Gå til innhold
Hundesonen.no

En som er litt tynn om dagen


MariaN

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Min blir også stein i magen av bare V&H i tillegg så er hu så krsen at man får jo ikke stappa i noe annet med makt engang! Jeg lar bare en skål med tørrfor stå framme jeg, så styrer hun "fiberinntaket" selv! Det har faktisk fngert utmerket!

Men hvis din digger gulrøtter, så er det jo bare å "pøse på" (ikke bokstavelig ment asså..)

En brødskive fungere også fint på min, men det blir 1000 bajser av det.. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie ble også veldig hard i magen av V&H, men det jeg hørte på hundetreningen i går (der nesten alle bruker det foret) er at magen "går seg til" etterhvert.. Blondie også prompa endel helt på begynnelsen når vi byttet for, men det har gått seg til.. Vi har som Zoey en skål med tørrfor fremme, og den spiser hun litt av mens jeg er på jobb om hun er sulten, og så får hun kjøtt når jeg kommer hjem :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk over til V&H hadde min først en periode med disse 'sneglene' som du beskriver, deretter var avføringen i overkant hard. Men etter en tid stabiliserte det seg og nå er avføringen kjempefin selv på kun V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder spiser V&H uten problemer. Avføringen er hard, men de klarer fint å gjøre fra seg likevel. Hvis jeg gir dem bein i tillegg, så hender det at jeg blander Kruskakli (som er ren fiber) i V&H for at de ikke skal få for hard avføring.

Grunnen til at V&H gir såpass hard avføring, er rett og slett at fôret er så høyt fordøyelig at det blir veldig lite bæsj av det. Tørrfôr gir mykere avføring, fordi mye mer av fôret er ufordøyelig eller dårlig fordøyelig.

For å få mindre hard bæsj når man fôrer med V&H, må man altså tilsette noe som har lavere fordøyelighet, og da er ren fiber noe av det enkleste. Kruskakli finner man i dagligvarebutikken (det står sammen med bakevarene), og man kan blande en teskje eller to i maten. Det er også en idé å gi litt linfrø, fordi frøene blir slimete når de kommer i kontakt med væske. Når de kommer i tarmen virker de nesten som et smøremiddel.

Men de fleste friske, normalt fungerende hunder som spiser V&H venner seg etterhvert til å ha fast avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve det sistnevnte hvis det er ikke er noe farlige greier å gi til bikkja..

Er litt skeptisk til å gi han mennesketing. Det er jo så mye "kjerringråd" der ute, og jeg prøver de sjeldent. Men hvis du har gode erfaringer med dette skal jeg gjøre et forsøk :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å gi ham mye væske om du skal gi ham kruskakli. Ellers kan det fort få helt motsatt effekt, at dritten blir hardere. Det skjedde den eneste gangen jeg prøvde det. I stedet for å bruke kruskakli bruker jeg flytende parafin etter råd fra veterinæren. En spiseskje, og dritten glir som smurt.

Men i 99% av tilfellene lar jeg bare bikkjene få litt tid jeg, så har magen normalisert seg selv. Så lenge bikkja faktisk gjør ifra seg selvsagt. De har vel ikke vondt av å tilpasse seg naturlig kost skulle man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var så tynn når jeg fikk han at det bare stakk ut ben over alt, og vi prøvde mye forskellig før vi omsider fikk han opp til et bra hold som han er på nå.

Han har gått på proplan, rc, eukanuba, hills og labb var faktisk det vi endre opp med. Labb pluss og v&h, flott pels, bra mage og omsider godt hold på bikkja:) Vi har nå hatt en periode uten kjøtt, men han har holdt formen godt alikevel. Er en setter på 3 år:)

Et lite slag for Labb og min konklusjon blir at våtfôr og kjøtt alltid er slagere for å fete opp hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne at også linfrø er fine for å få ting på glid. Linfrø blir slimete når de kommer i kontakt med væske, og de bidrar til å smøre tarmsystemet. En teskje linfrø burde være grei smøring for de fleste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Da skal jeg prøve det sistnevnte hvis det er ikke er noe farlige greier å gi til bikkja..

Er litt skeptisk til å gi han mennesketing. Det er jo så mye "kjerringråd" der ute, og jeg prøver de sjeldent. Men hvis du har gode erfaringer med dette skal jeg gjøre et forsøk :ahappy:

Du hadde sluppet alt dette tullet hvis du ikke hadde trodd på det TULLET som enkelte lirer ut av seg når det gjelder Labb hundefor. Labb har vunnet test på test og fungerer absolutt meget bra! Greia rundt her og på andre hundefora er at enkelte ikke aksepterer at det finnes billigere og BEDRE hundefor enn det de selv bruker, og derfor lurer de andre til å tro at feks Labb er et dårlig for. Stormannsgalskap kaller jeg det! Nei, kom deg ut idag du og kjøp Labb. Du kan prøve det i 3 måneder og enda få tilbake pengene dine hvis du og hunden ikke er fornøyd. Hvem andre gir den garantien..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde sluppet alt dette tullet hvis du ikke hadde trodd på det TULLET som enkelte lirer ut av seg når det gjelder Labb hundefor. Labb har vunnet test på test og fungerer absolutt meget bra! Greia rundt her og på andre hundefora er at enkelte ikke aksepterer at det finnes billigere og BEDRE hundefor enn det de selv bruker, og derfor lurer de andre til å tro at feks Labb er et dårlig for. Stormannsgalskap kaller jeg det! Nei, kom deg ut idag du og kjøp Labb. Du kan prøve det i 3 måneder og enda få tilbake pengene dine hvis du og hunden ikke er fornøyd. Hvem andre gir den garantien..?

Når mesteparten av folket sier at de har dårlige erfaringer med Labb, så velger jeg faktisk å tro det.. Og hvorfor tror du Labb er billigere en feks Pro Plan? Det er vel kanskje fordi kjøttprosenten og protein prosenten i proplan er høyere en i Labb.. Man får det man betaler for vet du :ahappy: Ingen som gir bort noe gratis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia rundt her og på andre hundefora er at enkelte ikke aksepterer at det finnes billigere og BEDRE hundefor enn det de selv bruker,

Hva er kilosprisen på Labb?

Tror du det er bedre for en hund å leve på en naturlig kost av rått kjøtt og bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde sluppet alt dette tullet hvis du ikke hadde trodd på det TULLET som enkelte lirer ut av seg når det gjelder Labb hundefor. Labb har vunnet test på test og fungerer absolutt meget bra! Greia rundt her og på andre hundefora er at enkelte ikke aksepterer at det finnes billigere og BEDRE hundefor enn det de selv bruker, og derfor lurer de andre til å tro at feks Labb er et dårlig for. Stormannsgalskap kaller jeg det! Nei, kom deg ut idag du og kjøp Labb. Du kan prøve det i 3 måneder og enda få tilbake pengene dine hvis du og hunden ikke er fornøyd. Hvem andre gir den garantien..?

For det første,bikkjer er forskjellige og det er ikke alle hunder som kan spise alt det andre hunder spiser..

Når man går i dybden på hva labb er laget av så er det mye "vomfyll" som jeg kaller det og derfor er det ofte at hunder som spiser labb har mere avføring.

Og mere avføring vil også si at hunden tar ikke til seg all næringen,og må da også bli fòret med mere enn det den ville blitt på andre ting..

Og det er faktisk andre fòrprodusenter som gir garanti for at hvis hunden din ikke spiser de sitt fòr så kan man levere det tilbake og få igjen pengene.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det som skrives om Labb. Det foret tror jeg rett og slett blir utsatt for en gedigen hetskampanje fordi folk har fått for seg at godt for må være dyrt. Og hvis tolv av 500 000 hundeeiere i Norge skriver på ulike fora på nett at det ikke funker på hundene deres, så er det vitenskapelig bevist at det er et dårlig for. Og hva fagfolk sier om Labb i test etter test er selvfølgelig bare tull, man har mye mer kunnskaper om for selv enn all verdens vetrinærer og ernæringsfysiologer.

Men egentlig skulle jeg spørre om noe når det gjaldt V&H, Labbdiskusjoner hører vel hjemme i andre tråder ... Altså: Jeg hører at man skal gi 2 % av kroppsvekt. Symra er 18 kilo. Hun er tynn, jeg gir henne derfor 400 gr, som er bittelitt mer enn 2% av 18 kilo. Høres det ok ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foret tror jeg rett og slett blir utsatt for en gedigen hetskampanje fordi folk har fått for seg at godt for må være dyrt.

Jeg betaler 7,50 pr kilo for V&H, helt sikkert mye mindre enn det Labb koster. At jeg ikke er storfan av Labb har lite med prisen å gjøre.

Men egentlig skulle jeg spørre om noe når det gjaldt V&H, Labbdiskusjoner hører vel hjemme i andre tråder ... Altså: Jeg hører at man skal gi 2 % av kroppsvekt. Symra er 18 kilo. Hun er tynn, jeg gir henne derfor 400 gr, som er bittelitt mer enn 2% av 18 kilo. Høres det ok ut?

Den som venter får se. :ahappy: Men 400 er ganske mye ja. Charlie får det samme, og han veier vel rundt 30.

Den 2% greia er veldig individuellt. Mine (aktive) hunder har alltid ligget under. (Bortsett fra Töddel da han ble trent.)

Bacon veide ca 19 kilo, og hun fikk 250-300 gr pr dag. Hun var ute flere timer daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egentlig skulle jeg spørre om noe når det gjaldt V&H, Labbdiskusjoner hører vel hjemme i andre tråder ... Altså: Jeg hører at man skal gi 2 % av kroppsvekt. Symra er 18 kilo. Hun er tynn, jeg gir henne derfor 400 gr, som er bittelitt mer enn 2% av 18 kilo. Høres det ok ut?

Hos meg er det litt sånn på gefülingen. Og aktivitet på dyra. Den ene er nå i knallende form og yter maks, han veier ca 25 kg, og pr nå spiser han minimum 500 g V&H + en del hjerter, tunger, litt lever og annet småsnacks, og gnager en del bein, også med kjøtt. De andre får en smule mindre (en av dem er faktisk litt tykk :ahappy: ).

Jeg har ingen mal på hvor mye de får, men justerer etter "vær & føreforhold" og det funker for oss.

Det tror jeg er den beste måten, ikke være helt "banka" i så og så mye skal du (ikke) ha, men rett og slett se an form, ytelse, årstid...og gi deretter. %-regelen er vel egentlig ment som en retningslinje slik at man har noe å gå utfra, så må man justere deretter til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 7,50 pr kilo for V&H, helt sikkert mye mindre enn det Labb koster. At jeg ikke er storfan av Labb har lite med prisen å gjøre.

Den som venter får se. :ahappy: Men 400 er ganske mye ja. Charlie får det samme, og han veier vel rundt 30.

Den 2% greia er veldig individuellt. Mine (aktive) hunder har alltid ligget under. (Bortsett fra Töddel da han ble trent.)

Bacon veide ca 19 kilo, og hun fikk 250-300 gr pr dag. Hun var ute flere timer daglig.

Jeg er også temmelig sikker på at foring med rått kjøtt og innmat er det beste og mest naturlige, det jeg reagerer på er at mange mener så bestemt at Labb er så mye dårligere enn alt annet tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også temmelig sikker på at foring med rått kjøtt og innmat er det beste og mest naturlige, det jeg reagerer på er at mange mener så bestemt at Labb er så mye dårligere enn alt annet tørrfor.

Ja, eller så kan det være så enkelt som at enkelte - som meg f.eks - mener at Labb er et møkkafor fordi at selv søplekverna her (les: Dina) som aldri blir dårlig i magen, driter ruker ei ku ville vært stolt av, både i størrelse og konsistens? Og at det ikke har skjedd på noe annet for hun har fått? Eller? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller så kan det være så enkelt som at enkelte - som meg f.eks - mener at Labb er et møkkafor fordi at selv søplekverna her (les: Dina) som aldri blir dårlig i magen, driter ruker ei ku ville vært stolt av, både i størrelse og konsistens? Og at det ikke har skjedd på noe annet for hun har fått? Eller? :lol:

Hvilket beviser at Labb ikke funker på Dina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket beviser at Labb ikke funker på Dina.

Ja, la oss se helt bort fra formuleringen: selv søplekverna her (les: Dina)

- Da har jeg sikkert ikke gitt det til noen av de andre hundene mine? Og det er helt sikkert rein tilfeldighet at det ikke funket på de heller? Og jeg burde jo sikkert prøve det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss se helt bort fra formuleringen: selv søplekverna her (les: Dina)

- Da har jeg sikkert ikke gitt det til noen av de andre hundene mine? Og det er helt sikkert rein tilfeldighet at det ikke funket på de heller? Og jeg burde jo sikkert prøve det igjen?

Ikke prøv det igjen du 2ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Du hadde sluppet alt dette tullet hvis du ikke hadde trodd på det TULLET som enkelte lirer ut av seg når det gjelder Labb hundefor. Labb har vunnet test på test og fungerer absolutt meget bra! Greia rundt her og på andre hundefora er at enkelte ikke aksepterer at det finnes billigere og BEDRE hundefor enn det de selv bruker, og derfor lurer de andre til å tro at feks Labb er et dårlig for. Stormannsgalskap kaller jeg det! Nei, kom deg ut idag du og kjøp Labb. Du kan prøve det i 3 måneder og enda få tilbake pengene dine hvis du og hunden ikke er fornøyd. Hvem andre gir den garantien..?

det finnes billigere og BEDRE hundefor enn det de selv bruker

Kilospris for det Labb-produktet som tilsvarer det tørrforet vi bruker er prisen faktisk høyere! 19.45 mot 18.33. Og da har vi ikke noen rabatt på det vi kjøper.

Du kan prøve det i 3 måneder og enda få tilbake pengene dine hvis du og hunden ikke er fornøyd

Joda, vi prøvde det (på flere hunder av forskjellige raser). Men, tror nok at den garantien ikke gjelder "kreti og pleti", for vi fikk ikke "5 flate øre"! :lol:

Tilbake til TOPIC!

Vi bruker v&h sammen med tørrfor. Det er ikke nødvendig, men vi synes det gir best resultat på våre hunder. Fiselukt i begynnelsen, men den går over rimelig raskt (her iallefall). Vi varierer hvor mye hver enkelt hund får av v&h, i sammenheng med hvor aktive de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egentlig skulle jeg spørre om noe når det gjaldt V&H, Labbdiskusjoner hører vel hjemme i andre tråder ... Altså: Jeg hører at man skal gi 2 % av kroppsvekt. Symra er 18 kilo. Hun er tynn, jeg gir henne derfor 400 gr, som er bittelitt mer enn 2% av 18 kilo. Høres det ok ut?

Min erfaring er at jeg må gi mer enn det som 'anbefales'. Belgeren min på 27 kilo får 1000 gram V&H om dagen, pointeren jeg hadde før som ble igjen hos eksen spiste 1000 gram V&H pluss ca. 300-350 gram tørrfor hver dag i sine mest aktive perioder.

Edit: Hadde visst allerede skrevet noe av det samme i denne tråden. Men så lenge hunden holder seg på en fin vekt hvis du gir 400 gram, så er vel det mer riktig for din hund enn det som måtte stå på pakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...