Gå til innhold
Hundesonen.no

Underskriftskampanjer for eller mot Hundehviskeren


Kennel XO

Recommended Posts

Tja. Nicket SiriA på canis omtaler enkelte av sine meddebattanter som "nek" og når canis oppfordrer til vid og bred spredning av sitt gode budskap kan man vel ikke få videre og bredere spredning enn å bruke en mailingliste. Canis burde bedre enn andre at vite noen av sine mest trofaste "nek" ofte handler for de tenker.
Ooops - var ikke akkurat meddebattanter jeg omtalte som nek - men det ene mennesket som spredte dette via NKKs klubbmail - gjorde ikke annet enn å slette mail hele den dagen. Vidar Grundetjern i NKK kalte det forresten også spam.

Jeg er en av dem som ikke ville skrive under på noen av oppropene, jeg tenker selv og foretrekker å gjøre meg opp min egen mening. men synes at Canis har hatt mange dumme utspill og svært navlebeskuende i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
Ooops - var ikke akkurat meddebattanter jeg omtalte som nek - men det ene mennesket som spredte dette via NKKs klubbmail - gjorde ikke annet enn å slette mail hele den dagen. Vidar Grundetjern i NKK kalte det forresten også spam.

Jeg er en av dem som ikke ville skrive under på noen av oppropene, jeg tenker selv og foretrekker å gjøre meg opp min egen mening. men synes at Canis har hatt mange dumme utspill og svært navlebeskuende i denne saken.

Ok ok - jeg modererer meg og skriver "et nek" istedet - da er vi vel sånn noenlunde på linje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ok - jeg modererer meg og skriver "et nek" istedet - da er vi vel sånn noenlunde på linje?

Hehe - vi har da diskutert før - ikke noe problem med det. Bare nick'et som er anderledes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: enig i mye av det du skriver!

Det har ant meg at hundesonen er en motpol til canis og sonen ble vel startet opp fordi man ikke helt likte forumet til canis? Man ville ha et forum som var "friere"? Uansett har jeg fra dag 1 hatt inntrykk av at hundesonen ikke er så glad i canis. Det er lov. Likevel synes jeg forumene er meget like, man bare klager på motsatt ting. På canis klager man over de som ikke klikkertrener, på sonen klager man over de som klikkertrener. Like lite inkluderende begge leirer! Heldigvis er ikke alle like sneversynte, så det finnes hyggelige, åpne mennesker på hvert forum som ønsker å lære mer og som vet at de ikke kan alt. Det kan bare virke litt langt i mellom, noen ganger...

Akkurat nå blir jeg bare oppgitt over denne ta-canis-mentaliteten. Man tar mannen i stedenfor ballen. At oppropet deres var så klønete, greier jeg faktisk ikke å se. At de protesterer mot en metode og et program de ikke tror er bra, må vel bare være greit? Vi kan alle klage. At de reklamerer for sine egne produkter er vel ingen bombe? De hadde ikke gjort det bra om de ikke benyttet en hver sjanse til å reklamere for seg selv, vel? Det er helt enkel buisness. De driver ikke veldedighet, de driver en bedrift.

Vel, jeg er ikke så interessert i å forsvare canis, det greier de nok fint selv. Jeg reagerer bare på hele denne tråden. Det klages over at man ikke har et åpent sinn (på canis sitt forum?), men jeg synes ikke det florerer av åpne sinn i denne debatten!

En ting jeg rett og slett ikke forstår er hvorfor dere skal lage en protestliste mot at noen protesterer mot at et program skal sendes? Opplys meg! Slik jeg tenker blir det på en måte unødvendig resursbruk. Mulig jeg tar feil, men det virker som om flere av de som protesterer mot oppropet til canis, i grunn er enig i at metodene til Milan er dårlige/ikke tilstrekkelige, men at protesten går mot at canis protesterer mot en metode OG vil at programmet skal taes av? Men så er dere egentlig enige i at metoden ikke er den beste?? Hva med å samkjøre resursene her? Enlighten me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lone

Kan bare svare for meg selv, men, mine grunner for å skrive på motoppropet er blant annet fordi Canis-oppropet ga meg en klar smak av overformynderi. I mine øyne var det svært klønete formulert og ga uttrykk for at folk flest ikke klarer å tenke selv, at Canis derfor bør gjøre det for oss. Derfra gikk det bare nedover for Canis og ikke minst Morten, i mine øyne. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå blir jeg bare oppgitt over denne ta-canis-mentaliteten. Man tar mannen i stedenfor ballen. At oppropet deres var så klønete, greier jeg faktisk ikke å se. At de protesterer mot en metode og et program de ikke tror er bra, må vel bare være greit? Vi kan alle klage. At de reklamerer for sine egne produkter er vel ingen bombe? De hadde ikke gjort det bra om de ikke benyttet en hver sjanse til å reklamere for seg selv, vel? Det er helt enkel buisness. De driver ikke veldedighet, de driver en bedrift.

For min del er canis revnende likegyldig, og jeg syns det er dårlig debatteknikk å hevde at man prøver å ta "mannen" - i dette tilfellet canis - fremfor ballen - hva nå enn "ballen" er. Den sammensurringa av roller (mann/ball) er det canis selv som står for, i og med at de prøver å tjene penger på å leke moralens voktere..

Oppropet deres ER klønete. Hvis de på noe vis tror at det der er måten å fremme den "humanistiske" klikkertreningen deres på, så er de i beste fall naive og blåøyde. Klikkertrening må VISES, for det viser seg gang på gang på gang på gang at folk tror at klikkertrening KUN består av å overse det man ikke ønsker av atferd - og det vil si ALT man ikke ønsker av atferd, fra hoppe på benker og folk, til å utaggere mot barn og andre hunder - samt å klikke på denne boksen når hunden gjør noe man liker. Hvermansen - som de BURDE prøve å nå - skjønner ikke alltid en gang hva en sekundærforsterker er, de tror at det er selve KLIKKET som er belønningen.. Og hvorfor skulle noen tro at det er effektivt?

Det folk ser når de ser på Milan, er en karakteristisk mann som "leker ulv/hund", formulerer seg bra og får orden på hunder på 1-2-3. Hvorfor skal de tro at det han driver med er dyremishandling, når anklagene kommer fra en "haug med pølseviftende mjukiser"? De når rett og slett ikke ut til massene, fordi de kompliserer og overforenkler på en gang (det er bare å se på diskusjonsforum ala dette det) og gjør det uforståelig for "mannen i gata" å forstå HVORFOR klikkertrening er effektivt.

Å blande ideologi med business suger i mine øyne. Enten er man idealistisk, eller så er man ute etter å tjene penger. Tjener man penger er man ikke idealist, da er man ute etter å tjene penger - punktum. Så jo, en sammenblanding av ideologi og business er helt klart klønete. Særlig når de prøver å fremstå som "veldedige" ved å protestere på all verdens urettferdighet Milan står for, samtidig som de fremmer sine egne varer - da er det plutselig business å være veldedig.. Og det er hyklersk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er canis revnende likegyldig, og jeg syns det er dårlig debatteknikk å hevde at man prøver å ta "mannen" - i dette tilfellet canis - fremfor ballen - hva nå enn "ballen" er. Den sammensurringa av roller (mann/ball) er det canis selv som står for, i og med at de prøver å tjene penger på å leke moralens voktere..

Oppropet deres ER klønete. Hvis de på noe vis tror at det der er måten å fremme den "humanistiske" klikkertreningen deres på, så er de i beste fall naive og blåøyde. Klikkertrening må VISES, for det viser seg gang på gang på gang på gang at folk tror at klikkertrening KUN består av å overse det man ikke ønsker av atferd - og det vil si ALT man ikke ønsker av atferd, fra hoppe på benker og folk, til å utaggere mot barn og andre hunder - samt å klikke på denne boksen når hunden gjør noe man liker. Hvermansen - som de BURDE prøve å nå - skjønner ikke alltid en gang hva en sekundærforsterker er, de tror at det er selve KLIKKET som er belønningen.. Og hvorfor skulle noen tro at det er effektivt?

Det folk ser når de ser på Milan, er en karakteristisk mann som "leker ulv/hund", formulerer seg bra og får orden på hunder på 1-2-3. Hvorfor skal de tro at det han driver med er dyremishandling, når anklagene kommer fra en "haug med pølseviftende mjukiser"? De når rett og slett ikke ut til massene, fordi de kompliserer og overforenkler på en gang (det er bare å se på diskusjonsforum ala dette det) og gjør det uforståelig for "mannen i gata" å forstå HVORFOR klikkertrening er effektivt.

Å blande ideologi med business suger i mine øyne. Enten er man idealistisk, eller så er man ute etter å tjene penger. Tjener man penger er man ikke idealist, da er man ute etter å tjene penger - punktum. Så jo, en sammenblanding av ideologi og business er helt klart klønete. Særlig når de prøver å fremstå som "veldedige" ved å protestere på all verdens urettferdighet Milan står for, samtidig som de fremmer sine egne varer - da er det plutselig business å være veldedig.. Og det er hyklersk..

Takk 2ne, for at du setter ord på absolutt alle mine tanker rundt dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk ser når de ser på Milan, er en karakteristisk mann som "leker ulv/hund", formulerer seg bra og får orden på hunder på 1-2-3. Hvorfor skal de tro at det han driver med er dyremishandling, når anklagene kommer fra en "haug med pølseviftende mjukiser"? De når rett og slett ikke ut til massene, fordi de kompliserer og overforenkler på en gang (det er bare å se på diskusjonsforum ala dette det) og gjør det uforståelig for "mannen i gata" å forstå HVORFOR klikkertrening er effektivt.
nå er jeg en av de som skreiv under på å få fjernet hundeviskeren, men jeg hverken klikketrener eller er en såkalt"mjukis" som du så fint kaller det. jeg er ikke imot å ta i hunden, men det finnes en grense. over halvparten av de som er på canis klikketrener ikke og er ikke mjukiser. så dette er vel å skjære alle over en kam! noe jeg ikke synes er greit når du ikke veit hva du prater om!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg en av de som skreiv under på å få fjernet hundeviskeren, men jeg hverken klikketrener eller er en såkalt"mjukis" som du så fint kaller det. jeg er ikke imot å ta i hunden, men det finnes en grense. over halvparten av de som er på canis klikketrener ikke og er ikke mjukiser. så dette er vel å skjære alle over en kam! noe jeg ikke synes er greit når du ikke veit hva du prater om!

Ja jeg er enig med deg. Det er lett å blande hummer og kanari når men er engasjert. Er det det som er å kaste babyen ut med badevannet tro?

Jeg har skrevet noe lignende før men det er leit at man bruker og bifaller misshandel og tortur av hunder på denne måten. Fyren er etter min mening totalt kunnskapsløs om læringspsykolgi og hvordan læring foregår. Han minner meg om en vekkelsespredikant som ser problemhunder der de ikke finnes og stiller seg selv i spotlighten som eneste saliggjørende svar på alles hundeproblem. Det tyter penger ut av den røsla der og jeg blir skuffet, forbanna, sint og lei meg når jeg ser slik misshandel og at folk står rundt og "applauderer" Jeg blir flau over å tilhøre samme rase som de som kan få seg til slikt. Nå vil antagelig dette bedre seg i alle fall her i Norge til neste år da vi får en ny hundelov. EDIT: lov om dyrevelferd ref, Per Olav. Da blir slike treningsmetoder forhåpentligvis forbudt. Og i og med det før hvert program står advarsel om å bruke slike metoder på egen hånd, så burde det jaggu ringe noen bjeller. Nei synes jeg dette er bare leit, tragisk og fullstendeg ubrukelig til noe som helst. Jeg syns det er en borgerplikt å gripe inn med de middler man har til rådighet når man ser misshandel. Selv hadde jeg grepet inn direkte og stoppet misshandlingen om jeg hadde kommet over det, selv om misshandleren hadde vært "God Himself"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Nå vil antagelig dette bedre seg i alle fall her i Norge til neste år da vi får en ny hundelov.

Vi får vel ikke en ny hundelov, Ingar, men en egen lov om dyrevelferd som omfatter alle dyr, ikke bare hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ja selvfølgelig og da regner jeg med at slike torturmetoder er ute fra da av.

Kanskje i beste fall at at Milans program forsvinner fra skjermen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen og takk takk takk til 2ne for det glimrende innlegget.

Ellers:

Canis-ledelsen misliker enhver omtale som ikke hyller dem, og truer med søksmål over bruken av ordet "spam", som det altså i "beste" faller diskutabelt er et lovbrudd å bruke eller ikke - mens svært mange mener det er greit å bruke. Man hevder også glatt at det er "Canis" som har innført positiv hundetrening her til lands, uten å blunke.

MEN

Canis selv kan gå ut og kalle andres metoder for både dette og hint, engelsksetter.no hadde vel noen eksempler der, mens Ingar her inne velger å kalle en som trener på en måte han er uenig i for å drive med "tortur"?

Det skurrer veldig. For Canis er en kommersiell greie, som har grepet fast i en metode som ANDRE forlengst har utviklet, og tjener penger og skaper arbeidsplasser ved å prøve å innføre den her til lands. Det gir INGEN rett til å mene noe om hva som "bør" vises på TV, når Canis-ledelsen selv hevder de nærmest har "hele æren" for at disse metodene "har spredd seg" og så videre (jevnfør 2nes innlegg, om hvordan folk egentlig oppfatter dem).

Alle kan protestere mot det de vil - men det er ikke til å komme fra at når protestene kommer på hard og kompromissløs måte, der det kun er en ting i verden som er det eneste riktige, så når det liksom ikke helt frem. Bare sjekk blitzerne... de kommer liksom ikke noen vei :rolleyes:

Skal man protestere - noe som er helt lov - så får man gjøre det på en intelligent måte som ikke skaper større avgrunner enn nødvendig. Det burde både Egtvedt med sin "patetisk"-karakteristikker og Tillung med sine tilsvarende karakteristikker av intiativet fra XO tenkte MYE på...

PS. Hva skal man gjøre med problemhunder av verste slaget hvis man ikke kan "ta" i dem, hvis "alt" blir dyreplageri og tortur? Jepp, avlivning, avlivning, avlivning. Nå som Hundeloven vi allerede har kan gjøre at hunder som OPPLEVES som truende, altså som hopper og bjeffer mot folk, kan kreves avlivet, så tror jeg ikke noen to-tre års treningsperioder - som flere av de mykere later til å være borti - kan ha muligheten til å brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg en av de som skreiv under på å få fjernet hundeviskeren, men jeg hverken klikketrener eller er en såkalt"mjukis" som du så fint kaller det. jeg er ikke imot å ta i hunden, men det finnes en grense. over halvparten av de som er på canis klikketrener ikke og er ikke mjukiser. så dette er vel å skjære alle over en kam! noe jeg ikke synes er greit når du ikke veit hva du prater om!

hehe - Jeg tror ikke jeg skreiv ett eneste sted at det var MIN oppfatning av klikkertrening og klikkertrenere? Men jeg snakker derimot med folk som ikke er i interessert i læringsteori og "metoder", du burde prøve det du og?

Fyren er etter min mening totalt kunnskapsløs om læringspsykolgi og hvordan læring foregår.

Ja, må være bittert for deg at en som ikke kan "teorien" allikevel får orden på drittbikkjene til andre..

Han minner meg om en vekkelsespredikant som ser problemhunder der de ikke finnes og stiller seg selv i spotlighten som eneste saliggjørende svar på alles hundeproblem.

I motsetning til deg, liksom?

Det tyter penger ut av den røsla der

Apropos vekkelsespredikant og "tyter penger ut av den rørsla", så kan vel akkurat det samme sies om canis? Hva er det de reklamerer med i bladene sine og på nettsiden sin? "Vi skal forandre hunde-Norge" eller noe i den duren.. Det er jo absolutt ikke preget av "halleluja"-opplegg det? Og har så absolutt ikke blitt en pengemaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med CM i en lang tid.Har fått sesong 1-3 på dvd fra en venn i usa. Jeg tør påstå at ja noen tilfeller er dramatiske og ser helt fryktelige ut.Men...Et men..Dette er hunder som står på terskelen til å bli avlivet pga agressivitet.Siste sjanse med andre ord.Der kommer CM inn og prøver å hjelpe.Mens andre adferdskonsulenter av ymse slag har anbefalt avlivning. I nesten alle tilfeller har eier brukt for liten tid på bikkja (les: bikkja blir "lufta" i hagen) kun kos og mat.Ingen dressur,grense setting eller turer. Ikke rart de klikker og utagerer!

Har som nevnt alle episoder på dvd+ bøker han har skrevet.Jeg ville ikke brukt alle metoder på MIN hund,men noen har vi testet ut og de har virket.I 3 år har vår gutt vært redd for andre hunder og har vist denne redselen med utaggerendes oppførsel som i andres øyne er agressivitet.Min har høy hale og lager noe helvettes bråk.Men så fort de får snusa på hverandre,er alt fryd og bare gøy.Da inviterer min til lek.. I følge "eksperter" her i Norge,skulle min ha vært enten avlivet eller holdes langt unna andre hunder.Hadde da i 2.5år brukt myke metoder : Stoppe og snu om hunden bjeffet eller viste annen "aggresiv" oppførsel.Belønne bra oppførsel og ignorere dårlig.Kan bare si at det går IKKE ann å ignorere 60kg dårlig oppførsel.Båndet skal være slapt og ikke dra eller tvinge hunden til å snu eller annet.Flott på papiret,Håpløst i praksis..Så.. Hmm... Hvorfor unngå nettopp det som trigger bikkja?? Oppsøk det du er redd for sier ekspertene innenfor fobier..Det funker også på hunder ennå dem er kun "dyr" Merklig sant?

Se hunder som har frykt f.eks støvsuger.CM drar støvsugeren frem og setter den på mens han holder en hund i bånd.Hva skjer? Bikkja blir møkkredd selvfølgelig! Men etter noen minutter finner den ut at jo,det var vel ikke sååå farlig? Mens eier har tidligere beskyttet lille vovven mot den forferdelige støvsugeren og stengt bikkja inne på et rom så frykten kan overta bikkja helt.

Mye av det Millan vil ha ut til folk,hunder er DYR først og fremst.Ikke små babier som vi skal dulle med og kle opp i all slags tullete tøy. Vi har glemt at de er DYR,vi menneskegjør en hund og hva skjer? Adferden forandrer seg. Ny og kanskje dårlig adferd vises.Hva skjer? Vi stenger da hunden inne i hagen fordi vi ikke tør gå tur i frykt for å møte hva enn som trigger bikkja..Ikke rart pelsen aldri får ut energien og at den negative energien bare vokser og vokser.

Skulle ønske folk hørte etter og så flere av CM's filmer-Det er ikke CM som bestemmer når helstrup skal brukes ,strømbånd eller pigghalsbånd.Det er eiers ønske eller hva eier bruker til daglig.Han "oppdrar" eiere i hva en hund trenger, tur,mat og kos..Ikke kos kos og mat- Selv om CM ikke er utdannet innen hundetrening i en eller annen skole,man ser jo at han har hundetekke.Han leser hunder,mennesker og det er noe som han er født med.Slik som enkelte er flinke i matte, har overnaturlige evner eller hva det nå måtte være.Dømme en person fordi h*n ikke har papirer fra riktig skole/utdannelses sted , men som tydelig kan hva h*n gjør,er det riktig å dømme da?

Som sagt, ikke alt av hva CM gjør ville jeg prøvd på min vovve.Først og fremst fordi jeg ikke er noen ekspert i hunder eller kan lese en hund slik CM gjør.Hans evne til å lese en hund er bare fasinerendes

Har lært masse av CM og har valgt ut noen få ting som vi i dag bruker på vår vovve..Og ja han er min elskede pelskledde gutt..Hund først..så min beste venn og kompis.

Forstår at folk bruker forskjellige metoder i å trene sin hund.Deg om det og det er ditt valg.La meg bare få ha mitt :ahappy:

(med forebehold om skriveleifer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er betenkelig å se at det settes likhetstegn mellom problemløsning og apatiske, undertrykte og skremte hunder. Det er skremmende å se at hundefolk anser dette som god håndtering av hund. Det snakkes av og til om lettvinte løsninger som bare løser eierens problem, ikke hundens problem. Når målet er å ha kontroll på hunden på 1-2-3 i alle sammenhenger, er renneløkke oppunder øra en god løsning, forutsatt at man ikke ser forskjell på en harmonisk hund og en plaget hund. Selvfølgelig "virker" det, hvorfor skulle det ikke det liksom. Forøvrig er jeg enig med Ingar. Glem Canis, pølsevifterne og kommersen, det er en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Hva skal man gjøre med problemhunder av verste slaget hvis man ikke kan "ta" i dem, hvis "alt" blir dyreplageri og tortur? Jepp, avlivning, avlivning, avlivning. Nå som Hundeloven vi allerede har kan gjøre at hunder som OPPLEVES som truende, altså som hopper og bjeffer mot folk, kan kreves avlivet, så tror jeg ikke noen to-tre års treningsperioder - som flere av de mykere later til å være borti - kan ha muligheten til å brukt...

Det er litt skuffende Akela at du ikke klarer å nyansere mer enn som så :ahappy: Det finnes liksom noe i mellom det å ikke "ta i" hunden og det å kvele den for å få ønsket respons. De fleste vil mene at kveling og pigghalsbånd er å gå langt over streken. Målet helliger ikke alltid middelet. Og det er DET som er hele poenget i denne saken. Millan bruker metoder som er i overkant brutale og som helt klart grenser opp til mishandling (kall det gjerne tortur om du vil). Det bryter med dyrevelferdsloven og det bryter med god etikk.

Det har gått et annet hundeprogram på TvN, om vel så problematiske hunder som de Millan håndterer. Husker ikke hva damen heter (men dere vet hvem jeg mener), og hun har da vært svært så opptatt av lederskap osv. Hun har i hvert fall ikke drevet noen form for klikkertrening. Likevel har det ikke vært antydning til opprop i mot hennes metoder, verken fra Canis eller andre fagfolk. Og hvorfor det? Jo fordi dette har vært helt innenfor det de fleste kan anse som en akseptabel måte å håndtere "problematiske" hunder på. CM derimot overskrider en grense, og det er DET det protesteres imot.

Signaleffekten av et slikt program er sterk. Det hjelper liksom ikke å bare rope ut at dette mener vi er feil, man vil jo også gjerne at det skal følges opp med et tiltak. Det sier seg jo selv egentlig. Og eneste tiltaket som følge av en slik mening som ligger til grunn for oppropet er jo å få fjernet programmet. I et demokratisk samfunn må det da være helt legitimt å mene det, selv om man driver kommersiell virksomhet. Nå blir jo ikke programmet fjernet, så om noen skulle være redd for det, så kan de bare slappe av. Og i motsetning til 2ne så mener jeg at det går an å blande idealisme og business. Det er dog slett ikke sikkert at det er det mest lønnsomme.. :lol: Tror du for eksempel bønder som driver økologisk gjør det kun av økonomiske grunner eller tror du det er en tanke idealisme bak også?

At noen har sett sitt snitt til å virkelig gyve løs på Canis forretningsmoral og intensjoner i denne saken, kan jeg ikke se på som annet enn ganske patetisk og litt trist. Og vel et utrykk for den berømte janteloven. De ser sitt snitt til å banke løs på noen de synes har fremhevet og forherliget seg selv og sine metoder litt for mye. Men snakk om å vri saken på hodet og helt vekk fra sakens kjerne! Tenk om det aktive hundefolket (klikkertrenere eller ei) kunne stått samlet om å enes om at "et sted går grensen" for hva som er akseptabel behandling av hunder. Et slags "minste felles multiplum"? Jeg registrerer jo at mange av de som hakker løs på Canis og co egentlig er enig i at i Millans metoder er litt i overkant. Og da blir det liksom dobbelt tragisk.

Nye og uerfarne hundeeiere har virkelig min dypeste medfølelse - det må være helt umulig å orientere seg i denne materien av synsinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som nevnt alle episoder på dvd+ bøker han har skrevet.Jeg ville ikke brukt alle metoder på MIN hund,men noen har vi testet ut og de har virket.I 3 år har vår gutt vært redd for andre hunder og har vist denne redselen med utaggerendes oppførsel som i andres øyne er agressivitet.Min har høy hale og lager noe helvettes bråk.Men så fort de får snusa på hverandre,er alt fryd og bare gøy.Da inviterer min til lek.. I følge "eksperter" her i Norge,skulle min ha vært enten avlivet eller holdes langt unna andre hunder.Hadde da i 2.5år brukt myke metoder : Stoppe og snu om hunden bjeffet eller viste annen "aggresiv" oppførsel.Belønne bra oppførsel og ignorere dårlig.Kan bare si at det går IKKE ann å ignorere 60kg dårlig oppførsel.Båndet skal være slapt og ikke dra eller tvinge hunden til å snu eller annet.Flott på papiret,Håpløst i praksis..Så.. Hmm... Hvorfor unngå nettopp det som trigger bikkja?? Oppsøk det du er redd for sier ekspertene innenfor fobier..Det funker også på hunder ennå dem er kun "dyr" Merklig sant?

rart at jeg får det til med positive metoder da :ahappy: har endel utagering på nuffen min jeg og, men vi har kommet langt med bruk av kun positive metoder. da jeg synes det er bedre at han får gode erfaringer utifra det,

2ne: så en haug av pølseviftende mjukiser er ikke din mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart at jeg får det til med positive metoder da :ahappy: har endel utagering på nuffen min jeg og, men vi har kommet langt med bruk av kun positive metoder. da jeg synes det er bedre at han får gode erfaringer utifra det,

Nei ikke rart..Hunder begge to ja.men forskjellig individer..

Hos min funker ikke gobiter,ignorering eller klikking..sånn er det bare.Det som funker på din behøver ikke funke på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos vekkelsespredikant og "tyter penger ut av den rørsla", så kan vel akkurat det samme sies om canis? Hva er det de reklamerer med i bladene sine og på nettsiden sin? "Vi skal forandre hunde-Norge" eller noe i den duren.. Det er jo absolutt ikke preget av "halleluja"-opplegg det? Og har så absolutt ikke blitt en pengemaskin?

Canis er en pengemaskin!

Canis AS omsatte i 2006 for over 9millioner. Ikke rent lite det! Og i 2005 var det litt kluss i enkelte frister og regnskaper vistnok. Spennende å se hva tallene for 2007 bringer.

For detaljer : http://www.1881.no/Regnskap/Canis+AS_983021964/?Query=canis

I tillegg startet de et CANIS invest selskap. Skal bli spennende å se hvordan de plasseringen går.

Oi... ikke nok med det, M.E og CANIS sitter også i Alternativet AS med 9% eierskap.

Roller mine damer og herrer! Greit å ha avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: så en haug av pølseviftende mjukiser er ikke din mening?

Nei. Folk som KAN klikkertrene, er stort sett strengere med hundene sine enn hva jeg er med mine. Var det oppklart nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...