Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp fra oppdretter som bor langt fra ditt hjem


occurrence

Recommended Posts

Jeg lurer på hva dere synes om å kjøpe valp fra oppdrettere som bor langt vekk fra der du selv bor. Tenker da på steder man bruker 7-8 timer i bil eller må fly til. Er ikke det en stor påkjenning for en 8 ukers gammel valp? Hva tror dere er best av å ta den med i fly eller kjøre i bil i mange timer? Jeg har ikke selv tenkt å anskaffe valp på en god stund, men jeg var bare nysgjerrig da jeg har fått interesse for en rase det ikke er mange oppdrettere i Norge av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er helt greit. Valper tåler fint å være med på en slik tur når de er 8 uker gamle. Valper som er så små er utrolig tilpasningsdyktige, og det er en grunn for at man selger valpene når de er 8 uker. De er i en periode hvor det passer best å bli "tatt ifra mammaen sin" når de først skal bort derifra om du skjønner. :P

Jeg hentet min aussie i Østersund, Sverige mens jeg selv bor i Bodø. Først kjørte vi nedover for å hilse på valpekullet når de var 5 uker gamle også tok jeg tog alene når valpen var leveringsklar. Bilturen tok vel 9-10t hver vei og togturen tok rundt 15t hver vei. Valpen tok togturen på strak labb og sov mesteparten av turen. Var flink og tisset når jeg tok meg en røykepause og sjarmerte alle på sin vei. :P Det var en koselig tur faktisk, ville ikke vært den foruten. Jeg husker enda hvor uvirkelig det var å se ned på fanget mitt hvor den lille sort/hvite drømmen min lå... :P Jeg var så glad, hehe! Og trøtt, så jeg sov mye av tilbaketuren jeg og...

Jeg syns det er helt greit å finne seg oppdrettere som bor langt unna, men jeg syns alikevel man burde besøke oppdretteren først, både for sin egen del og for oppdretterens del. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mer eller mindre ikke på hvor valpen kommer ifra tids-reise messig... Om jeg først er interessert i en valp fra noen så spiller det ingen rolle om valpen er født da hos naboen eller i et annet land, kombinasjonen og slike ting er det viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aysha hadde ikke noe problem med å kjøre 7 t i bil. Hun snorksov hele veien :P

Jeg tenkte en stund på å hente valp fra Frankrike (Berger des pyrenees a poil long) og det er jo en relativt lang tur, for en liten valp, 3 t med fly + 1 1/2 t - 2 t til Gardemoen. Da snakket jeg med en oppdretter i Sverige og spurte på forskjellige forumer og særlig med en som hadde valp fra samme oppdretter som jeg tenkte på. Jeg fikk hyggelige tilbakemeldigner om at det ikke skulle være noe problem i det hele tatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit og uproblematisk for meg :P Med tid og stunder skal jeg ikke se bort i fra at jeg vil hente inn en eventuell import fra f.eks. Portugal heller. Kombinasjon og kjemi framfor oppdretters bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min fikk jeg fra en oppdretter i Sør-Sverige - en del timer å kjøre fra Oslo. Jeg var så heldig at oppdretteren skulle på en utstilling i Norge på det tidspunktet valpen skulle leveres, og valpen reiste oppover sammen med oppdretter og flere andre hunder, inkludert moren sin :P Men man kan jo ikke regne med at det passer så godt bestandig, og jeg ville ikke la den avstanden være noe hinder om det var en bestemt valp jeg virkelig ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus vår DSG kommer fra Osterøy utenfor Bergen, og vi bor i Tromsø.

Så det ble ikke bare timer, men dager i bil.

Noe som gikk helt fint.

Hampus var da 10 uker siden vi tok det i forbindelse med ferie.

Han hadde vært en del i bil, og taklet dette fint.

Så jeg har ingen betenkeligheter med å hente hund langt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får straks valp langt unna hjemmet mitt (Sverige). Eneste "problemet" er at jeg ikke besøker valpene på forhånd, noe som var lettere sist jeg henta valp (oppdretter bodde en time unna). Dette kompenseres derimot med bilder og film av valpene, i tillegg til god kontakt med oppdretter. Utover dette så ser ikke jeg store problemer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe problem, så lenge valpen ikke blir sendt med fly alene...

Når jeg hentet min valp var det bare 4timer å kjøre, inkludert en liten halvtime med båt, det gikk helt fint.

Jeg hadde ikke besøkt valpene først heller, bare sett bilder, men oppdretteren hadde jeg vært hos noen ganger fra før og stolte på at hun hadde en bra valp til meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp fra Oslo i går. Det er en 8-9timer lang kjøretur, og det gikk kjempeflott. Valpen sov stort sett hele turen, og hadde ingen uhell i bilen. Jeg tror en slik kjøretur er ganske greit for små valper med tanke på sosialisering. Da blir de jo vandt til å kjøre bil allerede fra første dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund kom med fly fra oslo til kr.sund.

Han var ikke redd etter turen, heller tvært imot. I bilen skulle han leke med meg, og det første han gjorde da han kom hjem var å dominere min bror :P

Diesel hentet vi i Ski, og det er mange timers kjøretur. Jeg satt baki sammen med han hele veien og vi knyttet et sterkt bånd siden det var jeg som passet på han etter han ble 'kidnappet' fra sine foreldre og søsken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien hentet jeg fra nabokommunen, det tok egentlig bare 2,5timer å kjøre dit, men på grunn av heftig dårlig vær brukte vi 5-6timer tilbake, og det gikk helt fint. Han sov så fint hele veien, heldigvis, hadde ikke så lyst til å gå ut å lufte ham i det været :rolleyes:

RR'n til sambo ble hentet i Stockholm, de tok først tog i 16timer eller så, før det ble 8t kjøretur til første overnattingssted, og deretter 3t kjøring hjem. Frøkna tok det hele med den største selvfølge og ro. Det eneste "problemet" var at hun kom fra 15-20varmegrader til -2grader og snø/slaps, noe som gjore at hun ikke hadde så himla lyst til å komme ut av buret i bilen i luftepausene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden hentet jeg hjem via 4-5 timer på buss, deretter en times venting, for så å ta buss igjen en liten time. Andre hunden hentet vi i Sverige, da var det biltur i to dager, med overnatting i bilen. Det gikk veldig bra begge gangene, null problem. Nå har jeg nettopp hentet hjem ei lita snuppe fra en oppdretter som bor i nærheten. Tok en halvtime å kjøre, men hun peip mer under turen enn noen av de andre gjorde (som ikke peip i det hele tatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp fra Oslo i går. Det er en 8-9timer lang kjøretur, og det gikk kjempeflott. Valpen sov stort sett hele turen, og hadde ingen uhell i bilen. Jeg tror en slik kjøretur er ganske greit for små valper med tanke på sosialisering. Da blir de jo vandt til å kjøre bil allerede fra første dag :lol:

Som "Synne og Kali" hentet jeg valp sist uke og hadde en biltur på ca 8 timer. Alt gikk kjempebra og valpen sov hele turen. Ingen piping eller uhell i bilen :P Tror en normal valp takler en så lang biltur bra uten store problemer. Spesielt når den kommer fra en gode oppdretter som har trent på bilkjøring på forhånd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Synes det er greit å hente valp som bor langt borte. Vi var å hentet i sverige i går og det var 7 timers kjøring hver vei. Men vi fikk knyttet oss veldig til valpen og fikk god tid med den i bil.

det er ikke så vanskelig for en valp å kjøre bil. Mye heller bil enn fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...