Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som bæsjer inne


Troya80

Recommended Posts

Tini: Blir rørt av det du skriver. Ja, jeg og hero tilbringer mest mulig timer sammen i døgnet.. Trener MASSE som du sier... og det er kjempe moro og se fremgang hos han. Det skjer mye i hodet hans om dagen.. det er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun tenkte godt gjennom før hun overtok hunden. Hun har trent MASSE med han og han har gjort stor fremgang på mange punkter. Så hun bruker masse tid på han det er jeg ganske sikker på.

Og er ganske sikker på at hun øver på at han skal være hjemme alene på fritiden å. Men nå er det slik at hun MÅ på jobben for å tjene penger for å overleve. Og for at han ikke skal skade seg selv og rasere hele huset synes jeg bur er en grei måte å gjøre det på for øyeblikket. Også får hun heller bruke enda mere tid til å trene han når hun har ferie.. så han slipper bur i fremtiden.

Hunden har ikke vær slik før. Så denne redtselen for å være hjemme alene har kommet nå i ettertid.

Synes du har gjort en god jobb Lena og jeg vet du setter hunden høyt.. så fortsett med bra fremgang og sikker på at han vil klare å være alene hjemme uten problem i nær fremtid.. for vet du jobber hardt med det...

Dette synes jeg er å blande kortene. Desverre er det ikke slik med hund at bare "eier fortjener at det er OK pga innsatsen, så er det bra nok". Hunden forstår ikke at noen må på jobben å tjene penger, han forstår ikke at han ikke er forlatt på et sted han ikke føler seg trygg. Og hva hjelper det om han får "masse kos, trening og kjærlighet ellers" hvis han x timer pr døgn er dømt til et angst *******? Selv mennesker ville ha tungt for å leve slik, selv om de vet at pinen kun er av begrenset varighet. Tenk hvordan det er når du ikke har begrep om tid?

Han ble overtatt 1. mai, kom til nytt sted og nye mennesker, og blir fort forlatt. Ikke nok med det, når eier hører at hunden hyler inne så drar vedkommende allikevel avgårde for å handle istedenfor å vente ute for å høre om hylingen gir seg.. Klart hunden blir mer og mer redd etterhvert, han har jo ikke fått lært å være alene og hver gang han er alene blir han bare mer og mer redd. Nei "fanatiker" som jeg er, får jeg bare vondt i sjelen av å høre slikt, ingen hunder fortjener å være skitredde - og ihvertfall ikke på daglig basis. Er det ikke mulig å få noe "dagpass" til han? Og i mellomtiden - når jobben er slutt - trene han forsiktig på hjemme-alene? Å løse problemet med å stappe han i et bur - for da ødelegger han ikke og gjør ikke fra seg - det er jo bare helt på trynet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøvde å få frem er at hun faktisk prøver så godt hun kan ut av situasjonen... sier ikke bra Lena.. sett hunden i bur... enkleste måten å gjøre det på.

Men synes det er dårlig når hun spør om tips blir hun angripet fordi hun finner ut av bur er løsningen nå for en kort tid. hun har ikke planer om å stenge han inne for godt. ja hunden er redd. Men også mange hunder som føler seg tryggere i buret sitt..

selv om han uler når henne går betyr ikke at han står å uler hele tiden.

Men går ann å si ting på andre måter i stede for å blåse ut.. ja burde tenkt deg litt mer over før du overtokk hunden osv.. i stede for å forklare andre metoder som kanskje er bedre enn bur.

Jeg pleier ikke å blande meg in i situasjoner her på sonen for uansett innlegg jeg skriver eller hva jeg skriver så er det feil. så samme det. Men hva er vitsen med å være så j#vlig dømmende her inne.. folk spør om råd å får IKKE SKAFF DEG HUND DU! (det var bare et eksempel .)

Men samme det.. jeg vet at Lena gjør det som er best for Hero, hun har lang erfaring med hundehold og hun gjør det hun kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså...

I DENNE diskusjonen her blir det hevdet på Søndag at hunden bærsjer inne på natten og når han er løs i huset, men ikke når eier er på jobb og han har begrenset område.

Så blir det vurdert at eier skal begrense området også i andre hjemmealene-situasjoner, for å se om det hjelper.

Mandag kveld har hunden hatt sin føste dag i bur.

DET er raskt - og gir ikke rom for særlig mange forsøk på annen løsningsmåte enn bur, da.

Og synd å bli kalt fanatiker bare fordi man ser andre måter å prøve å LØSE problemet på enn å stappe hunden i et bur og late som om alt er greit.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg gjerne nå: Men i dag har jeg faktisk REIST på butikken for og handle UTEN og ha bikkja i bur... Butikken er 3 km herfra, så jeg har kjørt HELE 6km i dag med GOD samvittighet UTEN og ha med hunden. Jeg ER virkelig fæl som drar for og handle og tjene penger til livets opphold til meg og hunden. Løsningen med bur kom fordi jeg har en huseier som ikke er særlig happy for at Hero klorer filler av dørkarmen.. Men såvidt jeg kan lese meg tilbake til så fikk jeg heller ikke så svært mange råd her inne ang problemet vårt.. Kommer nok ikke flere spørsmål om råd herfra pga jeg da er en dårlig hundeeier som ikke har tenkt over hvorfor jeg har tatt over hunden min. Drøyer nok og før det kommer noe oppdatering herfra. Fra nå av legger jeg denne tråden brakk...

Mvh Lena og Hero (som trener hver time vi er hjemme sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skyter noen her. Men du bringer et problem på banen og da får du de svarene vi kan gi ut fra informasjonen du kommer med. Det er ingen som har tvilt på at du gjør det som er best for hunden når du er hjemme. Problemet var altså hvordan du håndterer at han ikke takler å være alene hjemme. Du har jo ikke fått han til å trives alene, så noe må jo være galt, eller tar jeg helt feil?

Noen av oss som har levd en stund, (og forhåpentligvis andre også) har hatt flere generasjoner med hunder, uten noen gang å ha vurdert bur som et alternativ til å lære hunden å mestre ulike utfordringer i hverdagen. Du kan lese diverse tråder om burbruk, hvis du lurer på hva andre mener om dette.

Hunden er et flokkdyr. Det er unaturlig for hunden å stadig vekk bli etterlatt av flokken og kan oppleves rimelig traumatisk. En hund som har manglet flokktilhørighet over en kortere eller lengre periode, eller har "byttet" flokk, kan få heftigere seperasjonsangst enn en hund som lever i en familie hele livet og stort sett har de samme menneskene og rutinene og forholde seg til. Dette er kunnskap du burde hatt før du tok til deg en omplasseringshund og tilrettelagt det slik at du hadde ferie, kortere dager eller annen mulighet til å forkorte hans alenetid så mye som mulig.

Vi ble advart mot nettopp dette, før vår siste hund kom i hus. Heldigvis har vi (eller egentlig han) vært forskånet fra å oppleve det som traumatisk å være hjemme mens vi er på jobb, eller slikt. Det har kanskje vært en fordel at han har selskap av vår andre hund. De har kjøkken, stue og soverom til disposisjon hele døgnet og det har aldri falt meg inn at de har for mye plass å passe på. Hvor kommer den "sannheten" fra?

Dessuten syns jeg ikke det er nødvendig å reise fra hundene igjen, når man først har vært borte en lang arbeidsdag. Særlig ikke en hund som ikke trives med det. Jeg har iallfall skikkelig dårlig samvittighet de gangene jeg må gå fra hundene om kvelden, selvom de har fått trening og tur og kanskje ligger og sover. Det er noe med at det er vi som hører sammen og det blir litt feil å la dem være igjen alene mer enn strengt tatt nødvendig. Kan du ikke ta ham med i bilen, slik at han opplever å få være med, selvom du bare skal i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sett på gradestokken i dag? (her viser den 27 varme ute sånn til opplysning, hvor varmt blir det ikke da i en bil?????) jeg ville ikke latt en hund ligge i bilen i den varmen som er nå i alle fall.. og i dag har jeg faktisk FRI sammen med Hero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sett på gradestokken i dag? (her viser den 27 varme ute sånn til opplysning, hvor varmt blir det ikke da i en bil?????) jeg ville ikke latt en hund ligge i bilen i den varmen som er nå i alle fall.. og i dag har jeg faktisk FRI sammen med Hero

Så du går ut fra at jeg klarer å gjette hvor i landet du bor, at dere ikke har parkeringshus hvis det er varmt og at du har hatt fri fra jobb i dag? Da gjetter jeg like gjerne på at dere har trent på desensitivisering (gradvis tilnærming) av "alene hjemme" i dag, slik at han mestret din butikktur med glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...