Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunne tenke meg en omplasseringshund!


shatique

Recommended Posts

Jeg har nå en god stund vært inne på tanken på å få meg enda en hund. Tror det hadde vært ypperlig for voffsen min at det kommer enda en hund i hus her,jeg er nå mye hjemme så jeg har både tid og lysten. Men jeg har ikke noen planer om å kjøpe meg en valp,har litt lyst på å prøve omplasseringshund denne gangen. Jeg har endel hunder som jeg kunne tenke meg. Men på omplasseringsmarket synes jeg at kun de samme rasene går igjen. Store hunder blandinger,sjefere osv. Jeg har skrivd ned en liste over raser jeg kunne tenke meg,skrivet email & tatt kontakt med steder som driver med omplassering eller kontaktet oppdrettere å fortalt litt om meg og om at vis de kommer over eller vet om hund i disse rasene så kunne de kontakte meg. Men tiden har gått jeg har enda ikke hørt noe. Så jeg har vel bare skjønt at det er svært få av dem som i det hele tatt omplasserer disse rasene i forhold til andre store raser. Jeg har et ønske om at det er en tispe av liten rase,har tispe den dag i dag så det blir uaktuelt å skaffe meg en hanhund,det hadde blitt for mye pez i løpetiden. Har dere noen tips til meg hva jeg nå kan gjøre videre?

De rasene jeg kunne tenke meg er :

-Fransk bulldog

-Boston Terrier

-Mops

-Mittelspitz

-Dverg Pinscher

-Papillon

-Tibetansk spaniel

-Cavalier king charles spaniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ventelistene på Boston Terrier som oftes veldig lang hos oppdrettere, pluss at kgprisen er nokså høy så tror nok det er vanskelig å finne en Boston som omplasseringshund.

Er nok gjenom tenkt hos valpekjøpere når de har stått på venteliste i lang tid og betalt nærmere 15-20 tusen for en valp, har selv vært med på Boston kull og vi hadde med i kjøpskontrakten at dersom de nye eierene ikke kunne beholde hunden etterhvert så skulle oppdretter ha første rett på å kjøpe tilbake hunden.

Så tror nok du bør satse på en annen rase enn Boston dersom du ønsker en omplassering.

Er du int. nok i rasen er du også villig til å stå på venteliste og betale det den koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forberedt på at jeg må nok ut med penger for å få overtatt en hund. Er ganske så vanelig å betale for å få kjøpt omplasseringshund. Både av eiere og av omplasseringssteder. Prisen er jo da ikke selvsagt full som ved kjøp av valp,den er jo redusert litt. Det er jeg forberedt på at det ikke er gratis. Men jeg kunne tenke meg en hund som har innlært endel av det grunnleggende. Derfor mitt ønske har gått til omplasserings hund. Vet at i de fleste av disse rasene som jeg ønsker meg er ikke raser som er vanelig å se på omplasseringsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle rasene du ramser opp er nok fryktelig vanskelig å få tak i til omplassering. spes boston terrier og fransk bulldog. disse er det allerede kjempelange ventelister på her i norge.

det er vel egentlig "manko" på små omplasseringshunder i norge.

men hva med å importere en boston eller fransk? da pleier du som regel å få de i 6-7 mnd alderen pga rabiesvaksine(hvis du ikke vil ha en under 3 mnd, men det virker det ikke som) og de koster vel rundt 10-15000 i utlandet(kommer helt ann på, men det føeste utenlandske oppdrettere er billigere enn norske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange Dvergpinschere som blir omplassert fortiden, så vet ikke helt hvor du har sett egentlig om du ikke har funnet noen.. Vær obs på veldig mange av de DPene som blir omplassert ofte blir det pga de er umulige i unghundperioden og eier ikke orker mer..

Det er vel også ganske skjeldent man får en omplasseringshund som er ferdigtrent på det grunnleggende, en del blir jo omplassert pga eier ikke orker mer.. Du kan selvsagt være heldig å finne drømmehunden som omplasseringshund, sier ikke det, men bare sier at du må være obs på at du kan få en liten villstyring, spesielt om du vil ha DP..

Nå er forøvrig ikke prisen på DP så veldig høy, 12000, og er ikke veldig lange ventelister heller, så jeg ville nok heller kjøpt valp fra den rasen i alle fall.. Send meg en PM om du er interresert i å få linker til gode kennler.. Hender også at en del oppdrettere har unghunder til salg, går jo an å høre med det også.. Eller kanskje forvert?

Vær forresten obs på at DP er en mye "skarpere" rase enn de andre du har satt opp på listen (Mittelspitz vet jeg ikke så mye om, så den skal jeg ikke uttale meg om). Men DP har en det vakthundegenskaper i seg, og den har ofte sånn "tøffeste hund i gata attitude" :angry: Men jeg syns det jo er verdens herligste rase da, makan til eierkjær rase skal man lete lenge etter :P Er ikke noen vanskelig hund sånn sett å oppdra. Her har jeg skrevet en artikkel om dvergpinscheren, du kan lese den om du er interresert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel saken er den at jeg har nå opplært 2 valper på 2 år,da min første døde bare 8 måneder. Fikk meg hun som jeg har nå ikke så lenge etterpå. Det har vært 2 hektiske år med mye trening,på godt og vondt. Derfor hadde det vært fint med å få en hund som kan det grunnlenggende av innlærte ting. Så det er ikke det at jeg ikke har lyst på ny valp,klart jeg har det. Men det krever litt ekstra med e liten valp,iallefall det første året. Men føler at jeg selv kan gi en voksen hund et godt liv. Men jeg får se hva som skjer,om jeg ikke kommer over noen så får jeg vel eventuelt vente litt. Så kanskje når jeg føler meg klar for valp,får jeg heller gå inn for det da. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En omplasseringshund kan fort bli enda mer jobb enn en valp. Men om du får kjøpe en hund der eier har blitt syk, eller fått ett allergisk barn (på ekte), og hunden er frisk i toppen, så er jeg enig med deg, det kan være kjempekoselig med omplasseringshund :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange Dvergpinschere som blir omplassert fortiden, så vet ikke helt hvor du har sett egentlig om du ikke har funnet noen.. Vær obs på veldig mange av de DPene som blir omplassert ofte blir det pga de er umulige i unghundperioden og eier ikke orker mer..

Det er vel også ganske skjeldent man får en omplasseringshund som er ferdigtrent på det grunnleggende, en del blir jo omplassert pga eier ikke orker mer.. Du kan selvsagt være heldig å finne drømmehunden som omplasseringshund, sier ikke det, men bare sier at du må være obs på at du kan få en liten villstyring, spesielt om du vil ha DP..

Nå er forøvrig ikke prisen på DP så veldig høy, 12000, og er ikke veldig lange ventelister heller, så jeg ville nok heller kjøpt valp fra den rasen i alle fall.. Send meg en PM om du er interresert i å få linker til gode kennler.. Hender også at en del oppdrettere har unghunder til salg, går jo an å høre med det også.. Eller kanskje forvert?

Vær forresten obs på at DP er en mye "skarpere" rase enn de andre du har satt opp på listen (Mittelspitz vet jeg ikke så mye om, så den skal jeg ikke uttale meg om). Men DP har en det vakthundegenskaper i seg, og den har ofte sånn "tøffeste hund i gata attitude" :no: Men jeg syns det jo er verdens herligste rase da, makan til eierkjær rase skal man lete lenge etter :angry: Er ikke noen vanskelig hund sånn sett å oppdra. Her har jeg skrevet en artikkel om dvergpinscheren, du kan lese den om du er interresert.

Hei vi hadde nok sittet å skrivet samtidig her. Fordi da jeg postet inlegget mitt så jeg at du hadde skrivet. De omplasseringsstedene jeg har undersøkt er:

-Charlottes

-Omplassering

-Trofast

-Omplassering av hunder

-Dyrenett

Jeg har skjekket på kenneler og andre hundehoteller som driver med ompalassering rundt omkring i landet som jeg også har undersøkt litt på tidligere. Men jeg føler ikke noe hasteverk akkuratt,det er bare det at endel raser jeg er fasinert av som jeg gjerne kunen tenke meg. Jeg vet at det å få enda en hund vil ta tid med å bli kjendt med. Jeg bruker jo endel tid til trening dagelig,så jeg vet jo at det er endel som fortsatt må kunne trenes på for å videre utvikkle hunden slik jeg selv føler at jeg ønsker hunden skal sitte inne med.

Når jeg kommer så langt som det å ha funnet en hund,vil jeg prøve meg på å ha den en tid hjemmet for å se om hunden vil passe inn og om hva hunden kan av diverse,hva den har innlært av det grunnleggende. sjekke helsen og om hvordan den fungerer i totaltsett,før jeg går inn for en avgjørelse. Slik at jeg vet hva jeg går til.

Jeg holder på nå å lese å sette meg inn i de forskjellige rasene for å forbedre enda mere kunnskaper og lære meg mere om de. Så tar det somd et kommer,men vil hele tiden være på utkikk på omplasseringsmarkedet.

Hvis hun du har nå er unghund ville jeg vært forsiktig med å ta inn en omplasseringshund som blir omplassert pga at den er "problemhund". Dårlige vaner smitter veldig fort.

Jeg vil nok ikke ta inn en hund uten å ha prøvd litt ut hvordan den fungerer sammen med hunden min. Jeg vet jo såpass at jeg ikke overta en hund før jeg vet hva hunden kan mestre og hvordan den fungerer i trening med meg,bruke tid på å observere adferden. Noen hunder kan også vise problemadferden først etter at det har gått en stund. Men jeg er villig til å ta meg tid slik at det ikke blir en kresj og risikerer å måtte gi den tilbake etter noen måneder. Det er jo ikke det jeg er ute etter her da. Jeg vil jo det beste for hunden som skal bli vårt nye familiemedlem. :P

En omplasseringshund kan fort bli enda mer jobb enn en valp. Men om du får kjøpe en hund der eier har blitt syk, eller fått ett allergisk barn (på ekte), og hunden er frisk i toppen, så er jeg enig med deg, det kan være kjempekoselig med omplasseringshund :lol:

Jeg er forberedt på at det vil bli litt jobb,det har jeg jo pr.dags dato. Trening og turer for å aktivisere å utvikkle hunden er jo inne i min ukentlige ukeplan i dag også. Men ikke i den grad at jeg må jobbe for å få hunden stueren og diverse annet slik som man har med en liten valp å lære inn. Men blir spennede å se nå framover om det kanskje dukker opp noen passende. :no:

*Trippelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Supermod. Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston terrier.

Hvis du følger med på hjemmesidene til oppdrettere så hender de vet om noen boston som trenger et nytt hjem. Jeg så en faktisk for ikke så lenge siden. Men Den har fått et nytt hjem nå.

Men er faktisk ikke så mange vet om 2 stykker til som er omplassert. Men faktisk sjelden man kommer over det..

Lykke til. skal holde øynene åpne å si i fra hvis jeg kommer over en.. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston terrier.

Hvis du følger med på hjemmesidene til oppdrettere så hender de vet om noen boston som trenger et nytt hjem. Jeg så en faktisk for ikke så lenge siden. Men Den har fått et nytt hjem nå.

Men er faktisk ikke så mange vet om 2 stykker til som er omplassert. Men faktisk sjelden man kommer over det..

Lykke til. skal holde øynene åpne å si i fra hvis jeg kommer over en.. :flowers:

Skal ta en runde etter på går over hjemmesider å se om de kanskje har lagt noe ut. Evt. sende en epost eller noe. Kan jo hende at det dukker opp noe da.

Men flott om du sier ifra om du kommer over noe på nettet,det hade jeg satt pris på! :P

Charlottes har en Cavalier hannhund som er kastrert inne til omplassering nå. Det kunne ikke vært noe da?

Jeg har allerede vært inne å sett på han tidligere,om det er Ozzy du mener? På informasjonssiden hans står det at han ikkke går sammen med andre dyr bla. katter. Jeg har 2 katter utenom hunden,så da går det desverre ikke da.. ellers kunen jeg helt klart tenkt meg det. kastrerte hanner går jo også fint her i hus om noen kommer over noen..

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok til meg fra Spania fra Julierescue.

Her er det mange nydelige både små og store, valper og voksne hunder som trenger hjem. Kommer til å ta til oss flere derfra i framtiden.

http://www.julierescue.com/nyheter.php

Åh så flott sted. Takk for at du viste meg den linken, har tittet litt inne nå. Var jo massevis av søte og nusselige hunder der inne jo. Kan du fortelle meg litt mere hvordan det gikk i ditt tilfelle,måtte du hente i sverige eller? hvordan har det gått i ettertid?

Takk for link,var inne på annonsen å så på. Hunden var skikkelig skjønn. Men det står i annonsen at den må bo i et hjem hvor det ikke er andre hunder,så da utgår det. Siden jeg har en hund fra før av.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link,var inne på annonsen å så på. Hunden var skikkelig skjønn. Men det står i annonsen at den må bo i et hjem hvor det ikke er andre hunder,så da utgår det. Siden jeg har en hund fra før av.

Synes det hørtes rart ut at han ikke kan være i et hjem med en annen hund. Jeg hadde sendt mail å hørt.

Er det fordi han trenger masse oppmerksomhet vil han jo forsatt få det. Og venner seg til å bo med en annen hund.

Min Boston er jeg helt sikkert på at hun ikke vil være alene hund.. Boston er veldig sosiale.

Er det fordi han er agressiv mot andre hunder er det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes rart ut at han ikke kan være i et hjem med en annen hund. Jeg hadde sendt mail å hørt.

Er det fordi han trenger masse oppmerksomhet vil han jo forsatt få det. Og venner seg til å bo med en annen hund.

Min Boston er jeg helt sikkert på at hun ikke vil være alene hund.. Boston er veldig sosiale.

Er det fordi han er agressiv mot andre hunder er det noe annet.

Ja det skader jo selvfølgelig ikke å høre med de. Sendte dem akuratt en mail nå for å fortelle litt om megselv,og hvor jeg spurte dem ut om hva de mente med det,om den var aggresiv adferd mot andre hunder. Kanskje jeg hører noe tilbake,håper på det men det er ikke garantert det.

Så også en annonse der inne med en eldre fransk bulldog tispe som var til omplassering. Har prøvd å få tak i eierne på tlf,men ingen som svarer,står nevnt at det er kun henvendelse på tlf..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er villig til å dra til sverige så er det jo bare å søke på Blocket.se ,der er det sinnsykt mye rart å finne for enhver smak vil jeg tro..Lykke til med leting!

Takk jeg har notert meg adressen. Skal ta en titt. Men hvordan gjør man det når man skal hente hund fra annet land,må man fortolle hunden på noe vis? Har ikke vært borti å hente fra annet land før,så vet ikke hvordan det fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jeg har notert meg adressen. Skal ta en titt. Men hvordan gjør man det når man skal hente hund fra annet land,må man fortolle hunden på noe vis? Har ikke vært borti å hente fra annet land før,så vet ikke hvordan det fungerer...

Fra sverige må du bare innom tollen og betale moms OM hunden koster mer enn 6000 (dette gjelder om du har hvert ute av landet i over 24 t, ellers er grensa på 3000). Dvs du betaler 25% av kjøpesummen i tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sverige må du bare innom tollen og betale moms OM hunden koster mer enn 6000 (dette gjelder om du har hvert ute av landet i over 24 t, ellers er grensa på 3000). Dvs du betaler 25% av kjøpesummen i tollen.

Okei jeg skjønner. Så om man da får en omplasseringshund som da koster mindre enn 6000 vil da man sleppe tollavgiften på hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så flott sted. Takk for at du viste meg den linken, har tittet litt inne nå. Var jo massevis av søte og nusselige hunder der inne jo. Kan du fortelle meg litt mere hvordan det gikk i ditt tilfelle,måtte du hente i sverige eller? hvordan har det gått i ettertid?

Jeg hentet bare hos en dame i Oslo som var dyrehjem for julierescue.

Men de kommer til Gardermoen, så du må ikke til Sverige for å hente altså.

Det har gått veldig bra her. Det virket som om han hadde litt dårlig selvtillit da han kom, var pjuskete, forkjøla, sopp i ørene, stod å skalv for ingen ting og halen var ofte i mellom beina. Dyrlegen så at han hadde spor etter lus og lopper. Han har vært som en blomst bare spiret og grodd og står i full blomst nå. Han har fått en tjukk, flott, glansfull pels, ingen sopp og forkjølelse, halen er alltid til værs, han løper, hopper og spretter rundt. Elsker å være ute! Den skjelvinga har jeg ikke sett noe mere til og halen mellom beina er også et kjempe sjeldent syn. Han kan gjøre det når han får tilsnakk hvis han tigger ved matbordet. Da er det halen mellom beina, så går han rett til Eldar (hund nr1), legger seg mellom framlabbene hans og furter. Men nå er det 99% slutt på tigginga også.

Han var ikke dotrent i det hele tatt, kunne ingen kommandoer, hadde aldri gått i bånd, så jeg starta helt på bånn med en 4mndr gammel valp. Heldigvis er han veldig lettlært så han kan alt det grunnleggende nå:icon_redface: Han er 6mndr nå og det er først nå han ikke gjør fra seg inne i løpet av natta.

Siden det ikke var jeg som hentet ham på flyplassen ble jeg kontaktet av en av de som jobber for julierescue, måtte få tilsendt en kontrakt som jeg måtte skrive under på og fikk en del som jeg beholdt selv. Helt grei kontrakt, inneholdt bla at hunden nå er min, men om jeg vil omplassere eller om man må avlive så vil de vite det. Godkjenne eventuelt nytt hjem, men det skjer ikke. Jeg kan heller ikke la ham parre seg (noe jeg ikke ville gjordt alikevel). Hundene blir også chipmerket så jeg var hos dyrlegen å fikk lagt inn navnet mitt på den.

Det tok også litt tid å venne ham til norsk hundekost, litt løs i magen på førsten.

Jeg sendte en mail og spurte om hvor lenge man må vente på hunden sin, 1 til 2 mndr fikk jeg i svar.

Jeg er blitt kjempe glad i lille gutten min og det føles nesten som han alltid har vært her, går så bra både med andre hunder, katter og barn.

Her er bilde fra en av de første dagene, liten, pjusk og halen ned:

img1317kp4.jpg

I dag fremdeles liten, men lykkelig, i farta!

img1735dg9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...