Gå til innhold
Hundesonen.no

En som er litt tynn om dagen

MariaN

Recommended Posts

Det har vært så varmt og fint et vær at Diesel har ikke hatt noe særlig til matlyst.

Eller kanskje det er Royal Canin han ikke er så glad i? I morgen skal vi prøve å bytte til Labb.

Er det noe annet enn hundemat jeg kan gi han for å fete han opp litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Jeg ville forsøkt meg på Norwegian Polar eller vom&hundemat jeg. Det er masse opptagbar næring. Og vil man fore hærtatahært, så gir man halvt med vom&hundemat og halvt med tørrfor. Man skal ikke halvblande eller gi annet i tilleg til Norwegian Polar.

Du kan også kjøpe rein vom som du gir sammen med tørrforet. Det bygger muskler og gir godt med kroppsmasse.

Gi også maten oppdelt til minst to ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har tenkt litt på det.

Men det er vel slik man har i fryseren? Problemet er at vi har ikke stor fryser :thumbs:

Vi hadde en type vom fra Zoo til vår forje hund. Men husker ikke hvilken type.. *surfe på nett*.

edit:

ser de har kontaktpersoner på v&h her i byen. da gjør det jo straks enklere, og vi trenger ikke å kjøpe mye i gangen. (får alltids presset noe i fryseren opp til pappa.hihi).

De har flere typer ser jeg. Hvilken en bør jeg velge(pølse, har ikke mulighet til å kjøpe noe større): http://www.vomoghundemat.no/produktervaatfor.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 33 har fisk i seg og inneholder derfor omega3 som er så viktig om dagen og denne anses å være et fullkostfor selv om det har funnets fullkost for gjennom mange mange år uten omega 3, så fritt frem mellom 25 og 33 mener jeg. Og om sommeren lukter det bedre av urin og avføring av nr. 25.

En hund skal ha 2% av sin kroppsvekt i mengde av vom og hundemat. Du tilsetter ikke mer enn maks 1/4 med tørrfor. Men du trenger ikke tilsette tørrfor i det hele tatt. Du kan om avføringa blir for hard, tilsette 1-2 spiseskjeer med ren kli for å gi karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her går det i noe så enkelt som brødskiver med makrell i tomat når hunden trenger å fetes opp litt. :thumbs: (1 eller 2 brødskiver i tillegg til det vanlige foret)

men det blir antagentlig uaktuelt for dere proffe. hehe :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på prisene men tror pølsene ligger på ca. 15 kroner pølsa for halvkiloen. Er det som stod i butikken jeg var innom hin dagen. Ta en titt på hjemmesiden dems og finn forhandler og prat med denne så vil du kunne få prisen.

Gry&Olivia: Ikke det dummeste å fete bikkja opp med det. Makrell er jo en fet fisketype og jeg vil tro hunden liker det godt. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Labb?

Vel, jeg har prøvd Labb (ufrivillig da jeg vant 40 kilo) på belgere, og det er ett fôr som er totalt uegna for belgere. Pelsen blir matt, de driter absurde mengder og må ha 3 ganger så mye mat som med RC for å holde vekta.

I tillegg får mange belgere allergi av Labb, mine fikk ikke det - men pelsen raste av og de så skikkelig ekle ut.

Vom og hundemat nr. 25 er super.

Skal du ha han opp i vekt så bør han nok få 750 - 1000 gram pr. dag til å begynne med - når ønsket vekt er nådd så vil det være tilstrekkelig med 2% av kroppsvekta - dvs. litt i overkant av 500 gram pr. dag - dersom du forer med tørrfor i tillegg så kan du f.eks. gi en pølse for dagen - og legge til resten i tørrfor.

Hunden din er også i en periode hvor det er normalt at belgerhanner er litt tynne og hengslete - dette vil stabilisere seg når han er ferdig satt i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett og slett tilsatt V&H og litt ekstra fett, og gitt hunden så mye som han vil ha inntil han var oppe i "korrekt" vekt. Enkelt og greit. Kjøp litt fett eller talg i en slakterbutikk, det er godt og sunt for hunder. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke superlenge siden byttet jeg til v&h fra tørrfor fordi Cane var i tynneste laget (veide en kilo for lite) og det har fungert helt toppers. Han får ca. 1000 gram om dagen og da holder han seg kjempefint i vekt. Nå har jeg jo etterhvert skjønt at mine hunder har fått litt store mengder v&h i forhold til de fleste her inne, men man må jo bare prøve seg fram og se på hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle være med venninna mi å kjøpe Labb i dag.. men jeg trakk meg! Ble mer og mer skeptisk til dette foret, og da ser jeg ingen vits i å prøve.

Ringte forhandleren av V&H i byen idag :) tror det var 400 kr for 20 kg pølser.

Diesel er tom for mat i dag, og vi stikker å henter i kveld. Tror ikke jeg bryr meg om å kjøpe en sekk med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle være med venninna mi å kjøpe Labb i dag.. men jeg trakk meg! Ble mer og mer skeptisk til dette foret, og da ser jeg ingen vits i å prøve.

Ringte forhandleren av V&H i byen idag :) tror det var 400 kr for 20 kg pølser.

Diesel er tom for mat i dag, og vi stikker å henter i kveld. Tror ikke jeg bryr meg om å kjøpe en sekk med mat.

Det tror jeg du gjorde veldig lurt i! :) Har hørt alt for mye ''skrekk-historier'' om labb, så hadde aldri risikert å bruke det på Aron, når det finnes SÅ mange andre bra kvalitetsfor på markedet. Tror du gjør rett med å prøve v&h til belger'gutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge holder en pølse seg i kjøleskapet etter at den er tint?

3 dager sa de da jeg var på gården å kjøpte.. Og jeg har betalt 15 kr pølsa både på gården og i en dyrebutikk i nærheten her... 400 kr for 20 kg pakket 500 gr's pølser og 200 kr for en hel stor blokk på 20 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Syns han har blitt litt hard i magen på v&m. Er det ikke mange hunder som blir det?

Han får også ei grusom fislukt av vommen. Det lukter nesten råtten KÅL ! Bæsjen ligner på små mørke snegler, og de ser litt 'slimete' ut noen ganger. Han bæsjer i små kuler. Er det slik en v&m bæsj ser ut?

Tenker vi skal kjøpe tørrfor når vi er tom, og blande med vom. Hvordan blir doseringen hans da, 50/50? (skal kjøpe Hills).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir ganske harde i magen av V&H.

Jeg kan ikke fore kun på det, da får Walter skikkelig trøbbel med å få gjort fra seg. Det går greit så lenge jeg blander noe ris, loff, grønnsaker (gulrøtter, broccoli el) eller blander med tørrfor.

Jeg har ikke merket noe ekstra ekkel fislukt, og her i heimen har det bare vært små, tørre klumper som kommer ut igjen, uten slim. Men jeg har hørt om de også, som får en litt slimete avføring når de har gått over på V&H. Vet ærlig talt ikke om det har gått over etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han får slimete avføring og helt tørr.

I går prøvde han å gjøre fra seg igjen, etter å la lagt fra seg et par kuler.. Han gikk rundt og rundt, prøvde å bæsje, men det gikk ikke.. Så jeg tror nok han har blitt noe hard i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar, høres ikke noe godt ut :rolleyes2:

Jeg ville prøvd å slengt oppi noen grønnsaker ved neste måltid jeg. Gulrøtter kuttet i biter f.eks. Jeg har ikke kokt det, og det har funket kjempefint for å få ting gjennom systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...