Gå til innhold
Hundesonen.no

Sommeren 2009


Wilma

Recommended Posts

Hei :ahappy:

Jeg og en venninne skal kjøpe oss hver vår dverg puddel neste

sommer :lol: Er det noe spesielt vi må huske på?

Har du erfaring eller tips, tar vi gjerne imot :)

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Det dere burde tenke på er at venner ikke bor sammen (vanligvis) i de 14-15 årene hunden lever. Derfor burde heller en av dere kjøpe hund og ha hovedansvaret. Å kjøpe hund sammen er noe man gjør når man er en lykkelig familie som i aller største sannsynlighet holder sammen livet ut. Utenom dette får man kjøpe hund alene, men heller dele på alle gledene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere burde tenke på er at venner ikke bor sammen (vanligvis) i de 14-15 årene hunden lever. Derfor burde heller en av dere kjøpe hund og ha hovedansvaret. Å kjøpe hund sammen er noe man gjør når man er en lykkelig familie som i aller største sannsynlighet holder sammen livet ut. Utenom dette får man kjøpe hund alene, men heller dele på alle gledene.

De skrev jo at de skulle kjøpe hver sin..

Ting dere burde tenke på synes jeg er å melde dere på valpekurs, det er utrolig lærerikt, spesielt hvis du ikke har hatt hund før. Utenom det burde du lage det så trygt som mulig for valpen både med omsorg og at det ikke er for mye farlige ting i huse å spise på. Og fordi om dere kjøper hund samtidig og det er samme rase, bør dere ikke forvente at disse hundene blir bestevenner. Jevngamle hunder, da spesielt av samme kjønn, kan ha lettere for å komme i krangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Wilma har Dverg Schnauzer, så hun har vel noe erfaring med hund fra før.

Dere skal da kanskje kjøpe fra samme oppdretter? Søsken blir veldig knyttet til hverandre, så mitt råd er å ikke la dem leke sammen der dere skal trene. Dette er jo en generell regel, men enda viktigere med søsken. Hunden min blir alltid i ekstase når han får møte søsken, og det beste som er, er å få leke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat dvergpuddel? Er det tilfeldig at dere vil ha samme rase?

Det er ikke uvanlig at venner kjøper samme rase, fordi dem ofte har samme interesse for hund og hva dem skal brukes til. Det er forøvrig viktig at dere begge tenker dere godt om, slik at dere tror dere velger riktig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere burde tenke på er at venner ikke bor sammen (vanligvis) i de 14-15 årene hunden lever. Derfor burde heller en av dere kjøpe hund og ha hovedansvaret. Å kjøpe hund sammen er noe man gjør når man er en lykkelig familie som i aller største sannsynlighet holder sammen livet ut. Utenom dette får man kjøpe hund alene, men heller dele på alle gledene.

Det vi mente var at vi trengte tips om hvordan vi burde gjøre ting, som hvordan

vi skal gjøre dem renslige og sånt. Men vi skal jo kjøpe hvær vår hund, og jeg trodde det

sto ganske tydelig :ahappy:

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs er lurt, sosialisere dem med trygge, vaksinerte, voksne hunder er kjempe viktig. Miljø trening må dere drive med mye.

Er dette første hund for dere begge?

Nei vi begge har hund fra før av :ahappy:

Venninnen min har en Border Collie, og jeg har en Dverg Schnauzer :D

Vi kan jo ganske mye om hund fra før av, men lurte bare på om

dere hadde noen nyttige tips og sånt ;)

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Hvorfor akkurat dvergpuddel? Er det tilfeldig at dere vil ha samme rase?

Nei det er ikke tilfeldig. Jeg liker puddler og venninnen min er litt allergisk

så hun ville ha en allergivennelig hund :lol:

Er ikke dverg puddelen allergivennelig ?

Uansett vill ingen av oss ha hund som røyter, og det er jo praktisk med puddel da :)

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

*dobbelpost, mod Anette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at venner kjøper samme rase, fordi dem ofte har samme interesse for hund og hva dem skal brukes til. Det er forøvrig viktig at dere begge tenker dere godt om, slik at dere tror dere velger riktig rase.

Ja vi har tenkt på dette veldig lenge. Luftet det litt for verandre for ca 2 år siden :ahappy:

Og da tenkte vi litt på Toy. Men vi har gått over til dverg,

siden toyen kanskje blir litt for liten ;) Så vi har tenkt ganske lenge på dette.

Og neste sommer skal vi kjøpe oss hvær vår valp :D

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Ikke for å være slem, men jeg ser av profilen din at du er 13 år. Da må dere ha foreldrene med på laget enten dere liker det eller ikke da en som er myndig må skrive under på kontrakten. Har dere foreldrenes tillatelse?

Ehh. Ja selvfølgelig! Vi har jo ikke tenkt og lure foreldrene våre :S

Vi har begge fått lov av foreldrene våre, og de snakker ofte sammen om dette! :P

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Ser at Wilma har Dverg Schnauzer, så hun har vel noe erfaring med hund fra før.

Dere skal da kanskje kjøpe fra samme oppdretter? Søsken blir veldig knyttet til hverandre, så mitt råd er å ikke la dem leke sammen der dere skal trene. Dette er jo en generell regel, men enda viktigere med søsken. Hunden min blir alltid i ekstase når han får møte søsken, og det beste som er, er å få leke med dem.

Ja vi skal kjøpe fra samme oppdretter :lol:

Og takk for tipset :)

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

*trippelpost, bruk siteringsfunksjonen. Mod Anette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå får jeg sikkert på pukkelen her men det får stå sin prøve.

1. Har dere tenkt igjennom om dere ønsker å reise endel når dere blir litt eldre? Studere i annen by? Dere blir ganske bundet de neste 15 årene tross alt.

2. Det er nok en fordel om foreldrene deres snakker med oppdrettere. Jeg tror det kan bli vanskelig å finne en seriøs oppdretter som er villig til å selge dvergpuddelvalper til to fjorten år gamle venninner.

3. Før dere kjøper så spør om dere kan få overvære en pelsstellrunde hos oppdretter, på hundesalong eller lignende. Pudler krever endel pelsstell, og dere må være sikre på at dere er inneforstått med hva dere må gjøre.

4. Hvis dere bruker søkefunksjonen øverst til høyre vil dere finne mange mange tråder om det dere lurer på.

5. Hva er egentlig årsaken til at de hundene dere allerede har ikke er nok?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå får jeg sikkert på pukkelen her men det får stå sin prøve.

1. Har dere tenkt igjennom om dere ønsker å reise endel når dere blir litt eldre? Studere i annen by? Dere blir ganske bundet de neste 15 årene tross alt.

2. Det er nok en fordel om foreldrene deres snakker med oppdrettere. Jeg tror det kan bli vanskelig å finne en seriøs oppdretter som er villig til å selge dvergpuddelvalper til to fjorten år gamle venninner.

3. Før dere kjøper så spør om dere kan få overvære en pelsstellrunde hos oppdretter, på hundesalong eller lignende. Pudler krever endel pelsstell, og dere må være sikre på at dere er inneforstått med hva dere må gjøre.

4. Hvis dere bruker søkefunksjonen øverst til høyre vil dere finne mange mange tråder om det dere lurer på.

5. Hva er egentlig årsaken til at de hundene dere allerede har ikke er nok?..

Ja Nå skal du få svar.

1. Ja det har vi tenkt gjennom, og vi skal ha med hunden når vi skal studere. Uansett skal foreldrene våre hjelpe til med pass av hunden!

2. Ja foreldrene våre skal snakke med oppdretterne.. Hva tror du egentlig om oss? Vi er ikke helt uansvarlige heller da :wub:

3. Det får vi sikkert, og vi hadde tenkt til og spørre uansett :wub: Vi er fult klar over at puddlene trenger mye pelsstell,

og det har vi forbredt oss på. Uansett kjenner vi 3 stykker som har puddel, og kan vise oss mye. ;)

4. Ja det hvet vi. Men vi ville gjerne lage et eget emne ;)

5. Vi er faktisk veldig glad i hundene vi har allerede! Men de begynner og bli ganske gamle

og slitene. Og vi ønsker og drive agillity og gå lange turer, og vi tror ikke at hundene tåler

så mye belastning. Derfor ønsker vi unge opplagte hunder vi kan bruke til dette.

--------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at dere har tenkt igjennom ting og at foreldrene deres er med på det :wub: Men grunnen til at jeg spør er at det faktisk finnes mange uansvarlige huneeiere - som igjen selger videre til andre uansvarlige. Det er slett ikke vondt ment at jeg spør, det e rbare for å påpeke endel ting som mange ikke tenker gjennom.

Og som et lite apropos - jeg tror kanskje dere undervurderer hundene deres litt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som et lite apropos - jeg tror kanskje dere undervurderer hundene deres litt :wub:

Hva er det du mener med det ? :wub:

Vi går lange turer og hopper av og til, men vi har jo lyst til og drive aktivt med dette.

Det er ikke sånn at "Ja nå duger de ikke mer, så vi kjøper nye", vi er veldig glad i dem

og de kommer til og få rikelig mosjon og kos selvom det kommer en til hund i hus ;)

-------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har foreldrene med og de allerede har bestemt seg for å få hund, hvorfor skal du gi de en "skjennepreken" om de har tenkt på ditten og datten?

Jeg ventet på det ja - hvor har jeg kommet med skjennepreken? :wub:

Eller kanskje du er av de som mener at det ikke kan stilles spørsmål eller kommetneres ut over hva ts spør spesifikt om - ispedd litt "å så søøøt"-kommentarer?

Men i motsetning til deg ser det ikke ut som at TS tar det ille opp at det blir stilt spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpte du en hund til da, LinnKr? Motivet her er jo at hunden er gammel. Gamle hunder er jo ikke alltid som skapt for agility hvis de ikke har trent siden de var unge.

Hva har egentlig mine hundekjøp med denne tråden og gjøre? :wub:

Ikke vet jeg hva du er vant til, men etter min erfaring så kan i alle fall en dvergschnauzer som er i god form trenes med veldig lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har egentlig mine hundekjøp med denne tråden og gjøre? :wub:

Ikke vet jeg hva du er vant til, men etter min erfaring så kan i alle fall en dvergschnauzer som er i god form trenes med veldig lenge...

det er jo mange som vill ha 2 hunder, slett ikke uvanlig!

Hvorfor kjøpte du deg en hund til når du hadde en fult 'brukbar' fra før? Han fått inntrykk av at din gamleste hund ikke er så veldig gammel.. :rolleyes:

Lykke til med valpekjøpet!

Valpekurs er bra, samt hunden blir sosialisert :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...