Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporline

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bruker svenskeline:

sporline_pvc.jpg__[400px].jpg

Den er lett synlig

Den glir lett i terrenget uten å hekte seg fast

Den brenner ikke i håndflata (men bikkja går rolig i lina da...)

Den er vedlikeholdsfri

Den er lett

Den er billig

Guest Jonna
Skrevet

15m lang, 6mm tykk, rund flettet nylon line, med BGB krok.

Den blir ikke sleip når det er vått ute, den bråstopper ikke (som en gummi line gjør), den flyter godt i terrenget og i nevene (og brenner litt, men pyttsann vi kaller det kontakt i linen)

Men fra litt spøk til revolver:

Uansett hvor mye blemmer jeg får i hånden, så er det alikevel den linen jeg vender tilbake til og som gir meg mest kontakt og dem beste sporene i det lange løp.

Og jepp, jeg er så hard at jeg går uten hansker, du skal kjenne at du har gått spor og jobbet med linen :wub:

sporlinenylon.jpg

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg bruker en 12 meters flat lærline fra www.tjenestehunden.no , den er perfekt for oss som går jordespor i rolig tempo.. Og ikke trenger hverken fart (som innebærer styrthjelm, slalomhansker eller briller) eller "kontakt" i lina. :wub:

Skrevet

Jeg bruker denne.

Den er god å holde i rett og slett. Men nå lunter dyra mine sånne slakke jordespor samme som Gråtass sine, så jeg trenger heller ikke sikkerhetsutstyr.... :wub:

Skrevet
15m lang, 6mm tykk, rund flettet nylon line, med BGB krok.

Den blir ikke sleip når det er vått ute, den bråstopper ikke (som en gummi line gjør), den flyter godt i terrenget og i nevene (og brenner litt, men pyttsann vi kaller det kontakt i linen)

Men fra litt spøk til revolver:

Uansett hvor mye blemmer jeg får i hånden, så er det alikevel den linen jeg vender tilbake til og som gir meg mest kontakt og dem beste sporene i det lange løp.

Og jepp, jeg er så hard at jeg går uten hansker, du skal kjenne at du har gått spor og jobbet med linen :lol:

sporlinenylon.jpg

Jeg bruker også den lina der - ingen over, ingen ved siden (for oss som synes det er greit å komme rundt et skikkelig spor i skogen på nogen lunde bra tid, uten å bli etterlyst fordi dyret går og gumler godbiter for hver centimenter *flir*). Den glir superbra gjennom terrenget, er lett og veldig holdbar. Jeg har hatt lina siden 1993 (!!) og den ser like bra ut ennå. Synes man det er ekkelt at den brenner litt av og til, så er jo hansker et alternativ for sarte hender :).

Skrevet

de gangene jeg har gått spor har jeg brukt svenskelinen, den har fungert utmerket, floker seg ikke, og er enkel å se;)

Skrevet

Jeg har både svenskeline og nylontau-line, og vet nesten ikke hva jeg liker best. Svenskelina brenner ikke såå mye, men den blir sleip og fæl når det er vått på bakken/i været. Den andre er enklere/bedre å holde i, men hansker må til uansett hvilken line jeg velger. Liker ingen av de egentlig.

Skrevet

Jeg bruker ei oransje linje jeg kjøpte på felleskjøpet. River godt i hendene, men bruker hansker slik at jeg slipper blemmer og brannsår. Den glir ganske godt i terrenget, blir ikke sleip når den blir våt og er lett å "gli" og bremse med. Ligner på den som Jeanette la inn bilde av. Ganske billig var den også.

Her ser du litt av den:

post-873-1211118049_thumb.jpg

Skrevet

Jeg bruker faktisk bare vanlig blått nylontau fra Ikea med karabinkrok. Jeg syns den glir godt i terrenget, den setter seg ikke særlig fast og den trekker ikke til seg noe særlig fuktighet. Ja, den brenner litt i henda, men jeg overlever selv om jeg ikke bruker hansker.

Også er den billig! (ni kroner for tauet, kroken hadde jeg liggende fra før av)

Skrevet

Jeg har sporline i nylon, og den glir veldig fint i terrenget (og det er alltid et pluss når man går spor med hunder som kalles lille virre). Jeg er ikke så glad i den "kontakten" Jeanette vil ha jeg da, så jeg jukser med hansker :lol:

Jeg har hatt en del liner nå, når jeg tenker meg om (for det er selvsagt utstyret det står på, ikke bikkja *flir*), den såkalte svenskelina syns jeg var stiv og vond å holde (jeg har både sarte og svake hender) som ble kjempeglatt når den ble våt. Jeg har en lilla og sort line (det er ganske mange som bruker den, har jeg lagt merke til) som er grei nok på bra dager.. Dvs når det ikke er for vått (da blir den tung og hekter seg i alt) eller når det er for mye vegitasjon (den glir ikke såååå lett rundt busker og kvister som jeg skulle ønske).

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Nå har jeg litt mer å se etter når vi skal på jakt etter ei sporline :lol: Kroker har vi alltid liggende rundt om, er jo alltid et kobbel som takker for seg og ta klipper jeg alltid av kroken :lol:

Har brukt vanlig klessnor-line til nå og det funker greit, men den er så tynn og når My drar så strekker den seg. Er redd den kommer til å ryke hvis hun blir sterkere nå :yes: Tror vi skal ta oss en tur til en båtforretning eller noe å kjøpe en nylonline av noe slag. Jeg fikk flere hanskepar i julegave :rolleyes: Bruker dere tøy eller skinnhansker? Eller er det ett fett kanskje?

Skrevet

Jeg har brukt hagehansker, men de jeg synes er best er noen ridehansker med skinn inni. De er åpne oppe på hånden og ganske luftige. De er tynne og myke slik at jeg kjenner linen godt og får et godt grep, samtidig lufter den slik at jeg ikke blir klam.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...