Gå til innhold
Hundesonen.no

4 spørsmål om løpetid


Recommended Posts

Jadda, så hadde vi første løpetid her hos oss, om enn noe senere enn hva jeg hadde trodd. Tutta er 13 mnd, og sikkert litt sent utviklet stakkar :rolleyes:

Menneh.. 1. løpetid for hunden betyr også 1. løpetid for meg, og så langt er jeg ikke veldig imponert <_<

så jeg lurer:

- Hvor lenge blør de? Er det slik at det drypper hele perioden på 2-3 uker, eller avtar det etterhvert? *håpe*

- Har hørt at de første løpetidene er verst med tanke på blødning, og at det avtar etter et par sykluser. Stemmer det?

- Er det vanlig med trøblete mage i forbindelse med løpetid? Kom nemlig hjem til en deilig diarè-dæsj på kjøkkengulvet i dag...ikke lekkert...

- Når tispen slutter å blø, er hun da utenfor "fare" for å bli parret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, så hadde vi første løpetid her hos oss, om enn noe senere enn hva jeg hadde trodd. Tutta er 13 mnd, og sikkert litt sent utviklet stakkar :rolleyes:

Menneh.. 1. løpetid for hunden betyr også 1. løpetid for meg, og så langt er jeg ikke veldig imponert <_<

så jeg lurer:

- Hvor lenge blør de? Er det slik at det drypper hele perioden på 2-3 uker, eller avtar det etterhvert? *håpe*

- Har hørt at de første løpetidene er verst med tanke på blødning, og at det avtar etter et par sykluser. Stemmer det?

- Er det vanlig med trøblete mage i forbindelse med løpetid? Kom nemlig hjem til en deilig diarè-dæsj på kjøkkengulvet i dag...ikke lekkert...

- Når tispen slutter å blø, er hun da utenfor "fare" for å bli parret?

Tispene blør som regel mer fra 2. uke. Min tispe blør i vel 3 uker, så avtar det. Om noen har fortalt deg at de første løpetidene er verst ang det å blø, så er nok ikke det rett... Den første løpetiden blør ikke tispen så forferdelig mye. Diare trenger ikke å ha noe med løpetid å gjere, kan like godt være noe hun har spist. Eg har en gyllen regel eg følge når det gjelder varighet på løpetid, og det er at frå første dag eg ser tispen blø så teller eg 4 uker frem, då er eg sikker på at ho er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene blør som regel mer fra 2. uke. Min tispe blør i vel 3 uker, så avtar det. Om noen har fortalt deg at de første løpetidene er verst ang det å blø, så er nok ikke det rett... Den første løpetiden blør ikke tispen så forferdelig mye. Diare trenger ikke å ha noe med løpetid å gjere, kan like godt være noe hun har spist. Eg har en gyllen regel eg følge når det gjelder varighet på løpetid, og det er at frå første dag eg ser tispen blø så teller eg 4 uker frem, då er eg sikker på at ho er ferdig.

skikkelig oppløftende nyheter altså! :P Det er altså bare å fortsette å kle sofaen med håndklær videre også... :rolleyes:

takk for svar!

noen glupe råd for å stroppe fast tispetrusa btw? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skikkelig oppløftende nyheter altså! :P Det er altså bare å fortsette å kle sofaen med håndklær videre også... :rolleyes:

takk for svar!

noen glupe råd for å stroppe fast tispetrusa btw? ;)

Det har eg desverre ikkje, har aldri brukt det på mine tisper, men så får dei ikkje vere i sofaen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har eg desverre ikkje, har aldri brukt det på mine tisper, men så får dei ikkje vere i sofaen heller...

ikke min heller, men hun sniker seg desverre oppi når jeg er på jobb... <_< Tør ikke å stenge henne inn på et rom disse ukene, da jeg er redd for å ødlegge den fine treningen jeg nevner i en annen tråd! Det positive er jo at leiligheten ikke er så stor, så det er ikke så masse å vaske hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, så hadde vi første løpetid her hos oss, om enn noe senere enn - Hvor lenge blør de? Er det slik at det drypper hele perioden på 2-3 uker, eller avtar det etterhvert? *håpe*

Gamlemor her blør ca 10-12 dager, og så står hun i 4-6 dager etterpå.

Generelt: Men blødningene kan også vare opptil tre uker +. Riccos råd om fire uker for å være på den mer sikre siden er lurt, spesielt til man lærer seg tispens syklus å kjenne.

- Har hørt at de første løpetidene er verst med tanke på blødning, og at det avtar etter et par sykluser. Stemmer det?

Det er vel det motsatte av hva jeg har "lært". Første løpetid er heller mildere enn de som kommer senere etter min erfaring.

- Er det vanlig med trøblete mage i forbindelse med løpetid? Kom nemlig hjem til en deilig diarè-dæsj på kjøkkengulvet i dag...ikke lekkert...

Det kan ha sammenheng, men ikke nødvendigvis.

- Når tispen slutter å blø, er hun da utenfor "fare" for å bli parret?

Nei. Når hun slutter å blø vil hun utskille en lysere utflod og da er det mest normalt at hun står. Regn en uke etter at blødningen er over og hevelsen er på retur før du begynner å anse løpetiden for over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe blør i ca 2 uker. Og det avtar etterhvert. Ikke noe forskjell i mengder blod fra gang til gang. Har opplevd at hun har blitt litt dårlig i magen. Så det kan nok sikkert skje. Etter 3 uker bør hunden være noenlunde trygg fra parring, men hannene kan fortsatt være interessert pga lukten som henge lenge igjen. Vask henne gjerne bak etter endt blødning. HUSK at tispen begynner å blø og så midt i løpetiden kan dette avta og hunden er klar for parring. Så ikke se deg blindt på dette, men ta heller tiden og tell ukene.

jeg bruker tispetruse og slipper griset. Jeg har sagt strengt NEI hvis hun begynner å rote med den. Så tar jeg den av om natten. (og skifter bind flere ganger om dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har første løpetid her i huset også. Norma begynte å blø mandag for 2 uker siden, og de første dagene kom det ganske mye. Jeg tror hun begynte å stå på fredag, hun brettet i hvert fall halen til side for Orry (som på sin side ble helt spinnvill). Jeg har ikke truffet noen hannhunder etter dette (Norma og Orry bor fra hverandre nå), så om hun fortsatt står aner jeg ikke... Hun blør veldig lite nå, det kommer noe, men det er veldig "utvannet". Gleder meg til dette er over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har første løpetid her i huset også. Norma begynte å blø mandag for 2 uker siden, og de første dagene kom det ganske mye. Jeg tror hun begynte å stå på fredag, hun brettet i hvert fall halen til side for Orry (som på sin side ble helt spinnvill). Jeg har ikke truffet noen hannhunder etter dette (Norma og Orry bor fra hverandre nå), så om hun fortsatt står aner jeg ikke... Hun blør veldig lite nå, det kommer noe, men det er veldig "utvannet". Gleder meg til dette er over!

Usj, ikke noe gøy altså! Kan tenke meg at det ikke akkurat blir lettere når du har en hannhund itillegg...Tror kanskje Tina nærmer seg stå-perioden også? Hun begynte å blø mandag for en uke siden...Er veldig urolig og vil ut hele tiden. Når vi så kommer ut, er det ikke snakk om at hun skal på do, bare står og kikker og snuser i luften etter potensielle kjærester... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var første løpetiden værst, men ikke i forhold til blodmengde,

men at hun var fryktelig innbilsk. Hun hadde svær vulva og gedigne

patter i lang lang tid før løpetid, og lang lang tid etterpå (også litt hud-

problemer i sammenheng med løpetiden (hun er en nakentispe).

Andre løpetiden var det totalt motsatt, jeg var bortreist en helg, og før

jeg reiste så jeg INGEN tegn til løpetid, og når jeg kom hjem, 2 dager

etterpå var hun helt hoven der bak, og begynte å blø på 3 dagen.

Hun hadde ikke hovne patter denne gangen.

Begge gangene blødde hun i 2 uker, mens den siste uka i løpetiden blør

hun ikke noe.

Første løpetiden så stod hun kun 1 dag for hannhunder, mens hun i den

andre løpetiden stod fra dag 6 til dag 14 faktisk. Så det gjenstår å se

hvordan den blir på tredje løpet.

Tispa mi er relativt flink å holde seg ren, men pga hun sover i sengen

min, så bruker jeg tispetruse på henne om natten bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden det likevel var løpetidstråd her, spør jeg her istedet for å lage ny.

Vi har første løpetid her i huset, Sita har blødd i en liten uke nå. Igår svulma hun veldig opp, så mye at jeg nesten er redd for at det er mer enn normalt. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier størrelsen er 5 ganger det normale :) Er det vanlig at de hovner så veldig opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det likevel var løpetidstråd her, spør jeg her istedet for å lage ny.

Vi har første løpetid her i huset, Sita har blødd i en liten uke nå. Igår svulma hun veldig opp, så mye at jeg nesten er redd for at det er mer enn normalt. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier størrelsen er 5 ganger det normale :) Er det vanlig at de hovner så veldig opp?

Tror ikke det er noe å engste seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ikke bruke truse under første løpetid da hun ikke lærer seg å bli renslig og vaske seg selv.

Hehe, det der tror jeg ikke noe på egetnlig.. Min bruker truse, og har brukt det fra første løpetid. Hun har lært seg at når trusen er på, så vasker hun seg ikke, og når den av så vasker hun seg..

Tror det går mer på personligheten til hundene hvor reinslige dem er i utganspungtet. Jeg bruker truse på min fordi hun går oppi sofaer, stoler og senger. Hun bruker ikke trusen hele tiden da, syns det er viktig at de får lov til å vaske seg innimellom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, engster meg for det aller meste nå for tiden! Det er bekymringsfullt med valp for første gang, det er sikkert :blink: Visste jo at hun ville hovne opp, men så mye? Ble litt overraska bare.

Min har sin 2 løpetid nå, og hun er ikke så oppsvulmet som første gang. Første gang ble jeg og utrolig overasket over hvor MYE hun hovnet opp liksom.

Jeg gikk på den tiden ¨å ventet og ventet på løpetiden, og tenkte støtt at NÅ må det da være løpetiden som er her. Men når hun endelig fikk den så var det liksom ikke noen tvil.

Ellers så er jeg heldig og har en tispe som blør veldig lite. Første løpetid tørket jeg EN dråpe blod, denne løpetiden har jeg ikke tørket noe, men jeg ser hun blør mer likevel for det er litt blod i pelsen, og det var det ikke forrige gang. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det motsatte av hva jeg har "lært". Første løpetid er heller mildere enn de som kommer senere etter min erfaring.

Jeg har også lært at første løpetid er værst med tanke på mengde blod, opphovning bak og at puppene blir mer opphovnet..

Dette stemte også med begge mine.. Både BCen og DPen hadde mest blod på første løpetid, og var mer opphovnet alle veier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det der tror jeg ikke noe på egetnlig.. Min bruker truse, og har brukt det fra første løpetid. Hun har lært seg at når trusen er på, så vasker hun seg ikke, og når den av så vasker hun seg..

Tror det går mer på personligheten til hundene hvor reinslige dem er i utganspungtet. Jeg bruker truse på min fordi hun går oppi sofaer, stoler og senger. Hun bruker ikke trusen hele tiden da, syns det er viktig at de får lov til å vaske seg innimellom også.

Også brukt truse på første løpetid, og tror ikke dette vil ha noen innvirkning på neste løpetid. Ho vakset seg så fort trusa var av, så det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var ENORM bak i begynnelsen av løpetiden, så det er neppe noe å bekymre seg for :angry:

Hun brukte nesten ikke truse, rett og slett fordi jeg ikke gadd å styre med det. Hun var flink til å vaske seg, så da så jeg ikke helt poenget. Riktignok sover hun i sengen, men det ordnet vi med håndkler og tisselakner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe har blødd mindre og mindre for hver løpetid - den hun er inne i nå har det knapt vært søl i det hele tatt (nå er hun riktignok blitt riktig så flink til både å rengjøre seg selv og vaske sine egne flekker fra gulvet - så det kan hende det er mer enn jeg har fått med meg).

Hos oss er blødningen klart størst den første uka - før stådagene. Derfra og ut kommer det knapt noe som helst.

Så her er den "praktiske" jobben ved løpetid blitt mye mindre etter hvert - men samtidig er hun blitt adskillig mer tussete etter mannfolk med åra. De første løpetidene merket jeg knapt adferdsendring, nå er det nesa limt i bakken 24/7, store mengder voks i ørene og en uvant besettelse etter hannhunder som passerer 30 meter unna... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... lurer på om yippie får løpetid snart jeg! Amira fikk det først når hun var 15 mnd, så jeg må nok være tålmodig med yippie også...

Amira merker man ikke at har løpetid. Det blir kanskje 1-2 blodflekker på gulvet og hun vasker seg litt. Hun er nesten ikke hoven heller. Og hun lar seg ikke parre! (ikke av Marko i hvertfall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... lurer på om yippie får løpetid snart jeg! Amira fikk det først når hun var 15 mnd, så jeg må nok være tålmodig med yippie også...

Amira merker man ikke at har løpetid. Det blir kanskje 1-2 blodflekker på gulvet og hun vasker seg litt. Hun er nesten ikke hoven heller. Og hun lar seg ikke parre! (ikke av Marko i hvertfall...)

Hmf, kjenner jeg blir litt misunnelig over hvor enkelt du har det *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf, kjenner jeg blir litt misunnelig over hvor enkelt du har det *flir*

Ja det er veldig deilig :flowers: Barnselig som jeg er, synes jeg løpetid er ekkelt (hundene her kalles mensenhorer under løpetiden! Haha :P) Så det er fint at hun ikke blir hoven og sånn. Hun får adhd og blir veldig kosete, men det er egentlig det eneste som får meg til å kikke nøye etter om det kanskje finnes en løpetid der... Og innen jeg tenker så langt er det ofte bare et par dager igjen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig deilig :flowers: Barnselig som jeg er, synes jeg løpetid er ekkelt (hundene her kalles mensenhorer under løpetiden! Haha :P) Så det er fint at hun ikke blir hoven og sånn. Hun får adhd og blir veldig kosete, men det er egentlig det eneste som får meg til å kikke nøye etter om det kanskje finnes en løpetid der... Og innen jeg tenker så langt er det ofte bare et par dager igjen.. :P

Norma blødde en hel del den første uka, og var gedigen bak. Godt hun har lang pels, så det ikke synes såååå godt <_< Atferdsmessig var hun akkurat den samme, heldigvis.

Løpetiden ER grisete, men det tåler jeg. Det jeg synes var slitsomt var å bevege seg utendørs, og nærmest få hunden voldtatt av hannhundene i området. For et mas! I tillegg ble det fryktelig styrete de dagene hun stod, Orry skjønte jo plutselig at han er mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...