Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan man skaffe hund nummer 2?


Anita & lauritz

Recommended Posts

Jeg har nå en nydelig dalmatiner på 4 mnd:) Jeg har planer om å ha to hunder etterhvert, og lurer egentlig litt på når det er abefalt å gjøre dette... Hvor gammel dalmisen må være før nr 2 kommer... hørt veldig varierte reaksjoner på dette, noen med erfaring????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også å vente til hund nr 1 er 2 år, da har du kommet over det verste pubertet greiene, og det blir mye enklere å få de to til å leve sammen. Vi venter hund nr to, og jeg tror Peico rekker bli 26-27 mnd før vi skal hente lille Basenji.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg sloughigutt nr 2 før nr sloughigutt 1 hadde rukket å passere 2 år. Det fungerer greit, for sloughis går generelt godt overens med andre hunder. Det er heller ingen krevende rase å oppdra, så lenge man bruker positive læringsmetoder.

Jeg hadde selv dalmatiner tidligere, og hun var også veldig grei i lag med andre hunder. Med en enkel og grei, sosial, og trygg dalmatiner tror jeg nok du ikke trenger å vente så lenge før du skaffer deg nr 2. Bare unngå å velge den tøffeste og mest uavhengige i kullet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hund nr en er ferdig med den verste puberteten (altså etter to år, ca), og når du føler at den er så lydig og ok at du kan ha en vilter valp ved siden av. Husk at alle uvaner gjerne vil bli overført til hund nr to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette var mye nyttig... er to år jeg også har hørt for det meste, men at man kan se det ann på når man føler seg trygg på oppførselen til den første.... Dalmisen jeg har nå er veldig flink med andre hunder allerede, og han har heldigvis noen mini venner, så han lærer seg hvordan han skal oppføre seg rundt de som er mindre enn han...

Jeg får vel bare se det ann når det værste er over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en egen hund tidligere... men vært hundepasser i tre år, så har endel erfaring:) Valpeperioden til denne går relativt smertefritt foreløbig... Sover i sengen sin, spiser godt og sover mye. Bitingen er ganske slitsom til tider, men sånn blir det jo gjerne... Han har visstnok arvet endel personlighetsmessig fra faren, som er en herlig og harmonisk hund nå.

så man får vel se, hvordan tenåra hans utvikler seg, hehe.

Det hadde egentlig passet best for meg å ha en ny periode med valp neste sommer, men får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en egen hund tidligere... men vært hundepasser i tre år, så har endel erfaring:) Valpeperioden til denne går relativt smertefritt foreløbig... Sover i sengen sin, spiser godt og sover mye. Bitingen er ganske slitsom til tider, men sånn blir det jo gjerne... Han har visstnok arvet endel personlighetsmessig fra faren, som er en herlig og harmonisk hund nå.

så man får vel se, hvordan tenåra hans utvikler seg, hehe.

Det hadde egentlig passet best for meg å ha en ny periode med valp neste sommer, men får se...

Valpetiden er nå èn ting, men du har en dalmatinerHANN skjønner jeg, og jeg tipper han blir å bli mer jobb når han kommer i puberteten tror du ikke? Jeg ville ventet til han er ferdig med sin første og andre pubertet. :P Unge guttebasser er ofte en pain in the ass :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske greit at førstehunden er 2 år, da har du erfaring med rasen og vet hva det innebærer - hvertfall om det er første hund. Jeg har 3 hunder nå, fikk 2stk nye når min eldste var 2 år, men har til gjengjeld endel erfaring og har drevet med hund i 10år før jeg fikk min egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha ventet litt lengere med en hannhund ja..! En hannhund på noen måneder kan være noe helt annet enn en på 1/1,5år! Heldigvis går det som regel ganske smertefritt, men trenger ikke å utfordre skjebnen om man kan unngå det, bare for sikkerhetssskyld :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en dalmatinergutt på 4 mnd! :ahappy:

Bitingen er slitsom, han har nettopp begynt å få krokodilletendenser.

Jeg ville nok ha ventet et år eller to, tenårene til dalmatinergutter skal vistnok være litt lange (bare det jeg har hørt), så er sikkert greit å ta det en om gangen, istedenfor å ha to gærne gutter hehe

Og en fordel med at den første hunden er voksen vil jo kanskje være at den er litt med på oppdragelsen av den nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også ville ventet i hvertfall to år. Skal selv ha en sort/sølv dvergschnauzer tispe om noen år, men det blir nok tidligst når Blondie er rundet 2 år og har roet seg, lært endel lydighet og er "ferdig trent" (vel... En hund blir aldri ferdigtrent, ikke sånn ment.. Men at hun kan ligge rolig på komando mens man tar seg av valpen og i det minste går klasse 1 skikkelig, slik at man kan tillate seg å bruke endel tid på å oppdra valpen :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeperioden til denne går relativt smertefritt foreløbig... Sover i sengen sin, spiser godt og sover mye. Bitingen er ganske slitsom til tider, men sånn blir det jo gjerne... Han har visstnok arvet endel personlighetsmessig fra faren, som er en herlig og harmonisk hund nå.

Jeg vurderte en hund til når min var 6 mnd. Han var jo såå herlig, og jeg trodde ikke det kom til å bli så mye ekstra. Og det hadde det trolig ikke blitt -før om ett år!

Nå derimot er jeg glad jeg ikke kjøpte en til :ahappy: Det var jo seff bare med tanken og jeg måtte tenke ett år fram i tid. Samme hvor herlig hunden er som VALP, kommer den til å forandre seg totalt som 1.5 år gammel. Personligheten er der, men rampen og pubertetsgutten kommer fram. For å ikke snakke om at ørene blir tett :P

2 år er vel den grensen folk skaffer seg hund nummer to. Det betyr ikke at du IKKE skal gjøre det og at det kommer til å bli bare styr. Hørt mange positive tilbakemeldinger om det jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut ja... jeg har også alltid hørt dette med to år... grunnen til at jeg lurer er at jeg i det siste har hørt snakk om at enkelte hevder at det kan være lurt å bringe inn nr.2 før den første har rukket å ha hele oppveksten sin alene sammen med ( <---) Mamma. Så da blr jeg plutselig litt usikker:P forøøvrig tror jeg ikke at jeg skal ha to dalmisser, jeg går mye i fjell og skog og kunne egentlig tenkt meg enn buhund, elghund eller annen type robust spisshund som nummer to. Hatt en elghund før som var en utrolig herlig type :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpetiden er nå èn ting, men du har en dalmatinerHANN skjønner jeg, og jeg tipper han blir å bli mer jobb når han kommer i puberteten tror du ikke? Jeg ville ventet til han er ferdig med sin første og andre pubertet. :P Unge guttebasser er ofte en pain in the ass :P

Å-JA! Det kan jeg skrive under på! Unggutter rundt to-tre år er noe HERK! Har hatt en VELDIG hormonell hanhund og kjære tid for et styr det var. Han var en engel som valp, men ble virkelig krevende når han kom i puberteten. Nå har jeg en ganske så enkel og normal hanhund, men han er nå et styr han også med tissingen og markeringen sin, skvettenhet og det hele. De blir jo noe surrete i den her alderen. Ikke helt stabile i topplokket, nei :P Jeg ville ventet til hunden var tre-fire år, faktisk. Da først kan man regne med at store hunder begynner å bli voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...