Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegrind


KristinL

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med bruk av valpegrind?

Jeg leste at det kunne være fint å bruke, til å leke i, sove i, ha den i hvis man ikke kan følge med ett øyeblikk (feks. at man må på toalettet).

Men jeg er litt usikker på om man virkelig trenger en sånn? Har ikke hatt til familiens tidligere hunder...

Så... noen som har det, eller evt. syns man ikke bør ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være praktisk å ha i sammenhenger som du nevner, hvis man ikke kan se på valpen i noen sekunder.

På biltema har de kompostbinge til 89,- for 4 elementer.. Sannsynlig vis burde du ha 8. Men det er allikevel billig og greit. Da jeg passet to 9 uker gamle valper i sommer hadde oppdretteren med seg 8 elementer hit, og jeg hadde god nytte av disse. Spesielt da valpene var ute. Jeg behøvde ikke passe på de hele tiden siden jeg hadde denne valpegrinda med parasoll over og teppe oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Kommer litt an på hvordan dere bor, hvordan valpen/hunden er, hvor godt dere klarer/vil rydde unna ting som valpen ikke bør komme til, osv.

Jeg har kjøpt kompostgrinder, fire stk, som jeg finner utrolig praktisk! Vi har to etasjer, og kråkebollen hadde en periode veldig trang til å gå opp trappen og bajse. Stengte først av nederst, men hun klarte å komme seg gjennom stengselet (gikk gjennom de åpne trappetrinnene), så nå står den og stenger for øverst. Her klarer hun ikke å komme forbi, og vi har sluppet å finne en bajs som har ligget der en stund.. Vi er ikke så ofte oppe, men vi har tv'n der, + kontor og gjesterom. Siden vi har stengt av, har vi ikke valpesikret denne etasjen så godt. Og når valpen først er der, er vi også der og følger med.

Ellers har vi en grind som står i døren til soverommet vårt. Det er veldig varmt for tiden, og greit å lufte. Siden vi prøver å venne henne på å sove på stuen, men ikke vil ha døren igjen pga luft, er en grind praktisk. Det er også fint fordi jeg da kan se henne litt og høre henne og hva hun driver med. Eller det er fint å sette i døren ut til hagen, hvis det er varmt og hundene ikke skal ut. Eller stenge av stuen fra gangen hvis man vil det av en eller annen grunn. Vi har lite dører i huset, og dessuten føler ikke valpen seg så alene hvis den av en eller annen grunn må være på andre siden av grinden i forhold til meg. Fx da jeg skulle moppe gulvet, som jo var veldig fristende for en valp; jeg var syk og hadde lite tålmodighet til å trene med henne da, så da satte jeg grind mellom stuen og gangen, så fikk hun se på at jeg moppet i stedet for å herje med moppen. Så byttet vi sånn at jeg moppet gangen etterpå. Siden jeg ikker er så fan av bur, syns jeg grinder er bedre; mange ville jo brukt bur i slike moppe-sammenhenger.

Da hun var helt liten og nettopp hadde kommet, hadde jeg valpegrind på soverommet. Grinden var plassert sånn at hun lå ved siden av sengen min, men kom seg ikke ut fra soverommet (og inn på stuen). Etterhvert flyttet vi grinden lenger og lenger mot døren, sånn at til slutt sov hun fritt i hele huset før vi stengte av med grind inn til soverommet og hun sov på utsiden av grinden i hele huset.

Mange har også nytte av å sette grinder foran møbler man ikke vil hunden skal opp i, når man selv ikke kan være tilstede og passe på at den ikke ligger i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker veldig praktiske sånne grinder.

Men har noen opplevd at valpen løper og stanger i de? Vi lot lillegutt ha gangen og kjøkkenet fritt når vi sov, men da visste han at vi var på andre siden, og tok løpefart og skallet inn i pappeskene som stod å stengte for. (tomme esker som var teipet fast).

Det jeg tenkte på da, er jo at valpen kanskje kan skade seg, om han gjentatte ganger gjør sånn og kanskje en dag tar alt for stor fart. Har noen erfart dette med grinder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er nevt. Kompostbinge på biltema er nyttig. Jeg har ikke hatt behov for å stenge valpen i en grind men heller gbruke grinda til å stenge av omerådet. F.eks nå står det en kompostbinge rundt pottene med jordbærplanter:)

Har også en barnegrind montert mellom stue og gangen. Veldig glad i den. Da jeg kan stenge hun ute fra stua så hun bare har tilgang på gangen og kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker veldig praktiske sånne grinder.

Men har noen opplevd at valpen løper og stanger i de? Vi lot lillegutt ha gangen og kjøkkenet fritt når vi sov, men da visste han at vi var på andre siden, og tok løpefart og skallet inn i pappeskene som stod å stengte for. (tomme esker som var teipet fast).

Det jeg tenkte på da, er jo at valpen kanskje kan skade seg, om han gjentatte ganger gjør sånn og kanskje en dag tar alt for stor fart. Har noen erfart dette med grinder?

Unnskyld at jeg ler, men hvis valpen stanger gjentatte ganger i valpegrinden så ville jeg kanskje vurdert å levere valpen tilbake?

Neida, sorry- men det er neppe noe stort skadeomfang det kan påføre. MEN, det som kan være skummelt er hvis en har en utbryterkonge- dvs klatregalning, da har man et problem. Selv har jeg fått et slikt "element" i hus. Nå gjelder det å få timet det riktig og treffe henne med hageslangen. Men jeg har ingen tro på at det vil holde henne nede i bingen (som forøvrig er kompostbinge fra Biltema, glimrende billig og ville ha gjort stor nytte hvis det ikke var for at den pelsdotten ikke vil være i den *snurt*)

Anywhooo.. en av veggene fra bingen har jeg montert i en gang for å holde kattematen og tøttos soverom uberørt(ubesudlet) av valpens ting og tang. Dette har imidlertid funket glimrende. Her har ikke Flip klart å klatre over enda, men det er heller ikke noe hun jobber med merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :lol:

Jeg tenkte egentlig ikke på sånn "barnegrind" for å stenge av rom osv.. Da lukker jeg nok bare heller dørene.

Ikke har jeg trapper heller, så det er ikke noe problem. Skjønner godt at det kan være kjekt med grind for å stenge av når man har det ja.

Tenkte på en sånn "gård" på en måte. Som kan stå på stua, sånn at valpen fortsatt er sammen med familien. Og at den kan ha en soveplass, leker, mat/vann inni der, og det går an å bruke det som leke og treningsplass.

Tror kanskje ikke det er noe jeg kommer til å kjøpe med en gang, kanskje heller se om det blir behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei

Vi har tre kompostbinger fra biltema somblir en valpegrind, veldig praktisk, bruker den når vi er på hytta slik at valpen kan være der når vi spiser og gjøre andre ting som valpen ikke kan være med på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke bruk for valpegrind til vår valp, men vi brukte biltema sine kompostgjerder til å gjerde inne hagen, til å skille rom, og gjerdet inne et område til kattene hvor de hadde do, mat, vann, leker og møbelet sitt inni, slik at de kunne være i fred for rampete valp med tenner!

Kjempe kjekke!

Ser mange bruker binger på camping/hytte som valpegrind, kjempe kjekt. Jeg har heller Peico i tau da han jo er så stor at han kan velte grindene eller hoppe over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med bruk av valpegrind?

Jeg leste at det kunne være fint å bruke, til å leke i, sove i, ha den i hvis man ikke kan følge med ett øyeblikk (feks. at man må på toalettet).

Men jeg er litt usikker på om man virkelig trenger en sånn? Har ikke hatt til familiens tidligere hunder...

Så... noen som har det, eller evt. syns man ikke bør ha det?

Hvis du ikke føler du har bruk for det, og aldri brukt det før, så skjønner jeg ikke hvorfor du tenker tanken nå :) Det beste er jo uansett å oppdra valpen uten "hjelpemidler" :P

Dette blir jo inntil en viss grad det samme som å anbefale bur for mange. Nå tenker jeg på de som anbefaler valpegrind som en "lekegrind", ikke de som feks rammer inn data/tv hjørnet med valpegrinder for å redde husets ledninger fra valpetenner.

Klarer du deg fint uten, så gå for det. Men sliter du med en valp som tygger ledninger, så bruk grindene til å gjerde inn de utsatte områdene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...