Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstrem røyting.


Recommended Posts

Hei..

Tenkte å spørre om litt tips bare her inne..

Jeg har en border collie hannhund som straks fyller 6år..

Som noen av dere vet :wub:

Vel.. Jeg byttet fòr på han får ganske nøyaktig en mnd siden..

Han går på light fòr da han er en smule overvektig ..

Noe han ble etter han ble kastrert,og også grunnet at han fikk lite stimuli (psykisk/fysisk), fra i fjor sommer og frem til jeg hentet han hjem etter nyttår..

Han gikk på Hills W/D .. Slankefòr.

Desverre hadde di ikke dette inne da jeg måtte ha ny sekk, og mannen i dyrebutikken fant et annet..

Nå går han på Eukanuba Light, ettelleranna... :D

Men saken er at han røyter..og røyter og røyter..

Tenker som så at det er vel røyteperiode nå?

Men han har røyta sånn siden jeg fikk han i Februar..

Det er helt ekstremt.. Jeg kan gre,og gre,og gre ,og gre..og det blir jo aldri "tomt" .. :blink:

Blir litt frustrert innimellom..hehe..

I tillegg, så jeg igår da jeg gredde han at han har litt flass..

Er det noe man kan gi disse firbeinte? Som kan hjelpe ?

Mot ekstrem røyting, og flass ?

Sånn ellers så er han veldig fin og "fluffy" i pelsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. Det er vel det at det er mindre fett og oljer i light for en i andre for som kanskje gjør at han røyter... Jeg pleide å bruke litt solsikke olje og ølgjær rørt ut i maten til Hovawarten min da jeg hadde henne. .Hun røytet mye og ble fort matt i pelsen (og hun var sort med tegn, så det syntes jo veldig godt) men jeg vet ikke hvordan det er å bruke olje i maten når man slanker en hund. .men skulle jo tro det var forskjell på animalsk fett som det er i hundeforet og vegetabilsk fett i olja??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med ekstrem røyting, jeg trodde det var røyteperiode, men han røyter mye, mye, mye enda. Jeg har fått anbefalt tran, men har ikke prøvd det, noen som har erfaring med det? Har også fått anbefalt selolje, som skal være kjempe bra, men har ikke prøvd det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår rottweiler-tispe røyta noe hinsides helt til vi begynte å gi henne fiskeolje. Kjøpte Dr.Baddakys Fiskeolje, og den funka kjempebra på pelsen hennes. Nå har vi vært sløve med å gi henne fiskeolja de siste par månedene, og hun røyter noe forferdelig igjen. Var veterinæren som foreslo å prøve fiskeolja forresten. Vet det finnes andre oljer som er billigere og helt sikkert har samme funksjon, men siden vår frøken liker dr.baddakys så godt så holder vi oss til den. :blink: (det er snakk om 15ml om dagen, så ei flaske holder lenge da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og råd :blink:

Men jeg lurer på dette med stoffskifte..

Hvordan tester man for dette?

Og hvilke andre "symptomer" gir dette? Annet enn overvektighet og røyting ?

Han går ned i vekt,og forrige eier sa at dette kom pga/og etter kastreringen?

Er dette bare "tull" dette da?

At han er mer matglad nå, enn før kastrering er det ingen tvil om..

Før slet vi med å få i han mat en gang om dagen..Men nå spiser han stortsett alt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blodprøve hos vetten viser hvordan det ligger ann med stoffskiftet.

Ellers så vet jeg om flere som får mer konstant hårafall etter sterilisering/kastrering. Hormoner.

Om det skulle være et stoffskifte problem ville du også kunne merke på hunden at den er mer uoplagt og det kan oppstå bare partier i pelsen. Men da har det jo gått ganske langt. Jeg ville tatt en blodprøve for å sjekke.

Bvitamin sprøyte kan jo gis, men personlig tror jeg ikke det hjelper mot røyting. Mer på kvaliteten av pelsen.

Vanskelig å si noe om hva dette kommer av, men du kan jo først og fremst sjekke allmentilstand.

Begynte den kroniske røytingen etter han ble kastrert er det kanskje svaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var i dårlig form i forrige uke,så vi var hos vetrinær da..

Fant ingenting på blodprøver da ihvertfall..

Han er ikke noe spesielt uopplagt igrunn..

Alltid klar han..Som di fleste BC'er.. *fnis* hehe.. :wub:

Helsesjekk og div.skal gjennomføres nå om få uker.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia :)

light-for kan gi dårligere pels og føre til masse røyting og tørr hud/flass,pga det inneholder mindre fett/oljer enn vanlig for... så jeg ville heller gitt han vanlig tørrfor,bare i mindre mengder... og heller gitt han kokte,moste grønnsaker,evt raspet gulrot i tillegg som vomfyll,så han ikke går sulten. :lol: en liten teskje rapsolje f.eks annenhver dag kan også hjelpe,og det gir ikke så forferdelig store utslaget på kaloritelleren. :)

ellers er det bare å kjøre på med mosjon,så får du nok di ekstra kiloene av hem. :(

lykke til! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...