Gå til innhold
Hundesonen.no

Lammingsvakt


ToneS

Recommended Posts

Ja, da har jeg vært på lammingsvakt, som jeg har gledet meg til hele skoleåret.. :P

Det var morsomt, og det var ikke noe problem å holde seg våken hele natten, siden vi var fire stykker, og det gikk ganske greit å finne seg noe å gjøre..

Vi kom klokken 15.00 på fredagen, og var der til 07.00 i morres. Det ble født 3 lam på vakten vår, der jeg tok imot ett av de. Det ble mye kosing med lammene som var noen få dager/timer gamle. Siden skolen nettopp hadde fått ny stallkatt, så ble det en del kosing/leking med kattungen også ;) .

Noen bilder:

Lammingsvakt004.jpg

Lammingsvakt110.jpg

Søver søtt. Bare en dag gammel. (ikke den samme sauen)

Lammingsvakt079.jpg

(litt dårlig kvalitet, og kameravinkel, men men)

Lammingsvakt012.jpg

Kattungen

Lammingsvakt021.jpg

;)

Lammingsvakt087.jpg

Helt nyfødt. Det lammet jeg tok imot :P

Lammingsvakt027.jpg

Katten ble sliten av all lekingen, så den sovnet fort - i skapet.

*Vet ikke om denne er på rett plass...?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på sketlein? Kosli at det kom lam på vakta di da.

Går på Skjetlein ja.. :P

Lamming har jeg også vært med på, mange ganger ;)

På vk1 ba jeg grunnkursingene hjelpe til, jeg syns det er så kvalmt med alt det slimet .hehe

Hehe, hadde innbilt meg at det skule være mye kvalmere enn det egentlig var. Når jeg først startet med å ta imot lammet, gikk det helt fint, og jeg tenkte ikke over slimet .. ;)

Den ene venninen min tok også imot et lam, og lammet ristet seg med en gang det var ute av moren, så hun (venninen min) fikk slim på øye.. :P

Det var jo veldig spesielt å ta imot et liv. I allefall siden det var første gang jeg har vært med på fødsel.

Lamming er gøy. Onkelen min har gård, så jeg har vært med på noen ... :P

:P Det var veldig morsomt, har satt meg på flere vakter i mai, og jeg gleder meg til det også.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan få svar på noe jeg lurer på her??

Jeg venter lam på to av mine 5 sauer (2 lam i hver). Hadde de til bedekking hos bonden jeg kjøpte de hos, men han hadde ikke klart å se brunsten, så dermed vet han ikke når de er bedekt. Så nå må vi gjette oss til sånn ca. vi kan forvente lamming, og jeg kan tro det vil skje om kanskje 14 dagers tid.

De er blitt ganske runde, og har begynt å lagt i juret. Er det andre tegn jeg kan se etter på om det begynner å nærme seg lamming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan få svar på noe jeg lurer på her??

Jeg venter lam på to av mine 5 sauer (2 lam i hver). Hadde de til bedekking hos bonden jeg kjøpte de hos, men han hadde ikke klart å se brunsten, så dermed vet han ikke når de er bedekt. Så nå må vi gjette oss til sånn ca. vi kan forvente lamming, og jeg kan tro det vil skje om kanskje 14 dagers tid.

De er blitt ganske runde, og har begynt å lagt i juret. Er det andre tegn jeg kan se etter på om det begynner å nærme seg lamming?

Ja, ganske snart før de begynner med lamminga ser du at de "synker" ned mellom ryggen og rompa.. (skjønner hva jeg mener?)

De blir urolige, legger seg ned/ reiser seg. Og de skraper med framføttene i gulvet. (når de begynner med dette er det ekstra lurt å følge godt med).

Også utvider de seg bak, da er det lurt å flytte de over til en egen "bås".

Rett før de lammer får de veer. Da legger de seg ned og tar hodet opp og "vrenger" leppa oppover. De har også sammentrekninger i bakføttene/bakparten.

Det er alt jeg husker på akurratt nå.. :P

Håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Første gang jeg skal igjennom lamming, så greit med litt info.

Bonden jeg kjøpte sauene hos i fjor, har iallefall 400 vinterfora sau, så der blir det jo annerledes. Lamminga begynner, og dem er i fjøsen omtrent døgnet rundt, og kan da observere de som "lager seg til" etterhvert.

Vet du forresten noe om ei bok som jeg så avertert i ei landbruksavis/blad for litt siden. Mener den het "sauehold" eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Første gang jeg skal igjennom lamming, så greit med litt info.

Bonden jeg kjøpte sauene hos i fjor, har iallefall 400 vinterfora sau, så der blir det jo annerledes. Lamminga begynner, og dem er i fjøsen omtrent døgnet rundt, og kan da observere de som "lager seg til" etterhvert.

Vet du forresten noe om ei bok som jeg så avertert i ei landbruksavis/blad for litt siden. Mener den het "sauehold" eller noe slikt.

Da blir det mye lam! :)

Nei, har ikke hørt om den boka. sorry.

Oi, nå har du jo en hel flokk snart Beate :D Gleder meg til å se bilder av lammene når de begynner å bli søte! ;)

Når er det de slipper ut sauene på jordene rundt omkring egentlig?

Vet ikke helt, men det blir sikkert ganske snart.

Det er så søtt å se alle de søte lammene som springer omkring ;)

Kan legge ut bilder når lamma her omkring begynner å springe rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være med på lammingsvakt i helgen :) Gleder meg, håper det kommer noen lam i år, for det gjorde det ikke i fjor :D

Det er veldig morsomt ;)

Er veldig glad for at det kom lam i år, for det er ikke sikkert jeg får lov til å være vakt neste år.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det mye lam! ;)

Nei, har ikke hørt om den boka. sorry.

Vet ikke helt, men det blir sikkert ganske snart.

Det er så søtt å se alle de søte lammene som springer omkring ;)

Kan legge ut bilder når lamma her omkring begynner å springe rundt :)

Han med alle sauene, slipper dem ut fortløpende som de har lammet, men under tak. Han trenger plassen inne til de som ikke har lammet. Og jeg regner med at de første drar til fjells om ikke mange ukene, må bare bli litt grønt.

Mine sauer er på "innmark" inngjerdet. De med lam skal få gå en plass, de andre 3 skal være tilgjengelig for å trene gjeting. Samt at alle sammen bidrar til å beite ned områder som gror over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå har du jo en hel flokk snart Beate ;) Gleder meg til å se bilder av lammene når de begynner å bli søte! ;)

Når er det de slipper ut sauene på jordene rundt omkring egentlig?

Ja, planen var jo å få noen fler, så har jeg litt å bytte på når jeg skal trene. Men Sheeba skal pares til helga, så jeg regner med å invitere andre på trening, så ikke sauene blir så ville..

Vi får neppe trent før til høsten :)

Du får komme med My når hun blir gammel nok, for å teste instinkter om du vil.. Vi kan jo ta en test med noen høner nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han med alle sauene, slipper dem ut fortløpende som de har lammet, men under tak. Han trenger plassen inne til de som ikke har lammet. Og jeg regner med at de første drar til fjells om ikke mange ukene, må bare bli litt grønt.

Mine sauer er på "innmark" inngjerdet. De med lam skal få gå en plass, de andre 3 skal være tilgjengelig for å trene gjeting. Samt at alle sammen bidrar til å beite ned områder som gror over :D

Kjekt å ha en plass der de kan være mens de føder. Tror lammene og sauene kommer ganske fort ute her også snart. Gleder meg :)

Ja, planen var jo å få noen fler, så har jeg litt å bytte på når jeg skal trene. Men Sheeba skal pares til helga, så jeg regner med å invitere andre på trening, så ikke sauene blir så ville..

Vi får neppe trent før til høsten :)

Får no iallefall flere sauer nå da.. Vet ikke hvor gammel lam/sauene må være før man kan begynne å trene med de?

Åh, lam er så fantastisk herlige skapninger. :D Spesielt når man får dem tamme. "Ville" sauer er ikke gøy... Jeg har "bare" vært med på grise- og kattefødsel, men var nå gøy det og. :D

Veit, de er så søte, når de kommer ute skal jeg ta bilder, det er så morsomt med våryre dyr.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en sånn en som "plutselig" ble veeeeldig god venn med jenta i klassen min som bodde på gård med sauer på våren :D

Det søteste jeg husker var et lite flaskelam med sorte flekker på beina som tuslet rundt i fjøsen og fulgte oss overalt. *sukk* Pappa fortalte at jeg kom hjem derifra når jeg var lita og sa at jeg ønsket meg et lam... :)

Beate: Høner??? :) Hva om My spiser dem? Hun drepte en gummikylling idag... Først rev hun av hodet og litt etterpå rev hun av en fot:

66435-1209585995-3.jpg

*ler* Men det hadde vært utrolig moro om vi kunne kommet en tur! Er jo kjempe fint for My å bare få sett dyr på avstand og bli vant til et slikt miljø med slike "rare" dyr. Når vi var innom fjøsen hvor Elin jobber ble My helt stiv i armene mine når vi gikk inn i rommet hvor kuene sto... Men de var jo sikkert 50stk. så det var kanskje ikke så rart :D

Merker iallefall at My er en gjeterhund, hun har utrolig mye jaktlyst og man merker titt og ofte at hun har lyst til å "styre" ting i bevegelse. Fotballer skal hun løpe etter og "nafse" i til de stopper eller så løper hun alt hun makter foran ballen og stopper den. Også prøver hun å få den til å bevege seg med å bjeffe :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sier bare HAHA til bildet ditt av My.. :wub:

Ja, da har lammene vært ute på beite 1-2 uker, og de begynner å bli store.. Så i dag fikk jeg (endelig) med meg kameraet mitt for å ta noen bilder. Det er når man tar bilder av våryre lam at man skulle ønske at man hadde speilrefleks! Jaja, fikk noen som ikke var så værst da.. :P

Lammeneerute026.jpg

Lammeneerute025.jpg

Lammeneerute024.jpg

Man blir liksom ikke for stor til å drikke melk, likevel om man ikke har plass under mamma, men da bare kryper/presser man seg under..

Lammeneerute021.jpg

Lammeneerute017.jpg

Ja, vet det var veldig dårlig, men fikk da i allefall med at den spratt.. :P

Lammeneerute012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på lammingsvakt i natt igjen, og det kom to lam.

Samtidlig var det ei purke som fikk griseunger. Det kom 13 stk, en død.

Det var veldig morsomt, da har jeg vært med på både lamming og grising.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...