Gå til innhold
Hundesonen.no

Råfòring og valp ?


Landy

Recommended Posts

Kunne tenke meg å fòre rått så tidlig som mulig. Valpen er nå 11 uker, hvordan og når kan jeg begynne ? Og med hva ?

Ikke fått tak i valpefòret til V&H enda, men den saken jobbes det med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fôret valp med vom&hundemat nr 33 fra åtte ukers alder. Det samme ble 3 av kullsøsknene. Tilskudd av omega og litt muskelkjøtt i tillegg slik at det ikke ble for mye kalsium, og null problem. I tillegg fikk hun mye annet rått kjøtt og bein. Det ble vel sånn grovt tenkt litt på kalsium/fosfor altså fordeling kjøtt/bein, men jeg mener at det ikke er hjernekirurgi å fôre hund, så jeg tok det ikke så skrekkelig alvorlig. Man skal ikke behøve å regne sporemner og hver enda vitamin for å fostre opp en sunn valp. Mener jeg da. :lol:

Nestemann får samme behandling fra dagen hun kommer i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye Mari !

Da kjøper jeg inn nr 33 og fòrer i vei :lol: Kunne også tenkt meg så smått begynt å gi lit bein etc, anything goes ?

Han har fått litt svin og kyllingkjøtt samt litt grønnsaker, tomat etc ved siden av tørrfòret, det går ned på høykant :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fòrt begge italienerene mine fra de kom i hus (8 og ti uker gamle) med råfòring.

Jeg har gitt de v&h sitt valpefòr, 25 eller 33 alt etter hva jeg har.

I tillegg spiser de rå kjøttbein, rå fisk og rå egg + rå lever og rått hjerte.

Favoritten er uten tvil rå kyllingvinger. Der klarer de å spise opp absolutt alt. På en annenplass ligger rå kyllinglår /skrog og griserygg.

Oksehale tygger og tygger de på, men når kvelden kommer og de to små legger seg, da kommer de voksne hundene og spiser beinet..

Som godbiter får de tørket lever, oksehjerte eller nyre. På varme dager får de løvtynne frosne skiver av rått hjerte eller rå lever. Det er skikkelig digg-is for en liten tass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne også tenkt meg så smått begynt å gi lit bein etc, anything goes ?

Så lenge det ikke er vektbærende så ja. På en liten valpus har jeg startet med kyllinghalser/vinger/lår, kalkunhalser, koteletter, lammeribbe, oksehaler mm. Tja, ganske mye rart egentlig.

Jeg har forøvrig ikke gitt tørrfor på *...la meg tenke...* i over 4,5 år, så det går helt fint å fôre hund uten. :lol:

Han har fått litt svin og kyllingkjøtt samt litt grønnsaker, tomat etc ved siden av tørrfòret, det går ned på høykant :rolleyes:

Husk å lag puré av grønt og frukt. Ellers har hunden ingen utbytte av næringen og det går rakt igjennom. Jeg gir ikke grønt selv, kun kjøtt og bein.

Heldige valpen som får så god mat! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med råfòring av voksen hund, skjønner at det egentlig ikke er så enorm forskjell :D

Man kan forøvrig bestille struper etc fra Furuseth Slakteri til en svært så fin pris. (leter frem priser)

Da gir jeg kjøtt, kylling, fisk, kokte grønnsaker kjørt i blender osv, tenker "Lille Piraya" setter pris på å få brukt tenna på litt skikkelig mat fremfor bleikfeite matmor-legger :D

Priser fra Furuseth: Svinestruper m/lunger kr.8,80 og bein kr.5,40 pr. kg + mva

Jeg har fòrt begge italienerene mine fra de kom i hus (8 og ti uker gamle) med råfòring.

Jeg har gitt de v&h sitt valpefòr, 25 eller 33 alt etter hva jeg har.

I tillegg spiser de rå kjøttbein, rå fisk og rå egg + rå lever og rått hjerte.

Favoritten er uten tvil rå kyllingvinger. Der klarer de å spise opp absolutt alt. På en annenplass ligger rå kyllinglår /skrog og griserygg.

Oksehale tygger og tygger de på, men når kvelden kommer og de to små legger seg, da kommer de voksne hundene og spiser beinet..

Som godbiter får de tørket lever, oksehjerte eller nyre. På varme dager får de løvtynne frosne skiver av rått hjerte eller rå lever. Det er skikkelig digg-is for en liten tass!

Forøvrig hyggelig å "se deg igjen" ! :D

Har ikke funnet noen steder hvor jeg får kjøpt rå hjerter etc, får legge de små grå litt i bløt og se om jeg har oversett en slakter :D

For tips til barfing av valper, gå til Jipotimas og les der. Dyktig og kunnskapsrik dam

Flott link ! Vet du hva slags "grøt" hun snakker om til valp ?

Skal vi ta oss en Østfoldtur snart, Marit ? Om familien ikke er på ferie ordner jeg middag på turen jeg vet du :D

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott link ! Vet du hva slags "grøt" hun snakker om til valp ?

Det står under "Informasjon" og "informasjon" igjen. Der står det "Grøten".

Så vom og hundemat selger kylling og kalkunhalser? Det visste jeg ikke! Selger de annet "helt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har noen erfaringer med gårdsbutikker og mulighet for kjøp av "slakteavfall" derfra ?

Ser det er en del av dem som selger både helt og stykket slakt, til og med økologiskt kjøtt. Skal jammen ta en ringerunde i morgen og sjekke litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ta oss en Østfoldtur snart, Marit ? Om familien ikke er på ferie ordner jeg middag på turen jeg vet du :D

Planen her er å reise nedover i løpet av juli iallefall... Har begynt på de siste 15kgene her nå, så må en tur snart. Men nå blir det vel kanskje tørrfor sommer igjen :D

Hmm, snakker med deg om dette på cruisingen etterpå jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om hunden kan få margben?

Jada, så lenge det er rått, er det sjelden noe problem. Det beste er, som Mari skrev lengre opp, bein som ikke er vektbærende. Ett og annet innimellom går så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye en valp ca skal ha av v&h sitt valpeför til dagen? :console: finner ingen informasjon om det ,kun at de skal ha mer en voksne hunder.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye en valp ca skal ha av v&h sitt valpeför til dagen? :console: finner ingen informasjon om det ,kun at de skal ha mer en voksne hunder.. :closedeyes:

Du kan ta utgangspunkt i 2% av hundens forventede voksenvekt, og så justere opp eller ned i forhold til hvordan valpen utvikler seg. Små raser kan trenge en høyere prosentandel, mens store raser kan trenge noe mindre. Valpen er i riktig "form" når du kan kjenne ribbeina når du stryker over siden på hunden. Voksende hunder bør ikke være overvektige, for skjelettet deres er fremdeles i utvikling og bør ikke utsettes for for mye vektbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta utgangspunkt i 2% av hundens forventede voksenvekt, og så justere opp eller ned i forhold til hvordan valpen utvikler seg. Små raser kan trenge en høyere prosentandel, mens store raser kan trenge noe mindre. Valpen er i riktig "form" når du kan kjenne ribbeina når du stryker over siden på hunden. Voksende hunder bør ikke være overvektige, for skjelettet deres er fremdeles i utvikling og bør ikke utsettes for for mye vektbelastning.

Takk for svar :) Har en blandingshund så vet ikke hva voksenvekten blir. Men får bare prøve meg fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...