Gå til innhold
Hundesonen.no

Eldre hannhund - oppsvulmet buk - hva kan det være

Recommended Posts

Jeg har allerede postet dette på canis, men tenkte å høre her på hundesonen også :

Før noen skriker opp om å ikke dra til veterinær tidssnok så vil jeg si at hunden var hos veterinær for 1,5 uker siden for årlig sjekk/vaksine (alt normalt da!) og jeg skal rett til veterinær med ham i morgen. Her jeg bor er det ingen døgnåpen veterinær.

Jeg har en schäferhann født februar 1999, altså ca. 9,5 år gammel. De siste par dagene har jeg lagt merke til at buken er større enn normalt, den ser nesten ut som hos en tispe som venter valper. Når jeg kjenner på den så virker den spent og når jeg trykker på hunden på hans høyre side - mellom penis og lår - så klynker han av smerte. Dette får meg til å tenke at han kan ha problemer med urinblære eller prostata. Samtidig så tisser han og driter som normalt. Han er heller ikke noe interessert i tur om dagen men det er normalt for ham når det er varmt. Han drikker som før og spiser i hvert fall litt. Han er like glad i bein og godbiter, men virker generelt litt utilpass og er kanskje også et hakk mer klengete enn han pleier å være.

Jeg tenker naturligvis det verste, er hypokonder når det gjelder hunden min. Er det noen som har hatt tilsvarende symptomer på sin hannhund? Mine tanker går fra prostatakrangling via væske i bukhulen til kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt det på hanhund, men på min gamle schnauzer så kom det væske i buken på slutten. Detter antar vi kom av en svulst hun hadde hatt en tid i bukhulen.

En cavalier jeg kjente hadde en svær svulst på leveren som produserte væske i buken.

Desverre ingen oppløftende ord herfra, væske i buken er aldri et bra tegn. Krysser fingrene og håper at det er noe enklere og mindre farlig med Samson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist! Føler med deg. :ahappy: Selv måtte vi avlive vår schæfer pga nesten det samme.Buken hans var oppspist av kreft og vetrinæren mente den startet i den ene steinen som ikke hadde falt ned.Den gangen opererte man ikke ut steiner som man gjør i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samson fikk slippe mens han lå på operasjonsbordet i dag. Han hadde kreft i bukspyttkjertelen med spredning til hele kroppen.

Det var det første som slo meg, at han hadde kreft.

Utrolig leit at det var det, føler med deg.

Kondolerer så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for all medfølelse. Jeg tror ikke andre enn hundeeiere kan forstå hvordan det er å miste et dyr på denne måten. Min eneste trøst er at det gikk fort og Samson var i stand til å gjøre de tingene han likte best til siste slutt. Senest søndagskveld var vi ute og sparket fotball sammen. Jeg vet også at det er ingenting jeg kunne ha gjort for å oppdage dette tidligere. Kreft i bukspyttkjertelen er en snikende kreftform og vanskelig å oppdage før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...