Gå til innhold
Hundesonen.no

Europas peneste hund


RSKFarsbo

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Jeg synes den hunden var utrolig pen - og det ut i fra bildet i artikkelen! Si hva dere vil om øynene, men jeg synes uttrykket dens var nydelig. Synes ikke den står og henger heller...

Langbeint skjønnhet :P

Bikkja står og henger og ser trist ut.......... en saluki skal utstråle stolthet ikke se ut som om den bærer all verdens sorger på sine skuldre..... sorry

Inustaff: Jeg er helt enig med deg at enkelte av myndene er FOR tynne.. men langt i fra alle.. Husker ene afghanertispa som jeg var handler for da jeg var yngre, hun var et mareritt å få opp i vekt.. Hun spiste bra i perioder og la på seg fint, for plutselig å bare snuse på maten så hun raste ned igjen <_< Men det syntes jo ikke så godt unfer all afghanerpelsen.. Men poenget mitt er at endel av myndene kan det være vanskelig å få opp i vekt pga apetitt og sikkert pga forbrenning også. Men hvis det finnes mennesker som SULTER hundene sine til å være altfor magre så er jo det helt forkastelig! :P

Nå har vi felles bekjente når det gjelder mynder, og jeg tror neppe hun noen gang vil være enig med deg om at noen av hennes hunder har vært for tynne i alle fall.

Jeg er ikke tilhenger av at bikkjer skal være for tynne - men jeg har iløpet av min tid med hund aldri møtt en mynde som har vært for tynn. Jovisst har de hatt bein og knokler, men de har også vært veltrente og i god kondisjon og sånn skal de være.

Det er langt værre synes jeg når jeg ser mastiffraser hvor ryggrad, hofteknøler og ribbein stikker ut overalt - dette er raser som ikke skal se ut som om de er under-ernærte - og beklager Mari - men jeg synes Töddel så direkte undervektig ut på bildet - på grensen til å være direkte mager, og det hjelper ikke at du sier han var aktiv og glad, på bildet ser han mer enn sundt tynn ut og du må gjerne forsvare det langt inn i skogen for min del - men på det bildet ligner han mer på noe Animal Police Houston har plukket opp enn en sunn og veltrent hund.... (beklager)...... To kilo til i pluss og han ville antagelig sett fantastisk ut.

Jeg synes det toskete er å beskylde eiere av mynder for å sultefôre dem jeg da. Eller rettere sagt: Egentlig er det mer uvitende, og derigjennom indirekte - eller ubevisst - ondsinnet. Siden du først drar det igang, Inustaff... Og jeg legger merke til at du velger å "overse" det som jeg og Mari skriver; om hvor minimal faren med undervektige hunder er i forhold til overvektige, og hva som faktisk er reelt - og ikke eksisterer bare inni noens hode.

Nåja, man skal vel kunne grave frem noen artikler om sviktene lever, nyrer og tarmsystem som følge av for mye mosjon og altfor lite mat når det kommer til magre hunder.

Jeg hadde noen av de på min forrige pc som dessverre gikk tapt i flyttelasset - men de skal jeg jaggu finne igjen.

En hund som er for mager og som blir mosjonert hardt uten å få tilført tilstrekkelig næring kan dø, og de dør da med smerter. Dette fordi kroppen er konstruert slik at når den mangler noe som kompanserer den ved å stenge ned organer - nyrer, lever osv. Og da blir de skrekkelig dårlig og de får vanvittige smerter.......... Og jeg antar at du ikke synes det er greit heller.

Nei - jeg forsvarer ikke feite bikkjer - jeg hater feite bikkjer - hunder lagrer forøvrig også fett rundt de indre organene så selv om den hund ser tynn og skranten ut så behøver den slettes ikke være det (ref. f.eks. trekkhunder)

Men at folk med normale hunder som får normalt med tur osv. skal holde bikkjene sine radmagre på grensen av det absurde synes jeg blir tåpelig.

En hund kan forøvrig være i fantastisk kondisjon selv om den bærer litt mer vekt enn hva en del av oss mener er sundt uten at det på noen måte er farlig.

Nå vet ikke jeg hvordan veterinærer du vanker hos, men jeg har ende tilgode å høre noen med en feit hund si noe annet enn at veterinærene sier de er fantastiske.............. Og kjenner du noen veterinærer som har guts nok til å si til folk om bikkja er feit eller ikke så si ifra, jeg sender gjerne ett par, tre, fire personer dit med sine hunder for å få ett par sannhetens ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar
og beklager Mari - men jeg synes Töddel så direkte undervektig ut på bildet - på grensen til å være direkte mager, og det hjelper ikke at du sier han var aktiv og glad, på bildet ser han mer enn sundt tynn ut og du må gjerne forsvare det langt inn i skogen for min del

Jeg har ikke behov for å forsvare noe som helst jeg, Belgerpia. :P

Jeg som så hunden på daglig basis, kjente ham og merket forskjellen opp og ned i vekt, vet vel bedre om hva som var best for hunden enn en som dømmer fra et bilde.

To kilo til i pluss og han ville antagelig sett fantastisk ut.

...i din mening.

Ok. Jeg merker at jeg ikke helt takler tanken på at vi skal diskutere rundt Töddel enda. Det kjennes bare ut som verdens kjipeste sommerfugler i magen. Det er ikke meningen å sutre, men det hadde vært fint om vi kan la Töddel ligge. K?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi, for en teit debatt! Det er klart at en saluki ikke kan sammenliknes med en undervektig dobermann! Det er to heelt ulike raser, med ulik fysikk og forbrenning. Min whippet får vom&hundemat + høyenergi-tørrfor, og jeg kan fortsett se et par ribben og et par ryggknokler. Men han har muskler. Skjønner??

Samme med Moghrebi`s sluggiser. Har sett dem i virkeligheten, og de er stolte, sunne og atletiske i uttrykket. De er toppidrettsutøvere, og de kan virkelig ikke dra rundt på masse fett.

Halvparten av norske hunder har for mye fett på kroppen, noen skal riktignok ha mer, men myndene er ikke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En saluki skal ha lange, flate og tørre muskler. Ved siden av f.eks. en greyhound vil den alltid se lite muskuløs ut. Det har med jaktform og terreng å gjøre - en tungt muskelsatt saluki vil ikke ha den utholdenheten som kreves i terrenget den jakter i.

Det er dessuten også merkbare ulikheter mellom ørkenmynder og mynder fra steder som ikke er like varme, som f.eks. England.

Ørkenmyndene er de myndene som ser tynnest ut, og jo varmere det er desto tynnere er hundene. Azawakhen, som kommer fra halvørkenen i Sør-Sahara, er den rasen som ser tynnest ut. Det betyr ikke at hundene dermed er magre - de er bare godt tilpasset et svært varmt miljø. Pels og underhudsfett stenger varmen inne, så derfor har de tynn pels og minimalt underhudsfett. De har også utviklet en såpass tynn kroppsform at det ikke blir noen steder på kroppen hvor det er mye kroppsmasse. Når mest mulig av musklene har kort avstand fra huden, blir det lettere å kvitte seg med all kroppsvarmen som oppstår når de løper. Og de løper styggfort!

Her finnes det haugevis av bilder av azawakhs i deres rette miljø. Se og nyt!

http://www.azawakh-abis.de/expeditionen.ph...v=reiseberichte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for tynt ,si hva dere vil!

Flotte hunder men jeg står på mitt,gi dem MAT!

Idiotisk å ha så radmagre hunder...den linken til den amstaffen/pitbullen kan ikke sammenlignes!

Dette er en dårlig mote..Skal jeg slutte å fore Dobermann tispa mi kanskje,er det okei om hun ser slik ut?NEI!

Men ja,som sagt,flotte hunder med mer kjøtt på kroppen!Konstruksjon,pels,utseende er sikkert topp..men ingen radmagre hunder er flotte å se på uansett rase sånn ellers...Ser ikke hva som er problemet med å gi dem mer mat...?!

Hmm hvem påstår at vi myndeeiere ikke gir myndene våre mat? Du kan stå å hardfore en mynde så mye du bare vil. Noen legger på seg, andre er like slanke. Mine mynder får ca 2-3 l pr dag (mer klarer de ikke å spise) med for, og de er fortsatt like slanke og spreke.

Jeg vil heller se en glad, tynn, sprek, aktiv og lekende hund. Disse "tynne" hundene er faktisk livsglade hunder, de elsker å løpe og noen er faktisk i mer aktivitet enn mange andre hunder. Dessuten en ung mynde kan virke tynnere fordi de holder på å vokse og har ikke fått den massen som de voksne har. Husk at selv om en mynde er slank så har den mye muskler. Dessuten er det forskjell på typene hos mynder, noen er slankere enn andre.

Dere myndefolk får kose dere med de spreke, lettløpte, sunne hundene deres innimellom anklagene om sultefôring da :P

Jepp, koser meg glugg ihjel, og skal fortsette å sultefore mine nå.

Myndefolk ser ikke på myndene sine som tynne rett å slett fordi en mynder er sånn og skal være sånn. Man må dessuten like mynden og se det spesielle hos dem. Mange elsker myndene, andre ikke. Som hos dalmisfolka, noen elsker den rasen, andre ikke. Kommer helt an på øyet som ser;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Salukien var absolutt NYDELIG! se det vakkre milde uttrykket på hunden. Jeg smeltet totalt :P

Det var garantert en vellfortjent seier! De som ikke har noe godt og si om denne hunden som faktisk VANNT, burde kanskje ikke si så mye? :P Det er dommeren som dømmer og dette var en veldig pen hund som vannt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jo veldig nydelig ut, selv om bildet kanskje ikke er at det beste??

Men jeg vil tro det fins finere der ute. en groenendael ved navn Diesel feks ? :P

Njah njah njah - men får han MAT nok??? Eller er han også sultefôret?? Siden du synes at en tydelig utsultet mynde er veldig nydelig, så er vel du også en av oss som gir for lite mat. Nåh? Nåh?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens det jeg henger meg opp i er at den utropes til Europas vakreste hund, etter å ha vunnet en stor internasjonal utstilling i Tyskland. Meg bekjent er ikke Europavinnerutstillingen før i oktober, og NEG Kato som ble BIS i helga burde derfor kunne få den samme oppmerksomheten.

Men en staut elghund er kanskje ikke like bra presseblikkfang som en elegant myndesak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens det jeg henger meg opp i er at den utropes til Europas vakreste hund, etter å ha vunnet en stor internasjonal utstilling i Tyskland. Meg bekjent er ikke Europavinnerutstillingen før i oktober, og NEG Kato som ble BIS i helga burde derfor kunne få den samme oppmerksomheten.

Men en staut elghund er kanskje ikke like bra presseblikkfang som en elegant myndesak...

Tyskerne kaller dette "Europasieger" - at det er noe annet enn Europavinner-utstillingen visste ikke jeg heller før nå, og det er vel litt mye forlangt at folk i pressebyråene skal skjønne forskjellen.

Om tilsvarende nyhetssak hadde tikket inn fra et utenlandsk byrå med en elghund som vinner, tror jeg nok langt flere norske medier hadde rapportert om det. At en elghund blir BIS på en norsk hundeutstilling er vel ikke helt uhørt, men i land med lavere kvalitet på rasen (det vil vel stort sett si alle), og der gruppedommerne har mindre kjennskap til rasen, hører det vel til sjeldenhetene at en NEG går til topps. Nå er det heller ikke så lett å bli profet i eget land, men om en fantastisk vakker "elghundsak" som Kato hadde gjort tilsvarende suksess i utlandet, tror jeg absolutt norsk presse og -lesere hadde hatt vel så stor glede av hans bilde som av en "avmagret og slukøret" saluki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njah njah njah - men får han MAT nok??? Eller er han også sultefôret?? Siden du synes at en tydelig utsultet mynde er veldig nydelig, så er vel du også en av oss som gir for lite mat. Nåh? Nåh?? :lol:

riktig! det var det første samboeren min sa og, da han fikk se det bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskerne kaller dette "Europasieger" - at det er noe annet enn Europavinner-utstillingen visste ikke jeg heller før nå, og det er vel litt mye forlangt at folk i pressebyråene skal skjønne forskjellen.

Om tilsvarende nyhetssak hadde tikket inn fra et utenlandsk byrå med en elghund som vinner, tror jeg nok langt flere norske medier hadde rapportert om det. At en elghund blir BIS på en norsk hundeutstilling er vel ikke helt uhørt, men i land med lavere kvalitet på rasen (det vil vel stort sett si alle), og der gruppedommerne har mindre kjennskap til rasen, hører det vel til sjeldenhetene at en NEG går til topps. Nå er det heller ikke så lett å bli profet i eget land, men om en fantastisk vakker "elghundsak" som Kato hadde gjort tilsvarende suksess i utlandet, tror jeg absolutt norsk presse og -lesere hadde hatt vel så stor glede av hans bilde som av en "avmagret og slukøret" saluki.

Jeg savner bare litt etterrettelighet i presseverden, men jeg vet at det er for mye forlangt når det gjelder "kosesaker" som disse.

Vi sier jo ikke at gullmedaljevinnerne på Bislett blir norgesmestere, selv om det er landets største friidrettsstevne - en tittel er en ting som bør brukes med litt respekt, synes jeg... Men så er jeg ikke gjennomsnittlig på ett punkt heller, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir veldig provosert av å lese dette!

Hvordan i alle dager kan folk som tydeligvis ikke har peiling på rasene påstå noe slikt. Å hvordan kan du påstå at myndefolk ikke forer hundene sine nok når du sikkert ikke vet hvordan vi forer!

Jeg selv har to Whippeter. Jeg forer de med 1,5 liter høyenergifòr til hver og Balto energipølse hverdag å sliter fortsatt med å holde vekten oppe.

Hvis folk hadde tatt seg bryet med å finne ut litt om rasener opprinnelse hadde vi kanskje sluppet slike tåpelige komentarer.

Jeg syns den hunden er nydelig og den har helt sikkert fortjent sin plassering. Å jeg er sikker på at den hunden får alt den trenger av mat og mosjon og den holder så absolut"normal vekten" etter min mening.

Så vær så snill å ikke kom med slike påstander før du har satt deg litt mer inn i hva en mynde faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Goddagen til dere alle.

Nå har jeg sittet og lest denne tråden fra ende til annen :-)

Det som overrasker meg mest er at mennesker som åpenbart ikke har begreper om mynder , oppkaster seg til eksperter...

Men det er kanskje meningen, og provosere og se resultatene ?

Jeg er jo også en av disse rare menneskene som sulteforer hundene sine, og jeg kan faktisk ikke forstå at ikke dyrevernet har vært hos meg for lenge siden :-D

Men det er kanskje fordi jeg har sittet i Dyreværnet i Aust Agder i 8 år før... ikke hvet jeg ??

Det er faktisk en bragd og oppnå 9 Nationale Ch Tittler og 3 INT Champions iløpet av 9 år, på mine helt underernærte mynder.

Er det dommerne det er noe galt med, eller ??

Jeg ønsker alle myndevenner en god kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund har jeg hatt "alltid", men mynder er jeg rykende fersk med. Har to kullbrødre av type italiensk mynde på 13 uker. Det jeg ser, selv om begge valpene spiser akkurat det samme, så er den ene en liten spinkel kar på 3,4 kilo. Kullbroren er seks cm lenger og veier 4,9 kilo.

På begge valpene er det lett og kjenne ribbebeina. De er friske og raske, men veterinæren anbefalte diett til den største valpen (noe som ikke kommer på tale), så han ikke skulle bli for stor.

Hundene mine, både valpene og de to voksne, spiser sunn og førsteklasses mat (de blir alle råfòret, men valpene får også i tillegg et måltid med tørrfòr for valper). Jeg sultefòrer ingen, og blir en smule provosert over "eksperter" som ikke tar hensyn til rasens særpreg.

Blir akkurat like dumt som at noen skulle påpeke at pudlene mine hadde vært vakrere med mindre krøller......???....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den hunden var utrolig pen - og det ut i fra bildet i artikkelen! Si hva dere vil om øynene, men jeg synes uttrykket dens var nydelig. Synes ikke den står og henger heller...

Langbeint skjønnhet :lol:

Enig! Bra kropp (ikke FOR tynn liksom), herlig utrykk, vakker farge. Rett og slett en utrolig vakker hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peersen: Jeg synes faktisk den sorte hunden din var FOR tynn ja.. Man ser jo tydelig ribbena under i brystkassa på den også (altså ikke over ribbena men på det dypeste på brystkassa) og ryggraden, og da synes jeg den er for tynn ja.. men mulig slougies skal være sånn. .men de greyhoundene jeg har kjent har hatt endel mer kjøtt på kroppen en det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Den sorte hunden min, som jeg forstår er Ahad :-D

Er i forhold til standarden akkurat passe i hold.

Derfor synes jeg at dere som kritiserer, skal

sette dere inn i standarden for rasen , og hvordan en sloughi virkelig skal se ut.

Jeg bare ler jeg, og det gjor nok resten av dommerne ( 11 stk ! ja, han har virkelig dratt hjem 11 CACIB's ) som har gjordt ham til INT Ch.

Jeg vil bare gjøre der oppmerksom på at Ahad er uslått i hanhundklasse kl i Spania , Portugal og Gibraltar.

Så så veldig feil er vel ikke dette, selv om han ikke ser ut som en labrador :-D

og for alle der som sier,

" Ja, jeg hvet jo ikke noe særlig om mynder , men ! "

Dere skal holde kjeften !

Uttal der ikke om noe som dere ikke har peiling på.

Hei Blondi mamma

Greyhound er ikke sloughi eller azawakh,'

det er en helt annen verden.

LES STANDARDEN FOR RASEN !

Det virker som enkelte her ikke har forstått at det finnes rase standarder for hver enkelt rase !

Tribbelpost brud redigeringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peersen: Så hvorfor lar du da den lyse hunden din være "feitere" en dem mørke da? den ser da mye sunnere ut og i mere riktig vekt (etter mine øyne) hvis den sorte din er perfekt etter standaren. .heg sier ikke at hunde din ikke er rett bygget etter standaren sin, og det er vel også dette en dommer ser etter. .Jeg ser det er flere hunder som har stilt som er like tynne som din, så jeg forstår jo "at de skal se sånn ut" men det ser jo helt sjukt ut da men... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen holder på å gjøre meg vanvittig sprø! ;) Men takk til Moghrebi som beskriver så godt hvorfor normale og veltrente mynder har så lite kroppsfett :lol:

Og takk til Peersen også for noen flotte og velvalgte ord, dessuten så er dine mynder ikke magre, men utrolig vakre!

Håper de som har fulgt denne diskusjonen tar til fornuften og heller gå på en hundeutstilling og se på myndene. Snakk med oppdrettere og evt dommere, så vil dere snart se at de bare ER sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen holder på å gjøre meg vanvittig sprø! ;) Men takk til Moghrebi som beskriver så godt hvorfor normale og veltrente mynder har så lite kroppsfett :lol:

Og takk til Peersen også for noen flotte og velvalgte ord, dessuten så er dine mynder ikke magre, men utrolig vakre!

Håper de som har fulgt denne diskusjonen tar til fornuften og heller gå på en hundeutstilling og se på myndene. Snakk med oppdrettere og evt dommere, så vil dere snart se at de bare ER sånn!

Har vært på mang en utstilling og stlt både afghaner, greyhound, whippet, italiener og borzoi, og har passet en skotsk hjortehund engang.. Ingen av de så SÅ tynne ut som slougiene du har lagt ut bilder av.. men som du sier, jeg får vel bare lese standaren og finne meg i at de bare skal være sånn :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi myndefolk forer da absolutt våre hunder! Jeg har 2 salukier som er vanskelige og få opp i vekt. og grunnen til det er at de er så aktive hele tiden!

De får vom&hundemat og høy energi for. MYNDENE ER SLANKE, VAKKRE OG SMEKKRE! SYNTES DERE DET ER VAKKERT MED FETE MYNDER???? Og den hunden som vannt var absolutt ikke for tynn! Hunden fikk stå fritt oppå den pallen, og ble tydeligvis ikke stresset og dratt i! Har ikke det noe og si for dere som kritiserer dette "uheldige" bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...