Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdskonsulent

Odin

Recommended Posts

Skrevet

Jeg fikk hjelp i januar 2006 fordi jeg sleit med at hunden min rei på meg hele tiden. Jeg fikk ingen råd til hvordan jeg burde takle problemet som jeg ikke visste om fra før. På sett og vis fikk jeg litt mer forklaring på HVORFOR hunden min gjorde som hun gjorde, men det viste seg seinere at det lå mye mer bak det enn det som kom fram der.

Sånn for ordens skyld ble jeg tipset av en kursinstruktør at det kunne være livmorbetennelse, så vi tok turen til veterinær og fant ut at hun hadde eggstokkcyster og at hun sannsynligvis hadde hatt det et par år også. Etter kastrering gikk problemene over bortimot av seg selv.

Jeg tror man må vurdere litt hva som er årsaken til problemet og hvor stort det er før man tar turen til atferdskonsulent. De har ikke noen offisiell utdanning (ala tannlege, rørlegger osv - det er ikke noe fastsatt hva man må gjennom for å kunne kalle seg atferdskonsulent), dermed er det også varierende hvor god kompetanse de har.

Avhengig av hva problemet er, kan det definitivt være lurt å ta turen til veterinær for å utelukke fysiske årsaker.

Ellers tror jeg det kan være like fornuftig å ta privattimer hos en dyktig instruktør, men også dette er avhengig av hva problemet gjelder. Relativt vanlige problemer kan nok en instruktør være behjelpelig med, men man må være forsiktig med å eksperimentere for mye hvis man ikke er helt kjent med årsaker bak atferden hvis det er snakk om aggressiv atferd som f.eks. matforsvar mot mennesker.

Skrevet

Jeg fikk hjelp av det med vår første aussie. Det var til stor hjelp, ikke minst i forhold til å få noen som faktisk forstod at dette var et problem for oss. Vi fikk noen konkrete treningstips, som var mye mer hjelpsom enn "du får det du forsterker". Så det var veldig bra! Vi fikk ikke helt bukt med problemene, men de minket.

• 3 weeks later...
Skrevet

Vi skal få hjelp av Gry Løberg ved Manimal om ikke lenge, og det er noe jeg har stor tro på. Hun har en mastergrad i adferdsproblemer, så å si at de ikke har utdanning blir strengt tatt veldig feil. Kan godt si fra hvordan det går om du ønsker det!

Hanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...