Gå til innhold
Hundesonen.no

Mari vurderer valp

Mari

Recommended Posts

Hei Mari

Har lest en del av denne tråden nå, og forstått det sånn at en av rasene du faktisk vurderer er Shæfer, men forstår at du er skeptisk pga alle sykdommene som kan følge med.

Har du sett noe på Hvit Gjeterhund?

Opprinnelig er jo det også en Shæfer, men det er jo en del år siden det hvite ble forbudt i Shæferlinjene, og den hvite ble egen rase.

Er vel bare en oppdretter i norge, tror jeg.

http://www.whiteviking.com/index.html

Står litt om rasen der, bl. a at den er litt mykere enn en vanlig Shæfer og litt mer reservert.

Pga lydnivået kan jeg dessverre ikke anbefale min egen rase, Norsk Buhund. Men ellers oppyller rasen alle de kriterier du nevner. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 407
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Etter så mye sjuke schäfere som folk uten rasen tydeligvis har erfaring med, så er det meg fortsatt en gåte at vi har i løpet av 10 år hatt 10 stk +- innom huset og 1-EN hadde en medfødt sykdom; kløe.. Noe sier meg at ryktene om rasens død er relativt overdrevet.

Mari, du ender opp med en liten korthåret sorthvit om ca 4 mnd så denne diskusjonen kan du bare legge død med en gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giru malla, jeg sitter og klør meg i hodet og tenker og tenker på hva slags rase som kunne passet deg, jeg. Men ikke søren om jeg kommer på noe som ikke er nevnt. Du er jo skapt for å ha bulledyr, sånn er det bare. Av de rasene som er nevnt her stemmer jeg for Pinscher etter stødige og "tøffe" foreldre! Av en eller annen grunn kan jeg ikke se for meg deg med noen gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne tråden før nå, men om du er interessert i å hilse på en DSG, så er vi nok å finnes på Oslo Hundeshow og NKK Bjerke. Jeg har møtt en del DSG som har "truffet" meg, og det var det som avgjorde valget mitt. Den kan brukes til det meste (noe begrenset pga str), mye personlighet, mye "liv" i dem, men samtidig kan være skikkelig sofahunder.

Ellers syns jeg du har fått mange gode forslag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne tråden før nå, men om du er interessert i å hilse på en DSG, så er vi nok å finnes på Oslo Hundeshow og NKK Bjerke. Jeg har møtt en del DSG som har "truffet" meg, og det var det som avgjorde valget mitt. Den kan brukes til det meste (noe begrenset pga str), mye personlighet, mye "liv" i dem, men samtidig kan være skikkelig sofahunder.

Ellers syns jeg du har fått mange gode forslag :lol:

Mari har truffet og lekt med Odin. :lol: Ikke på et års tid nå tror jeg, så mens han enda var ganske valp, men endog. Hvor mye jeg enn vil anbefale dsg, så tror jeg egentlig ikke det er helt Maris type hund, derfor har jeg anbefale pinscher som et litt "større" (i flere betydninger av ordet) alternativ. :yes: Er såklart mulig jeg tar feil, men det hender jo kun ytterst sjelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man gå fra en Bullehund til en f.eks Jaktlab eller Wippet !?! :lol:

DET forstår ikke jeg..

Men uansett... så tidlig at du avslo Boxer, synd fordi jeg tror både du hadde passet godt til å være en Boxereier og en Boxer hadde passet til å være din hund :lol:

Lykke til med valget.

edit edit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvordan kan man gå fra en Bullehund til en f.eks Jaktlab eller Wippet !?!

DET forstår ikke jeg..

Det er det som kalles å ha en allsidig smak det.. :lol: Men det finnes sikkert en logikk i det også.. *Gærnekamphunddamalogikktenkerjeg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at Dobermann kan være noe for Mari...Selv om rasen kan være spesiell for enkelte..

Det var den konklusjonen jeg kom med hvertfall etter alle kriteriene og ønskene,men vekta passer jo ikke helt da..

Selv opplever jeg at rasen krever middels til høyt aktivitetsbehov(men ikke skyhøyt),men at den må lære seg og slappe av og ha tydelige grenser for når ting skal skje og ikke skje...For mye aktivitet skaper stress,så Dobere har ikke vondt av halvveis rolige dager,der de kan ha noen roligere turer med litt løping lek og trening,og sofasløving.

I tillegg til mer aktive og gira dager med feks spor,Ipo og lydighet.. for å få utløp.Min Doberfrøken var et masete mareritt for meg som er vandt til ekstremt moderate Akitas,noe sløve mastiffer,og andre moderate hunder.

Det hunden trengte var disse grensene ,og forståelsen for hva man kan gjøre om man ikke skal være "på"...

For en hund kan ikke være på hele tiden...

Tror mange overstimulerer dobere og at det skaper helt sykt stressa hunder..Å understimulere er ikke heller bra som alle vet,men det gjelder å finne den gylne mellom gata..Syns at doberen kan passe til det meste du sier,Mari..

Jeg har nå en hund som ligger i stolen sin 3-5 timer i strekk og sover helt avslappet til neste tur ,selv om jeg gikk "bare" 1 time og kastet bare frisbee.

Før lå hun der i 5-15 minutter..for så å ta en runde eller 10 rundt stuebordet og ut på kjøkkenet,og tilbake i stolen.Ligge der i 3 minutt..Ta samme runden igjen,og så går runden eller "promenaden" fra gangen til stua osv..

Sånn holdt hun på de første 2 ukene hver dag..men det er over..For her er man av inne og på uteDet var som om hun spurte å maste etter mer mer mer mer...men nå vet hun at "mer" kommer når det kommer og at det skjer ute..

Likevel har jeg ikke dårlig samvittighet for hun er lykkelig,harmonisk,glad og er i god form,blir lydigere,er mer konsentrert og har gode muskler...

Det at de har den energien som virker aldri å ta slutt betyr ikke at man behøver å fyre opp all energien dersom man ikke trenger alt.Det er hvertfall slik jeg ser på det..

Det har jo også noe med linjer å gjøre,men heldigvis avler de fleste idag på stabile,flotte og anvendelige Dobere..

Lykke til med rasevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to Groendal'ere til vask og føn på jobben, og det var fy fasan til en jobb, hår overalt :rolleyes:

(litt ot, men måtte bare nevne det)

Stadig OT, men man føner da ikke belgere? :lol: Men jo, de slipper pels når de blir badet. Heldigvis gjør vi ikke det altfor ofte heller :lol:

EDIT: Jeg ser liksom for meg frk. Dinersen her føna jeg.. Det blir litt sånn groenendael med pomme-look *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter så mye sjuke schäfere som folk uten rasen tydeligvis har erfaring med, så er det meg fortsatt en gåte at vi har i løpet av 10 år hatt 10 stk +- innom huset og 1-EN hadde en medfødt sykdom; kløe.. Noe sier meg at ryktene om rasens død er relativt overdrevet.

Vel, jeg har hatt to schäfere i hus og begge var syke, ene av hd og døde bare 7,5 år gammel. Hun andre hadde sånn ekstrem kløe at hun klødde opp store blødende sår og hadde sånn betennelse i huden at det gikk infeksjoner i det i løpet av no time.

Hipp hurra liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, røyter virkelig terv og groendal så lite som dere sier? :shocked:

Nå har jeg da schäfer som røyter mye i preioder, men det er kun en groenendael som har prestert å røyte i TAKET på bilen min.... Jeg har seriøst aldri sett så mye hår "over alt" som etter den lå en natt i bilen min.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

familien har hatt en stk schæfer og den blei tatt pga voldsom allergi , tålte ikke støv, foret sitt, gress, u name it.

hadde også hd og tilslutt blei dama klin gal av alt som plaget henne stakars, så hun fikk slippe, blei vel ca 3 år.

Nå har jeg toya, som blei kjøpt da den der var ca 1 år, og toya sliter med HD foralergi og AD, så å si at det er lite sykdom på schæferen og jeg ( familien min) Toya er bare min , har fått to stk eksemplarer som det er noe galt med, fra seriøse oppdrettere, i allefall der jeg fikk toya fra, og alt er sykt, syntes det motbeviser at det liksom ikke er så mye stress og sykdommer med schæfere.

For all del toya er en flott schæfer, men har nå i den siste tiden begynt å halte mer og mer, og jeg tror det straks er på tide å røntge tøtta på nytt for å se hvor mye værre hoftene hennes er nå... ikke noe jeg gleder meg til..

Men pointet med dette innlegget her er at schæfere ikke alltid er like sykdomsfrie som Gråtass skal ha det til.

Ps hundene jeg forteller om her er fra to forskjellige oppdrettere, og skulle vært rart om de begge var av de som blir omtalt som "useriøse".

Edit : Toya er nå 3 år, for de som lurte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

familien har hatt en stk schæfer og den blei tatt pga voldsom allergi , tålte ikke støv, foret sitt, gress, u name it.

hadde også hd og tilslutt blei dama klin gal av alt som plaget henne stakars, så hun fikk slippe, blei vel ca 3 år.

Nå har jeg toya, som blei kjøpt da den der var ca 1 år, og toya sliter med HD foralergi og AD, så å si at det er lite sykdom på schæferen og jeg ( familien min) Toya er bare min , har fått to stk eksemplarer som det er noe galt med, fra seriøse oppdrettere, i allefall der jeg fikk toya fra, og alt er sykt, syntes det motbeviser at det liksom ikke er så mye stress og sykdommer med schæfere.

For all del toya er en flott schæfer, men har nå i den siste tiden begynt å halte mer og mer, og jeg tror det straks er på tide å røntge tøtta på nytt for å se hvor mye værre hoftene hennes er nå... ikke noe jeg gleder meg til..

Men pointet med dette innlegget her er at schæfere ikke alltid er like sykdomsfrie som Gråtass skal ha det til.

Ps hundene jeg forteller om her er fra to forskjellige oppdrettere, og skulle vært rart om de begge var av de som blir omtalt som "useriøse".

Edit : Toya er nå 3 år, for de som lurte

Hva slags linjer kommer hundene din fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Pointet mitt er at når ørten mennesker skriver "jeg skulle gjerne hatt schäfer, men fordi det er så mye sykdom så tør jeg ikke.." så er det bullshit, det er ikke spesielt mye sykdom på¨schäfer kontra andre hunder. De topper faktisk ikke en eneste statestikk for sykdom på hund. Ja, rasen ligger på topp 10 lista på enkelte sykdommer. Men de er ikke spesielt syke. HD forekomsten er ikke høyere enn gjennomsnittet for alle raser. Jeg blir så j...lig provosert at dette sjuke-hund-syndromet liksom skal være schäfer fordi alle har hatt en eller kjent tanta til beate som hadde en i 1969..

At du eller Marianne har hatt hunder med sykdommer, synd for deres hunder. Men skal jeg fordi jeg har hatt to belgere som var syke si at det er representativt for rasen, så derfor er belgiske fårehunder en rase med stor sykdomsbelastning.. Det er jo bare tøv!

Hvis du gjør forarbeidet ditt og kjøper hunder der man vet en del om linjer og friskhet, så er det ikke umulig (som enkelte tydeligvis skal ha det til) å kjøpe en frisk schäfer. Eller mener du at det bare er flaks som har gjort at vi har hatt en syk hund av 10 hvor samtlige har forskjellige oppdrettere.. Til og med den som var fra en meget useriøs oppdretter var frisk.. Pussig det der..

Sorry Mari for OT i tråden din, men dette klarte jeg ikke å la stå uimotsagt.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, siden DP stort sett alltid er i samme ring som DS'en så har jeg opplevd mange DP'er på utstilling. Etter min mening har også støynivået hos DP økt de siste årene. Selvfølgelig har du nok mer kjennskap enn meg til rasen, men jeg forbeholder meg faktisk retten til å fortelle hvordan den oppleves av andre :lol: Men jeg synes det er merkelig at DP-eiere avfeier andres meninger om rasen..

Men dette er jo fullstendig OT, Mari skal jo uansett ikke ha DP.

Ikke gi meg skylden for dette her, jeg er DP eier og har aldeles ikke avfeid andres meninger om rasen. Men når folk blander DP og Pinscher da må jeg protestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke en tråd hvor man skal diskutere og nærmest krangle om raser da...?

Alle har sine meninger,og de behøver ikke være stygt ment om det gjelder sykdom eller bjeffing..

Mange hunder er syke,enten det er Bordaux,Schæferhunder,Kinesere, Dobermann,eller Boxer.

Og når man er på utstilling er det masse støy og bjeffing,som sjeldent er grove lyder fra store dyr i lengden som går igjen og igjen...

Den bjeffingen som ligger jevnt utover dagen kommer fra små hunder..De store har et bjeff i ny og ne.

Det er ikke vanskelig å få med seg ,og HVILKE raser som gjør dette er uvesentlig,men noen er det jo...for lyden hører vi alle...og den lyden forlater oss ikke før vi selv forlater utstillingen.

Det er ingen vits å diskutere hvem som bjeffer eller ikke...kanskje er det DP?

Eller Schnauzer?og mange flere små?Hvem vet....

Noen kan kanskje tra seg bvryet å finne det ut på de 5 neste utstillinger de går på om de har interesse for det,så slipper man å krangle for og imot her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pointet mitt er at når ørten mennesker skriver "jeg skulle gjerne hatt schäfer, men fordi det er så mye sykdom så tør jeg ikke.." så er det bullshit, det er ikke spesielt mye sykdom på¨schäfer kontra andre hunder. De topper faktisk ikke en eneste statestikk for sykdom på hund. Ja, rasen ligger på topp 10 lista på enkelte sykdommer. Men de er ikke spesielt syke. HD forekomsten er ikke høyere enn gjennomsnittet for alle raser. Jeg blir så j...lig provosert at dette sjuke-hund-syndromet liksom skal være schäfer fordi alle har hatt en eller kjent tanta til beate som hadde en i 1969..

Det er vrøvl for å være helt ærlig. Bare for å ta HD.. Hvis vi bruker statistikken som ligger på dogweb for et av de senere år. I det huset jeg bodde tidligere hadde vi tre forskjellige raser; Groenendael, vorsteher (korthåret) og pointer.

Her er resultatet:

Prosentvis:

Groenendael: 96,29% fri for HD

Pointer: 90% fri for HD

Korthåret vorsteher: 99,08% fri for HD

Schäfer: 67% fri for HD...

Det vil med andre ord si at hver 3. schäfer har HD. Så har du eventuelt annet rask også, det er vel blant annet en del AA også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er vrøvl for å være helt ærlig. Bare for å ta HD.. Hvis vi bruker statistikken som ligger på dogweb for et av de senere år. I det huset jeg bodde tidligere hadde vi tre forskjellige raser; Groenendael, vorsteher (korthåret) og pointer.

Her er resultatet:

Prosentvis:

Groenendael: 96,29% fri for HD

Pointer: 90% fri for HD

Korthåret vorsteher: 99,08% fri for HD

Schäfer: 67% fri for HD...

Det vil med andre ord si at hver 3. schäfer har HD. Så har du eventuelt annet rask også, det er vel blant annet en del AA også?

Jeg siterer meg selv igjen jeg når det gjelder HD: HD forekomsten er ikke høyere enn gjennomsnittet for alle raser.

Jeg sier ikke at schäfer er jevnt over den friskeste rasen, men det er ikke en rase som står på dødens rand akkurat heller, selv om det virker slik på enkelte.. Fortsatt så topper de ikke en eneste syksomsstatestikk (heldigvis).

Jeg har hatt 2 belgere selv + sambo har hatt 1, den eldste av de ble 4 år, betyr det da at det er lav levealder på belgere eller?? Det er omtrent en like logisk sluttning å trekke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at Dobermann kan være noe for Mari...Selv om rasen kan være spesiell for enkelte..

Det var den konklusjonen jeg kom med hvertfall etter alle kriteriene og ønskene,men vekta passer jo ikke helt da..

Enig med deg, men siden den er litt for stor er pinscher foreslått flere ganger. De har jo en del til felles, unntatt vekten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer meg selv igjen jeg når det gjelder HD: HD forekomsten er ikke høyere enn gjennomsnittet for alle raser.

Jeg sier ikke at schäfer er jevnt over den friskeste rasen, men det er ikke en rase som står på dødens rand akkurat heller, selv om det virker slik på enkelte.. Fortsatt så topper de ikke en eneste syksomsstatestikk (heldigvis).

Jeg har hatt 2 belgere selv + sambo har hatt 1, den eldste av de ble 4 år, betyr det da at det er lav levealder på belgere eller?? Det er omtrent en like logisk sluttning å trekke..

Kunne vært moro å sett % på hunder som ligger dårligere ann enn schæfer på dette? Det er HELT sikkert noen, uten tvil, men hvilke?

Og så lenge man ser på % av antall røntgede hunder, så får man jo bevist hvor dårlig det ligger ann desverre..

Og for å ha sagt det.. Buffy jenta mi var fri for HD hu, men så hadde hu vel "alt" annet istedet da.

MEN, til Mari: Om man går etter brukslinjer så vil jeg vel tro sjansen er STØRRE iallefall for å finne bra emner.

Og ja, hva er vel penere enn en svart schæfer? :lol:

060308_018.jpg

060308_056.jpg

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig OT, men man føner da ikke belgere? :lol: Men jo, de slipper pels når de blir badet. Heldigvis gjør vi ikke det altfor ofte heller :lol:

EDIT: Jeg ser liksom for meg frk. Dinersen her føna jeg.. Det blir litt sånn groenendael med pomme-look *flir*

Ikke føn helt tørt, men tørk :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Basenji jeg kjenner best er TonjeMs Amy, og det er kun via nettet. hun virker en smule... eh.. spesiell. :lol:

:lol: Avdeling for diplomatiske formuleringer? Amy er nok "worst case" basenji, de kommer vel nesten ikke i verre utgaver enn henne!

Nå har jeg fulgt med her og Mari - du er bulleperson - det er jo en grunn til at det finnes bullehunder tross alt - de er for de som ikke finner sin 4-beinte "hjertenskjær" blandt de andre rasene.

Jeg satt også og tenkte på basenji til deg - opp til et punkt - det der med RIK/IPO - uhm.. litt ekstremsport å prøve seg med basenji der tror jeg. Men så ser jeg alle de andre forslagene du får og faktisk vurderer, at da ble plutselig ikke basenji sånt et dumt forslag allikevel. Basenjier er fysisk utrolig modige og lette på tå, slik at dette med å hoppe hinder på 1 meter eller klatre over sånne skyhøye bratte møner er piece of cake for basenjier. Lydighet kan man forsåvidt få til også - med klikker og bra motivasjon (mye vaffel feks..) så kan man absolutt få en brukbar lydighet på dem. Den blir aldri 100 %, de kan nok servere en del pinlige overraskelser på veien men det "kan gå" .. Sporarbeid, jeg har ikke noe statistisk grunnlag å komme med der - det er så få som bruker basenji i sporarbeid. De jeg vet om viser at basenjien er muligens undervurdert der. Amy går blodspor og dyrespor - og er en kløpper på det - hun er en veldig behagelig og svært dyktig sporhund, og det helt av seg selv. Det er dog dyrespor som basenjier har en naturlig interesse for. Nå er det noen som trener dem på menneskespor også. Der må man jobbe litt mer enn med blod/dyrespor - spesifikt forklare at å følge menneskespor er lønnsomt - men også de går veldig fint spor, er presise og nøye. Men bite-arbeidet der lugger det mest tror jeg. Jeg kan ikke se for meg at en basenji er noe egnet til det - vanskelig å lære det inn tror jeg - for basenjier er ikke så lekeglade som de vanlige brukshund-rasene. Å få den til å bite på kommando skal nok gå, men å få inn iver, glød og glede - og ikke minst "lekeånden" i den øvelsen tror jeg kan være vanskelig. Så jeg tror aldri en basenji vil være noen stor RIK/IPO suksess (men ikke nødvendigvis så mye dårligere enn noen av de andre foreslåtte rasene!)

Utover dine andre spørsmål:

Basenjier kan fint ha egne "hundevenner". Og selv Amy kan gå i bånd med andre hunder (hun er ellers ekstremt hunde-aggressiv), bare hun skjønner at de ikke kommer bortpå henne så slapper hun helt av. Der vi har hus i sørodalen er det 7 hunder og hun kan fint være løs med de andre hundene der uten at hun flyr på dem. Og som sagt, Amy er det mest hunde-aggressive jeg kjenner. Hos henne arter det seg altså som "angrep er det beste forsvar", hun flyr på først og spør etterpå liksom. For Amys del skyldes det dels genetisk disponerthet og at jeg håndterte det der utrolig dårlig da hun var liten og jeg hadde mulighet å gjøre noe/litt med det.

Det der med hunde-aggresjon og reserverthet i forhold til mennesker er svært genetisk betinget hos basenji. Så velger man "snille" linjer så får man noe langt vennligere enn lille "spesielle" Amy for å si det slik.

Amy går mye løs hun, men jeg har henne ikke løs hjemme i Bærum pga der er det for mange hunder og hun får noia av hunder. Hadde hun vært litt vennligere mot andre hunder, skulle hun fått gått noe løs der, for hun er veldig lydig på innkallingen. Nå er det allikevel slik at jeg ser an omgivelsene, for basenjier kan stikke etter katter feks, og da er det om å gjøre at det ikke trafikerte veier etc i umiddelbar nærhet. Amy stikker aldri av, men jaktlysten er stor. Dog bryter hun av enhver jakt ved ca 100 m avstand og kommer tilbake.

Om sommeren sykler jeg en del med lille basenji. Hun ELSKER sykkelturer. Oppfører seg som om hun var kandidat til Iditarod, trekker som en gal og koser seg glugg ihjel. Vi har hatt litt plunder med sykkelselen - de er jo som små glatte åler som kan krype ut av sykkelselen etter eget forgodbefinnende - det fant jeg ut på ubehagelig vis den gangen jeg begynte å sykle med henne for mange herrans år siden. Vi kom forbi McDonalds på Bekkestua - og vips - så forsvant basenjien ut av selen og forsvant som et olja lyn inn på Macen.. Nå har vi "ekstra" forankring til halsbåndet..

Som sagt, Amy er "worst case" - du burde kanskje tatt en tur og hilst på "basenji-labradorene" til Yodel.. Hun er dessuten stein-nøye med helse på linjene sine enten det er Fanconi, HD eller øyesykdom etc. For jeg kan ikke noe for det Mari, jeg tror at dere kunne hatt veldig moro av en basenji.. (men en bullehund er nok allikevel det som ville passe best for deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...