Gå til innhold
Hundesonen.no

Lånehunden Akira


Mari

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Så utrolig nydelig hun var:) Flotte farger ja.. Tror ikke jeg har sett en så liten staffejente før:) En skikkelig skjønning var hun.. Det var da en riktig så staselig kar i bakgrunnen også:icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Prinsesse Vil Ikke høres ut som en passe bortskjemt hund som blir passe ekstra bortskjemt i det røde huset.. Jeg er sikker på at Charliebass tenker høyt; Jeg gremmes... (Peanuts)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsesse Vil Ikke høres ut som en passe bortskjemt hund som blir passe ekstra bortskjemt i det røde huset.. Jeg er sikker på at Charliebass tenker høyt; Jeg gremmes... (Peanuts)

Hehe! Skal laste opp noen bilder på Charlies tråd aldeles straks, så får du levert i klartekst akkurat hva Charliebass tenker. :lol:

Er hun renraset?

Ja. Hvordan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hehe! Skal laste opp noen bilder på Charlies tråd aldeles straks, så får du levert i klartekst akkurat hva Charliebass tenker. :lol:

Jaa var det bare skryt det der eller.. Venter i åndeløs spenning på aller vakreste charliebass :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står både i det første innlegget og i emnefeltet, så det må vel ha vært en grunn? Nå ble jeg litt nysgjerrig. :lol:

Jeg så det stod det, men synes hun så ut som en blanding i ansiktet. Også er det mange som skriver de har renrasede hunder selv om det er pyttelitt med diverse i dem. Slik som en annonse som stod i lokalavisa: Golden retriever valper selges. Mor er 100% golden og far er mest golden men litte granne engelsk setter.

Synes kanskje hun lignet litt på en buttnesa chimix, men kommer antaglivis av at øya er så kulrunde på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye fargen som gjør at hun ser rar ut for noen tror jeg. Den er ikke spesielt utbredt, og siden tegningene nesten blir litt sånn hjerteformet i hodet så ser hun kanskje litt rarere ut. Sobel er jo også ganske utbredt på Chi.

IRL er det ikke vanskelig å se at hun er staff for å si det sånn. Fin størrelse er det på henne også, de bli jo avlet gedigne for tiden.

Dessverre.

Hun kommer fra en av de mer anerkjente utstillingsoppdretterne i Norge. Det er nok ikke noe snusk der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye fargen som gjør at hun ser rar ut for noen tror jeg. Den er ikke spesielt utbredt, og siden tegningene nesten blir litt sånn hjerteformet i hodet så ser hun kanskje litt rarere ut. Sobel er jo også ganske utbredt på Chi.

IRL er det ikke vanskelig å se at hun er staff for å si det sånn. Fin størrelse er det på henne også, de bli jo avlet gedigne for tiden.

Dessverre.

Hun kommer fra en av de mer anerkjente utstillingsoppdretterne i Norge. Det er nok ikke noe snusk der i gården.

Det kan så absolutt være fargen ja. Jeg tror jeg i hovedsak nesten bare har sett svarte staffer jeg. Og de har nok vært større enn hva hun her ser ut for å være ja.

Den har vel økt i populæritet etter at Amstaffen ble forbudt, så da kan det vel være årsaken til at den avles større av noen kanskje? Det er jo gjerne slik med populære hunder, enten avles de større for å ligne en annen eller så avles de mindre for å få plass i veska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så absolutt være fargen ja. Jeg tror jeg i hovedsak nesten bare har sett svarte staffer jeg. Og de har nok vært større enn hva hun her ser ut for å være ja.

De finnes i en haug med farger på staff, det er vel bare black&tan som er uønsket. Rød, blå, piebald, sort og sortbrindle for å nevne noen. Akira, sånn genetisk sett, er en dominant rød (også kalt sobel). Selv om noen i miljøet insisterer på at hun er en black&tan (noen tror hun er bærer av genet også) :rolleyes: , men det er hun altså ikke. Det er bare slik at noen hunder får mer svart i det røde enn andre, og de svarte hårene har en tendens til å legge seg på rygg, hode og nakke, men ikke på undersiden som f.eks nederst på hodet, undersiden av hunden eller på beina. Sånn sett kan det se ut som hun har tanpoints.

Den har vel økt i populæritet etter at Amstaffen ble forbudt, så da kan det vel være årsaken til at den avles større av noen kanskje?

Det startet nok en stund før det, om jeg minnes korrekt. Men det er jo en tendens i de fleste raser at det avles på ekstreme rasetrekk, og staffen er vel intet unntak. Det er ikke vanskelig å se at de blitt avlet tettere og tettere, bredere og bredere, høyere og høyere, og det er klart det går på bekostning av enkelte egenskaper som går litt på tvers av historie og tradisjon. Det samme skjedde med amstaffen da den ble skilt fra Pit Bullen på 30-tallet. Tror ikke det er populariteten som skal ta skylden på egen hånd.

Huff, nå babler jeg. Men problemstillingen engasjerer meg, og jeg har en tendens til å bable når jeg blir engasjert.

Uansett, dettte ble OT.

Dessverre må jeg levere Lille Prinsesse Vil Ikke tilbake i dag. Det ble for mye allergi på meg rett og slett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, dettte ble OT.

Dessverre må jeg levere Lille Prinsesse Vil Ikke tilbake i dag. Det ble for mye allergi på meg rett og slett. :lol:

Æsj.. :lol:

Jeg så et staffedyr i går, klarte virkelig ikke bestemme meg for om det var en amstaff eller en staff.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: Synd du må levere henne tilbake, er aldri moro når man må det.

Hvordan farge er piebald?

Som Marianne så så også jeg et staffedyr i går, pga. at den virket ung vil jeg tro det var en Staff, men, den så mere ut som en Amstaff. Fin var den da. Den var hvit i grunnfarge med sorte flekker her og der, bl.annet sort lapp over øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et staffedyr i går, klarte virkelig ikke bestemme meg for om det var en amstaff eller en staff.. :rolleyes:

Det begynner å bli ganske vanlig dessverre..

For å illustrere utviklingen APBT -> Amstaff:

En Amerikansk Pit Bull Terrier avlet etter eksteriøren de opprinnelig skulle ha (hun veier omtrent 15 kilo om jeg husker riktig):

2618125023_337fca669c_o.jpg

En typisk utstillingsamstaff (En amstafftispe kan godt veie nærmere 30 kilo på utstillinger. Ørene forsvant en eller annen plass i utviklingen også. doG knows hvorfor... :rolleyes: ):

2619004754_5491226b70_o.jpg

Marit: Synd du må levere henne tilbake, er aldri moro når man må det.

Jepp, t'is the suck. Tror hun klarte å erge på meg en halsbetennelse pga allergien og. Men nå er hele huset nyvasket, så forhåpentligvis blir det bedre fort.

...Hvordan farge er piebald?...

Den var hvit i grunnfarge med sorte flekker her og der, bl.annet sort lapp over øyet.

Det er piebald. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er piebald. :lol:

Takk, da vet jeg det. Så slipper jeg se ut som jeg har ramla fra himmelen om noen skulle fortelle meg at de har en hund med den fargen. Men, dette er vel samme som Harlekin på f.eks grand danois?

Var ikke ørene på pitbullen kupert?

Tommy Girl jo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...