Gå til innhold
Hundesonen.no

Så en PEN Border Collie


Jane

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Oooooh :hmm: BC fans ;)

Da kan jeg si at jeg har en Dverg Border collie ;)

Lille zita latoya :hmm:

Ååå.. hehe :rolleyes: leste feil jeg, trode dete var bare BC fans ;)

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergbordercollie? Hvor høy er hun?

Sikker på at hun bare ikke er en vanlig lita tispe? :hmm:

*Springe ned å måle*

Hun er sånn ca mellom 35-37cm Høy.

En BC skal være på minst 44cm (Tispe).:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer vel BC'er i alle mulige former, størrelser, farger og pelslengder... lite som er standard på de selv om de også har en rasestandard... Men de blir jo ikke avlet etter utstillingsresultater, men gjeteregenskaper. Og da er det litt det samme hvordan den ser ut. Min f.eks er altfor stor i følge standard, han er vel heller ikke det folk vil kalle pen. Men i min verden er han selvfølgelig skjønnest :hmm: og han "virker". Han er dyktig både i lydighet og bruks, samtidig som han også er veldig interresert i sau og godt kunne ha blitt brukt til gjeting også. (Men jeg mangler interresse etter ett dårlig kurs <_< )

Jeg har forresten også sett mange tisper som er bitte små, så variasjonene er store :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder disse BC'ene med blå/grå farge som er lagt ut i denne tråden synes jeg faktisk ikke de skiller seg noe særlig ut.. Mulig pcen min er sær og juger med fargene, men jeg ser faktisk ikke den heeeelt store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder disse BC'ene med blå/grå farge som er lagt ut i denne tråden synes jeg faktisk ikke de skiller seg noe særlig ut.. Mulig pcen min er sær og juger med fargene, men jeg ser faktisk ikke den heeeelt store forskjellen.

Må si meg enig med deg der Anette. Synes de er pene da men ikke pga fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke helt den store forskjellen på de border colliene med ulik fargenyanse :rolleyes:

Men skal ta meg tiden til å lese den siden med alle de ulike fargene. Men det venter jeg med til neste uke. Da har jeg noe å bedrive kveldene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blå har også blå(grå) øyne og blågrått pigment på nese/lepper og rundt øynene. De er forøvrig også helt musegrå/blå når de blir født.

Så sånn generelt sett er de like forskjellige fra sort/hvite bordere som en brun/hvit er - ikke noe merkeligere enn det, da.

Ang. størrelser så har jeg også sett noen av de pytte-pytte små borderne (rundt 40 cm høye).. De ser jo ganske "annerledes" ut, men likefullt bordere, da. Minste beardisen jeg vet om var rundt 42 cm høy, forresten...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå og svarte hunder kan nok se like ut på bilder, men "live" ser man normalt tydelig forskjell. Det har vel litt med kamerainnstillinger og problemet med å ta gode bilder av svarte hunder å gjøre. Dessuten kan blåfargen også variere en hel del, fra lys, nærmest skifergrått til mye mørkere, dyp blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var stor forskjell jeg.. Men liker de sorte bedre.

BCtispen min er liten, svart og hvit, ca 15 kg. Syns svart og hvit er den fineste fargen på BC, kanskje jeg er litt kjedelig :P Syns forøvrig det er den fineste fargen på Aussie og på CC, og mange andre raser også, kanskje jeg er veldig fan av SH bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå og svarte hunder kan nok se like ut på bilder, men "live" ser man normalt tydelig forskjell. Det har vel litt med kamerainnstillinger og problemet med å ta gode bilder av svarte hunder å gjøre. Dessuten kan blåfargen også variere en hel del, fra lys, nærmest skifergrått til mye mørkere, dyp blå.

Jeg tviler ikke på at det er stor forskjell altså, ville bare poengtere at fra mitt ståsted (sittested), så ser jeg ikke rare forskjellen når jeg ser disse bildene. Klart det er forskjell, men jeg er helt overbevist om at den er betydelig større og mer iøyenfallende i virkeligheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forøvrig at fargen skal være det siste man tenker på når man skal avle bc..

Det skriver jeg under på. Mange ganger. Dessverre er det enkelte oppdrettere på Østlandet som driver produksjon av BCer i mange rare farger. Det er ikke så viktig om de er bra mentalt, har godkjent gjeterhundprøve eller noe, bare fargen er kul nok. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn har jo og mange forskjellige farger, fra lys-sort.

Jeg syntes nesten alle hunder er fine med alle fargene.

Nei, en cairn terrier skal aldri være sort, men den kan være nesten helt sort (men sort og tan er ikke lov). Hvit er heller ikke lov. Den lyseste fargen som er tillatt er hvete, men da har de ofte mørkere "maske" i ansiktet. (Kilde: nkk's rasestandard for cairn terrier.) Når man ser en cairn terrier man vil betegne som "sort" så vil man antageligvis finne lysere hår i underulla hvis man leter, eller kanskje også i dekkpelsen, og hunden er da innenfor standarden. :( Veldig mange cairn er det som kalles brindle, grovt forklart en hovedfarge med innslag av en annen farge (dog ikke i prikker/store flekker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa er brindle hun, så hun vet nok hva det er :(:P

Blå bordere er pent, men den peneste er fremdeles sort og hvit, med passe bredt og pent bliss, hel krage og sokker + hvit haletipp selvfølgelig :P :P Og med passe mengder med pels. De er pene de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...