Gå til innhold
Hundesonen.no

Fiskeolje, selolje og lakseolje


Poter

Recommended Posts

Hva er egentlig forskjellen på selolje, lakseolje og fiskeolje?

Tja, fiskeolje kommer vel fra udefinerte fiskearter, selolje kommer fra sel, og lakseolje kommer fra (oppdretts)laks. :devil:

Jeg bruker ingen av delene, men de sies å være et bedre alternativ enn tran når det gjelder omega-3. Sel er et pattedyr, så selolje har sikkert et litt annerledes næringsinnhold enn de to andre. Jeg har inntrykk av at folk gir slike oljer fordi de ønsker å supplementere med omega-3. Dessuten er det jo ganske lite fett i tørrfôr, så enkelte gir tilskudd av oljer av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran blir visstnok laget av leveren til fisken og har dermed flere miljøgifter i seg enn annen fiskeolje, så det skal visstnok være bedre med det både til folk og dyr. Men marin omega3 er vel bare marin omega3?? Altså, ER det så stor forskjell på det?

Moghrebi: er det du som bor på landet og har fotoalbum av mynder som spiser det meste av kjøtt? Likte bildene! Vil se mer :) Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran blir visstnok laget av leveren til fisken og har dermed flere miljøgifter i seg enn annen fiskeolje, så det skal visstnok være bedre med det både til folk og dyr. Men marin omega3 er vel bare marin omega3?? Altså, ER det så stor forskjell på det?

Moghrebi: er det du som bor på landet og har fotoalbum av mynder som spiser det meste av kjøtt? Likte bildene! Vil se mer :) Link?

Når det gjelder fiskeolje, så lages det som regel av oppdrettsfisk, og jeg for min del styrer unna den sorten. Det er en grunn til at folk ikke anbefales å spise oppdrettsfisk mer enn 2 ganger i uka. Det er dioksiner og diverse andre "uhumskheter" i fiskekjøttet, og maten som fisken spiser inneholder også endel medisiner.

Jeg tror ikke hunder trenger så mye omega-3, for villhunder og ulver spiser da sannelig ikke mye fisk... :)

Lone: ja, det er jeg som bor på landet med kjøttetende mynder. Fotogalleriet finner du her: http://sites.google.com/site/sloughilife/. I dag har det vært et skikkelig blodbad her i huset, men det var min feil. Jeg hadde venner på hagebesøk, og stengte inne mine to gutter og de to salukidamene som er på besøk hos oss. Jeg tenkte jo ikke på at jeg hadde kilovis med lunger liggende til tining på badet - med døra åpen. Da jeg omsider kom inn igjen, hadde salukidamene dratt lungene fra badet, gjennom gangen, gjennom kjøkkenet, og inn på stua. Der hadde de begravd godsakene under et saueskinn på gulvet. Tusen takk! sa jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt at man ikke bør spise oppdrettslaks mer enn to ganger i uken, men det sier vel egentlig seg selv når jeg tenker meg om... <_<

Haha, herlig liv med blodbad...! Takk for linken :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

I dag har det vært et skikkelig blodbad her i huset, men det var min feil. Jeg hadde venner på hagebesøk, og stengte inne mine to gutter og de to salukidamene som er på besøk hos oss. Jeg tenkte jo ikke på at jeg hadde kilovis med lunger liggende til tining på badet - med døra åpen. Da jeg omsider kom inn igjen, hadde salukidamene dratt lungene fra badet, gjennom gangen, gjennom kjøkkenet, og inn på stua. Der hadde de begravd godsakene under et saueskinn på gulvet. Tusen takk! sa jeg da...

Ja skyld på jentene mine du...som om ikke det er DU og sloughi-böllene som har lärt dem spise slik "ekkel" mat :P:P

Men kos deg med blodbad du, min KJÄRE venn :rolleyes: , jeg skal ta en schål for deg her i Sverige-varmen og kalde ölboksen :ahappy:

Hmmm...nå vet jeg jammen ikke om jeg tör hente dem igjen, da får jeg vel en sekk med blodige lunger slengt i fleisen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skyld på jentene mine du...som om ikke det er DU og sloughi-böllene som har lärt dem spise slik "ekkel" mat :P:P

Men kos deg med blodbad du, min KJÄRE venn :rolleyes: , jeg skal ta en schål for deg her i Sverige-varmen og kalde ölboksen :ahappy:

Hmmm...nå vet jeg jammen ikke om jeg tör hente dem igjen, da får jeg vel en sekk med blodige lunger slengt i fleisen.....

Hah! Det var Indiana og Bess, såh! Faktisk er jeg rimelig overbevist om at det var Bess - hun er den eneste av hele gjengen som faktisk spiser de her greiene rått. De andre tre krever å få det tørket eller kokt, og de lot da også Gilde-bakken med lungeslagene ligge i fred på badet i timesvis. Det var først da Bess ankom at ting begynte å migrere uforklarlig ut fra badet. En lungebit her, et spiserør der - og så skred hun altså for alvor til verket og slepte med seg hele lungeslaget. Og begravde det i Biabedden, under saueskinnet.

Akkurat nå har vi kommet tilbake etter en kveldtur i skauen oppi Maura et sted. Fant et kjempegenialt sted å gå tur! Men det var ikke helt enkelt å ha fire bikkjer i bånd når det dukket opp en diger flokk med særdeles nysgjerrige og innpåslitne kviger og kalver.

På kjøkkenet henger det lungestrimler og luftrør til tørk i store mengder nå. Helt genialt å tørke. Men herregud, hvor det tiltrekker seg fluer! Sannelig er de kvalitetsbevisste, fluej*vlene.

Duh, gidder du å kjøpe med en sånn pakke med Café Crème Arome cigarillos? Jeg er tom. Har fått helt dilla på dem. Deilig å Ligge ute i hengekøya og røyke cigarillos mens bikkjene sniker rundt hushjørnene på jakt etter kaniner. Bortsett fra i dag - da var det for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... *hygienefreakenlone* tiltrekker deg seg ikke ekkelt mange bakterier å tørke kjøtt? Ligge sånn åpent i lufta... Jeg hæres ikke å ha kjøttet til tining en gang, jeg :rolleyes:

Det tiltrekker seg sikkert en god del bakterier i begynnelsen, ja. Men så snart overflaten på kjøttet er tørr, stoppes bakterieveksten. De trenger fuktighet for å overleve.

Jeg har aldri vært noen stor hygieneforkjemper, for jeg har en gammel moder som er rimelig überrenslig. Dermed slo jeg ut i motsatt retning. Jeg tror at vi er altfor "steriliserte" i vår moderne verden. Ikke rart at vi blir slått ut av den minste lille bakterie! Vi trenger å herdes mot bakterier, ikke overbeskyttes mot dem. Det verste er når vi overfører dette til hundene våre, ved at vi er livande redde for at de skal "komme borti noe". Jeg gir bikkjene kjøtt som har begynt å bli dårlig, og de reagerer overhodet ikke på det. De er jo tross alt åtseldyr! Og tenk bare på alle bakteriene som myldrer rundt på alle lekene og tyggebeina de har liggende strødd utover.

Bikkjene fikk nettopp frokost, og det var mer enn de klarte å spise. Nå går de rundt og leter etter steder hvor de kan grave ned overskudds-kalkunhalsene. Akkurat nå står faktisk en av jentene og prøver å grave ned en kalkunhals-bit under en av hundesengene på stua. I naturen ville de gravd maten ned i bakken, og så gravd den opp igjen ved behov. Tenk deg på bakteriefloraen i maten etter ei uke i jorda! Det kreves en sinnsykt sur magesyre for å ta livet av alle uhumskhetene som finnes på rått kjøtt som har ligget en stund, men hundenes magesyre har en pH-verdi på 1-2, og det er nesten ren, etsende syre. Den tar effektivt knekken på de aller fleste uhumskheter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Bikkjene fikk nettopp frokost, og det var mer enn de klarte å spise. Nå går de rundt og leter etter steder hvor de kan grave ned overskudds-kalkunhalsene. Akkurat nå står faktisk en av jentene og prøver å grave ned en kalkunhals-bit under en av hundesengene på stua. I naturen ville de gravd maten ned i bakken, og så gravd den opp igjen ved behov. Tenk deg på bakteriefloraen i maten etter ei uke i jorda! Det kreves en sinnsykt sur magesyre for å ta livet av alle uhumskhetene som finnes på rått kjøtt som har ligget en stund, men hundenes magesyre har en pH-verdi på 1-2, og det er nesten ren, etsende syre. Den tar effektivt knekken på de aller fleste uhumskheter. :wub:

Veldig interessant å høre. Gav meg noe å tenke på. Det er veldig lett å bli overbeskyttende, spesielt hvis hunden ens har helseplager. Jeg har prøvd å gå over til råfôring (vom & hundemat) på min bullmastiff, men selv om jeg var forsiktig i overgangen fra tørrfor, blei det dagesvis med trasig diare. Så etter 2-3 forsøk på å bytte fôr, gav jeg opp. Jeg har stor tro på råfôring og skulle ønske jeg kunne gi min hund dette. Han har furunkolose og det kunne vært interessant å se om rått ville ha en bedre virkning på huden enn tørrfor. Mitt spørsmål: har du alltid fôret med rått? Eller har du en gang brukt tørrfôr? Hvordan var i såfall overgangen fra tørt til rått for hundene? Hundene dine høres "herda" ut mht mage/bakterier, så jeg antar de aldri har vært noe særlig plaga av diare....?!

(Nå håper jeg denne quote-funksjonen funker. Jeg er ikke så erfaren her inne på sonen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var i såfall overgangen fra tørt til rått for hundene?

Jeg har skiftet 5 hunder fra tørt til rått. Alle cold turkey, altså over natta. Jeg har ikke hatt noen problemer, de har fått de fantastiske geitekulene med en gang. Men jeg har hørt om flere som har opplevd diaré ved gradvis overgang. Noe å prøve?

Mulig det var for sterk kost for ham å gå rett over på V&H. Kanske du skal starte med litt mer lettfordøyelig mat først? For eksempel kylling, og se hvordan det går. Bank istykker beina og prøv et par måltider med kyllingvinger. Moghrebi har helt sikkert flere kjøtttyper å anbefale. Jeg anbefalte dette til en venn av meg som hadde litt overgangsproblemer, og nå eter hunden alt av rått kjøtt og bein.

2 av mine hunder har vært furunkulosehunder, og begge ble så og si kvitt plagene sine etter de begynte med rå kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å høre. Gav meg noe å tenke på. Det er veldig lett å bli overbeskyttende, spesielt hvis hunden ens har helseplager. Jeg har prøvd å gå over til råfôring (vom & hundemat) på min bullmastiff, men selv om jeg var forsiktig i overgangen fra tørrfor, blei det dagesvis med trasig diare. Så etter 2-3 forsøk på å bytte fôr, gav jeg opp. Jeg har stor tro på råfôring og skulle ønske jeg kunne gi min hund dette. Han har furunkolose og det kunne vært interessant å se om rått ville ha en bedre virkning på huden enn tørrfor. Mitt spørsmål: har du alltid fôret med rått? Eller har du en gang brukt tørrfôr? Hvordan var i såfall overgangen fra tørt til rått for hundene? Hundene dine høres "herda" ut mht mage/bakterier, så jeg antar de aldri har vært noe særlig plaga av diare....?!

Det er faktisk ikke alle hunder som tåler V&H, enkelte fordi det rett og slett er for fett andre fordi de ikke tåler de enkelte kjøttproduktene.

V&H inneholder slakteavfall av div og for en hund som kanskje ikke tåler svin eller lam er ikke et slikt produkt det beste da pølsene gjerne innholder litt av hvert, da er det bedre å starte med enkelt produkter som bare kylling eller bare svin. Ved hjelp av en eliminasjonsdiett vil du kunne finne ut av hva hunden din tåler eller ei.

Råforing har mye bra ved seg, men er slettes ikke for alle hunder. Siden hundene din reagerte med diare i dagesvis ville jeg prøvd en forsiktig overgang på milde kjøttprodukter uten for mye fett som kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales når man skal gå over til råfôring og bare gå rett over med en gang. Ikke noe halvt om halvt eller gradvis overgang, dette gir som oftes bare dårlige mager. Ta enten å gi rått over natten eller med en fastedag i mellom. Det bruker hundene takle ganske fint. Ellers bra tips fra Mari om å gi kylling eller annet lettfordøyelig (f.eks fiskeboller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann!:angry:

Nå har jeg ikke lest igjennom tidligere svar, men forskjellen er vel litt hva som er godt for hunden din... Regner med at det var det som lå bak spm. ditt.

Jeg håper virkelig ikke du gir hunden din tran for det første, ettersom tran inneholder mere tungmetaller en det hunden din tåler. For oss menensker går det bra, ettersom vi er så "møkkete" innvendig fra før av :lol: Men, bruker du lakseolje som i typen SalmoPet er det mye mye bedre og noe jeg virkelig kan anbefale. SalmoPet får du enten som en olje du heller over maten eller i kapsler nesten som trantabletter til oss mennesker.

Jeg anbefaler alle hundeeiere å gi hunden sin SalmoPet daglig i maten. Det et rmed på å smøre leddene til hunden din, og det gir den de nødvendige næringstoffene og vitaminer som ett evt. fôrtilskudd kan gi. Vidre gjør den pelsen godt og blank, den er med på å bedre evt. hudsykdommer og reduserer røyting betraktelig.

Håper jeg hjalp i det minste litt:)

Mvh. Maren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vile bare komme med en liten tillegg siden så mange anbefaler å gi fiskeoljer, inklidert dyrleger ... og spesielt til hunder med hudproblematikk ... utrolig .. virkelig utrolig mange hunder reagerer med intoleranse på nettopp de forskjellige omega 3 oljene . man prøver ut alt, får ingen særlig respons, også har hunden hele tiden fått slik olje . Tenker mest på dere med hunder med hudproblemer .... kan være lurt å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for flere svar!

Tenkte i utgangspunktet hva som er produktforskjellen på selolje, lakseolje og fiskeolje. Selv tror jeg en variasjon mellom de ulike oljene og omega 3`ene (vegetabilsk og manimalt) er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...