevegreren fikk alt minus behandla bein (man blir mer pysete etterhvert når man skjønner hvor galt ting kan gå *flir*), men på fast basis fikk han tørrfor og vom på boks fra felleskjøpet - det var det som skulle til for å få han til å spise, jeg hadde ikke fryser å ha V&H i, og matbudsjettet mitt er ikke så stort at jeg har råd til å kjøpe ytrefilet til bikkja (det er ytterst sjeldent jeg spiser sånt sjøl).

Matvrakene er matvrak, de spiser det de får, stjeler eller finner - enkelt og greit. Frk. Dinersen her har til og med spist kattematbokser (ja, BOKSEN.. Etter at hun hadde tømt den for innholdet.. Viktig å få med seg ALT). Hun er heller aldri dårlig i magen - heldigvis - selv om hun kastet opp mesteparten av kattematboksen (jeg får vel presisere at det er sånne små 100g bokser, de blir brukt som belønning i sporslutt). Matvrakene "diller" jeg ikke med, de spiser det de får de, og er de ikke sultne en dag, er de antageligvis sjuke.. hehe (nei, det er ikke morsomt med en sjuk hund, det har bare skjedd 2 ganger på de årene jeg har hatt matvrak at de IKKE har spist - begge ganger var det frk. Dinersen, ene gangen var hun drektig, andre gangen var når jeg hadde "omgangssjuke" på alle tre hundene).

Lang og omstendig forklaring på hva som egentlig er poenget mitt - å være "hard" og vente ut hunden funker sikkert, jeg har benytta meg av det sjøl nå og da (det er liksom ikke så kult å oppdage at matvegreren har bestemt seg for at han ikke liker det foret allikevel, 2 dager etter at du har kjøpt en 15kg sekk med det :rolleyes: ), men poenget bør jo være å finne noe hunden FUNKER på.. Og med det mener jeg at den faktisk spiser, at den er i form, hele den pakka.

Å gjøre foringa om til en prinsippsak, virker rimelig fjernt for min del, og det er ikke noe snillere å være beinhard med kyllingen enn det er å være beinhard med tørrforet - ikke i min bok. Liker ikke hunden kylling, så liker den ikke kylling (jeg liker ikke fisk, og jeg hadde kunnet gå LENGE uten å spise om det var det eneste alternativet jeg fikk), jeg ser ikke noen grunn til å presse hunden til å spise noe den ikke vil ha (og jeg minner igjen på at jeg har faktisk lang erfaring med matvegrere - Gubbelille er den "værste" hunden jeg har hatt i så måte, og han bodde her i nesten 13 år).

Jeg syns forøvrig det er artig at man tror at om hunden ikke spiser kylling en dag, at den husker at det var det den fikk servert dagen før og derfor ikke kan gi den et annet alternativ, for da blir den kresen og tror den kan velge maten sin selv. Hunder lever i nuet, de husker ikke sånne bagateller, eller? Det er ikke sånn at bikkja tenker "ånei, prøver hun å gi meg kylling i DAG og? Vel, jeg spiste det ikke igår, jeg skal ikke spise det i dag, og jeg har ihvertfall ikke tenkt å spise det i morra - hun skal få lære at jeg ikke liker kylling, ja!". Så smarte er (dessverre) ikke hunder..

- Kylling har vel og en noe "ekkel" konsistens når den er rå, og en hund som nettopp er satt på en BARF-diett, trenger vel å "lære" å like den konsistensen, da er det vel greit å starte med annet rått kjøtt som ikke er like "klissete", og heller prøve kylling igjen senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D 2ne! Nemlig i et nøtteskall! (Litt smålangt nøtteskall riktignok!)

I fortsettelsen av 2nes innlegg vedr at hunden liksom skulle huske den fikk kylling igår og dagen før der igjen osv, lurer jeg også på dette med å mene at hunden matnekter fordi den skal "presse" eier til å gi den noe annet å spise? Det synes jeg er veldig menneskeliggjøring for å si det mildt, som 2ne sier, bikkjer er bare ikke så smarte at de tenker "bare jeg venter lenge nok så tror eier at jeg kommer å sulte ihjel og gir seg til slutt og da vinner jeg og får noe annet å spise isteden"..

Basenjien min rører ikke mat som hun ikke har smakt før - noen må smake først og demonstrere i praksis at det er spiselig. På en måte veldig praktisk for hun bøtter ikke i seg søppel ute og jeg behøver aldri bekymre meg for at hun skal prøve seg på giftige ting, men kjipt ved for-skifter - ihvertfall på den tiden da vi bare hadde henne, da måtte jeg være "matdemoen" (nå har vi heldigvis tomsingen som kan vise at maten ikke er forgiftet..). Det har aldri fallt meg inn å sulte henne til hun til slutt spiser av desperasjon mat hun ikke har smakt før. Og har man eventuelt en matvegrer så ville jeg ikke nøle med å prøve litt diverse - det er verken dilling eller menneskliggjøring i mine øyne, bare det som skal til for å holde hunden sin frisk og i form. Å sulte bikkja av prinsipp fordi du som menneske/leder skal bestemme at den skal spise det, synes jeg er å gå litt vel langt simpelthen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Helt OT; men min kommentar om menneskeliggjøring hadde i utgangspunktet ingenting med foringen å gjøre, det var "raw like sushi" sin kommentar om at hunden ville blitt ulykkelig, jeg kommenterte.. Bare for å gjøre det litt mer komplisert.

Jeg er forsåvidt enig i at hunden skal like det den får, men når bikkja har spist maten i flere mnd med stort velbehag og plutselig går til streik og den ikke er syk, så forer jeg opp den sekken jeg har før jeg kjøper noe annet. For så god råd har jeg faktisk ikke at jeg kaster flere kg med hundemat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT; men min kommentar om menneskeliggjøring hadde i utgangspunktet ingenting med foringen å gjøre, det var "raw like sushi" sin kommentar om at hunden ville blitt ulykkelig, jeg kommenterte.. Bare for å gjøre det litt mer komplisert.

Jeg er forsåvidt enig i at hunden skal like det den får, men når bikkja har spist maten i flere mnd med stort velbehag og plutselig går til streik og den ikke er syk, så forer jeg opp den sekken jeg har før jeg kjøper noe annet. For så god råd har jeg faktisk ikke at jeg kaster flere kg med hundemat..

Nei, man kaster ikke mat!

Og i min situasjon f.eks, My har vært matgal siden hun kom men etter hun fikk spise Emma sin mat (yorkshire terrier for fra royal canin, VELDIG godt! -hilsen My) så streika hun når hun måtte spise valpefor igjen og gjorde alt hun kunne for å prøve å lure Emma bort fra maten hennes slik at hun kunne stjele den :rolleyes: Og stakkars My spiser enda valpefor fra eukanuba, hun.. Dog skal vi bestille Norwegian Polar til hundene snart siden My røyter hele tiden og Emma har alt for høy forbrenning og trenger noe med MYE næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...