Gå til innhold
Hundesonen.no

Europas peneste hund


RSKFarsbo

Recommended Posts

Så en god del bedre ut på de bildene der Bardmann.. Men må jo si jeg synes hannhunden på det ene bildet var penere.. har holdt på med mynder en god del år jeg også.. Greyhound og Afghaner, og personlig så synes jeg at den tispa var for spinkel etter MIN SMAK.. men jeg er heldigvis ingen dommer :ahappy: (og jeg er nok litt svakere for saluki hannene fordi de er kraftigere :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Ja, hvor mye beinstamme og substans ei salukitispe skal ha kan det sikkert være delte meninger om, men det betyr ikke at hun er tynn. Når noen sier at en hund er tynn, forstår jeg det slik at de har for lite fett på kroppen. For å ta et eksempel - man ser like mange ribbein på denne hunden her som på salukien - men ingen vil vel si at den er for tynn?

http://www.dkimages.com/discover/previews/948/95005423.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del syns hundene mangler hvertfall 5 kg,helst 10 eller mer..ikke så lett å si på gefylen.Uansett så hadde de vært like flotte,om ikke FLOTTERE med mer kjøtt..det holder ikke mål og si at de har levd med beduiner da de faktisk i store deler av verden lever med mennesker som kan fø dem..

Dette er for tynt ,si hva dere vil!

Flotte hunder men jeg står på mitt,gi dem MAT!

Idiotisk å ha så radmagre hunder...den linken til den amstaffen/pitbullen kan ikke sammenlignes!

Dette er en dårlig mote..Skal jeg slutte å fore Dobermann tispa mi kanskje,er det okei om hun ser slik ut?NEI!

Men ja,som sagt,flotte hunder med mer kjøtt på kroppen!Konstruksjon,pels,utseende er sikkert topp..men ingen radmagre hunder er flotte å se på uansett rase sånn ellers...Ser ikke hva som er problemet med å gi dem mer mat...?!

De ser ut som de kommer rett fra Dyrepolitiet...men som sagt..rart at det er akseptert på de rasene der..Hadde det vært en Dalmatiner så hadde Dyrepolitiet flippet ut...men var det en saluki,nei da var formen perfekt...Okeeeei???

Ifølge denne linken http://www.marskevets.co.uk/weight.htm er denne vinner hunden langt mer i nærheten av "emaciated" enn vanlig "thin" .. sunn fornuft...Om rasen ikke kan være pen uten å se sykelig tynn ut så feiler den noe..

Og jeg personlig tviler på at rasen blir mindre pen av mer kjøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff: Jeg er helt enig med deg at enkelte av myndene er FOR tynne.. men langt i fra alle.. Husker ene afghanertispa som jeg var handler for da jeg var yngre, hun var et mareritt å få opp i vekt.. Hun spiste bra i perioder og la på seg fint, for plutselig å bare snuse på maten så hun raste ned igjen <_< Men det syntes jo ikke så godt unfer all afghanerpelsen.. Men poenget mitt er at endel av myndene kan det være vanskelig å få opp i vekt pga apetitt og sikkert pga forbrenning også. Men hvis det finnes mennesker som SULTER hundene sine til å være altfor magre så er jo det helt forkastelig! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for tynt ,si hva dere vil! Flotte hunder men jeg står på mitt,gi dem MAT! Idiotisk å ha så radmagre hunder...

Jeg går ut fra at du da også synes det er idiotisk at våre idrettsutøvere er radmagre slik at de kan prestere på topp ? Eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, Blondiemamma: Mener du at denne salukien er for tynn? Du som har erfaring med mynder må da være enig i at 5-10 kilo til på en slik hund ville vært galskap?

Selvsagt finnes det både for tynne og for tjukke mynder. Litt flere for tjukke enn for tynne, spesielt blant whippetene (som ser "penest" ut om de er litt "avrundede"), men som regel ikke så mye at det utgjør noen helserisiko.

De tynneste myndene jeg har sett (kjent på) har som regel vært borzoier, men de er det få som kommenterer ... Jeg lurer på hvorfor ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmann: Nei hun er ikke FOR tynn.. Det er hun ikke.. 10 kg på henne ville vært galskap ja.. Er de tynneste eksemplene du har sett på borzoier? hm.. Det inntrykket har ikke jeg. .men jeg har sett et oar ekstremt tynne azawaker og slougier.. De har vært kvalmendes tynne ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azawakher og sloughier er ikke akkurat noe dagligdags syn her oppe... De få jeg har sett har ikke vært for tynne.

Borzoier må man stort sett kjenne på for å få inntrykk av hvilket hold de er i. De fleste er jo i bra hold, men noen jeg har tatt borti har vært overraskende tynne under alle pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi de mer mat ja hehehe hvordan i alle dager skal de kunne bevege seg som en mynde gjør dersom de er 5kg overvektig? 5 kilo er mye:-))

Mynder har en meget høy forbrenning. De kan spise og spise - snakker av erfaring da jeg har 4 whippet og 1 saluki her som spiser min 15kg tørrfor + masse kjøtt fra v&h ( pr uke). skulle jeg legge på de 5kg så må de leve i bur.

Over til vinner hunden, er det ingen av dere som så bilde hvor damen beveger seg dah? Må jo være enig med dere at det bilde som har florert pånett ikke var særlig flatterende, men på de andre bildene så er jo damen en skikkelig yndig frøken som KAN bevege seg som jo er ett MUST...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at alle mynder er radmagre,men jeg ser jo en del på utstillinger av ulike slag som eg synes er alt for tynne.Og de er i overtall.

Fotball spillere er ikke radmagre,svømmere er ikke radmagre,skiløpere er ikke radmagre ,OSV...selv om man finner noen,så er det ikke en kjennsgjerning at dem er radmagre om de driver med idrett.

De eneste som er radmagre som jeg ser er modeller på Catwalken som går i merkelige kostymer og skal bevege seg på et spesielt vis..

Og mynden bør kunne bevege seg fint med mer kjøtt på kroppen...Og det tror jeg HELT SIKKERT de kan,det er jo ikke snakk om at de skal bli feite,men det å kunne se hvert bein i kroppen på mestedelen er ikke fint...

Folk må selvfølgelig få gjøre og mene som de vil,men eg synes det er rart...

Siden rasen/typen er så aktiv så må de jo få et unikt spesialfor slik at de kan holde en normaltvekt istedet for undervekt..

Men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart noen aktive mynder får høyenergifor! Det betyr jo ikke at man skal fore dem feite, bare fordi de som ikke er i stand til å objektivt vurdere en hunds form synes det er penere? Om jeg syntes feite cane corsoer var penere enn normalvektige, ville du feitet opp hunden din?

Advarsel - bildet på linken er ganske sterkt, men jeg tenkte det kunne være på sin plass å vise hvordan en avmagret saluki ser ut:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/souther...ies/6207454.stm

Om den normalvektige salukien som vant europautstillingen er så altfor tynn, så burde da denne være død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må selvfølgelig få gjøre og mene som de vil,men eg synes det er rart...

Siden rasen/typen er så aktiv så må de jo få et unikt spesialfor slik at de kan holde en normaltvekt istedet for undervekt..

Men men...

Ja da, her går det i høy energi for..med maase fett. de har masser med muskler.Har vært endel på utstillinger, kan ikke si at jeg ser så mange tynne mynder der men men det er jo øyet som ser ikke sant:-))

Bevege seg fint ja. men har du sett mynder i action på jorde eller på LC trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av den mer absurde diskusjonen jeg kan huske... hvor man diskuterer tydeligvis om man EGENTLIG liker mynder, hvor man mener myndene ikke burde se ut som mynder fordi en selv ikke liker spinkle hunder, hvor et uheldig bilde skal dømme nord og en ned en flott hund som har vunnet mye tydeligvis i andre sammenhenger... og - ikke minst - hvor det later til å være opptil flere som ikke skjønner forskjellen på en hund som er for spinkelt bygd og en hund som er tynn.

En hund kan være for spinkelt bygd etter standarden, og da spiller det fint lite hvor mye ekstra fett man skal fôre den opp på - den er og blir for spinkel i beinstamme etc. Jeg ser iblant whippeter for tiden som jeg synes ser ut som papphunder, endimensjonale hunder, fordi de mangler kroppsbredde - og da hjelper ikke allverdens mat. Du har tidvis det samme på borzoi - som det finnes endel "stankelbein" av for tiden, med forbein som nærmest kommer ut av samme hull i samme spede, lille brystkasse, men det har ikke noe med at de er for "tynne" å gjøre - de er simpelthen for spinkelt bygd. Ting går i bølger, avhengig av avlshunder og oppdretteres smak, tydeligvis.

Det kan vel sies å være en vanlig "nybegynnerfeil" å synes på mynder at hannhundene er "penere" - fordi de er større og liksom flottere. Jeg antar at en god dommer vil evne å se hvem som beveger seg best, og at en tispe kan være like god med sitt feminine kjønnspreg, som en hannhund.

Liker man store, kraftige hunder - greit nok, men å mene at store hunder som er spinklere bygd er "stygge", er helt på jordet. Nei, de faller ikke i egen smak - men smaken er forskjellig. Selv vil jeg sette en sunn hund som kan røre seg - slik myndene kan - langt over deisete hunder med mer eller mindre usunne bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart noen aktive mynder får høyenergifor! Det betyr jo ikke at man skal fore dem feite, bare fordi de som ikke er i stand til å objektivt vurdere en hunds form synes det er penere? Om jeg syntes feite cane corsoer var penere enn normalvektige, ville du feitet opp hunden din?

Den hunden du sender link til er sikkert et resultat av en hund som har vært litt syk og var så tynn i utgangspunktet at den ikke hadde noe spesielt å gå på..Hvem vet?

Det skal nok ikke mer en en dag og to med diare og oppkast før en radmager mynde,blir innskrumpet radmager,som det viser på linken..

Ellers så ser jeg ikke helt hva du vil med Corso/vekt eksempelet da de fleste andre raser bortsett mynder faktisk har normaltvekt,det være seg Dalmatiner,Corso,Weimaraner,Akita,Dobermann,osv..W

Såfrem eier tar vare på dem,men nå snakker jeg om normale hunder i ordentlige hjem.Dem som representerer rasen rett og slett.

Jeg tror folk ville reagert dersom folk begynte å holde sine Grand Danois som flere mynder er...

Poenget er jo at mestedelen av myndene IKKE er normalvektige ,så derfor bør de fetes littegrann opp..

Hvis de i utgangspunktet var normalvektige så ville jeg ikke komme med kommentarer om at de er for tynne...

Hvis du sa til meg at jeg burdte feite opp min normalvektige Corso så hadde jeg bare svart at hunden har nettopp det ;en normalvekt der det er ikke for mye av hverken fett eller bein.Men er som den skal..og at det derfor ikke er nødvendig å feite opp.

Det ville jo være ditt problem om du mente hunden skulle være feit.Som da ikke er normalvekt.

Og å være for tynn er heller ikke normalvekt...Og det er da normalvekten som er saken her?

Ikke hvorvidt folk liker for feite hunder..for ingen har da sagt at mynder er penere om de er FEITE..

Men så er ikke dette en myndediskusjon eller vekt diskusjon heller...Jeg bare lurte litt på det og har egentlig alltid gjort det..

øh..litt til..

Og til Akela så vet jeg ikke om du sikter til at jeg har sagt mynder er stygge?For det har jeg ikke.

Jeg ser da forskjell på en hund som er spinkel bygget,og en som ikke er det...

Men det som ofte er med mynder er at de er både spinkelt bygget og for tynne i tillegg..

Syns for all del at en hund som er spinkelt bygget bør få ha sin normalvekt,den kan da løpe like bra for det?

Det bør jo være det faktum at den er spinkelt bygget,og konstruksjonen sånn ellers som gir god bevegelighet og fart?

For meg blir dette det samme som med enkelte folk som har kraftig byggde hunder,som feks Rottweiler eller Napolitaner,eller Bordeaux,eller noe annet stort og bredt..

De har noen ganger så mye fett på hundene,og så sier de at hundene er kraftige..

JA,rasene er kratfige,men det betyr ikke at man skal holde dem feite for at de skal se kraftigere ut..

I mine øyne er det latterlig..

Har sett så mange sånne tilfeller! Så det gjelder begge veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så ser jeg ikke helt hva du vil med Corso/vekt eksempelet da de fleste andre raser bortsett mynder faktisk har normaltvekt,det være seg Dalmatiner,Corso,Weimaraner,Akita,Dobermann,osv..W

Såfrem eier tar vare på dem,men nå snakker jeg om normale hunder i ordentlige hjem.Dem som representerer rasen rett og slett.

Jeg tror folk ville reagert dersom folk begynte å holde sine Grand Danois som flere mynder er...

Poenget er jo at mestedelen av myndene IKKE er normalvektige ,så derfor bør de fetes littegrann opp..

Hvis de i utgangspunktet var normalvektige så ville jeg ikke komme med kommentarer om at de er for tynne...

Hvis du sa til meg at jeg burdte feite opp min normalvektige Corso så hadde jeg bare svart at hunden har nettopp det ;en normalvekt der det er ikke for mye av hverken fett eller bein.Men er som den skal..og at det derfor ikke er nødvendig å feite opp.

Jeg skjønner ikke hvor du ser alle disse radmagre myndene jeg..? Hvordan kan du si at mesteparten av myndene er for tynne? Jeg har sett flere "fyldige" mynder jeg for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden du sender link til er sikkert et resultat av en hund som har vært litt syk og var så tynn i utgangspunktet at den ikke hadde noe spesielt å gå på..Hvem vet?

Hadde du tatt deg bryet med å lese artikkelen, hadde du kanskje fått med deg at hunden på bildet var offer for vanskjøtsel og ikke gitt tilstrekkelig mat av eierne sine - noe som selvsagt vil føre til avmagring av enhver hund, uansett rase.

Det skal nok ikke mer en en dag og to med diare og oppkast før en radmager mynde,blir innskrumpet radmager,som det viser på linken..

Det er jo rørende at du har slik omtanke for våre stakkars avmagrede mynder. Jeg kan kanskje berolige deg litt - det skal mer enn et par dagers magevondt til før en hund blir seende ut som den på bildet. Den er fullstendig fri for såvel fett som muskler, og en mynde i god form har nok av begge deler til å klare seg like lenge som enhver annen normalvektig hund. Om jeg i tillegg kan fortelle deg at fleste mynder har "mager av stål", kan du kanskje sove bedre i natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten... selv om myndene SKULLE være litt for tynne.... så gjør det antagelig dem til noen av de sunnere utgaven av arten hund. Veterinærer holder som kjent OVERvekt som et langt, langt større problem for svært mange hunder - og det er faktisk farligere, i forhold til risiko for sykdommer ikke minst i bevegelsesapparat, såvel om indremedisinsk, kortere liv etc.

Det skal ikke engang være synbart "feite" hunder for at det skal gå utover helsa; selv hunder med bare "litt" for mye kan få skader på helsa. Hunder med leddproblemer bør nærmest være magre, ifølge ekspertene (altså veterinærer som jobber med behandling og rehabilitering av dem).

I Wikipedia står det:

"Fedme eller overvekt hos hunder er en klinisk tilstand som kan lede til flere alvorlige livsstilslidelser. Omkring 20-30% av norske hunder lider av overvekt. Til sammenligning ble det gjort en stor studie i Mellom-Europa for noen år siden, og der konkluderes det med at kun ca. 3% av hundene var undervektige".

Så hvorfor "skape" et problem av noe som myndeeiere selv ikke anser som noe problem, og heller ikke deres veterinærer, som må antas å se hundene på jevnlig basis - på grunnlag av et bilde som ikke-myndeeiere mener er en "stygt tynn" hund?????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen, akela! At "ikke-hundefolk" kan komme med slike kommentarer har jeg alltid levd fint med, men å indirekte bli anklaget for vanskjøtsel av folk som burde vite bedre må jeg innrømme overrasker meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sa til meg at jeg burdte feite opp min normalvektige Corso så hadde jeg bare svart at hunden har nettopp det ;en normalvekt der det er ikke for mye av hverken fett eller bein.Men er som den skal..og at det derfor ikke er nødvendig å feite opp.

Det ville jo være ditt problem om du mente hunden skulle være feit.Som da ikke er normalvekt.

Og å være for tynn er heller ikke normalvekt...Og det er da normalvekten som er saken her?

Så, om jeg forstår deg rett - om jeg hadde sagt til deg at jeg syns at din hund er feit, så hadde det vært latterlig og mitt problem fordi jeg ikke har peiling, men når du sier at mynder generelt er undervektige og trenger mer mat, så er det ikke latterlig og myndefolkets problem, for du har peiling på mynder? Sånn kort oppsummert, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å la være å fortsette OT'en jeg...

Hva er en for tynn hund??

Det jeg forbinder med mynder er en hund som løperløperløper med masse energi og innlevelse. En hund med sunn musklatur, struttende faktisk. En hund med sunn musklatur, masse engergi og livsglede er i min mening ikke en for tynn hund. Da driter jeg i at jeg ser ribbein eller to og en antydning til ryggrad jeg.

Jeg liker å ha hundene mine tynne, og jeg har fått flere kommentarer om det også. Men jeg ser at mine hunder får mer energi, bedre kondisjon og rett og slett er mer tilfredse når de er tynne og i god fysisk form.

Dette er ingen avmagret hund. Han hopper for høyt, løper for langt, leker for intenst, er for kjapp, bygger for mye muskler og har for mye livsglede til det. Og han er ikke mynde engang!

2296777454_113ca19973_o.jpg

Argh, terskelen for hva som er sundt slank er blitt forskøvet på hunder i takt med oss mennesker. Det frustrerer meg.

Så, om jeg forstår deg rett - om jeg hadde sagt til deg at jeg syns at din hund er feit, så hadde det vært latterlig og mitt problem fordi jeg ikke har peiling, men når du sier at mynder generelt er undervektige og trenger mer mat, så er det ikke latterlig og myndefolkets problem, for du har peiling på mynder? Sånn kort oppsummert, liksom?

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...