Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi skal på vår første utstilling.


Nikki72

Recommended Posts

Vi skal på vår første utstilling søndag 25 mai.

Men jeg begynner å få nerver

Vi hadde meldt oss på et handlerkurs men dette ble avlyst pga for få påmeldte.

Har aldri vært på en utstilling før heller.

Vi har jo lest på nkk og vært på ringtreninger men alikevel er det tusen

ting jeg føler jeg ikke vet nok om.

Går vi riktig?

Står vi riktig?

Har jeg nok kontakt med hunden?

Og kommer vi til å forstå hva dommer mener og om vi kommer videre eller om vi er ferdig?

++++ masse mer...:lol:

Vi trener masse på å gå og stå pent. For det meste går det bra.

Men noen ganger er det alt annet enn å gjør dette som er mest interresant.

Lukter på bakken, drar i båndet og står ikke rolig men i få sekunder.

Er det bare jeg som begynner å få utstillingsfeber eller burde jeg trekke meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at dere klarer dere knallfint i ringen! Jeg stiller en del for andre som ikke er sikker på om de gjør alt ''riktig'' i ringen. Som regel kommer det av seg selv. Hvis du kommer tidlig på morningen, kan du sitte å se på dem som går i ringen før deg. Du lærer mye ved å bare se på de ''proffe''. Lykke til, det går nok supert skal du se :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal trekke deg! :(

Skjønner veldig godt at du er nervøs når du ikke kjenner til opplegget, men eneste måten å lære mer om det er jo å delta. Det "verste" som skjer er at dere får sisteplass. Dersom det mot formodning går "dårlig", feks at Felix nekter å gå, er det bare å ta det hele med et smil. De som har erfaring med utstilling har sett det aller aller meste av "flauser" før, og de som ikke har erfaring vet jo ikke bedre :(

Når det gjelder å vite om man har gått videre eller ikke, synes jeg også det kan være uklart. På de to utstillingene jeg har vært, har man fått en liten premie og sløyfe om man ikke går videre, og kun sløyfe om man går videre. Det er jo fargen på sløyfen som egentlig forteller plasseringa, men det er ikke så enkelt å huske alltid ;) Og om du går videre og ikke får det med deg, er det sikkert noen som roper deg tilbake :lol: Bare å ikke gå så langt unna ringen og følge med til mopsene er ferdige.

Dersom du kommer litt tidlig, kan du se på hvordan de andre gjør det i ringen, og hvordan plasseringene foregår. I selve ringen får du også beskjed om hva du skal gjøre, feks "gå frem og tilbake", "gå en hel runde" osv.

Nå er ikke utstillinger det morsomste i verden synes jeg, det er mye stress og mas og folk og hunder, men det er veldig moro å se andre hunder i sin rase, og å få tilbakemeldinger fra en dommer.

Dette går nok kjempefint skal du se! Heia Felix og Nikki! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du bilde av meg som stiller hund for første gang... Når dette bildet ble tatt skulle jeg egentlig ha stilt opp hunden for dommeren :lol: Resultatet ble Cert og BIR.

loke04.jpg

Andre gang jeg skulle stille klønet jeg så mye at jeg pokker ikke fikk bikkja til å trave. Han hoppet rundt som en stressa tulling. Heldigvis likte dommeren hunden så godt at han ga oss en siste sjanse etter ekstriørbedømmelsen og da travet han. Resultatet ble nok et cert, championatet og BIG 3.

Pust med magen du, det er ikke blodig alvor dette. Jeg har aldri vært på ringtrening, aldri hatt intresse for utstilling og allikevel har jeg stilt bikkja til cert og BIR hver gang jeg har stilt selv og jeg har begge gangene gjort alle feilene som finnes i boken. Du blir hverken ledd ut eller kastet ut om du driter deg ut litt;) Bare husk å lufte godt før du går inn i ringen og ha det gøy. Det hele er over på noen få minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper også dersom du sier fra om dette er første gangen - så gir de deg veiledning underveis om hva du skal gjøre. Dersom du er tidlig ute på utstillingsdagen kan det være greit å stå og titte på hvordan de andre gjør det i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jaktlykke sier; du kan si i fra at det er første gangen dere stiller, så får du den hjelpen du eventuelt trenger.

Og nei, jeg synes IKKE du skal trekke deg, en gang må være den første. Jeg var rimelig inkompetent de første gangene jeg stilte, men øvelse gjør mester vettu :lol: Det er ingen krise om det går dårlig, alle har da opplevd flauser en eller flere ganger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trekk deg :lol: Det er ikke jordens undergang om du gjør en feil. Men et tips (om dere ikke er først inn i ringen) er å sitte og se på hvordan de andre gjør det i ringen, hvordan de går - da får du med deg hvordan dommer vil at ting skal gjøres. Men som sagt, er ingen krise om du gjør noe "galt". En lærer av sine feil, og alle har en gang hvert nybegynner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veeeldig nervøs før jeg skulle i ringen for første gangen. Holdt på å tisse meg ut. Han var valp. Heldigvis oppførte han seg som en engel og smeltet dommeren.. Jeg følte meg en del klønete!

Gikk videre til gruppe i høst og jeg holdt på å drite på meg, rett og slett. hehe

Skal på utstilling neste søndag. Når jeg har stilt, så anger jeg ikke. Det er morsomt, og lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd.

Hva skulle jeg gjort uten dere :whistle:

De siste dagene har treningen gått helt topp,

Så vi krysser fingre, biter tenna sammen, går inn i ringen på søndag og håper på det beste.

Har mottatt startnummer og tids skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd.

Hva skulle jeg gjort uten dere :P

De siste dagene har treningen gått helt topp,

Så vi krysser fingre, biter tenna sammen, går inn i ringen på søndag og håper på det beste.

Har mottatt startnummer og tids skjema.

Godt du skiftet mening :whistle: Du får ha lykke til, og vi krever (selvsagt) en oppdatering når du er tilbake igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil takke først for alle gode tilbakemeld.

Ble ingen premie på oss men her er dommen: (Gul Sløyfe)

Noe vell sotet tegnet.

Hannhund av god type og helhet.

Velskåret hode.

Velmarkert hake.

Velplassert øyne.

Velansatte ører.

God hals og overlinje.

Velansatt hale, tilstrekkelig koppet.

Velgående når han vil :D

Herlig temperemang.

Var altså fargen som trakk ned, noe vi var forberedt på.

Men vi er kjempe fornøyd med dommen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel kanskje ikke utstilling er det store for verken Felix eller meg.

Var vel ikke så skummelt heller :D

Felix er litt redd når det blir masse folk og hunder så han vil for det

meste sitte på fange til mamsen :D

Er tryggest der.

Men han var grei mot dommer og det gikk jo greit i ringen også.

Om vi skal prøve igjen vet jeg ikke enda.

For så veldig gøy syntes jeg nok ikke det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...