Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippeten Gullet


bardmand

Recommended Posts

Nå har jo lundehunden min Shiba hatt sin egen tråd her lenge (mye omhandlende slanking...), og med mye whippet- og myndetråder her på sonen i det siste, følte jeg vel at det var på tide at Gullet fikk sin egen, hun også...

Hun er nå tre år. Kanskje den særeste whippeten jeg har hatt til nå, og slett ikke like enkel alltid, men morsom og elskelig uansett. Her er noen bilder - både gamle og nye.

Ca. 10 uker:

guilleguille.jpg

Som unghund:

pointer.jpg

Brrr......

stranda.jpg

Noen uker siden:

gullet_heia3.jpg

gullet_hopp.jpg

Med beste-whippet-kompisen:

gullet_paulus-2.jpg

sweethearts.jpg

gullet_paulus_snow.jpg

Med lundehund-søstra Shiba:

gullet_shiba.jpg

dobbelportrett.jpg

Av og til må jeg innrømme jeg tenker "du skal være glad du er pen"...

gullet_portrett.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, om hun gjør så mye galt - mer enn de whippetene jeg har hatt før i hvert fall... Nå har hun blitt en moden dame etter hvert, så hun er egentlig veldig grei, men en gang imellom er det akkurat som det renner en j***l i henne, og da finner hun gjerne ut at hun skal leke "du får ikke tak i meg"-leken - og den vinner hun! Jeg er meget tilbøyelig til å forsøke aversiver ved innlæring av akkurat innkalling med min neste myndevalp (for Gullets del er det nok litt seint).

Fargen hennes er brindle. Nå finnes det mange avskygninger av brindle, og det finnes mange måter å beskrive dem på. Gullet har svart pigment (ikke blått), men har jo relativt lette brindletegninger. Brun- eller rødbrindle (med svart maske og hvite tegninger) er vel ikke så langt unna sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er kjempe nydelig! :lol: ( den svarte der var jo kjempe fin den også, ikke så ofte man ser svarte whippeter!)

hehe og jeg kjenner godt til den " du kan bare prøve og fange meg leken" :icon_redface:

bare av nyskjerrighet, jeg var jo på uts. nå og kikket på andre whippeter, og føler plutselig jeg eier en lav greyhound i forhold :rolleyes: altså alle er så små... hanner også. Men kommer vel veldig ann på linjer osv... men lurer om gutten min faktisk blir i det høyeste laget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden på whippets kan variere ganske betraktelig ja - også mellom hunder fra samme linjer, selv om det selvsagt er noen oppdrettere som nok legger enda mer vekt på størrelse enn andre. Standarden sier jo 44-47 cm for tisper og 47-51 for hanhunder (mener jeg), men jeg vil si at godt over halvparten av de hundene du ser i ringen i dag er over maks-målene. Tror kanskje at gjennomsnittshøyden har gått noe ned de seinere år - det svinger litt - men tenker kanskje det går en grense rundt 53-54 cm for hva dommerne tolererer.

Gullet pusher nok 49-50 (har ingen ordentlig målestav), men har aldri fått kommentert størrelsen på kritikkene sine (ikke at jeg har stilt henne så mange ganger). Kunne nok tenkt meg en whippet nærmere standardmålene en gang, men den slags er ikke så lett å styre, gitt!

Samtidig er det jo mye annet enn høyden som påvirker hvor stor en hund ser ut - kroppsbygning, lengde, tyngde, farge, alt spiller inn på inntrykket av størrelse. Har sett whippeter som har sett små ut men vært for høye, og omvendt. Gullet har ganske mye beinstamme, f.eks., og det gjør henne ikke mindre sånn rent optisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er han nok ikke blant de minste gutta, nei. Nå er det mer enn høyden som skiller whippet og italiener, da, men faktisk så er det jo uansett 6 cm forskjell på italienerens makshøyde og whippetens minimumshøyde, så det burde ikke være problem å se forskjell på rasene. Tror forresten aldri jeg har sett en whippet på 44 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker gjerne om alle aspekter ved whippets, om det er i Gullets tråd eller ikke spiller ingen rolle! Vet ikke hvor mye verken jeg eller Gullet har å skryte av, så man kan like gjerne bruke den til noe mer fornuftig... ;-)

Akkurat det med størrelse blir visst whippetfolk aldri ferdig med å diskutere ... Jeg synes det er helt greit at den enkelte foretrekker større eller mindre hunder, men jeg synes likevel at oppdretterne bør bestrebe seg på å følge standarden, og forsøke å få fram whippets som er innen idealmålene, samtidig som de tydelig er whippets, ikke italienere (det er nemlig fullt mulig). Nå er det jo ganske mange italienere som er en hel del for store også, så man bør jo akte seg for ikke å sammenligne med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viktig standarden blir holdt,er vel en grunn for at man har den også. Og siden jeg er en "eier" av en italiener så vet jeg jo det er veldig mye som skiller dem, både utseendemessig og ellers.. så min kommentar om små whippet ser ut som italienere er vel ikke så alvorlig begrunnet.. var vel nærmere en smaksans :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, så du har ei sær tispe du også ja! Godt det er fler enn min :rolleyes:

Men som du sier: De skal være gla de er pene! Har holdt på å kvele min noen ganger (hvis jeg hadde fått tak i henne da) når hun "bare skal" før hun kommer, eller rett og slett legger seg i "lekestilling" gir deg finger'n og kauker "HAHAHAHAHA" over skulderen i det hun forsvinner i en støvsky!

Ang dette med størrelse: jeg har en sånn liten en, og jeg var helt sikker på at vi kom til å få trekk for det på utstilling for at hun var så liten (har fremdeles til gode å møte en whippet som er like liten som henne) Men vi får faktisk skryt for at hun er så etter standarden på høyde!

synes det var genialt at denne tråden blir litt whippettråd=) bra Bård :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullet er min tredje whippet, og jeg har fremdeles til gode å ha en som ikke forvokser seg... Urettferdig! :-( Jaja, nå har vel ikke det hatt topprioritet når jeg har valgt valp heller, så kan vel ikke klage. Og det finnes da verre "skavanker" enn at det er litt for mye av en hund!

Jeg tror nok de fleste dommere og whippetfolk foretrekker whippets av standardstørrelse, men selvsagt må alle andre ting også være på plass før de vinner i ringen - og dommerne kan jo bare bedømme de hundene de får i ringen.

Redigert: Fryktelig skriveleif som har fått stå urørt altfor lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bae jeg skulle si at nå har jeg målt lille spire her i gården! (riktignok bare med målebåndet til mor da..)

Og hun raver hele 46cm over bakken, så da er hun ganske innafor standaren!

Og Bård, du sier du bare har hatt whippeter som forvokser seg, Jeg personlig synes de er finere når de er litt større jeg da.. Hun lille fisla mi blir liksom helt borte i mengden når vi er ute..! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle de hyggelige kommentarene! Pussig hvor mange både her og ellers som kommenterer fargen hennes positivt - jeg skulle absolutt IKKE ha brindle, og i hvert fall ikke RØD brindle ... Men man kan da venne seg til det meste.

Tillegg til Zoey: Ja, gresset er alltid grønnere på den andre siden, ikke sant? ;-) 46 cm er perfekt for ei tispe, spør du meg. Hvor har du fått tak i henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig hvor mange både her og ellers som kommenterer fargen hennes positivt - jeg skulle absolutt IKKE ha brindle, og i hvert fall ikke RØD brindle ... Men man kan da venne seg til det meste.

hvis man kunne velge, så kunne jeg jtenkt meg en svart /hvit whippet... eller en blå..

Liker godt de brindle jeg, men har fått sansen for de ensfargene også nå jeg :) hehe husker jeg ville iallefall ikke ha en lys whippet når jeg skulle ha denne rasen, skulle ha en brindel av noe slag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine bilder av flott hund! Whippeten virker som en ålreit rase. Liker dem bedre jo bedre jeg blir kjent med rasen :D

Takk for alle de hyggelige kommentarene! Pussig hvor mange både her og ellers som kommenterer fargen hennes positivt - jeg skulle absolutt IKKE ha brindle, og i hvert fall ikke RØD brindle ... Men man kan da venne seg til det meste.

Må bare henge meg på alle som syns at hun har en fin farge :D Hehe, jeg skulle ikke ha hvit/lys hund, og først nå når jeg har kommet til hund nr. 3 blir det en som ikke er lys :) Som du sier, man venner seg til det, og etter en stund kan man t.o.m syns at noe blir fint, selv om det ikke var det man ville ha i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til Zoey: Ja, gresset er alltid grønnere på den andre siden, ikke sant? ;-) 46 cm er perfekt for ei tispe, spør du meg.

Hehe.. jada, det er sant det, men sånn er det jo med det meste :rolleyes:

Er litt artig, for vi har en "nabowhippet" og han er igjen EEEENOOORM! han nærmest en mini greyhound! Utrolig hvor mye forskjell det er på de asså..

Nesten litt rart i å med at man liksom skal "holde seg til standaren"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skrev tidligere i tråden at vi ikke har så mye å skryte av, men nå har i hvert fall Gullet et cert fra utstilling! Det skjedde i Lofoten i helga, på det jeg tror må være den triveligste utstillinga jeg har vært på på lenge. Nydelig vær i fantastiske omgivelser! Gullet oppførte seg som en valp i ringen, men heldigvis fikk vi en ekstra sjanse av dommeren, og endte opp som 2. beste tispe (og en av to med CK av i alt seks utstilte whippets). At hun fikk certet av rasespesialisten Espen Engh gjorde ikke gleden mindre!

(Det var forresten dobbelutstilling, men den andre dagen snakker vi ikke om...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...