Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode, og ikke fullt Så gode grunner...


PsychoLynx

Recommended Posts

Sambo gjorde meg oppmerksom på en annonse om omplassering av hund her. Og tilogmed HAN (hehe) reagerte på at dette måtte være en av de dårligeste grunnene til å omplassere en hund.. Iallefall om man leser annonsen og tar alt ordrett!

"******* tispe gis bort. Dette pga.at hun deler matskål sammen med en hannhund, som akkurat er ryggoperert. Dette er en uheldig kombinasjon for at han skal bli helt frisk.

Ta kontakt for å ta en prat.

Familier prioriteres. Hun er veldig snill og barnekjær. Tidligere erfaring med hund er ønskelig."

Altså, mener seriøst eier her at hunden må ut fordi den da anslagsvis ikke går godt sammen med andre hunden i huset når de spiser, eller er det generelt fordi hannhunden trenger RO i huset? Uansett må det da finnes andre løsninger på dette?

Har dere evnt andre alternativer på gode og ikke fullt så gode grunner til omplassering? Gjerne kopi av annonse. (selvfølgelig uten link, uten gjenkjennende raser, personer eller annet... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være en god nok grunn til å omplassere en hund så vet ikke jeg :no: Jeg blir alltid misstenksom til slike annonser, og velger heller å tro at eieren leter etter en grunn til å omplassere hunden.

Ser alt for mange annonser på typsik "vanskelige" hunder som er i "tenårene". Så står det ofte; Selges pga (eks) datter i familien har begynt å reagere allergisk på hunden.

Finn på noe litt mer troverdig, spør du meg :D Men altså, jeg skal ikke dømme alle under en "kam" da. Faktisk noen så blir allergiske også, men sjeldent sånn at det ikke går ann å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på tekster av typen "Vi må omplassere hunden vår fordi vi skal flytte til en leilighet der det ikke er lov å ha hund". Spontant tenker jeg at man kan faktisk ikke flytte til en leilighet der man ikke kan ha hund hvis man har hund! (Det kan selvsagt ligge mye bak her som ikke kommer fram i teksten da ....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart man kan flytte til en plass man ikke kan ha hund.

Det er jo vanskelig å finne en leilighet som passer størrelsesmessig og husleiemessig, og samtidig godtar hund.

Tro meg, vi leter.

Vi har ikke råd til å få tak i noe da, men er man skikkelig desperat så må man bare. Det viktigste er tross alt at en selv har tak voer huset, hunden kan man jo omplassere så den i det minste ikke lider noe nød, og kanskje forrige eier får besøke den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på tekster av typen "Vi må omplassere hunden vår fordi vi skal flytte til en leilighet der det ikke er lov å ha hund". Spontant tenker jeg at man kan faktisk ikke flytte til en leilighet der man ikke kan ha hund hvis man har hund! (Det kan selvsagt ligge mye bak her som ikke kommer fram i teksten da ....).

Jeg er også av den typen som ikke kunne flyttet til et sted hvor jeg ikke kunne hatt Chicka, det er helt uaktuelt.

Jeg har flyttet tre ganger i mitt liv (33år) og har aldri hatt problemer med å få meg skikkelige leiligheter selvom jeg har hatt dyr.

Hadde jeg ikke funnet noe sted å bo med hunden min så hadde jeg bodd hos familie frem til jeg fant noe, Chicka skal ingen andre steder enn å være hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bør heller kalle en spade for en spade, og si det som det er.

Det er faktisk helt ok å si at det ikke lenger funker med hund, eller at hunden er for krevende..

Vi skal være glad folk innser at de har tatt seg vann over hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad buhundklubben har egen omplasseringsgruppe jeg, da blir liksom ting mer seriøst uansett. :ahappy:

Den nevnte annonsen var drøy :D Det koster 20 kroner og 1 kalori for å kjøpe en matskål til og sette tispa på et annet rom.

Man skal ikke behøve og skrive stil om livssituasjonen sin, men det er greit og si det som det er, og det kan jo godt hende det er akkurat det disse folkene gjør, men det er absolutt ingen omplasseringsgrunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite at man må skrive en liten stil om livssituasjonen sin om man skulle måtte omplassere en gang..

Man trenger faktisk ikke å skrive mer enn at man "av ulike grunner ikke lenger kan ha hunden". Det er til og med kortere enn å skrive at man ikke kan ha hunden fordi "tispa spiser av samme matskål som hannhunden som må ha ro etter en ryggoperasjon". :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Boxer med attferdsproblemer "HØYT OPPE"

Beskrivelse

Boxer tispe på 1 år og 5 måneder selges til mennesker som kan takle en hund som er ekstremt aktiv, men verdens snilleste hund."

Synes den er god, ærlig og rett fram. Med advarsel i overskrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite at man må skrive en liten stil om livssituasjonen sin om man skulle måtte omplassere en gang..

Husker at en her inne sa en gang at hvis man vil omplassere hunden sin, er det sikkert det beste for hunden uansett grunn.... Det var en fin liten tankevekker, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, JEG, kanskje mer enn mange andre, er vel såpass at jeg forstår det kan være MANGE grunner til omplassering, og at det i de fleste tilfellene er det beste om hunden får bytte hjem... MEN, det var annonsene jeg tenkte på nå... Selvfølgelig ligger det nok mer bak de fleste annonser, om det over her egentlig er to hunder som ikke går overens eller what ever, eller som i "vi har allergi i familien" egentlig er "vi takler ikke dyret mer" osv...

men nå prøvde jeg bare å dra frem litt intr annonser som finnes overalt.

(og det var jo en grunn til at jeg hverken legger ut rase, hvor jeg fant annonsen eller noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og det var jo en grunn til at jeg hverken legger ut rase, hvor jeg fant annonsen eller noe)

*fnis* For det tar veeeldig lang tid å finne den på nett. Sånn omtrent fire tastetrykk. :ahappy: Jada, jeg er slem. Men så lenge dere gjengir annonser ordrett så er det superenkelt å finne dem om man vil.

Ang. omplasseringsgrunner så skjønne jeg godt at folk velger å skrive noe sånt, fremfor å legge ut om ting fra privatlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen skal kritiseres for at de ønsker å omplasere den ene hunden, for at den andre skal bli frisk, synes jeg er nokså urovekkende. Dette vitner vell om at enkelte klarer å sette hundens berhov forran sine egne, og faktisk tenke på hundens beste :rolleyes:

Når man må omplassere fordi de ikke kan dele matskål så kan man jo heller fôre bikkjene i hvert sitt rom, i stedet for å omplassere den ene? Det er jo snakk om at man ikke behøver å omplassere bikkja for hver minste lille ting. Jeg er ikke allergisk mot hund bare fordi jeg tilfeldigvis nyser en gang det er en hund i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man må omplassere fordi de ikke kan dele matskål så kan man jo heller fôre bikkjene i hvert sitt rom, i stedet for å omplassere den ene? Det er jo snakk om at man ikke behøver å omplassere bikkja for hver minste lille ting. Jeg er ikke allergisk mot hund bare fordi jeg tilfeldigvis nyser en gang det er en hund i nærheten.

Det spørs vel om omplasseringsgrunnen er fult så bokstavlig som det der da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire matskåler og to hunder. Det blir da aldeles feil. Nå bruker jeg riktignok den største til felles vannskål, men det bør jeg kanskje slutte med... Joa, innholdet i annonsen var kanskje litt rar. Hva antall matskåler har med ryggvondt å gjøre, kan jo også være litt vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ikke leser og tolker alt bokstavelig, så kanskje enn kan oppfatte det som en humoristisk måte å skrive noe på, og at dette KUN dreier seg om å spare hunden som har smerter i ryggen. At de deler matskåler er vell bare en annen måte å fortelle at de bor sammen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå det som står i annonsen, så vi bør vel gå ut fra det. Men med tanke på rase osv, så kan jeg forestille meg mange andre omplasseringsgrunner.

Hvorfor skal vi gå utifra at det skal tolkes så bokstavlig? Med første øyenkast tenkte jeg at det bare er en annen måte å skrive at hundene bor sammen og siden den ene har skadet ryggen så trenger den å være enehund i eierns øyne.

Jeg er ikke "for" omplassering i hytt og vær, har man en hund så skal man ta ansvaret for den. Men jeg ser helt klart at når eier føler det blir for mye, av en eller annen grunn, så har vel den hunden det best i et hjem som syns de kan håndtere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi gå utifra at det skal tolkes så bokstavlig? Med første øyenkast tenkte jeg at det bare er en annen måte å skrive at hundene bor sammen og siden den ene har skadet ryggen så trenger den å være enehund i eierns øyne.

Nei, sorry, jeg tok det faktisk mer bokstavlig enn nødvendig. Jeg skylder på at jeg er så utrolig klønete noen ganger. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...