Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket navn får valper født utenom oppdrett?


Gjest

Recommended Posts

Dette er en av de mer absurde trådene jeg har sett på dyresonen - er det noe slags kodespråk? Valper født utenom oppdrett får navn av oppdretterne sine? HÆ?

Ja denne er ikke god å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå at det kan være så vanskelig å skjønne hva det handler om jeg, da. Legg godviljen til.

Jeg tenker at det trådstarter lurer på er hva en oppdretter som ikke har registrert kennelnavn kan kalle valpene ved registrering. Hun fikk da i svar at oppdretter kan kalle valpene hva vedkommende selv vil.

Eks: Kennel "Vassbikkja" kaller en valp fra B-kullet for "Vassbikkjas Brinca".

Oppdretter Kari Nordmann har ikke kennelnavn, og kaller en valp fra B-kullet for "Mary Poppins"...

:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det som er viktig er at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn. Flere aksempler finnes på dette:

P-H A(og resten av navnet)

St A(og resten av navnet)

Dette er "prefix" på to kull av min rase som er oppdrettet uten kennelnavn, men siden alle valpene i kullene enten starter på P-H eller St så bokstaven A først i selve navnet, kan dette missoppfattes og andre kan tro at det er kennelnavnet til oppdretteren. Nå har den ene av de oppdretterne fårr registrert ett kennelnavn (som ikke samsvarer i det heletatt med det "prefix" som det første kullet fikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så viktig. Man har ingen garanti for noe som helst selv om oppdretter har kennelnavn heller. Uansett så bør jo valpekjøper gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så viktig. Man har ingen garanti for noe som helst selv om oppdretter har kennelnavn heller. Uansett så bør jo valpekjøper gjøre jobben sin.

Garanti for noe som helst? Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei jeg tenkte ikke på sånn... "det vanlige navnet" - men hundenavnet, stamtavlenavnet heter det vel?

Stamtavlenavnet velger man også selv, man kan bruke "det vanlige navnet" som stamtavlenavn eller ha to forskjellige. Ask fx, er født fra oppdretter uten registrert kennel og kennelnavn og heter Ask til vanlig og Ask på papiret. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg et eksempel jeg også.

Jeg hadde nemlig ikke kennelnavn da jeg registrerte mitt første kull. Dog hadde jeg en plan om å etterhvert få det, og valgte navn som skulle passe inn i "systemet" mitt.

Det ble to registrerte valper i dette kullet, da vi desverre mistet den siste. De heter Andvaka Solaris og Arvakur Sirius (og Saeta og Dino til daglig). De fikk navn på samme forbokstav, men man har ikke lov til å bruke samme navn foran i reg. navnet uten kennelnavn, så jeg kunne ikke bruke fullstendig samme tema som jeg gjør nå med tispas kallenavn foran, derfor ble det sånn.

Mitt B-kull som ble født i januar kommer under mitt kennelnavn og får navnene Eagermind Saeta Blandiora, Saeta Blanditia og Saeta Benigna. Planen er å etterregistrere kennelnavnet på det første kullet også, ettersom de kun var to blir ikke det den store utgiften, og ettersom Saeta går videre i avl og er godt premiert synes jeg det er moro å ha kennelnavnet mitt på henne også.

Poenget mitt er vel at man også kan ha system på navnene uten kennelnavn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti for noe som helst? Hva da?

At oppdretter er seriøs. En oppdretter uten kennelnavn kan være minst like seriøs, også mer i noen tilfeller vil jeg tro, enn oppdretter med kennelnavn. Kennelnavn kan tross alt hvem som helst registrere. Derfor skjønner jeg ikke at det er så viktig at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn som Dratini sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
At oppdretter er seriøs. En oppdretter uten kennelnavn kan være minst like seriøs, også mer i noen tilfeller vil jeg tro, enn oppdretter med kennelnavn. Kennelnavn kan tross alt hvem som helst registrere. Derfor skjønner jeg ikke at det er så viktig at de som ikke har kennelnavn ikke kaller hundene med noe som kan "missforståes" som om at de har kennelnavn som Dratini sier.

Grunnen til at en oppdretter uten kennelnavn ikke kan gi valpene sine navn med "liksomkennelnavn" i, er vel at de ikke skal snyte kennelklubben for penger?

Og det har noe med reglene for å registrere valper uten kennelnavn. Ett enkelt søk på NKK finner jeg dette:

Oppdretter som ikke har kennelnavn, kan ikke registrere kull med navn som kan forveksles med et kennelnavn. F.eks of Maridalen, av Maridalen, Maridalen's. Det kan heller ikke brukes navn før eller etter hundens navn som går igjen på ale valpene. F.eks Golden Susi, Golden Lita, Golden Tine, Lita Tresh, Tim Tresh osv.

Samme navn kan heller ikke gå igjen på flere valper i kullet da dette kan forveksles med kennelnavn.

Underforstått, man får egentlig ikke registrert valpene med "liksom-kennel-navn" og har vel slettes ikke noe med seriøsitet å gjøre? Det er jo bare å se på de tragiske hendelsene med de to kvinnelige oppdretterne (de hadde vel kennelnavn begge to om jeg har forstått rett?). Og for meg personlig er det enklere å holde øye med linjene til hundene om de har kennelnavn (for hvor mange Rex, Fido, Apollo, Lita osv finnes det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Dratini
Når de ikke får de registret med et kennellignende navn som ikke er registrert så er det vel heller ikke et problem?..

Jo faktisk... Iallefall to oppdrettere uten kennelnavn (da valpene ble registrert) har kennellignende navn på hvert sitt kull, noe som kan forvirre og lure folk til å tro at oppdretter har FCI-godkjent kennelnavn. Nå har den ene fått godkjent ett kennelnavn og det ligner ikke i det heletatt på det som ble brukt på det første kullet. Noe som gjør det enda mer forvirrende :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...