Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeting Mphfffffff...

Boubou

Recommended Posts

Her har dere et sammendrag av helgen min:

Fredag kveld sitter vi og skal se på Norske Talenter, lille snuppa mi og jeg, mens dyra styrer nede i 1. etasje, da det ringer på: Snill nabodame som lett flirende forteller at et stk kanin og et stk hund er observert ute på vift i gata :icon_redface: Kaos vidunderbarn på 6 måneder har visst lært seg å åpne dører. Skrekk og gru. Hva GJØR vi nå?

Vi roper på Kaos, som kommer som en lydihetschampion av rang, som et olja lyn fra enden av gata og til mammas fot. YES!Men kaninen? Inkallingen er ikke på topp der i gården, for å si det sånn :P

Men har man et vidunderbarn er det bare å gi ham utfordringer, ikke sant? Så jeg sier: "Kaos: Hente Rømme" (Han kan hente småting, papirlapper, leker og sånt... av og til i hvert fall...). Bikkja av gårde og til å jage kaninen hjemover, fint unna boden hvor hun liker å gjemme seg under, en liten runde bak huset måtte han før han fikk styr på henne, men så, rett inn døra og i mål, liten hvit pels og stor gyllen lurv :P Og inne, helt rolig begge to, som om ingenting var skjedd. HERLIG!!

Vi testet det ut tre ganger i helgen, (første gang under frokosten lørdag, da det med å låse dører ennå ikke hadde blitt rutine og de sannelig hadde stukket av igjen), når ikke det var noen lekende unger eller andre turgåere i nærheten, og det blir bare bedre og bedre for hver gang.

Så, Jeg trenger ikke lenger ha dårlig samvittighet for

a) at bikkja ikke får gjete

b) at kaninen ikke får være ute og løpe fritt

Det eneste aberet er vel at kaninen kommer til å lære seg å løpe rett inn når hun forstår at hun ikke har sjans mot en hund (Hun fikk seg litt av et renomme og navnet Rømme i fjor sommer da vi stakkars klumsete mennesker prøvde å få henne inn...), Men hun er smart, utholdende og nokså rampete, så slett ikke umulig at det her blir en Win-Win situasjon :rolleyes:

Festlige dyra. (Får gjeterhunder være løse under båndtvangen? :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface: Hunder på jobb er vel unntatt fra båndtvangen tror jeg..! :P

PERFEKT! :P

Men seriøst, Ikke en fillekatte, ikke et dødt dyr, INGENTING hadde fått bikkja vekk fra "jobben" sin da. Herlig å se. Han var så stolt også, skikkelig stor og flott og kry gutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, så praktisk. Eneste jeg håper er at kaninen er vant til å ha løpende hunder etter seg? Kaniner er byttedyr vet du, og de fleste kaniner syns ikke det er noe morsomt å bli jaget (gjetet) .. De blir nok ganske stressa med mindre de kjenner hunden godt fra førav kan jeg se for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, så praktisk. Eneste jeg håper er at kaninen er vant til å ha løpende hunder etter seg? Kaniner er byttedyr vet du, og de fleste kaniner syns ikke det er noe morsomt å bli jaget (gjetet) .. De blir nok ganske stressa med mindre de kjenner hunden godt fra førav kan jeg se for meg?

De leker sammen i stua dagen lang (ikke hele dagen, for Kaos kan stresse og mase såpass at de ikke får være alene sammen), og det er like ofte kaninen som tar initiativet som hunden, nå... Hun er jo eldre enn ham og var her da Kaos kom til oss, så hun har hans nesegruse beundring. Han ber fortvilet om oppmerksomhet og blir helt knust når hun ikke gidder leke - og hun er en fornuftig frøken som kommer tuslende om kvelden for å legge seg inntil og kose, når slaktet av en pels er sliten og ikke vil leke lenger... Ville nok ikke latt dem leke "fritt" ute, ikke ennå i alle fall, da må det gå gradvis og hun må ha flere steder å gjemme seg, men inne er de som sagt perlevenner. De er faktisk så gode venner at enkelte har ymtet frampå om at hvis vi ikke passer på ender vi opp med et kull "harahunder"... :D

Så hun er ikke mer stressa enn at hun er rolig og avslappet idet de kommer inn av døra, litt stress er det nok mens de løper, men fra mitt synspunkt er det tross alt bedre enn å sitte innesperret og få hoppe litt på 1x1 m en gang i blant, og dø av hjertestans som følge av fedme - eller gå i bånd :D ikke egentlig noe for kaniner, er det?

Så jeg tror det er en win-win, ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...