Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket navn får valper født utenom oppdrett?


Gjest

Recommended Posts

Dette er en av de mer absurde trådene jeg har sett på dyresonen - er det noe slags kodespråk? Valper født utenom oppdrett får navn av oppdretterne sine? HÆ?

Ja denne er ikke god å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå at det kan være så vanskelig å skjønne hva det handler om jeg, da. Legg godviljen til.

Jeg tenker at det trådstarter lurer på er hva en oppdretter som ikke har registrert kennelnavn kan kalle valpene ved registrering. Hun fikk da i svar at oppdretter kan kalle valpene hva vedkommende selv vil.

Eks: Kennel "Vassbikkja" kaller en valp fra B-kullet for "Vassbikkjas Brinca".

Oppdretter Kari Nordmann har ikke kennelnavn, og kaller en valp fra B-kullet for "Mary Poppins"...

:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det som er viktig er at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn. Flere aksempler finnes på dette:

P-H A(og resten av navnet)

St A(og resten av navnet)

Dette er "prefix" på to kull av min rase som er oppdrettet uten kennelnavn, men siden alle valpene i kullene enten starter på P-H eller St så bokstaven A først i selve navnet, kan dette missoppfattes og andre kan tro at det er kennelnavnet til oppdretteren. Nå har den ene av de oppdretterne fårr registrert ett kennelnavn (som ikke samsvarer i det heletatt med det "prefix" som det første kullet fikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så viktig. Man har ingen garanti for noe som helst selv om oppdretter har kennelnavn heller. Uansett så bør jo valpekjøper gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så viktig. Man har ingen garanti for noe som helst selv om oppdretter har kennelnavn heller. Uansett så bør jo valpekjøper gjøre jobben sin.

Garanti for noe som helst? Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei jeg tenkte ikke på sånn... "det vanlige navnet" - men hundenavnet, stamtavlenavnet heter det vel?

Stamtavlenavnet velger man også selv, man kan bruke "det vanlige navnet" som stamtavlenavn eller ha to forskjellige. Ask fx, er født fra oppdretter uten registrert kennel og kennelnavn og heter Ask til vanlig og Ask på papiret. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg et eksempel jeg også.

Jeg hadde nemlig ikke kennelnavn da jeg registrerte mitt første kull. Dog hadde jeg en plan om å etterhvert få det, og valgte navn som skulle passe inn i "systemet" mitt.

Det ble to registrerte valper i dette kullet, da vi desverre mistet den siste. De heter Andvaka Solaris og Arvakur Sirius (og Saeta og Dino til daglig). De fikk navn på samme forbokstav, men man har ikke lov til å bruke samme navn foran i reg. navnet uten kennelnavn, så jeg kunne ikke bruke fullstendig samme tema som jeg gjør nå med tispas kallenavn foran, derfor ble det sånn.

Mitt B-kull som ble født i januar kommer under mitt kennelnavn og får navnene Eagermind Saeta Blandiora, Saeta Blanditia og Saeta Benigna. Planen er å etterregistrere kennelnavnet på det første kullet også, ettersom de kun var to blir ikke det den store utgiften, og ettersom Saeta går videre i avl og er godt premiert synes jeg det er moro å ha kennelnavnet mitt på henne også.

Poenget mitt er vel at man også kan ha system på navnene uten kennelnavn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti for noe som helst? Hva da?

At oppdretter er seriøs. En oppdretter uten kennelnavn kan være minst like seriøs, også mer i noen tilfeller vil jeg tro, enn oppdretter med kennelnavn. Kennelnavn kan tross alt hvem som helst registrere. Derfor skjønner jeg ikke at det er så viktig at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn som Dratini sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
At oppdretter er seriøs. En oppdretter uten kennelnavn kan være minst like seriøs, også mer i noen tilfeller vil jeg tro, enn oppdretter med kennelnavn. Kennelnavn kan tross alt hvem som helst registrere. Derfor skjønner jeg ikke at det er så viktig at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn som Dratini sier.

Grunnen til at en oppdretter uten kennelnavn ikke kan gi valpene sine navn med "liksomkennelnavn" i, er vel at de ikke skal snyte kennelklubben for penger?

Og det har noe med reglene for å registrere valper uten kennelnavn. Ett enkelt søk på NKK finner jeg dette:

Oppdretter som ikke har kennelnavn, kan ikke registrere kull med navn som kan forveksles med et kennelnavn. F.eks of Maridalen, av Maridalen, Maridalen's. Det kan heller ikke brukes navn før eller etter hundens navn som går igjen på ale valpene. F.eks Golden Susi, Golden Lita, Golden Tine, Lita Tresh, Tim Tresh osv.

Samme navn kan heller ikke gå igjen på flere valper i kullet da dette kan forveksles med kennelnavn.

Underforstått, man får egentlig ikke registrert valpene med "liksom-kennel-navn" og har vel slettes ikke noe med seriøsitet å gjøre? Det er jo bare å se på de tragiske hendelsene med de to kvinnelige oppdretterne (de hadde vel kennelnavn begge to om jeg har forstått rett?). Og for meg personlig er det enklere å holde øye med linjene til hundene om de har kennelnavn (for hvor mange Rex, Fido, Apollo, Lita osv finnes det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Dratini
Når de ikke får de registret med et kennellignende navn som ikke er registrert så er det vel heller ikke et problem?..

Jo faktisk... Iallefall to oppdrettere uten kennelnavn (da valpene ble registrert) har kennellignende navn på hvert sitt kull, noe som kan forvirre og lure folk til å tro at oppdretter har FCI-godkjent kennelnavn. Nå har den ene fått godkjent ett kennelnavn og det ligner ikke i det heletatt på det som ble brukt på det første kullet. Noe som gjør det enda mer forvirrende :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...