Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporline

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bruker svenskeline:

sporline_pvc.jpg__[400px].jpg

Den er lett synlig

Den glir lett i terrenget uten å hekte seg fast

Den brenner ikke i håndflata (men bikkja går rolig i lina da...)

Den er vedlikeholdsfri

Den er lett

Den er billig

Guest Jonna
Skrevet

15m lang, 6mm tykk, rund flettet nylon line, med BGB krok.

Den blir ikke sleip når det er vått ute, den bråstopper ikke (som en gummi line gjør), den flyter godt i terrenget og i nevene (og brenner litt, men pyttsann vi kaller det kontakt i linen)

Men fra litt spøk til revolver:

Uansett hvor mye blemmer jeg får i hånden, så er det alikevel den linen jeg vender tilbake til og som gir meg mest kontakt og dem beste sporene i det lange løp.

Og jepp, jeg er så hard at jeg går uten hansker, du skal kjenne at du har gått spor og jobbet med linen :wub:

sporlinenylon.jpg

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg bruker en 12 meters flat lærline fra www.tjenestehunden.no , den er perfekt for oss som går jordespor i rolig tempo.. Og ikke trenger hverken fart (som innebærer styrthjelm, slalomhansker eller briller) eller "kontakt" i lina. :wub:

Skrevet

Jeg bruker denne.

Den er god å holde i rett og slett. Men nå lunter dyra mine sånne slakke jordespor samme som Gråtass sine, så jeg trenger heller ikke sikkerhetsutstyr.... :wub:

Skrevet
15m lang, 6mm tykk, rund flettet nylon line, med BGB krok.

Den blir ikke sleip når det er vått ute, den bråstopper ikke (som en gummi line gjør), den flyter godt i terrenget og i nevene (og brenner litt, men pyttsann vi kaller det kontakt i linen)

Men fra litt spøk til revolver:

Uansett hvor mye blemmer jeg får i hånden, så er det alikevel den linen jeg vender tilbake til og som gir meg mest kontakt og dem beste sporene i det lange løp.

Og jepp, jeg er så hard at jeg går uten hansker, du skal kjenne at du har gått spor og jobbet med linen :lol:

sporlinenylon.jpg

Jeg bruker også den lina der - ingen over, ingen ved siden (for oss som synes det er greit å komme rundt et skikkelig spor i skogen på nogen lunde bra tid, uten å bli etterlyst fordi dyret går og gumler godbiter for hver centimenter *flir*). Den glir superbra gjennom terrenget, er lett og veldig holdbar. Jeg har hatt lina siden 1993 (!!) og den ser like bra ut ennå. Synes man det er ekkelt at den brenner litt av og til, så er jo hansker et alternativ for sarte hender :).

Skrevet

de gangene jeg har gått spor har jeg brukt svenskelinen, den har fungert utmerket, floker seg ikke, og er enkel å se;)

Skrevet

Jeg har både svenskeline og nylontau-line, og vet nesten ikke hva jeg liker best. Svenskelina brenner ikke såå mye, men den blir sleip og fæl når det er vått på bakken/i været. Den andre er enklere/bedre å holde i, men hansker må til uansett hvilken line jeg velger. Liker ingen av de egentlig.

Skrevet

Jeg bruker ei oransje linje jeg kjøpte på felleskjøpet. River godt i hendene, men bruker hansker slik at jeg slipper blemmer og brannsår. Den glir ganske godt i terrenget, blir ikke sleip når den blir våt og er lett å "gli" og bremse med. Ligner på den som Jeanette la inn bilde av. Ganske billig var den også.

Her ser du litt av den:

post-873-1211118049_thumb.jpg

Skrevet

Jeg bruker faktisk bare vanlig blått nylontau fra Ikea med karabinkrok. Jeg syns den glir godt i terrenget, den setter seg ikke særlig fast og den trekker ikke til seg noe særlig fuktighet. Ja, den brenner litt i henda, men jeg overlever selv om jeg ikke bruker hansker.

Også er den billig! (ni kroner for tauet, kroken hadde jeg liggende fra før av)

Skrevet

Jeg har sporline i nylon, og den glir veldig fint i terrenget (og det er alltid et pluss når man går spor med hunder som kalles lille virre). Jeg er ikke så glad i den "kontakten" Jeanette vil ha jeg da, så jeg jukser med hansker :lol:

Jeg har hatt en del liner nå, når jeg tenker meg om (for det er selvsagt utstyret det står på, ikke bikkja *flir*), den såkalte svenskelina syns jeg var stiv og vond å holde (jeg har både sarte og svake hender) som ble kjempeglatt når den ble våt. Jeg har en lilla og sort line (det er ganske mange som bruker den, har jeg lagt merke til) som er grei nok på bra dager.. Dvs når det ikke er for vått (da blir den tung og hekter seg i alt) eller når det er for mye vegitasjon (den glir ikke såååå lett rundt busker og kvister som jeg skulle ønske).

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Nå har jeg litt mer å se etter når vi skal på jakt etter ei sporline :lol: Kroker har vi alltid liggende rundt om, er jo alltid et kobbel som takker for seg og ta klipper jeg alltid av kroken :lol:

Har brukt vanlig klessnor-line til nå og det funker greit, men den er så tynn og når My drar så strekker den seg. Er redd den kommer til å ryke hvis hun blir sterkere nå :yes: Tror vi skal ta oss en tur til en båtforretning eller noe å kjøpe en nylonline av noe slag. Jeg fikk flere hanskepar i julegave :rolleyes: Bruker dere tøy eller skinnhansker? Eller er det ett fett kanskje?

Skrevet

Jeg har brukt hagehansker, men de jeg synes er best er noen ridehansker med skinn inni. De er åpne oppe på hånden og ganske luftige. De er tynne og myke slik at jeg kjenner linen godt og får et godt grep, samtidig lufter den slik at jeg ikke blir klam.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...