Gå til innhold
Hundesonen.no

Nynorsk oversettelse!


Papillon

Recommended Posts

Hei! :icon_redface:

Lurte på om noen kunne hjelpe meg ( = oversette) denne teksten til nynorsk? Jeg MÅ levere den imorgen og da sliter jeg litt hvis jeg ikke får gjort den. Og jeg er kjempedårlig i nynorsk..

"Valpen er her," ropte gutten. De to menneskene stoppet å prate. Det ble stille en stund, og så hørte gutten den ene av dem svare: "Hvor?" "Vi er på srien," svarte gutten. "Valpen er skadet og blør fra benet sitt." "Vi kommer," hørte han inne fra skogen. Valpen klynket og den hadde det ikke bra! Det blåste fra trærne og høstkvelden var kald. Gutten tok jakka si og tullet rundt benet til hunden. Plutselig så han to mennesker kikke ut fra grantrærne. De så slitne og kalde ut. "Så fint at du har tatt vare på den lille valpen vår," sa den ene av dem. De løftet hunden ut av armene til gutten, og den begynte straks å slikke mannen i ansiktet. Det var tydelig at den ble glad for å se dem. "Tusen tak for god hjelp!" sa de i kor. "Bare koselig," svarte gutten og syklet hjem..

Håper noen snille folk vil hjelpe en skolejente i nød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :icon_redface:

Lurte på om noen kunne hjelpe meg ( = oversette) denne teksten til nynorsk? Jeg MÅ levere den imorgen og da sliter jeg litt hvis jeg ikke får gjort den. Og jeg er kjempedårlig i nynorsk..

"Valpen er her," ropte gutten. De to menneskene stoppet å prate. Det ble stille en stund, og så hørte gutten den ene av dem svare: "Hvor?" "Vi er på srien," svarte gutten. "Valpen er skadet og blør fra benet sitt." "Vi kommer," hørte han inne fra skogen. Valpen klynket og den hadde det ikke bra! Det blåste fra trærne og høstkvelden var kald. Gutten tok jakka si og tullet rundt benet til hunden. Plutselig så han to mennesker kikke ut fra grantrærne. De så slitne og kalde ut. "Så fint at du har tatt vare på den lille valpen vår," sa den ene av dem. De løftet hunden ut av armene til gutten, og den begynte straks å slikke mannen i ansiktet. Det var tydelig at den ble glad for å se dem. "Tusen tak for god hjelp!" sa de i kor. "Bare koselig," svarte gutten og syklet hjem..

Håper noen snille folk vil hjelpe en skolejente i nød!

"Kvalpen er her," ropte guten. Dei to menneska stoppa å prate. Det vart stille ei stund, og så høyrde guten den eine av dei svare:

"Kvar?" "Vi er på stien," svarte guten. "Kvalpen er skada og blør frå beinet sitt." "Vi kjem," høyrde han inne frå skogen. Kvalpen klynka og den hadde det ikkje bra! Det blåste frå trea og haustkvelden var kald. Guten tok jakka si og tulla den rundt beinet til hunden. Plutseleg såg han to menneske kike ut frå grantrea. Dei såg slitne og kalde ut. "Så fint at du har teke vare på den vesle kvalpen vår," så den eine av dei. Dei løfta hunden ut av armane til guten, og den byrja straks å slikke mannen i anskitet. Det var tydeleg at den vart glad for å sjå dei. "Tusen takk for god hjelp!" sa dei i kor. "Berre koseleg," svarte guten og sykla heim..

Ikke at jeg er super i nynorsk, men det er da hovedmålet mitt :whistle:

Sikkert andre som kan rette feil i min tekst igjen osv.

Men blir ikke dette littegranne juks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :icon_redface:

Lurte på om noen kunne hjelpe meg ( = oversette) denne teksten til nynorsk? Jeg MÅ levere den imorgen og da sliter jeg litt hvis jeg ikke får gjort den. Og jeg er kjempedårlig i nynorsk..

"Valpen er her," ropte gutten. De to menneskene stoppet å prate. Det ble stille en stund, og så hørte gutten den ene av dem svare: "Hvor?" "Vi er på srien," svarte gutten. "Valpen er skadet og blør fra benet sitt." "Vi kommer," hørte han inne fra skogen. Valpen klynket og den hadde det ikke bra! Det blåste fra trærne og høstkvelden var kald. Gutten tok jakka si og tullet rundt benet til hunden. Plutselig så han to mennesker kikke ut fra grantrærne. De så slitne og kalde ut. "Så fint at du har tatt vare på den lille valpen vår," sa den ene av dem. De løftet hunden ut av armene til gutten, og den begynte straks å slikke mannen i ansiktet. Det var tydelig at den ble glad for å se dem. "Tusen tak for god hjelp!" sa de i kor. "Bare koselig," svarte gutten og syklet hjem..

Håper noen snille folk vil hjelpe en skolejente i nød!

Skal prøve. (eg liker nynorsk)

Kvalpen er her ropte guten. Dei to menneska stoppa å snakke. Det blei stilt ei stund, og so høyrde guten at den eine av dei svarte: Kvar? Me er på stien svarte guten. Kvalpen er skada og blør frå beinet sitt. Me kjem, høyrde han inne frå skogen. Kvalpen klynka og den hadde det ikkje godt! Det blåste frå trærne og haustkvelden var kald. Guten tok jakka si og tullet rundt beinet til hunden. Plutseleg såg han to mennesker kikke ut frå grantrærne. Dei såg slitne og kalde ut. So fint at du har teke vare på den lisje (her kan du og skrive lille) kvalpen vår, sa den eine av dei. Tusen takk for god hjelp! sa dei i kor. Berre koseleg svarte guten og sykla heim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive begge deler.

Ansikt høres jo mye bedre ut også. Har en lærer som er veldig for at alt skal høres mest mulig nynorsk ut - men det blir jo mye lettere når man kan velge å bruke ord som er likt på bokmål.

Må jo innrømme at det ikke er favorittfaget mitt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansikt høres jo mye bedre ut også. Har en lærer som er veldig for at alt skal høres mest mulig nynorsk ut - men det blir jo mye lettere når man kan velge å bruke ord som er likt på bokmål.

Må jo innrømme at det ikke er favorittfaget mitt <_<

Min lærer er helt omvendt, jeg fikk dårligere på stilen min fordi jeg skrev "for" nynorsk.. Helt idiotisk spør du meg <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du tek litt feil her...

Det er lov å skrive vart på nynorsk.

Døme:

Det er i år 100 år sidan Noregs Mållag vart skipa.

vi har hvertfall fått streng beskjed av vår nynosrk lærer at "vart" er ikke lov å bruke lenger. Fordi det er så ubrukelig i de andre bøyningsformene, det kan jo hende det har blitt forandra i det siste. tror ikke vi lærer feil i 3. klasse almenn fag :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hvertfall fått streng beskjed av vår nynosrk lærer at "vart" er ikke lov å bruke lenger. Fordi det er så ubrukelig i de andre bøyningsformene, det kan jo hende det har blitt forandra i det siste. tror ikke vi lærer feil i 3. klasse almenn fag :icon_redface:

Det er riktig at ble eller blei er fortidsformen av å bli, men man kan allikevel bruke vart, da dette er fortidsformen av verbet å verte (- vert - vart - vorte/vorti). Jeg bruker gjerne vart da det er det jeg sier (trøndersk), og dessuten er det fint å variere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hvertfall fått streng beskjed av vår nynosrk lærer at "vart" er ikke lov å bruke lenger. Fordi det er så ubrukelig i de andre bøyningsformene, det kan jo hende det har blitt forandra i det siste. tror ikke vi lærer feil i 3. klasse almenn fag :ahappy:

Kan ikkje uttale meg om nynorkslæreren din, men søk på nynorsk ordbok so finner du det der. (regner berre med at ordbøkene er oppdatert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://sprakrad.no/Skole/Nynorsk.nett.no/M...eller_aa_verte/

Tillegg: Leksehjelp er når noen setter deg i stand til å gjøre oppgaven selv. Fusk er når andre gjør oppgaven for deg. Må også si jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende at voksne folk kan finne på å hjelpe deg å skyte deg selv i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://sprakrad.no/Skole/Nynorsk.nett.no/M...eller_aa_verte/

Tillegg: Leksehjelp er når noen setter deg i stand til å gjøre oppgaven selv. Fusk er når andre gjør oppgaven for deg. Må også si jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende at voksne folk kan finne på å hjelpe deg å skyte deg selv i foten.

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av da :rolleyes:

Så farlig er det da ikke..

Beklager at jeg også er i det kjipe hjørnet, men vil du stryke på eksamen fordi du ikke gidder å lære deg bittelitt grunnleggende så du hvertfall får ståkarakter? Å oversette denne teksten hadde tatt deg maks 15 min til og med om du hadde slått opp på hvert eneste ord..

Det er ikke hjelp, det er juks :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av da :rolleyes:

Så farlig er det da ikke..

Nei, herlighet.. Du hadde en deadline, trengte hjelp kvelden før og er nok ikke den eneste som har havnet i den situasjonen..

Synes det bare var utrolig greit gjort av de som hadde tid til å hjelpe deg jeg:) Også er det bare rart at andre som ikke kunne svare på spm ditt begynner å belære deg..

Men ja, man må slå opp hvert et ord i starten og den beste måten å lære nynorsk på er å skrive tekster som læreren retter :rolleyes: Så du burde jo gjøre det neste gang, når du har bedre tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...