Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporline

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bruker svenskeline:

sporline_pvc.jpg__[400px].jpg

Den er lett synlig

Den glir lett i terrenget uten å hekte seg fast

Den brenner ikke i håndflata (men bikkja går rolig i lina da...)

Den er vedlikeholdsfri

Den er lett

Den er billig

Guest Jonna
Skrevet

15m lang, 6mm tykk, rund flettet nylon line, med BGB krok.

Den blir ikke sleip når det er vått ute, den bråstopper ikke (som en gummi line gjør), den flyter godt i terrenget og i nevene (og brenner litt, men pyttsann vi kaller det kontakt i linen)

Men fra litt spøk til revolver:

Uansett hvor mye blemmer jeg får i hånden, så er det alikevel den linen jeg vender tilbake til og som gir meg mest kontakt og dem beste sporene i det lange løp.

Og jepp, jeg er så hard at jeg går uten hansker, du skal kjenne at du har gått spor og jobbet med linen :wub:

sporlinenylon.jpg

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg bruker en 12 meters flat lærline fra www.tjenestehunden.no , den er perfekt for oss som går jordespor i rolig tempo.. Og ikke trenger hverken fart (som innebærer styrthjelm, slalomhansker eller briller) eller "kontakt" i lina. :wub:

Skrevet

Jeg bruker denne.

Den er god å holde i rett og slett. Men nå lunter dyra mine sånne slakke jordespor samme som Gråtass sine, så jeg trenger heller ikke sikkerhetsutstyr.... :wub:

Skrevet
15m lang, 6mm tykk, rund flettet nylon line, med BGB krok.

Den blir ikke sleip når det er vått ute, den bråstopper ikke (som en gummi line gjør), den flyter godt i terrenget og i nevene (og brenner litt, men pyttsann vi kaller det kontakt i linen)

Men fra litt spøk til revolver:

Uansett hvor mye blemmer jeg får i hånden, så er det alikevel den linen jeg vender tilbake til og som gir meg mest kontakt og dem beste sporene i det lange løp.

Og jepp, jeg er så hard at jeg går uten hansker, du skal kjenne at du har gått spor og jobbet med linen :lol:

sporlinenylon.jpg

Jeg bruker også den lina der - ingen over, ingen ved siden (for oss som synes det er greit å komme rundt et skikkelig spor i skogen på nogen lunde bra tid, uten å bli etterlyst fordi dyret går og gumler godbiter for hver centimenter *flir*). Den glir superbra gjennom terrenget, er lett og veldig holdbar. Jeg har hatt lina siden 1993 (!!) og den ser like bra ut ennå. Synes man det er ekkelt at den brenner litt av og til, så er jo hansker et alternativ for sarte hender :).

Skrevet

de gangene jeg har gått spor har jeg brukt svenskelinen, den har fungert utmerket, floker seg ikke, og er enkel å se;)

Skrevet

Jeg har både svenskeline og nylontau-line, og vet nesten ikke hva jeg liker best. Svenskelina brenner ikke såå mye, men den blir sleip og fæl når det er vått på bakken/i været. Den andre er enklere/bedre å holde i, men hansker må til uansett hvilken line jeg velger. Liker ingen av de egentlig.

Skrevet

Jeg bruker ei oransje linje jeg kjøpte på felleskjøpet. River godt i hendene, men bruker hansker slik at jeg slipper blemmer og brannsår. Den glir ganske godt i terrenget, blir ikke sleip når den blir våt og er lett å "gli" og bremse med. Ligner på den som Jeanette la inn bilde av. Ganske billig var den også.

Her ser du litt av den:

post-873-1211118049_thumb.jpg

Skrevet

Jeg bruker faktisk bare vanlig blått nylontau fra Ikea med karabinkrok. Jeg syns den glir godt i terrenget, den setter seg ikke særlig fast og den trekker ikke til seg noe særlig fuktighet. Ja, den brenner litt i henda, men jeg overlever selv om jeg ikke bruker hansker.

Også er den billig! (ni kroner for tauet, kroken hadde jeg liggende fra før av)

Skrevet

Jeg har sporline i nylon, og den glir veldig fint i terrenget (og det er alltid et pluss når man går spor med hunder som kalles lille virre). Jeg er ikke så glad i den "kontakten" Jeanette vil ha jeg da, så jeg jukser med hansker :lol:

Jeg har hatt en del liner nå, når jeg tenker meg om (for det er selvsagt utstyret det står på, ikke bikkja *flir*), den såkalte svenskelina syns jeg var stiv og vond å holde (jeg har både sarte og svake hender) som ble kjempeglatt når den ble våt. Jeg har en lilla og sort line (det er ganske mange som bruker den, har jeg lagt merke til) som er grei nok på bra dager.. Dvs når det ikke er for vått (da blir den tung og hekter seg i alt) eller når det er for mye vegitasjon (den glir ikke såååå lett rundt busker og kvister som jeg skulle ønske).

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Nå har jeg litt mer å se etter når vi skal på jakt etter ei sporline :lol: Kroker har vi alltid liggende rundt om, er jo alltid et kobbel som takker for seg og ta klipper jeg alltid av kroken :lol:

Har brukt vanlig klessnor-line til nå og det funker greit, men den er så tynn og når My drar så strekker den seg. Er redd den kommer til å ryke hvis hun blir sterkere nå :yes: Tror vi skal ta oss en tur til en båtforretning eller noe å kjøpe en nylonline av noe slag. Jeg fikk flere hanskepar i julegave :rolleyes: Bruker dere tøy eller skinnhansker? Eller er det ett fett kanskje?

Skrevet

Jeg har brukt hagehansker, men de jeg synes er best er noen ridehansker med skinn inni. De er åpne oppe på hånden og ganske luftige. De er tynne og myke slik at jeg kjenner linen godt og får et godt grep, samtidig lufter den slik at jeg ikke blir klam.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...