Gå til innhold
Hundesonen.no

Strømregning


Bambings

Recommended Posts

Jeg begynner å få litt panikk for strømregningene her..

1. februar betalte jeg 5.738,-, og nå har jeg fått en ny regning på 5.385,- som skal betales 31. mars.

Vi har et relativt stort hus på ca. 168m²...og vi har alltid 2 datamaskiner som går. Tven er i bruk 2-3 timer daglig, og dusjen blir brukt av 4 personer, normal bruk.

Er det normalt, eller? Tidligere har regningen ligget på rundt 2.900,- og 1.400,- annenhver gang. Dvs gjennomsnittlig 2150,- i måneden...

Det betyr at prisen har gått opp til..nesten det firedobbelte? Kan det stemme? Jeg er helt sjokkert... må nesten ta en telefon til dem i morgen..for dette blir for drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo desverre fort en del ekstra siden det er vinter da.. Merker jo at strømregningene går opp... Men hørtes vel egentlig ganske drøyt ut.

Men altså. MÅ dataene deres alltid gå da? Her prøver vi ihvertfall å spare på det som kan. Skru av PCne når de ikke er i bruk :P

P.S. Skjønner frustrasjonen altså... Strømregning er no dritt... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også at det ikke er umulig. Men datamaskinene har alltid stått på, og de bruker ikke spesielt mye strøm da de går i dvalemodus. At det skal bli SÅ mye dyrere fordi det er vinter forstår jeg ikke. Det har aldri skjedd før på de drøye to årene vi har bodd her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også at det ikke er umulig. Men datamaskinene har alltid stått på, og de bruker ikke spesielt mye strøm da de går i dvalemodus. At det skal bli SÅ mye dyrere fordi det er vinter forstår jeg ikke. Det har aldri skjedd før på de drøye to årene vi har bodd her...

en data som står å laster ned film på natten bruker like mye strøm som en 60 watts pære...

Helt ærlig så syns jeg det hørtes dyrt ut og du burde sjekke dette med kraftselskapet du bruker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, høres mye ut ja, men slett ikke umulig..

Jeg bor i et hus på ca 110 kvm, 3 etg. Her er det en pc som står på døgnet rundt, samt varmekabler i gulvet på stue, kjkken og bad, og vanlig varme på badet. Tv ser jeg ikke så den står på ca en time om dagen når vesla ser barnetv, dusjen brukes 1-2 ganger daglig.

Ja, også har jeg to akvarier som det er pumper, varme og lys i.

Og her ligger den altså på ca 3500 nå på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye elektrisk som går hele tiden. F.eks varmtvannsberedere trekker noe helt sykt med strøm. Tørketrommel like så.

har man varmekabler på badet så vil det vel gå endel der også. Har man da to bad, så blir det en god del.

Tror nok ikke det er pc`enes skyld at du har høy regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drar veldig mye strøm å holde et stort hus varmt, hvis du bruker bare strøm som oppvarming. Jeg har innsett at jeg må slå av på krava når det gjelder innetemperatur. Ikke bare pga strømregninger, man må vel begynne å tenke litt jordkloden vår også ... Ta frem gensere og ulltepper når det er kaldt, skru ned tempen radikalt når du ikke er hjemme og i rom du ikke bruker mye. Det er mye man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hørtes mye ut, men vil tro det stemmer..

I leiligheten hvor jeg bodde før, så lå regningene på ca 1700,- da var det 2 paneovner og 1 pc som sto på. Vi bodde i blokk så fikk mye varme fra de rundt oss, så trengte minimalt med strøm, men dyrt var det likevel.

men skader jo ikke å ta en ringerunde og høre på forskjellige priser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om det er mye eller ikke er nå en sak, men det var en voldsom økning på en mnd. hvis dere føler dere har omtrent det samme forbruket.

Jeg har også fått en økning i strømregning (men ikke dobling) uten at vi har økt forbruket, tverdt imot. Har en leilighet på ca 40 kvadrat og betaler ca 1600 kr i mnd. Vi har 19 grader i stua og kjøkkenet og kaaaldt på soverommene, ikke varme i gulvet noe sted, to personer, vaskemaskin går ikke på vår regning og tørketrommel har vi ikke. Ikke oppvaskmaskin heller og lyset står aldri på andre steder enn akkurat der vi sitter... Jeg syns det er veldig dyrt og føler ikke det er flere steder vi kan spare på strømmen nå. Ikke dusjer noen av oss spesielt lenge heller... Men det er kjellerleilighet da, så det gjør vel at det går litt mer på oppvarming. Er det normalt med 1600 i mnd på en såpass liten leilighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også at det ikke er umulig. Men datamaskinene har alltid stått på, og de bruker ikke spesielt mye strøm da de går i dvalemodus. At det skal bli SÅ mye dyrere fordi det er vinter forstår jeg ikke. Det har aldri skjedd før på de drøye to årene vi har bodd her...

De siste to åra har jo strømprisene vært særdeles lave, men har hoppet ganske kraftig opp siden i høst, og det kan nok ha gjort ganske stort utslag. Det har det gjort hos meg. Har hatt en økning på ca 1500 kr + økning i nettleie som har nesten doblet prisen i forhold til i fjor på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også fått stor strømregning. Jeg skjønner det ikke helt, fordi den er like stor som i høst.. Siden sist regning kom, har vi fått oss vedovn, og varmekablene som tidligere stod på 22grader hele tiden, er nå skrudd ned på 10grader, og de lyser aldri (er ikke aktive). Ellers bruker vi det samme i annen strøm som vi alltid har gjort, av data, tv, komfyr osv. Hvorfor merker vi ikke at ovnen har hatt en virkning? Har strømprisen virkelig steget så mye?

Finnes det forresten en side hvor man kan sjekke hva de forskjellige leverandørene ligger på i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt, og prisen har gått opp noe vanvittig siden i høst, ja. Den gikk hos oss opp fra 15øre kWh til 45!

Vi bruker veldig lite panelovner og fyrer mest med ved når det trengs. Vi har ikke særlig stort forbruk av strøm, men det var altså prisen som har steget så voldsomt...

Jaja, får håpe på bedre tider :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk litt over 8000 sist vi..

Har en leieboer som bruker litt for mye tror jeg...

Når en har leieboere så lønner det seg mest for utleier å ikke ha strøm inkludert i husleien. Hvis den er inkludert, så havner leieboeren på en "det koster meg ingenting, så jeg tenker ikke over hva jeg slår av eller ei" pute og den prisen betaler dere.

Jeg ville undersøkt muligheten for å dele strømmen fra husleien jeg, uansett- ville jeg tatt en prat med leietaker hvis denne virkelig har "sovnet" på vakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har leieboere så lønner det seg mest for utleier å ikke ha strøm inkludert i husleien. Hvis den er inkludert, så havner leieboeren på en "det koster meg ingenting, så jeg tenker ikke over hva jeg slår av eller ei" pute og den prisen betaler dere.

Jeg ville undersøkt muligheten for å dele strømmen fra husleien jeg, uansett- ville jeg tatt en prat med leietaker hvis denne virkelig har "sovnet" på vakt :)

Kunne ikke vært mer enig! Hadde en ekkel episode hos noen vi vurderte å leie hos, som hadde hatt problemer med forrige leieboer som brukte for mye strøm. Så da ville han at vi skulle betale det overskytende fra forrige leieboer, mens vi foreslo å ha strømregning for oss selv. Det gikk han ikke med på, så vi droppet å leie der..

Jeg vil tro det ikke koster all verden å få satt inn egen strømmåler hos leieboeren, i alle fall ikke på sikt sånn at dere unngår slike kostbare strømregninger igjen. Det er utrolig kjipt når dere vet at dere selv sparer på strømmen, mens andre så å si får den "gratis". Jeg forstår ikke logikken i hvorfor noen i det hele tatt leier ut uten å ha egen strømmåler for enheten? :) Det er jo kun leieboeren som tjener på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt råd akkurat nå, så hadde han fått egen strømmåler med en gang. Skal se til sommeren om vi får lånt litt på huset og lagt om strømmen. Nytter ikke si noe til han. Ting går rett ut igjen på andre sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk nettopp strømregning på ca 2700, har et hus på 125kvm, og vedovn som står for mesteparten av oppvarmingen bortsett fra på badene, da. Litt dyrt er det jo, spesielt med tanke på at regningen ikke har blitt mindre etter at vi fikk oven (litt før jul), men hvis prisene har steget så masse, så er kanskje det forklaringen? Heldigvis er veden gratis, da..! :)

Typen tok i alle fall saken i egne hender, så nå har vi byttet leverandør i alle fall, og kjøper heller strøm til spot-pris. Så får vi se om det hjelper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...