Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporline


Recommended Posts

Guest Jonna

15m lang, 6mm tykk, rund flettet nylon line, med BGB krok.

Den blir ikke sleip når det er vått ute, den bråstopper ikke (som en gummi line gjør), den flyter godt i terrenget og i nevene (og brenner litt, men pyttsann vi kaller det kontakt i linen)

Men fra litt spøk til revolver:

Uansett hvor mye blemmer jeg får i hånden, så er det alikevel den linen jeg vender tilbake til og som gir meg mest kontakt og dem beste sporene i det lange løp.

Og jepp, jeg er så hard at jeg går uten hansker, du skal kjenne at du har gått spor og jobbet med linen :wub:

sporlinenylon.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg bruker en 12 meters flat lærline fra www.tjenestehunden.no , den er perfekt for oss som går jordespor i rolig tempo.. Og ikke trenger hverken fart (som innebærer styrthjelm, slalomhansker eller briller) eller "kontakt" i lina. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15m lang, 6mm tykk, rund flettet nylon line, med BGB krok.

Den blir ikke sleip når det er vått ute, den bråstopper ikke (som en gummi line gjør), den flyter godt i terrenget og i nevene (og brenner litt, men pyttsann vi kaller det kontakt i linen)

Men fra litt spøk til revolver:

Uansett hvor mye blemmer jeg får i hånden, så er det alikevel den linen jeg vender tilbake til og som gir meg mest kontakt og dem beste sporene i det lange løp.

Og jepp, jeg er så hard at jeg går uten hansker, du skal kjenne at du har gått spor og jobbet med linen :lol:

sporlinenylon.jpg

Jeg bruker også den lina der - ingen over, ingen ved siden (for oss som synes det er greit å komme rundt et skikkelig spor i skogen på nogen lunde bra tid, uten å bli etterlyst fordi dyret går og gumler godbiter for hver centimenter *flir*). Den glir superbra gjennom terrenget, er lett og veldig holdbar. Jeg har hatt lina siden 1993 (!!) og den ser like bra ut ennå. Synes man det er ekkelt at den brenner litt av og til, så er jo hansker et alternativ for sarte hender :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både svenskeline og nylontau-line, og vet nesten ikke hva jeg liker best. Svenskelina brenner ikke såå mye, men den blir sleip og fæl når det er vått på bakken/i været. Den andre er enklere/bedre å holde i, men hansker må til uansett hvilken line jeg velger. Liker ingen av de egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ei oransje linje jeg kjøpte på felleskjøpet. River godt i hendene, men bruker hansker slik at jeg slipper blemmer og brannsår. Den glir ganske godt i terrenget, blir ikke sleip når den blir våt og er lett å "gli" og bremse med. Ligner på den som Jeanette la inn bilde av. Ganske billig var den også.

Her ser du litt av den:

post-873-1211118049_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker faktisk bare vanlig blått nylontau fra Ikea med karabinkrok. Jeg syns den glir godt i terrenget, den setter seg ikke særlig fast og den trekker ikke til seg noe særlig fuktighet. Ja, den brenner litt i henda, men jeg overlever selv om jeg ikke bruker hansker.

Også er den billig! (ni kroner for tauet, kroken hadde jeg liggende fra før av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sporline i nylon, og den glir veldig fint i terrenget (og det er alltid et pluss når man går spor med hunder som kalles lille virre). Jeg er ikke så glad i den "kontakten" Jeanette vil ha jeg da, så jeg jukser med hansker :lol:

Jeg har hatt en del liner nå, når jeg tenker meg om (for det er selvsagt utstyret det står på, ikke bikkja *flir*), den såkalte svenskelina syns jeg var stiv og vond å holde (jeg har både sarte og svake hender) som ble kjempeglatt når den ble våt. Jeg har en lilla og sort line (det er ganske mange som bruker den, har jeg lagt merke til) som er grei nok på bra dager.. Dvs når det ikke er for vått (da blir den tung og hekter seg i alt) eller når det er for mye vegitasjon (den glir ikke såååå lett rundt busker og kvister som jeg skulle ønske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! Nå har jeg litt mer å se etter når vi skal på jakt etter ei sporline :lol: Kroker har vi alltid liggende rundt om, er jo alltid et kobbel som takker for seg og ta klipper jeg alltid av kroken :lol:

Har brukt vanlig klessnor-line til nå og det funker greit, men den er så tynn og når My drar så strekker den seg. Er redd den kommer til å ryke hvis hun blir sterkere nå :yes: Tror vi skal ta oss en tur til en båtforretning eller noe å kjøpe en nylonline av noe slag. Jeg fikk flere hanskepar i julegave :rolleyes: Bruker dere tøy eller skinnhansker? Eller er det ett fett kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt hagehansker, men de jeg synes er best er noen ridehansker med skinn inni. De er åpne oppe på hånden og ganske luftige. De er tynne og myke slik at jeg kjenner linen godt og får et godt grep, samtidig lufter den slik at jeg ikke blir klam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...