Gå til innhold
Hundesonen.no

Anleggsprøve blodspor


Ingvild

Recommended Posts

Det er en prøve for å se om hunden har anlegg/interesse for blodspor. Det er veldig enkel utgave av et "ordentlig" prøvespor. Her er det f.eks merket hele veien og liggetiden er kun 3 timer. Men selve sporet er lagt på samme måte som den vanlige sporprøven med vinkler osv.

På vanlige sporprøver er det umerket og mellom 12-24 timer gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, da lå de ute på nett allikevel, da. :D Fant dem ikke, jeg.

Det er en prøve for å se om hunden har anlegg/interesse for blodspor. Det er veldig enkel utgave av et "ordentlig" prøvespor. Her er det f.eks merket hele veien og liggetiden er kun 3 timer. Men selve sporet er lagt på samme måte som den vanlige sporprøven med vinkler osv.

På vanlige sporprøver er det umerket og mellom 12-24 timer gammelt.

Hm, men det er da vel egentlig ganske enkelt for å være ærlig? Altså, det burde jo ikke akkurat være noe problem å trene opp bikkja til det innen klubbmesterskapet 21. juni... Hun har jo en dugelig nese og søkevilje, liksom. Da er det eventuelt bare å få tak i blod og sånt. Jeg syns det er litt styr jeg, i forhold til bruksspor. Mja, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, da lå de ute på nett allikevel, da. :D Fant dem ikke, jeg.

Hm, men det er da vel egentlig ganske enkelt for å være ærlig? Altså, det burde jo ikke akkurat være noe problem å trene opp bikkja til det innen klubbmesterskapet 21. juni... Hun har jo en dugelig nese og søkevilje, liksom. Da er det eventuelt bare å få tak i blod og sånt. Jeg syns det er litt styr jeg, i forhold til bruksspor. Mja, vi får se.

Jeg fant det heller ikke før jeg googlet, og fant linken i en diskusjon på retrieverklubbens forum. Snodig.

Pleier ikke Trondheimsavdelingen i retrieverklubben å arrangere blodsportreninger? Kanskje vanskelig for deg å komme deg på dem siden du ikke har bil? Og blod får du kjøpt i flere dagligvarebutikker, ligger i frysedisken :D Men ja, det er mer pes med blodspor enn bruksspor (mer gris også, jeg ser ut som jeg har vært ute i krigen når jeg har lagt et spor :rolleyes: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det heller ikke før jeg googlet, og fant linken i en diskusjon på retrieverklubbens forum. Snodig.

Pleier ikke Trondheimsavdelingen i retrieverklubben å arrangere blodsportreninger? Kanskje vanskelig for deg å komme deg på dem siden du ikke har bil? Og blod får du kjøpt i flere dagligvarebutikker, ligger i frysedisken :D Men ja, det er mer pes med blodspor enn bruksspor (mer gris også, jeg ser ut som jeg har vært ute i krigen når jeg har lagt et spor :rolleyes: ).

Nei, jeg kommer meg ikke på trening (gaaad, jeg hater å ikke kjøre bil!). Det er tiltak å komme seg til skogen og legge spor også - først må jeg busse opp og legge sporet, og så må jeg (noen timer seinere) busse opp MED hunden og gå det. Også må jeg få tak i blod og oppbevare blod. Og få tak i skank. Og jeg vil vel egentlig ikke se ut som en kriger når jeg har lagt opp spor heller... Kanskje jeg bare skal holde meg til bruksspor, det kan jeg legge opp 100 meter fra huset en halvtime før jeg vil gå det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe pes å legge blodspor jenter :rolleyes:

Man tager en brusflaske og stikker hull i korken. Blodet dryppes pent og pyntelig ut av flaska når du holder den opp-ned. Intet søl i det hele tatt det! (men dersom du skal bruke kjepp og svamp - DA blir du seende ut som en kriger da hihi).

Blod får du tak i på butikk eller hos slakter. Du trenger ikke ha en skank i enden - pølser eller vafler eller andre ting du vil bruke som belønning er like bra det.

Og wesminster; anleggsprøven skal være enkel - så du har allverdens av tid på deg til mesterskapet i juni. Du kan trene opp hunden til å gå "ordentlige" spor på den tiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å bli seende ut som en kriger selv med sporleggerkjepp (fikk låne det på et treff, vanligvis bruker jeg en imsdalflaske) med ventil så det er heller at jeg er megaklønete. Skjønner ikke hvordan jeg klarer det egentlig :D

Men det er ikke så pes å legge sporene da, men det er jo mer med det enn når man legger bruksspor :D Men jeg syns blodspor er myemye morsommere, hundene mine er mer ivrig osv, så det veier opp for "slitet" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...