Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjernetrim


lise og bajas

Recommended Posts

gjemme godbiter rundt i huset kanskje?

Jeg har også pleid å legge fram når jeg reiser en ball som snurres for at gobiter skal falle ut. har også 3 forskjellige hjernetrimbrett av forskjellige vansklighetsgrader og "øvelser" .. Har for meg at hun pusler med dette når hun er alene hjemme, for alt er tømt når jeg kommer hjem :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Godbitsøk (sleng ut tørrfôret på en gressplen f.eks.), godbiter gjemt rundt omrking i huset, feltsøk, spor, lære triks, måtte prøve seg fram for å finne ut hva du vil belønne, tørrfôr i godbitball og gjenteipede doruller osv... I det hele tatt øvelser eller andre ting som krever bruk av nese eller hvor hunden må jobbe og bruke problemløsning for å få til det som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje utdype litt mer:

Alder?

vært alene hjemme før?

i bur, løs i huset? hvordan sliter når han er alene hjemme.. ødelegger, bjeffer???

Hva har dere pleid å gjøre ellers ? hvor mye turer, trener dere noe ellers noe form for lp,Ag,bruks?

hei kittykatt.

Bajas er 6 mnd og er urolig og bjeffer i alenehjemmesituasjonen.

Han er løs med tilgang til gang og stue.Han ødelegger ingenting.Han takler en liten time alene før han starter å bjeffe. Han er ute ca 5 ganger om dagen . En halvtime på morgenen og en god lang tur midt på dagen. Vi leiker med søk av godbiter og trener litt lydighet.

Han er meget avhengi av matmor og gråter når jeg blir lenge borte.

han elsker slike godbitballer...vi har to stk. jeg legger også noen godbiter rundt omkring pluss ett griseøre som jeg vet garantert at han finner

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei kittykatt.

Bajas er 6 mnd og er urolig og bjeffer i alenehjemmesituasjonen.

Han er løs med tilgang til gang og stue.Han ødelegger ingenting.Han takler en liten time alene før han starter å bjeffe. Han er ute ca 5 ganger om dagen . En halvtime på morgenen og en god lang tur midt på dagen. Vi leiker med søk av godbiter og trener litt lydighet.

Han er meget avhengi av matmor og gråter når jeg blir lenge borte.

han elsker slike godbitballer...vi har to stk. jeg legger også noen godbiter rundt omkring pluss ett griseøre som jeg vet garantert at han finner

*Dobbelpost, mod Nina*

Hva med å pakke flere konger fulle av noe deilig som du gjemmer rundt omkring i huset der hvor han vil få ferten av dem?

Mine hunder må bruke en god del tid på en stappfull kong, særlig hvis jeg har fryst den ned en stund også. Da blir jo alt hardt og det må slites mer for å få noe ut.

Det skal visst finnes kong-dispensere også. Det er en ting som man kan pakke flere konger i og stille inn på spesielle tidspunkter på dagen. Dispenseren slipper ut en kong på hvert tidspunkt man har stillet inn. På den måten trenger man ikke legge igjen 4-5 konger og krysse fingrene for at hunden ikke spiser alle på èn gang men man kan forlate hjemmet og vite at neste kong blir sluppet ut i stua klokka 14:23 liksom. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å pakke flere konger fulle av noe deilig som du gjemmer rundt omkring i huset der hvor han vil få ferten av dem?

Mine hunder må bruke en god del tid på en stappfull kong, særlig hvis jeg har fryst den ned en stund også. Da blir jo alt hardt og det må slites mer for å få noe ut.

Det skal visst finnes kong-dispensere også. Det er en ting som man kan pakke flere konger i og stille inn på spesielle tidspunkter på dagen. Dispenseren slipper ut en kong på hvert tidspunkt man har stillet inn. På den måten trenger man ikke legge igjen 4-5 konger og krysse fingrene for at hunden ikke spiser alle på èn gang men man kan forlate hjemmet og vite at neste kong blir sluppet ut i stua klokka 14:23 liksom. :icon_redface:

Ååå... smart.. jeg vil ha sånn.. Noe link hvor jeg kan finne sånn kongselv"utøløser" heheh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme alene-trening når man har problemer, er jo en liten nøtt... noen ganger også en stor en.

Sånn umiddelbart tenker jeg kanskje at du ikke vil klare å slite ham ut mentalt, ikke "nok" til at han skal være sliten nok til at DÉT roer ham. Det virker jo også litt som om noen av disse aktivitetene er beregnet på "hjemme alene"-bruk? Og da tenker jeg kanskje kan det være en ulempe at han faktisk styrer på den første tiden han er hjemme alene, for da blir det også en sterk overgang når han må "finne roen" på egenhånd?

Det å klare å roe seg ned etter en aktivitet er jo nærmest en del av den mentale pakka til hunden, og jeg tenker på at hvis han først har skrudd seg litt opp på å få ut godis av en ball, som ofte tar litt aktivitet, og så på egenhånd skal klare overgangen til at "nå skjer det ingenting"....?

Det jeg har pleid å gjøre når jeg har valp, er å gi dem store margbein av okse - som de hygger seg med å pille ut margen på. Da ligger de på en måte stille og "spiser", og for å spise "må" de jo roe seg. Når margen er borte, så er det liksom slutt... litt mer gradvis, innbiller nå jeg meg... Leverpostei i kong vil kanskje ha samme funksjon?

Jeg har en rutine på at jeg gir dem mat og dette beinet før jeg går ut, det er praktisk at jeg fôrer to ganger om dagen - for hvis jeg må ut om kvelden, så får de mat akkurat i forkant av at jeg går ut døra. Det er blitt en fast rutine, og siden mine stort sett er matulver, så har de en viss positiv forventning til at jeg går - pluss at de gjerne sover litt etter fôring uansett.

Har man veldig førerorienterte hunder, er det en utfordring. Mine er også nokså eierjunkies, for å si det mildt, men det har hittil gått greit (bank i bordet). Jeg vet ikke hvordan man "trener" en hund til å bli tryggere på seg selv, men for mine er det iallfall faste, faste rutiner som jeg har valgt å legge meg på. Samme turen om morgenen, de får leke fra jeg står opp til vi går ut på denne morgenturen som bare er rolig rusling, og så tar jeg ikke av meg yttertøyet engang, bare gir mat og går ut igjen.

Separasjonsangst i varierende grad er vel en av de tingene som atferdseksperter er mye borti, og jeg vet ikke om det har blitt mer problemer med det, at hundene er blitt veikere, eller om det er fordi husholdningene er annerledes - at det blir mye alenetid totalt. Kanskje ditt problem kan ha en sammenheng med at han kom veldig tidlig til dere; at han er blitt ekstra knyttet til dere? Kan ikke nok om hvalpefaser og denslags til å vite noe om det. Tenker litt i de baner at siden han kom til dere som seks uker (jeg husker riktig, I hope!), så ble han ekstra sterkt knyttet til dere - de er jo babyer da, og kanskje man har litt lett for å ta seg ekstra av dem, babye dem litt mer, det er jo naturlig - at kanskje fokus har blitt litt too much på hunden?

For i seg selv er det visstnok ikke så ille med seks uker gamle hvalper ut til folket, ifølge David Applebys britiske studier... som bygger på studier, kanskje i motsetning til Rugaas som mener hvalper bør leveres mye senere.

http://www.apbc.org.uk/article5.htm

Løberg i Manimal (som siterer Appleby) skriver: "Noen hunder bjeffer fordi de er redd for å være alene. Slike hunder har ofte en mere ukontrollert og mere ritualistisk bjeffing". Jeg har også lest noe om at det er ulike tidsterskler, uten at jeg husker det nøyaktig.

Man vet visstnok lite om årsakene til hunders separasjonangst:

http://www.hsus.org/pets/pet_care/our_pets...on_anxiety.html

(faktaark hos den amerikanske dyrebeskyttelsen)

Her stod det også litt:

http://www.usask.ca/wcvm/herdmed/applied-e...ms/anxiety.html

(hvor man da mener for tidlig atskillelse fra moren kan medvirke... de får visst ikke helt "bestemt" seg; man anbefaler også burtrening, som jeg aldri har brukt selv, og jeg har hunder som ofte tasser etter meg når jeg er hjemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for fint svar Akela!

utgangspunktet for spørsmålet mitt var hjernetrim som jeg kan bruke når vi er ute før han skal være alene og ellers i hverdagen for å få ham roligere og tryggere. Egentlig er Bajasen rolig og fin valp.Det er bare i alenesituasjoner han bråker og stresser. Nå er han jo bare 6 mnd og jeg er nok litt utålmodig(født slik),så vi må kanskje ha litt is i magen.

Når han får kong med noe godt i så ligger han rolig leeenge når jeg er hjemme hvertfall.

Bajas er meget førerorientert og sutrer når jeg er borte selv om det er andre tilstede.

Jeg har i en liten uke nå stengt ham ut fra soverommet om natta for å kanskje skape litt avstand så han kan bli litt mere selvstendig. Han er mindre stresset nå når jeg kler på meg for å gå ut og han roer seg raskt når jeg kommer hjem.(overser ham en stund) Så jeg håper det blir framgang. Blir vanskelig å ha en hund som ikke kan være noen timer alene.Isåfall må jeg finne et nytt hjem for ham.

Jeg har ikke tro på at et bur vil hjelpe Bajas. Han har bur i bilen og der bjeffer han som en gal bare jeg kommer ut av synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du kan gå ut i hagen-

Jeg kom på noe her for noen dager siden.

Jeg festet en frolik på en grein på en busk/tre akkurat litt høyere opp en han er når han står på to.

Etter det visste jeg han grenen me froliken på å han bruke 5 min til å få ned og av froliken! Skikkelig kjernetrim! Han måte holde i greinen me lambene for å få det til !:lol: Bare prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...