Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne har 48 hunder


Argyr

Recommended Posts

noen som vet hvordan det går med denne tragiske saken??? <_< var inne på hj siden hennes, og en av hundene som hun skryter av der på forsiden, bor ikke lenger hos henne(takkoglov...) en bjekjent av meg har overtatt den hunden........ :closedeyes:

Hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 882
  • Created
  • Siste svar
Guest Kåre Lise

Siste nytt i sammenhengen til at Kjøttkaketilsynet endret dette vedtaket var vel i vente på at saken skulle opp i retten og det mener jeg huske var satt til Oktober uten at jeg har hørt noe mer.

Den Glåmdalen artikkelen med link over innlegget ditt oppsummer veldig greit det meste så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2425826.ece

Jeg kjenner jeg blir provosert av at dem kan holde 2 hunder i en kennel i 6 mndr dersom de har ment at hundene var nedbrutt og umulige og omplassere. Da lurer jeg på om det er de månedene på kennelen som har gjort dem slik,eller om de var slik fra dag 1.Isåfall er det merkelig at de har hatt dem der så lenge!

Og at det koster 300 000 å ha 2 hunder i 6 mndr?Javel...Da er det grådige mennesker som har hatt dem i forvaring.

En annen ting er at jeg ser ikke to livredde hunder..jeg ser to store,reserverte,uinteresserte hunder som kjeder seg på ei celle.Forventer folk at hundene skal løpe rundt i sirkel å vifte med halen??Er det unormalt at en hund velger et hjørne i et firkanta rom?Neeei...Det hadde kanskje vært bedre om den satt midt på gulvet.

Mine hunder kan sitte sånn leeeenge og glo på ting.Jeg så ingen frykt i det blikket på den hunden.

Jeg så ikke en mine som tydet på redsel faktisk...men mulig jeg er blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder kan sitte sånn leeeenge og glo på ting.Jeg så ingen frykt i det blikket på den hunden.

Jeg så ikke en mine som tydet på redsel faktisk...men mulig jeg er blind.

At du er blind kan godt være, det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at hunder som sitter urørlig og stirrer fremfor seg all sin våkne tid ikke har det bra. Det kalles apati.

"De har en tillært hjelpeløshet. De står bom stille og du kan gjøre hva du vil med dem. For å gjøre dem så apatiske må det ha blitt brukt særdeles ufine metoder mot hundene, sier Jørn Standal."

Nok en gang viser Mattilsynet seg å ikke være tilliten verdt. Hva ER det de holder på med?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA jeg tror de fleste hunder av sær/reservert type ville blitt apatiske av å bo på kennel i 6 mndr.

Det er ikke alle hunder som er hyper type hund som løper villmann i buret og utvikler stress,der halen går i 150 der den hopper mot burdøren for å bli sett.Bowowowowow...pust pes,smil,tripp tripp tripp...

Men uansett, for meg så ikke hundene livredde ut,slik blir de jo omtalt.Skeptiske ja,men ikke livredde.

Da får de heller snakke om apati,ikke livredde og kjeeempesyke hunder.

Om hundene hadde det vondt eller var syke skulle de blitt avlivet med en gang...med andre ord kan det tyde på at denne fæle sykdommen har utviklet seg hos Standal.Men hva vet jeg?Kan bare spekulere.

Synes bare det er rart at de understreker hundenes dårlige tilstand,og da likevel har hatt dem der!

Metoder snakker de også om på Standal...

Det blir for meg litt fjernt,da jeg tviler på at metoder har noe med saken å gjøre.

Hundene har sikkert ikke hatt noe spesielt med metoder,og de små metodene de har hatt har nok ikke vært de samme som er beregnet på happy Goldens,Pudler eller andre daglige raser.

Det er jo en rase som bør ha helt andre leveforhold enn en kennel blandt fremmede.

De fle jo revet bort fra sitt eget,pga at det var nødvenig,ja,men det skjønner ikke hundene mye av.

Jeg vil si det slik at hundene sikkert har følt seg "voldtatt",og at de pga det har blitt apatiske.

Jeg husker noen videoer rundt denne langtrukne saken,der håndteringen av hundene var helt på trynet.

Disse som hentet hundene forventet noen snille hunder som ga herlig velskomst,sikkert.

Man går da ikke inn å styrer å maser på fremmede hunder av en slik voktende og reservert rase..

Snakk om å være uvitende!

Forventet de at det var bare å gå å hente disse nusselige bamsene,og gi dem et hjem i blomsterveien 5,sammen med Per,Kari,lille Trine og Truls? For noen av dem,ja..sikkert greit..

Sikkert sagt det før...men om jeg bodde i fjerneste skauen (ikke Norge) og var ensom med mine hunder,så ville jeg ikke brydd meg døyten om sosialisering i et bysamfunn,dersom jeg ikke hadde bruk for det selv.

Synd ville det være om jeg var stein dau en dag,og det kom folk å skulle omplassere hunder som aldri hadde sett annet en skog og et lite hus.De ville vel for dem se ut som om jeg hadde mishandlet dem hele livet,der de satt på det flisebelagte kennelgulvet og fatta nada av hele styret...

Jeg er absolutt for sosialisering av hunder,og er imot vanskjøtsel.Men for meg handler dette om at hunder som har levd skjermet med sin eier har blitt dratt ut på det ukjente,og dem som dro hundene med seg har tydeligvis forventet urealistiske ting utifra deres oppfatning av hvordan en hund skal oppføre seg.

En hund i byen,eller på et tettsted bør være sosial...

Men jeg vet at KO og Sarplaninac ikke lever på den måten der i de brukes fullt ut til det de er gode for.

Hadde man tatt en av disse ville og utemmede hundene bort fra sitt element og inn på Standal,så tviler jeg på at noen kunne komme å klappe dem på hodet,og fått sett at de bevarte et stille og lite anstrengt utrykk i ansiktet.

Jeg er glad hundene fikk slippe mer tull,men likevel mener jeg at saken er håndtert helt feil.

En klar sak er at svært få nordmenn forstår sånne raser,eller respekterer dem...

Alt virker som det skal være type hund som man kan putte hvor som helst her i Norge,ellers er det aggressivt og sært.

Om jeg hadde mulighet skulle jeg bo i alaska,og hadde sikkert hatt mega usosiale hunder :-)))

For det er ikke så unaturlig adferd å ha når man bor slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA jeg tror de fleste hunder av sær/reservert type ville blitt apatiske av å bo på kennel i 6 mndr.

Årsaken til at de har blitt sittende der i seks måneder er at de ikke lot seg omplassere nettopp på grunn av apatien. Den har ikke kommet først nå.

Men uansett, for meg så ikke hundene livredde ut,slik blir de jo omtalt.Skeptiske ja,men ikke livredde.

Da får de heller snakke om apati,ikke livredde og kjeeempesyke hunder.

Apati er en av mange naturlige konsekvenser av traumatiske opplevelser/frykt.

Om hundene hadde det vondt eller var syke skulle de blitt avlivet med en gang...med andre ord kan det tyde på at denne fæle sykdommen har utviklet seg hos Standal.

Er det ikke det som blir sagt da? At disse hundene har lidd under oppholdet, og skulle vært avlivet for lenge siden?

Synes bare det er rart at de understreker hundenes dårlige tilstand,og da likevel har hatt dem der!

Hvem, Standal? De har ingen rett til å avlive hunder som er oppstallet hos dem. Men at Mattilsynet regionalt har bæsjet royalt i skuffen igjen, det er jeg helt enig i.

Metoder snakker de også om på Standal...

Det blir for meg litt fjernt,da jeg tviler på at metoder har noe med saken å gjøre.

Hundene har sikkert ikke hatt noe spesielt med metoder,og de små metodene de har hatt har nok ikke vært de samme som er beregnet på happy Goldens,Pudler eller andre daglige raser.

Hundene var som sagt slik når de kom dit, det kommer tydelig frem. Det som omtales er altså eierens behandling av hundene før de kom til Standal. Dette konkluderer de med fordi 20 andre hunder (de fleste av samme rase som disse to) faktisk lot seg omplassere, de satt ikke i et hjørne og stirret fremfor seg hele døgnet.

Jeg husker noen videoer rundt denne langtrukne saken,der håndteringen av hundene var helt på trynet.

Disse som hentet hundene forventet noen snille hunder som ga herlig velskomst,sikkert.

"Sikkert"? Hva vet du om hva de forventet? Hvilke videoer er det du sikter til nå, forresten? Og nøyaktig hva var det som var "på trynet" med håndteringen man ser i dem?

Man går da ikke inn å styrer å maser på fremmede hunder av en slik voktende og reservert rase..

Snakk om å være uvitende!

Styrer og maser? Med det mener du hente ut, behandle/vaske og omplassere til bedre hjem da eller?

Jeg er absolutt for sosialisering av hunder,og er imot vanskjøtsel.Men for meg handler dette om at hunder som har levd skjermet med sin eier har blitt dratt ut på det ukjente,og dem som dro hundene med seg har tydeligvis forventet urealistiske ting utifra deres oppfatning av hvordan en hund skal oppføre seg.

Som sagt, majoriteten av hundene var av samme rase som disse - hvorfor reagerte ikke de på samme måte, hvis det er forventet utifra hvor de kom fra?

Alt virker som det skal være type hund som man kan putte hvor som helst her i Norge,ellers er det aggressivt og sært.

Og sammenhengen her er..? Så ingen aggressive hunder jeg, jeg så bare to stakkarslige vesener som ikke hadde noen vilje til å leve overhodet - så hvorfor du trekker inn det kan jeg ikke forstå.

Om jeg hadde mulighet skulle jeg bo i alaska,og hadde sikkert hatt mega usosiale hunder :-)))

For det er ikke så unaturlig adferd å ha når man bor slik.

Hva er ikke unaturlig? Apati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300000 delt på 2 hunder = 150000 delt på 180 dager/6 mnd = 820 kr og noen øre. (Du må ha hørt feil ang dagspris, hvem skal ha 3000 døgnet for å kaste inn litt mat til hunder som står i kennel? Det hadde i såfall blitt totalt 540000 på 6 mnd, altså over millionen på ett år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,denne Goliat blir også omtalt som apatisk i det øyeblikk han blir hentet..

Ja for han ligger i et hjørne og vil absolutt ikke bli dratt med.Jeg vil kalle det unnvikende,men ikke apatisk.

For meg virker det som om de bruker mest mulig dramatiske ord...

Er ikke det litt rart at de kan fortelle alle oss andre at hunden er apatisk når de ikke kjenner den annerledes enn at de er inntrengere som kommer over en hund som ikke er interessert...?

Goliat ser ikke særlig apatisk ut på marken i denne filmen...med andre ord bare rolig og stiv i situasjoner den ikke liker,og som den ikke har mye spennende å finne på i..

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article1978184.ece

Jeg tror ikke disse 2 døde hundene hadde vært apatiske i andre omgivelser...

Jeg tror også at de er blitt verre der de har vært.

Og ja,jeg kaller det mas å styre for mye med fremmede hunder.Tillit først,mas senere.Om man er opptatt av å hjelpe hundene og ikke har dårlig tid,så gjør man det beste utav det.

Jeg synes å gå til en hund i et hjørne ,slik som med Goliat,er helt på trynet.

Var ikke eieren hjemme,slik at hun kunne ta den ut av hjørnet for så å overlevere den i bånd til de som skulle ta den?

Eller er det litt av greia å vise på film at hunden ligger i et hjørne i halmen og er avvisende mot fremmede som vil ta den med...?Det ville nok sett mindre spennende ut..

Hundene så helt klart ulykkelige ut...Har de ikke uteplass på standal?Jeg er overbevist om at hundene hadde kost seg i den frie natur.Den der cella manglet alt en hund trenger.Hvor mye tid har de tilbragt der mon tro?

Jeg står på at hundene ikke ser det minste livredde ut.

Apati er unaturlig,men når hundene tydeligvis ikke har fått et miljø som kunne vekke dem opp og gi dem interesse så er det klart at dem vil vantrives.

Flere bjørner,tigre etc. i bur er apatiske,men når redningen kommer,og redningen vet hva dyrene trenger så blir dyrene lykkelige i sin nye "lille hage".Sett det mange ganger,og hver gang forandrer dyrene adferd.Ingen av dem finner seg en krok og sitter og glor som dem gjorde i buret i fangenskap.Enda en naturlig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,denne Goliat blir også omtalt som apatisk i det øyeblikk han blir hentet..

Ja for han ligger i et hjørne og vil absolutt ikke bli dratt med.Jeg vil kalle det unnvikende,men ikke apatisk.

Sorry, der er vi rett og slett ikke enige. En hund (ei heller KO) ser ikke sånn ut når den er unnvikende, den ser sånn ut når den er redd og velger å ikke foreta seg noe som helst fremfor å svare med aggresjon. En KO skal ikke løpe og gjemme seg, det er ikke det som er reservasjon mot fremmede.

Jeg tar meg den frihet å påstå at du ikke kjenner (slike) hunders språk godt nok.

Goliat ser ikke særlig apatisk ut på marken i denne filmen...med andre ord bare rolig og stiv i situasjoner den ikke liker,og som den ikke har mye spennende å finne på i..

Kanskje fordi han har det bedre når den filmen tas enn når de henter ham? På tidspunktet "glade Goliat" ble vist frem var han fortsatt i en slik stand at de tvilte på om de ville finne et bra nok hjem. Tror du det var fordi han var reservert mot fremmede, slik som en normal KO?

Jeg tror ikke disse 2 døde hundene hadde vært apatiske i andre omgivelser...

Jeg tror også at de er blitt verre der de har vært.

Hva baserer du det på?

Og ja,jeg kaller det mas å styre for mye med fremmede hunder.Tillit først,mas senere.Om man er opptatt av å hjelpe hundene og ikke har dårlig tid,så gjør man det beste utav det.

Det er grenser for hvor god tid man har når man skal ta hånd om 25 store hunder samtidig, og de aller fleste av dem har "spesielle behov". Synes du de skulle flyttet inn i et par uker kanskje, så de kunne bli kjent med hundene før de tok dem med seg? :whistle:

Jeg synes å gå til en hund i et hjørne ,slik som med Goliat,er helt på trynet.

Var ikke eieren hjemme,slik at hun kunne ta den ut av hjørnet for så å overlevere den i bånd til de som skulle ta den?

Kanskje det er eieren vi ser, som leier den ut? Hva vet vi om det?

Hva er alternativet, hvis eieren nekter å samarbeide og hunden gjemmer seg i et hjørne? Sette seg ned og vente til den finner ut av verden ikke faller i hodet på den likevel?

Hundene så helt klart ulykkelige ut...Har de ikke uteplass på standal?Jeg er overbevist om at hundene hadde kost seg i den frie natur.Den der cella manglet alt en hund trenger.Hvor mye tid har de tilbragt der mon tro?

Jo, de har uteplass på Standal. Og jeg tror ikke de har latt hundene sitte i hvert sitt hjørne i seks måneder uten å ha blitt tilbudt vennlighet, nærhet, mat, godis, lek og fri utfoldelse ute i gårdene. Men de har kanskje avvist det? Alt sammen?

Det er ikke normalt, på noen måte, for noen hund, å behandle folk som "luft" når de har forsøkt iherdig å oppnå tillit i seks måneder. Ei heller for en KO.

Jeg står på at hundene ikke ser det minste livredde ut.

Nei, "livredd" er vel et begrep jeg ville brukt på en hund som var stinn av adrenalin. Disse er dovnet bort. Men at det er av frykt og mistrivsel er jeg ikke det minste i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke quote som du gjør..det hadde nok gjort det så mye lettere å kommentere det du skriver..men nå er jeg for trøtt.Så jeg gidder ikke finne utav det likevel... :whistle:

Men njaa,eieren av hundene har jeg møtt flere ganger,og kan si at personen på filmen mangler hvertfall mye jur.

Mulig de har krympa vekk,hva vet jeg?Ser ikke ut som eieren for meg ihvertfall.

Ellers tror je ikke at KO er sååå spesiell at de ikke kan tilpasse seg et miljø de trives i,på lik linje med bjørner og tigre som har vært i bur for lenge(snakker om årevis).Hvorfor skulle ikke KO`ene trives med forandring også?

Hvorfor kan ikke en KO bli bedre?

Hunder er forskjellige.De fleste av andre fra filmen så yngre ut,og derfor var dem vel lettere å plassere og tilpasse..?

Jeg aner ikke om disse døde er en av valpene/unghundene vi ser på filmen med Goliat.

Isåfall var ingen av dem hundene apatiske heller der de løper og styrer.

Man ser dem er frempå,men skeptiske i cellene,og mer frie i hundegårdene..alle virker levende..

Så hvem er disse to døde da?Hvor mange KO var der som kom inn dit egentlig som kan samsvare med alderen på de avlivede?

Jeg mistenker sånn ellers at denne kennelen har det som andre kenneler,faste ute/innetider.

Og jeg vet ikke mer om adferden til disse hundene/rasen enn hva jeg har sett av dem hos eieren de hadde,og hva min far har fortalt meg i alle år om dem i forhold til sine flere bekjentskaper i utlandet som har slike hunder,i et primitivt og landlig miljø,der hundene jobber og lever primitivt.

Tror som sagt at om en av disse ble putta på standal så hadde de angrepet personalet..

Men det vet jeg ikke..Ei som selv eier rasen sier på tråden under den siste nytt at rasen kan være slik..

At ikke disse KOene her angriper synes jeg da er bra.

Jeg har truffet et par av hundene fra kennelen løse da jeg var alene(uten eier tilstede),og jeg ble heller ikke angrepet..men nøye studert.jeg tok ikke etter dem heller da...men de flokket seg rundt bilen først,og trakk seg og vurderte da jeg måtte ut av bilen.

Hvordan vet du at hunden Goliat har gjemt seg der den ligger i halmen?

Den er jo i "huset" sitt,og kan ha ligget der når dem kom inn...Såvidt jeg husker så likte de seg i halmen..både inne i fjøset og ute i skuret.

Jeg sier heller ikke at hundene ikke er redde,de er nok ikke tilfreds,og vil helst ikke være der/vært der..men livredd gir meg et annet bilde enn den nyheten.

Ellers så har jeg opplevd at hunder av reservert rase som blir omplassert oppfører seg akkurat som Goliat,og disse 2 døde.

Jeg er fullt klar over at det å være reservert ikke er det samme som å være redd,nervøs/engstelig.Selv hater jeg når folk som har slike hunder sier "han er reservert".Likevel er det naturlig for meg å tenke at de får den oppførselen pga at de misliker/takler omplassering svært dårlig.

Altså det jeg sier er at en reservert rase,fra et usosialt liv vil ha større sjanse for å oppføre seg slik som disse KO,dersom noen kommer å bare tar dem.

En hund som er av reservert rase som blir omplassert fra et normalt hjem til et annet,får en annen overgang og har muligens annen bagasje i form av sosial omgang osv enn disse Åsnes hundene som kan hjelpe på med å komme seg videre,å våkne..ta til seg ting osv.

Disse hundene er plassert fra et miljø til et annet,og muligens mer begrenset utegang.

For ikke å snakke om at flere av hundene sannsynligvis var samlet på åsnes,og derfor føler seg utsatt alene.

Jeg hentet en nappe som hadde levd et topp liv langt i skauen,men som var uønsket av typen til eier pga sikkel/size.

Jeg tilbrakte vel 5-6 timer hos den med eier før jeg dro derfra.Hunden var HELT normal når jeg var der.Akkurat som en Golden på lykkepille,bare i elefantstyle.

Likevel var hunden uinteressert ,unnvikende,skeptisk og ifølge ekspertene på standal LIVREDD når jeg tok den med meg.

Ifølge meg var han ikke livredd i det hele tatt,men utrykkte at han ikke ville snakke med meg mer og synes situasjonen var ny,merkelig,ubehagelig og utrygg.Jeg gadd ikke presse meg på ham.Så jeg lot hunden få fred.

Tok vel 1 uke,eller 2 før det føltes som om hunden hadde vært der alltid...

Mangel på bytrening o.l var barnemat når bare vi var kjent med hverandre..Et kongegemytt,trygg hund,sosial som fy.

Han ble den hunden jeg så han var hjemme hos eier,og mere til.Han frøs ikke på det der andre midlertidige stadiet.

Hadde standal henta denne hunden istedetfor meg så hadde de vel sagt at hunden var livredd og sikkert hadde hatt det grusomt i livet.Og om han ble satt på kennel der,så hadde han vel aldri våknet og vist hvem han var.

Det måtte selvsagt vært,dersom de tok hunden umiddelbart,og aldri fikk se hundens adferd først.

Inntrykket jeg sitter igjen med er at reserverte og sære hunder får en slik sterkt forandret adferd når man drar dem bort fra det som er kjent.Har erfart det med flere reserverte raser/hunder generelt.De får et sånt "hva vil du meg?Hvem er du? blikk.Og plager du blir du oversett,og hunden lprøver å gi deg "piss off " signaler,uten å bite.

Fikk broren til overnevnte,og den var jeg også sammen med en stund før vi dro.Den var normal med sine fostereiere,men da vi etter å ha fått ham i bilen kom til et luftested å ville ta ut hunden igjen,så satt den innerst i vanen,og nektet å komme ut.Der satt han å skulte.Jeg var så dum at jeg glemte hvordan de funker..

Så jeg stappa hodet og hender inn "Kom an!"

Han hadde hatt et møkkaliv,så det som skjedde var at han brått stuupte mot meg ut fra mørket bak i bilen og brølte

"DRA DEG VEKK!".

Jeg snudde meg rundt å bøyde hodet momentant,men vek ikke fra bilen.Satt meg ned på kanten.

Hunden gikk like fort tilbake inn i mørket som han kom utav mørket og satt å glodde på meg...

Så jeg satt som en tosk en stund med ryggen til...men den som krøp inn i bilen og la seg ned på en kjelerdress og lå der ved siden av en hund i 3 timer var meg.Rørte ikke,glodde ikke.Bare var der...Ulovlig,ja..ble en humpete tur.

Fordelen var at det var lettere å ta hunden med seg ut av bilen etter å ha sittet /ligget der en stund å snakket å mumlet.

Så det at hunden var okei i de forrige omgivelser hjalp ikke på når han traff meg.Og likedan var han med forstereierne da han kom ifra eierne før det,og eierne før det,og eierne før det.

For jeg var et nytt menneske han ikke ville vite av.Han kunne godt gå med meg og like meg med de andre eierne tilstede,men med en gang vi ble alene var det som å skru av en bryter. "Jeg kjenner deg ikke,jeg liker deg ikke...Hvor er folka mine?"

Det er sånn jeg ser det,og har opplevd det.De forandrer seg ved eierskiftet uansett hva de var før.

Derfor vil omgivelser som ikke er optimale for hunden mest sannsynlig ikke "vekke" den til å bli normal.

Denne siste hunden ble tatt ut av pensjonatet og tatt hjem på privaten av forstereierne nettopp pga av at adferden begynte å bli slik som KO`ene.

Eier før pensjonatet leverte hunden dit til omplassering,og heldigvis fant personalet ut at hunden ble forandret av å være der,og derfor måtte ut derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror je ikke at KO er sååå spesiell at de ikke kan tilpasse seg et miljø de trives i,på lik linje med bjørner og tigre som har vært i bur for lenge(snakker om årevis).Hvorfor skulle ikke KO`ene trives med forandring også?

Hvorfor kan ikke en KO bli bedre?

Nettopp. Men akkurat disse to er tydeligvis "beyond saving" - derav utsagnet til herr Standal om at de må ha vært utsatt for mindre hyggelig behandling.

Hunder er forskjellige.De fleste av andre fra filmen så yngre ut,og derfor var dem vel lettere å plassere og tilpasse..?

Jeg aner ikke om disse døde er en av valpene/unghundene vi ser på filmen med Goliat.

Isåfall var ingen av dem hundene apatiske heller der de løper og styrer.

Man ser dem er frempå,men skeptiske i cellene,og mer frie i hundegårdene..alle virker levende..

Så hvem er disse to døde da?Hvor mange KO var der som kom inn dit egentlig som kan samsvare med alderen på de avlivede?

I en artikkel av NRK vises det en briard og en KO, i videoen to KO (men ingen av dem den samme som på bildet fra NRK). Det er uansett snakk om hunder som var ca. 0,5-1,5 år gamle da de ble fjernet.

Hvordan vet du at hunden Goliat har gjemt seg der den ligger i halmen?

Den er jo i "huset" sitt,og kan ha ligget der når dem kom inn...Såvidt jeg husker så likte de seg i halmen..både inne i fjøset og ute i skuret.

Han ligger med ansiktet inn i et hjørne med fremmede mennesker til stede. Han gjemmer seg. Han huker seg ned når han går ut, noe man gjør av frykt, ikke reservasjon.

Ellers så har jeg opplevd at hunder av reservert rase som blir omplassert oppfører seg akkurat som Goliat.

Jeg er fullt klar over at det å være reservert ikke er det samme som å være redd,nervøs/engstelig.Selv hater jeg når folk som har slike hunder sier "han er reservert".

Med unnvikende blikk, hodet inne i et hjørne og lutende kroppsholdning? Beklager, da har du møtt en redd/nervøs hund, ikke en reservert/uinteressert en. Det er desverre helt riktig at mange ikke klarer/ønsker å skille mellom disse, men det er også en trist sannhet at mange hunder slett ikke er reserverte slik de skal være, men rett ut nervøse. At rasen vanligvis skal være slik eller sånn, endrer ikke det en millimeter.

Tok vel 1 uke,eller 2 før det føltes som om hunden hadde vært der alltid...

Med andre ord endret han seg før det var gått et halvår - ellers ville du forhåpentligvis latt ham slippe å være sammen med deg mer? For disse hundene har det altså bare gått nedover, tydeligvis. I motsetning til for de andre hundene, som altså har klart seg. Dermed blir det litt tynt å skylde på at Standal ikke vet hva de driver med eller ikke tilbyr hundene nok. Jeg, på min side, tror de har jobbet mye med disse hundene for å klare å få så mange av dem trygge og glade og ut i nye hjem. Jeg forventet at langt flere ville ende som disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser redigeringen av forrige.Jeg er trøtt og det kommer etterhvert.UAnsett..poenget kort er nederst på forrige.

At jeg sammenligner med den siste nappen som ville blitt en "wannabe" død KO om den ikke ble tatt vekk fra kennelen.

Men ja,vi er litt enige men ser kanskje annerledes på det likevel.Jeg synes bare det er synd at de ble avlivet for jeg tror at de ville utviklet seg etterhvert i et annet miljø.Jeg kan ikke bevise det,men jeg tror det...

Men nå er de døde,så sånn er jo det..

Og nei,jeg vet ikke så mye om akkurat Ko sin adferd,men jeg bare tenker på liknende ting og prøver å være logisk.

At Goliat er redd gidder jeg ikke nekte på,men han er ikke apatisk og LIVREDD i mine øyne..det er vel egentlig bare det jeg sier...

Nei nåå :whistle::D

Lufte dyr,rett i seng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Standal er ett av landets beste hundepensjonater, og for de av dere som tror at dyrevernshunder bare blir lempet inn i ei celle og må stå der hele døgnet og bare få tilslengt litt mat i ny og ne tar rimelig feil.

Jupp, har man hund i pensjon der så har den faste inne og utetider og får en tur om dagen, hunder som er "fast" oppstallet får en smule mer og det koster dermed med.

I alle fall var det sånn før - jeg har vært å hentet "reddet" en terv som havnet på Standal som ett ledd i en dyrevernssak - og da fikk vi forklart hvordan disse hundene blir tatt vare på, og de får litt mer enn den gjengse pensjonshund for å si det sånn. Og de får det av kvalifisert personell.

Ja, det er drøy pris - men sånn er det - og det er antagelig ikke Standal som setter prisen heller - det er antagelig staten som har regnet ut satsene og inngått avtale med Standal på bakgrunn av dette. (Standal og andre kenneler i landet som også har en sånn deal) - dette sikrer mattilsynet GARANTERTE plasser selv i høysesonger osv. Og sånn må det nødvendigvis være for at dyrevernet skal fungere nogenlunde om det kommer sånne saker som denne.

Og hunder blir IKKE apatiske av å stå i kennel - det finnes mange oppdrettere rundt om i landet som har mer enn en hund og som har ett kennel-lignene miljø for sine hunder uten at de ser ut som om de har mistet all livsgnisten og er pisseredd folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...