Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som bæsjer inne


Troya80

Recommended Posts

Har trøbbel med at Hero (blanding mellom hollandsk gjeterhund og portugisisk vannhund) 14mnd hannhund bæsjer inne.. Jeg tok over Hero 1 mai, så har ikke hatt han så lenge.. Men han bæsjer inne om natta og når jeg er på butikken. aldri når jeg er på jobb for da har han begrenset plass og gå på siden jeg er så lenge borte.

Sånn som i går gikk jeg en times tur med han hvor han bæsje på tur og fikk ros for det.. Akkurat i det vi kom hjem henta pappa meg for og dra og handle.. Slapp da Hero løs i hele huset pga vi ikke skulle være så lenge borte. I det jeg lukker døra begynner han hyyyle og bjeffe.. og når vi kommer hjem ca 1 times tid seinere.. har han driti og tisse på gulvet...

Jeg trur det er en slags protest for at jeg reiser fra han, men hva skal jeg gjøre for og få slutt på det her? Er bur inne en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din er kanskje redd for å være alene og gjør fra seg av nervøsitet? Ville startet på bånn med hjemme alene trening. En hund gjør aldri annet enn det som er naturlig for den, så den "protesterer" nok ikke. Har du hørt uttrykket "å skite på seg av frykt". Der er du nok nærmere sannheten. Bur er ikke svaret på noe som helst.

EDIT: Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du reagerer når du oppdager at hunden har gjort fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror ikke jeg ville sett på dette som en "protest" men heller som et stress-symptom. Hunden liker tydelig ikke å være alene hjemme, og stresser da såpass at han bæsjer inne. Jeg ville trent hunden til å være alene hjemme, på samme måte som man gjør når den er valp. Starte i det små, og gradvis øke tiden han må være alene.

Jeg ville nok også prøvd bur, men da gjerne med en mulighet til å følge litt med på hunden! (smugkikke fra vinduet eller sette opp et webkam). Det er meget mulig at hunden "gir opp" og legger seg rolig ned og sovner, men det er også fare for at den stresser ennå mer, og da er det ikke moro for hunden å være innelåst i et bur!

Du har jo nylig fått hunden, og den har sikkert ikke rukket å bli skikkelig trygg på verken deg eller ditt hus. Gi den tid, gå små skritt av gangen, så ordner det seg sikkert. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ligger kanskje her: Men han bæsjer inne om natta og når jeg er på butikken. aldri når jeg er på jobb for da har han begrenset plass og gå på siden jeg er så lenge borte.

Begrens området hans når du bare skal ut en liten tur også, kan virke som han blir sresset av å ha for stort område å passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at han passer på?

Ingen steder, men automatisk vil jo gjerne en hund passe på området den befinner seg på, og man ar jo sett hunder som blir stresset av å ha for mye som skal sjekkes ut og den skal ha kontroll over, og problemen har løst seg når hunden har fått et begrenset område å være på. Og TS skriver jo at hunden ikke gjør fra seg når hun er på arbeide, og da har den begrenset område.

Det er hunder som har sluttet gjøre fra seg inne etter at gardinene ble trukket for også, fordi de stresset med å følge med på ale som gikk forbi på gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det nok ingen folk og følge med på utenfor huset siden vi bor i "gokk" men skal teste og stenge han i gangen der han er når jeg er på jobb når jeg bare er en liten tur på butikken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det de andre skriver her.

Kjenner oss igjen. Så fort vi går ut på verandaen for å ta en røyk uten Zeppelin, sånn for å trene litt på det der, piper han som en gal, enda han ser oss, og har driti på gulvet når vi kommer inn. Samme om vi er på andre siden av leiligheten (han kan se oss) og han ikke kommer dit, kan det også skje. Han virker rett og slett veldig stressa og nervøs når han ikke får gå sammen med oss hele tiden. Og det er jo i grunn ganske forståelig.

Når vi etterhvert begynner for fullt med hjemme alene-trening, kommer nok også vi til å begrense litt mer helt si starten, og heller utvide jevnlig for at han til slutt skal få ha "hele" leiligheten til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi hatt første dag med bur, null uhell så langt :whistle:

Bra at det ser ut til å fungere,,, bruk bur om det løser ting, å ikke bry deg om de fanatikerene som er imot bur, de prater bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det ser ut til å fungere,,, bruk bur om det løser ting, å ikke bry deg om de fanatikerene som er imot bur, de prater bare tull.

Ja, vi er nok noen skikkelige idioter og tullballer som overhodet ikke har peiling på hund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det ser ut til å fungere,,, bruk bur om det løser ting, å ikke bry deg om de fanatikerene som er imot bur, de prater bare tull.

Hmmm nu er jeg godt nok ikke bur fanatiker, men jeg har selv haft omplasseringshund, og de føler sig ikke altid trygge i nyt hjem de første 14-30 dage, og som regel må man gå nogle skridt tilbage i deres oplæring, det at hunden er blevet sat i bur, i stedet for at man tager fat i problemet, er jo bare at skubbe det til side.

Ja, vi er nok noen skikkelige idioter og tullballer som overhodet ikke har peiling på hund :whistle:

Tjaa Siri der har du nok helt ret, :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte du å gi han litt mindre plass(f.eks. gangen som du foreslo tidligere) før du satte ham i et bur?

Veldig modent med "jeg vet best, de med andre meninger enn meg prater bare tull" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det ble prøvd og sette han gangen før jeg skaffet bur, men når jeg da kom hjem var hele dørkaren skrapt opp.. han har stått og gravd på dør og dør karm for og prøve komme seg ut.. Dvs: han ødelegger huset når jeg er på jobb.. Og siden jeg bor aleine har jeg ikke så veldig mye andre muligheter enn bur hvis jeg skal beholde huset nogenlunde helt..

Det blir mer trening på det og være aleine når jeg har ferie så problemet er IKKE skjøvet til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det ble prøvd og sette han gangen før jeg skaffet bur, men når jeg da kom hjem var hele dørkaren skrapt opp.. han har stått og gravd på dør og dør karm for og prøve komme seg ut.. Dvs: han ødelegger huset når jeg er på jobb.. Og siden jeg bor aleine har jeg ikke så veldig mye andre muligheter enn bur hvis jeg skal beholde huset nogenlunde helt..

Det blir mer trening på det og være aleine når jeg har ferie så problemet er IKKE skjøvet til side.

Han ødelegger og bæsjer når han er alene - stakkaren er simpelthen kjemperedd - og så stenger du han i bur og går på jobb? "Skal fikse det til ferien" liksom.. Håper du har ferie snart da - jeg synes så inderlig synd på hunder som må gjennom x timer redsel på daglig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det ser ut til å fungere,,, bruk bur om det løser ting, å ikke bry deg om de fanatikerene som er imot bur, de prater bare tull.

Hvis noen fler hadde hørt på noen av "fanatikerne" ville noen flere hunder ha et litt bedre hundeliv.

ja det ble prøvd og sette han gangen før jeg skaffet bur, men når jeg da kom hjem var hele dørkaren skrapt opp.. han har stått og gravd på dør og dør karm for og prøve komme seg ut.. Dvs: han ødelegger huset når jeg er på jobb.. Og siden jeg bor aleine har jeg ikke så veldig mye andre muligheter enn bur hvis jeg skal beholde huset nogenlunde helt..

Det blir mer trening på det og være aleine når jeg har ferie så problemet er IKKE skjøvet til side.

Din konklusjon er at hunden ødlegger. Min konklusjon er at hunden din er livredd.

Han ødelegger og bæsjer når han er alene - stakkaren er simpelthen kjemperedd - og så stenger du han i bur og går på jobb? "Skal fikse det til ferien" liksom.. Håper du har ferie snart da - jeg synes så inderlig synd på hunder som må gjennom x timer redsel på daglig basis.

Du er nok bare en av "fanatikerne", du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst en av fantatikerne jeg også. Er det det at hunden ødelegger huset som er problemet for deg? Da Syns jeg du burde tenke litt gjennom hvorfor du overtok hunden, hvis du ikke har tid til å finne en løsning som hunden din også kan leve med. Det er i alle fall ikke sølet og hærverket som burde være fokus her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst en av fantatikerne jeg også. Er det det at hunden ødelegger huset som er problemet for deg? Da Syns jeg du burde tenke litt gjennom hvorfor du overtok hunden, hvis du ikke har tid til å finne en løsning som hunden din også kan leve med. Det er i alle fall ikke sølet og hærverket som burde være fokus her...

Tror hun tenkte godt gjennom før hun overtok hunden. Hun har trent MASSE med han og han har gjort stor fremgang på mange punkter. Så hun bruker masse tid på han det er jeg ganske sikker på.

Og er ganske sikker på at hun øver på at han skal være hjemme alene på fritiden å. Men nå er det slik at hun MÅ på jobben for å tjene penger for å overleve. Og for at han ikke skal skade seg selv og rasere hele huset synes jeg bur er en grei måte å gjøre det på for øyeblikket. Også får hun heller bruke enda mere tid til å trene han når hun har ferie.. så han slipper bur i fremtiden.

Hunden har ikke vær slik før. Så denne redtselen for å være hjemme alene har kommet nå i ettertid.

Synes du har gjort en god jobb Lena og jeg vet du setter hunden høyt.. så fortsett med bra fremgang og sikker på at han vil klare å være alene hjemme uten problem i nær fremtid.. for vet du jobber hardt med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...