Gå til innhold
Hundesonen.no

Sommeren 2009


Wilma

Recommended Posts

Lykke til. Tror dere kommer til å kose dere med hundene, er jo en fantastisk fin hobby å drive med hund. Det at dere trener med de gamle hundene, vil jeg tro er veldig lurt :angry: Har dere tenkt å drive med utstilling? Er det utstilling puddel er mest brukt til?

Min hund kommer nok til og være mest til bruk, men jeg skal nok prøve meg på utstilling :lol:

--------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Jeg synes det virker som dere har tenkt godt gjennom dette, og i og med at dere har så lang tid på dere kan dere lære masse i forkant også. Så det synes jeg er bra. :lol: Det eneste rådet jeg vil komme med er å ikke låse dere fast på dvergpuddel... Dere er unge og 1 år er lang tid. Kanskje forandrer dere mening innen den tid? Tenk gjennom om det virkelig er den rasen dere vil gå for. Det er flere raser som kan være allergivennlige, og dere trenger jo ikke nødvendigvis ha samme rase heller. Bare en tanke. :lol:

Ja, vi tenkte jo på Toy puddel, men den blir nok kanskje litt i minste laget.. Men vi har jo som sakt ganske god tid på oss pg det er jo bra :lol: Nei vi burde jo kanskje ikke låse oss helt fast på dvergpuddel, men det er det vi har lyst på nå :) Kanskje vi får mer lyst på en større hund om 1 år, jeg hvet ikke, men vi er åpen for tipps om andre raser som kunne passe for oss :D

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Et år (en evighet for meg) :D;) Greier du virkelig og vente så lenge !

Jeg måtte bare vent to uker jeg, det tok ganske lang tid før vi virkelig visste at vi skulle skaffe valp.

Vi skal følge med deg den lange vente tiden :P

Haha, ja jeg synes også det er en evighet, men jeg tenker sånn at "det kunne jo vært 5 år" :P

Så da synes jeg det er bedre med 1 år :P Og takk for at du skal følge meg i den lange

ventetiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hahaha :thumbs: Jeg har klart og få mamma til og si det er greit at jeg får hund julen 2009! I stede for sommer 2009, eller eventulet 2010! Å jeg er glad! :banana:

Er det vanskelig og ha en valp om vinteren? Og hva gjør vi med miljøtrening?

Edit: Jeg fant noen andre tråder om og ha valp på vinterstid :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :banana: Jeg har klart og få mamma til og si det er greit at jeg får hund julen 2009! I stede for sommer 2009, eller eventulet 2010! Å jeg er glad! :banana:

Er det vanskelig og ha en valp om vinteren? Og hva gjør vi med miljøtrening?

Edit: Jeg fant noen andre tråder om og ha valp på vinterstid :thumbs:

Det viktigste er vel at du finner en bra kennel med friske hunder som har godt gemytt? Det er jo ikke sikkert det "perfekte" kullet dukker opp på vinterstid... :banana:

Lykke til i alle fall.. :D Blir spennende å se når det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at du finner en bra kennel med friske hunder som har godt gemytt? Det er jo ikke sikkert det "perfekte" kullet dukker opp på vinterstid... ;)

Lykke til i alle fall.. ;) Blir spennende å se når det nærmer seg.

Jo men vi har funnet to oppdrettere vi synes virker veldig flinke :) De er registrert i norsk puddelklubb.

Og hvis de får kull før/etter så slår vi nok til på det :D Skal maile litt og se når kullene deres er planlagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men vi har funnet to oppdrettere vi synes virker veldig flinke :) De er registrert i norsk puddelklubb.

Og hvis de får kull før/etter så slår vi nok til på det ;) Skal maile litt og se når kullene deres er planlagt ;)

Det er bra.. :D

Dra og besøk dem hvis dere har muligheten også. Det er virkelig greit å ha gjort det synes jeg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har tenkt litt på det. Men problemet er at de bor ganske langt unna, og vi må muligens ta fly..

Og spørs om jeg får lov... Tror ikke jeg får dra alene, og venninna mi må jo være med, pluss at hvis vi drar og besøker dem

så må vi jo dra en gang til, og det kan bli ganske dyrt :closedeyes: Men jeg skulle ønske vi kunne dra og besøke dem, det hadde vært veldig gøy, og da kunne vi jo hilst på hundene deres og snakket med dem på ekte, og ikke bare over mail..

Skal snakke med mamma, og venninna mi, sånn at hun kan snakke med moren hennes :)

Men så har vi jo en del og kjøpe til valpen, så ventetiden 1 eller 2 uker før, kommer nok til og gå til valpeting, leker, seng, bånd, matskål, mat osv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg skal få valp :whistle: Hvet ikke om venninna mi får enda.. Men nå er jeg blitt litt åpen for andre raser da .. hehe :rolleyes:

Hvis det er noen andre raser som kunne passe mitt bruk, så kan dere jo si i fra?

- Hunden må ikke være passe størelse, og jeg har begynt og tenke litt større en dverg/toy puddel :rolleyes: Jeg har tenkt og bruke hunden til agillity, tur, Utstilling og selfølgelig "Hjernetrim" og lydighet. Den kommer til og få lange turer nesten vær dag, men den må ikke kreve aaaalt for mye. Og det blir kanskje litt vanskeligere da det er veldig viktig at den ikke røyter! Pappan min er litt allergisk, og mamman min vil helst ikke ha hundehår i hele huset :closedeyes:

Jeg vet om mange hunderaser vel veldig gjerne skulle hatt, men som røyter.. :) ..

Muligens er det umulig og finne den hunden som passer ;) Men rop ut om det er noen hunderaser dere vet om som kunne passe for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver weaten terrieren! :icon_redface:

Den er allergivendlig. (vs den røyter ikke)

Den ligner noe på dverg/toy puddel (vs bartedyr)

Den er sånn passe stor.

Den blir gjerne med på lange turer, men krever ikke sånn alt for mye (middels aktivitets nivå)

Den kan også brukes i AG.

Kan jeg spørre hvorfor du vill se på andre raser når du har kontaktet oppdretter osv ?

vito.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund?

Njaa, jeg hvet ikke helt.. Det kan hende den blir litt for stor, og mamma vil ikke ha sånn ;)

Du beskriver weaten terrieren! ;)

Den er allergivendlig. (vs den røyter ikke)

Den ligner noe på dverg/toy puddel (vs bartedyr)

Den er sånn passe stor.

Den blir gjerne med på lange turer, men krever ikke sånn alt for mye (middels aktivitets nivå)

Den kan også brukes i AG.

Kan jeg spørre hvorfor du vill se på andre raser når du har kontaktet oppdretter osv ?

*Klipp*

Ja, det er kanskje interresant :icon_redface: Vi har ikke snakket spesielt mye med oppdretter, og jeg tenkte

at det hadde vært morsommere med en litt større hund en dverg.. De er jo ganske

små og spinkle, og de tåler vell kanskje ikke så mye, sånn når det gjelder og leke med større hunder osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Wheaten er en rase som i det siste har blitt ganske populær. Jeg har møtt mange hannhunder med problemer den ene og andre veien, og de kan variere stort mellom linjer og utseende. Bare så det er sagt. Ville ikke ha hatt en hann-wheaten for å si det sånn, med mindre jeg var kjent med hele slekta :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Wheaten er en rase som i det siste har blitt ganske populær. Jeg har møtt mange hannhunder med problemer den ene og andre veien, og de kan variere stort mellom linjer og utseende. Bare så det er sagt. Ville ikke ha hatt en hann-wheaten for å si det sånn, med mindre jeg var kjent med hele slekta ;)

ja, det er det eneste minuset med rasen er at den kan ha noen problem er .. Snakka med eieren av enn og hunden hans hadde ett relativt godt tempramang, han hadde vært på uts. i weaten klubben, og de hadde lurt på om han ville bruke hunden hans i avelen pga av det gode lynet! Så jeg håper han bestemmer seg for å ha ett kull på hann, fordi det er en utrolig koslig hund ! :icon_redface: Men når du skal ha hund går du jo grunndig til verks og skjekker slekta og finner det beste kullet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais? Ikke større enn dvergpuddel i høyden, men kraftigere bygget. Du kan lese mer om rasen her: http://www.isaktheo.com/havanais.php

Ja, jeg har tenkt litt på Havanaisen.. Den synes jeg virker veldig innteresang ut jeg :icon_redface:

mener du at weaten er små å spinkel? Langt ifra! vis du sender en PM kan jeg fortelle deg det jeg vet om weaten terrieren;)

Nei, jeg mener ikke at Weaten er små og spinkel, det var Toy/Dverg puddelen jeg mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fox Terrier? :P Kunne det være noe for meg? Jeg hvet at de røyter, men røyter de veldig mye?

Og hvis det er noen raser som er like korthåret som Fox terrieren (glatthåret) så kan dere godt fåreslå dem ;)

Terrierene krever jo veldig mye, men jeg har tenkt til og gå masse på tur, og gi den hjernetrim osv.

Og etter det jeg har erfart, så er det bare de aller sjeldneste hundene som vil ut når det blåser og pøsregner..

Men, hvet dere om noen oppdrettere for Fox terrier? Jeg lette litt på Canis, og der fant jeg noen, men er de på Canis registrert i NKK? :icon_redface:

Jeg fant denne på Canis : http://www.maytys.com/ og den så seriøs ut, meeeen jeg tror den ligger i Sverige ;)

Men hvis jeg vil ha en renraset valp, så må jeg vell bare reise til sverige, det gjør sikkert ingenting ;)

Og her sitter jeg og planlegger, uten og ha vist oppdretteren til mamma en gang :P

Uansett, takk for svar :P

Edit: Glemte og spørre, men er Dansk/Svensk Gårshund det samme som Fox Terrier :P , nå ble jeg forvirret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fox Terrieren kjenner jeg ikke noe særlig til, men du bør nok kontakte Terrierklubben. Vet ikke om det finnes en egen Fox Terrier klubb, men ring ihvertfall valpeformidler.

Dansk/Svens Gårdshund er ikke det samme som Fox Terrier :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå er det ikke lenge til vi kanskje får valp! :D Det blir forhåpentligvis født to brune dvergpuddel tisper i begynnelsen av April i sverige! ;) Vi har laget en puddelkalender, og teller ned dager! :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...