Gå til innhold
Hundesonen.no

Lånehunden Akira


Mari

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Så utrolig nydelig hun var:) Flotte farger ja.. Tror ikke jeg har sett en så liten staffejente før:) En skikkelig skjønning var hun.. Det var da en riktig så staselig kar i bakgrunnen også:icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Prinsesse Vil Ikke høres ut som en passe bortskjemt hund som blir passe ekstra bortskjemt i det røde huset.. Jeg er sikker på at Charliebass tenker høyt; Jeg gremmes... (Peanuts)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsesse Vil Ikke høres ut som en passe bortskjemt hund som blir passe ekstra bortskjemt i det røde huset.. Jeg er sikker på at Charliebass tenker høyt; Jeg gremmes... (Peanuts)

Hehe! Skal laste opp noen bilder på Charlies tråd aldeles straks, så får du levert i klartekst akkurat hva Charliebass tenker. :lol:

Er hun renraset?

Ja. Hvordan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hehe! Skal laste opp noen bilder på Charlies tråd aldeles straks, så får du levert i klartekst akkurat hva Charliebass tenker. :lol:

Jaa var det bare skryt det der eller.. Venter i åndeløs spenning på aller vakreste charliebass :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står både i det første innlegget og i emnefeltet, så det må vel ha vært en grunn? Nå ble jeg litt nysgjerrig. :lol:

Jeg så det stod det, men synes hun så ut som en blanding i ansiktet. Også er det mange som skriver de har renrasede hunder selv om det er pyttelitt med diverse i dem. Slik som en annonse som stod i lokalavisa: Golden retriever valper selges. Mor er 100% golden og far er mest golden men litte granne engelsk setter.

Synes kanskje hun lignet litt på en buttnesa chimix, men kommer antaglivis av at øya er så kulrunde på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye fargen som gjør at hun ser rar ut for noen tror jeg. Den er ikke spesielt utbredt, og siden tegningene nesten blir litt sånn hjerteformet i hodet så ser hun kanskje litt rarere ut. Sobel er jo også ganske utbredt på Chi.

IRL er det ikke vanskelig å se at hun er staff for å si det sånn. Fin størrelse er det på henne også, de bli jo avlet gedigne for tiden.

Dessverre.

Hun kommer fra en av de mer anerkjente utstillingsoppdretterne i Norge. Det er nok ikke noe snusk der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye fargen som gjør at hun ser rar ut for noen tror jeg. Den er ikke spesielt utbredt, og siden tegningene nesten blir litt sånn hjerteformet i hodet så ser hun kanskje litt rarere ut. Sobel er jo også ganske utbredt på Chi.

IRL er det ikke vanskelig å se at hun er staff for å si det sånn. Fin størrelse er det på henne også, de bli jo avlet gedigne for tiden.

Dessverre.

Hun kommer fra en av de mer anerkjente utstillingsoppdretterne i Norge. Det er nok ikke noe snusk der i gården.

Det kan så absolutt være fargen ja. Jeg tror jeg i hovedsak nesten bare har sett svarte staffer jeg. Og de har nok vært større enn hva hun her ser ut for å være ja.

Den har vel økt i populæritet etter at Amstaffen ble forbudt, så da kan det vel være årsaken til at den avles større av noen kanskje? Det er jo gjerne slik med populære hunder, enten avles de større for å ligne en annen eller så avles de mindre for å få plass i veska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så absolutt være fargen ja. Jeg tror jeg i hovedsak nesten bare har sett svarte staffer jeg. Og de har nok vært større enn hva hun her ser ut for å være ja.

De finnes i en haug med farger på staff, det er vel bare black&tan som er uønsket. Rød, blå, piebald, sort og sortbrindle for å nevne noen. Akira, sånn genetisk sett, er en dominant rød (også kalt sobel). Selv om noen i miljøet insisterer på at hun er en black&tan (noen tror hun er bærer av genet også) :rolleyes: , men det er hun altså ikke. Det er bare slik at noen hunder får mer svart i det røde enn andre, og de svarte hårene har en tendens til å legge seg på rygg, hode og nakke, men ikke på undersiden som f.eks nederst på hodet, undersiden av hunden eller på beina. Sånn sett kan det se ut som hun har tanpoints.

Den har vel økt i populæritet etter at Amstaffen ble forbudt, så da kan det vel være årsaken til at den avles større av noen kanskje?

Det startet nok en stund før det, om jeg minnes korrekt. Men det er jo en tendens i de fleste raser at det avles på ekstreme rasetrekk, og staffen er vel intet unntak. Det er ikke vanskelig å se at de blitt avlet tettere og tettere, bredere og bredere, høyere og høyere, og det er klart det går på bekostning av enkelte egenskaper som går litt på tvers av historie og tradisjon. Det samme skjedde med amstaffen da den ble skilt fra Pit Bullen på 30-tallet. Tror ikke det er populariteten som skal ta skylden på egen hånd.

Huff, nå babler jeg. Men problemstillingen engasjerer meg, og jeg har en tendens til å bable når jeg blir engasjert.

Uansett, dettte ble OT.

Dessverre må jeg levere Lille Prinsesse Vil Ikke tilbake i dag. Det ble for mye allergi på meg rett og slett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, dettte ble OT.

Dessverre må jeg levere Lille Prinsesse Vil Ikke tilbake i dag. Det ble for mye allergi på meg rett og slett. :lol:

Æsj.. :lol:

Jeg så et staffedyr i går, klarte virkelig ikke bestemme meg for om det var en amstaff eller en staff.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: Synd du må levere henne tilbake, er aldri moro når man må det.

Hvordan farge er piebald?

Som Marianne så så også jeg et staffedyr i går, pga. at den virket ung vil jeg tro det var en Staff, men, den så mere ut som en Amstaff. Fin var den da. Den var hvit i grunnfarge med sorte flekker her og der, bl.annet sort lapp over øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et staffedyr i går, klarte virkelig ikke bestemme meg for om det var en amstaff eller en staff.. :rolleyes:

Det begynner å bli ganske vanlig dessverre..

For å illustrere utviklingen APBT -> Amstaff:

En Amerikansk Pit Bull Terrier avlet etter eksteriøren de opprinnelig skulle ha (hun veier omtrent 15 kilo om jeg husker riktig):

2618125023_337fca669c_o.jpg

En typisk utstillingsamstaff (En amstafftispe kan godt veie nærmere 30 kilo på utstillinger. Ørene forsvant en eller annen plass i utviklingen også. doG knows hvorfor... :rolleyes: ):

2619004754_5491226b70_o.jpg

Marit: Synd du må levere henne tilbake, er aldri moro når man må det.

Jepp, t'is the suck. Tror hun klarte å erge på meg en halsbetennelse pga allergien og. Men nå er hele huset nyvasket, så forhåpentligvis blir det bedre fort.

...Hvordan farge er piebald?...

Den var hvit i grunnfarge med sorte flekker her og der, bl.annet sort lapp over øyet.

Det er piebald. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er piebald. :lol:

Takk, da vet jeg det. Så slipper jeg se ut som jeg har ramla fra himmelen om noen skulle fortelle meg at de har en hund med den fargen. Men, dette er vel samme som Harlekin på f.eks grand danois?

Var ikke ørene på pitbullen kupert?

Tommy Girl jo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...