Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som vet litt om des pyrenees face rase?


siljestokka

Recommended Posts

Takk for kjempenyttig info nullet. Du skriver så bra om rasen, så jeg blir mer og mer engasjert og villig til å sette meg mer inn i ting jeg synes var uforståelig før. (hvis det ga noen mening ;)) Jeg tror nok jeg er 99 % sikker på oppdretter, hvis Åsa Thunqvist "godtar" meg som eier. Hun var veldig hyggelig sist så det ser jo lyst ut.

Jeg skal dra på rasespesialen, og der kommer jeg til å løpe rundt med kamera og notisblokk :P Det gleder jeg meg innmari til! Tror du det vil være en del pyrrer der? (både poil long og face rase, selvom det er face rase jeg ser på)

;)

Lykke til, når og hvis den tid kommer, Åsa er en utrolig kunnskapsrik dame og en dreven oppdretter.

Har inntrykk av at ikke alle oppdrettere av rasen er like flink til å stille krav til det mentale på avlsdyrene sine, men der er Åsa grundig :)

Blir spennede å høre hvordan det blir på rasespesialen, jeg står over i år.

Regner med nullet skal, lykke til med gutta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Jeg skal dra på rasespesialen, og der kommer jeg til å løpe rundt med kamera og notisblokk ;) Det gleder jeg meg innmari til! Tror du det vil være en del pyrrer der? (både poil long og face rase, selvom det er face rase jeg ser på)

Vi ble medlem av Norsk Pyreneerhundklubb i fjor, så dette er første gang Gjeterhunden har rase-spesial i Norge. Jeg håper inderlig at det kommer mange hunder!! Det er jo ikke mer enn 6 FRer i Norge, men vi kan jo håpe det kommer noen svensker vi kan slå :)

Og forøvrig må jeg jo innrømme at jo mer jeg ser PL, jo mer fasinert blir jeg. Ikke det at de noengang kommer på høyde med FRen. men de havner nok ikke så langt under til slutt :D

Blir spennede å høre hvordan det blir på rasespesialen, jeg står over i år.

Regner med nullet skal, lykke til med gutta ;)

Takk og takk!

Synd at du ikke kan komme, men du har vel gyldig grunn...

Vi skal på et annet stevne på lørdag, men har natta å kjøre på og skal nok rekke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at de noengang kommer på høyde med FRen. men de havner nok ikke så langt under til slutt :)

He he...når du først har fått en PL i hus tenker jeg du har en annen mening! :)

Men sant skal være sagt, gutta dine er herlige! :D

Takk og takk!

Synd at du ikke kan komme, men du har vel gyldig grunn...

Vi skal på et annet stevne på lørdag, men har natta å kjøre på og skal nok rekke det!

Masse masse lykke til! Krysser fingre for at du danker resten av FR'ene! :P

Vi får ta spesialen neste år, i år er valper leveringsklar samme helgen, så for vår del passet det rett og slett dårlig! :P

PS. Og du...selv om du liker FR best, så har jeg en sort PL hannvalp! Jeg tror han villet passet fint sammen med dine!? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Og du...selv om du liker FR best, så har jeg en sort PL hannvalp! Jeg tror han villet passet fint sammen med dine!? :)

Agility medium?!?!?!?

Slik at jeg kan slå dine????? :)

Nei da! Men hvis du tar den samme kombinasjonen om 5-6 år, så...

Og hvis det er noen der ute som leser denne tråden og som er ute etter en Berger PL, og som er like storforlangende når det gjelder gemytt som meg... Ja da håper jeg de kjenner sin besøkelsestid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk!

Synd at du ikke kan komme, men du har vel gyldig grunn...

Vi skal på et annet stevne på lørdag, men har natta å kjøre på og skal nok rekke det!

Gyldig og gyldig....

Har stilt for Gunilla før, helt greit men gidder ikke å kjøre så langt for det :thumbsdown:

Agility medium?!?!?!?

Slik at jeg kan slå dine????? :angry:

Nei da! Men hvis du tar den samme kombinasjonen om 5-6 år, så...

Og hvis det er noen der ute som leser denne tråden og som er ute etter en Berger PL, og som er like storforlangende når det gjelder gemytt som meg... Ja da håper jeg de kjenner sin besøkelsestid!

Medium du likssom!!

Lille jumbo har tenkt å bli 48 eller noe sånt :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusselig de var :angry:

De minet meg litt om en blanding, men kanskje litt whippet i xD

Whippet? :thumbsdown:

EDIT: Hannen på nederste bilde (kommer ikke i farten på hva han heter, men han er vel fra kennel de la rosselle. Eller tuller jeg nå) han må være en av de vakreste pyrrene i verden :lol:

EDIT 2: Nei jeg tulla ikke. Det var U´lys bleu de la rosselle. Gud for en VAKKER hund :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet? :thumbsdown:

EDIT: Hannen på nederste bilde (kommer ikke i farten på hva han heter, men han er vel fra kennel de la rosselle. Eller tuller jeg nå) han må være en av de vakreste pyrrene i verden :frantics:

anner ikke hvor jeg fikk det ifra xD

Men hun hadde 2 andre bilder istad, og det ene minnet meg ett gram om whippet :angry:

Jeg er litt rar iblant .. VET DET :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anner ikke hvor jeg fikk det ifra xD

Men hun hadde 2 andre bilder istad, og det ene minnet meg ett gram om whippet :angry:

Jeg er litt rar iblant .. VET DET :frantics:

Det er noe helt annet å se hunden live. Da ser du deres VIRKELIGE skjønnhet :thumbsdown: (Ehm, okey ja jeg er helt frelst :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg bare lurte på en ting til. Hvordan er det med pelsstell og røyting (gjerne på både poil long og face rase det er vel en forskjell er det ikke?) Og det er jo et relativt stort spenn i høyden til disse pyrrene da, men hva er gjennomsnittet sånn ca. for face rase tisper? La til Silvia Trkman er jo relativt liten, og lille Ilse til Åsa T. var jo heller ikke veldig stor. Men jeg må si jeg likte den størrelsen ganske godt. Men er det foretrukket med hunder som er litt større? Hvilken høyde er "best?"

Nå kom jeg med utrolig mange rare spørsmål, men det er jo så mye å tenke på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg bare lurte på en ting til. Hvordan er det med pelsstell og røyting (gjerne på både poil long og face rase det er vel en forskjell er det ikke?) Og det er jo et relativt stort spenn i høyden til disse pyrrene da, men hva er gjennomsnittet sånn ca. for face rase tisper? La til Silvia Trkman er jo relativt liten, og lille Ilse til Åsa T. var jo heller ikke veldig stor. Men jeg må si jeg likte den størrelsen ganske godt. Men er det foretrukket med hunder som er litt større? Hvilken høyde er "best?"

Nå kom jeg med utrolig mange rare spørsmål, men det er jo så mye å tenke på ;)

Det er ikke mye pelsstell på min poil long. Børster i gjennom han en gang i måneden ellerno. Røyting er det heller ikke så mye av.

Angående høyden så skal face rase tisper ligge mellom 40-52 cm. La tror jeg er litt for liten for standaren(?). Foreldrene til La er begge poil longer, så det er kanskje grunnen. Men de fleste tisper jeg har møtt har vært rundt 45 +- cm. Vet ikke hva som er vanligest på face rase tisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en smart rase i alle fall :) . Er hundene dine veldig skeptiske til nye folk Nullet? Kan du ikke fortelle litt om hundene og andre individer som du har møtt? Er så ineterresangt å lese.

Begge mine har vært MEGET glade i mennesker! Nesten sånn hoppe-opp-og-overfalle-med-tunga mens kroppen logrer helt opp til nakken. Jeg har tillatt det lenge, for jeg jobber med redningshund i bakhodet, og da må jeg ha en hund som liker kontakt med folk. Ettersom hundene har blitt eldre, har jeg rost de for å overse folk. Min teori er at når de da ikke løper bort til fremmede lenger, så er det ikke fordi de er skeptiske, men fordi de har lært seg at de får belønning for ikke å gjøre det. Jeg er ikke helt i mål enda; dersom fremmede kommer for nære, så er det ikke alltid de klarer å holde seg i skinnet, iallefall ikke minsten. Eldstemann har hatt et par uheldige episoder med barn, og har blitt litt skeptisk. Han hilser gjerne på, men har full oppmerksomhet rettet mot hva de foretar seg (I tilfelle de plutselig skullle hoppe og lande på foten hans... eller plutselig skrike veldig høyt...) Da går han vekk!

Dette er en rase hvor det å være skeptisk for fremmede er forsterket gjennom avlen. I fjellene i Pyreneene skal hunden holde fremmede unna flokken, og den skal styre flokken unna fremmede. Mange av de franske bøndene bryr seg overhodet ikke om grunnen til at hunden gjør dette. Det som betyr noe for de, er at hunden er en god gjeter og at den skjøtter sine oppgaver. Hunden er et "arbeidsverktøy" som ikke skal vises fram til hvermann, og de trenger ikke å trenes på å kjøre trikk eller heis :-) Stamboken er fortsatt åpen, og av og til finner man "uoppdagede" individer som har mye å tilføre rasen. Ved å oppfylle bestemte kriterier blir også disse individene godkjent som rasehunder og blir stamtavleberettigede. Dette medfører at rasen enda er nær det opprinnelige, og rasens fremavlede trekk er sterke.

Men i vårt moderne samfunn har hunden andre oppgaver, og for oss er det viktig at "fremmedfrykten" er et resultat av at hunden ikke bryr seg (ignorering) og ikke bunner i redsel eller agressivitet. Men det er ikke alltid det mest ønskelige er det mest fremtredende. De aller, aller fleste Bergerne jeg har møtt er godt innenfor det man ønsker. Men det finnes dessverre unntak. Mitt råd til alle som skal kjøpe seg valp, er å hilse på foreldredyrene. Se på hele oppvekstmiljøet til valpen. Er man fornøyd, så kjøper man. Er man ikke, så venter man. Da har man det beste utgangspunktet.

Det er noe helt annet å se hunden live. Da ser du deres VIRKELIGE skjønnhet :hmm:

Helt enig!

Jo jeg bare lurte på en ting til. Hvordan er det med pelsstell og røyting (gjerne på både poil long og face rase det er vel en forskjell er det ikke?) Og det er jo et relativt stort spenn i høyden til disse pyrrene da, men hva er gjennomsnittet sånn ca. for face rase tisper? La til Silvia Trkman er jo relativt liten, og lille Ilse til Åsa T. var jo heller ikke veldig stor. Men jeg må si jeg likte den størrelsen ganske godt. Men er det foretrukket med hunder som er litt større? Hvilken høyde er "best?"

Face Rase; Pelsstell?????? Hva er det?

Det er et nokså stort spenn i høyde på Face Rasen: 40 - 52 (hannhund 54). Poil Long er noe lavere; 38-46 (hannhund + 2 cm). I tillegg tolereres det + 2 cm på meget typeriktige individer, så spranget blir stort. Som de fleste andre raser, så er noe midt imellom det mest ønskelige. Dersom man skal spekulere i størrelsene så tror jeg man er på feil vei! Dersom man har en hund som befinner seg på grensen, så parrer man med en som oppveier størrelsesforholdet. At det av og til blir født for små eller for store hunder, må man bare godta. Min eldste er 54 cm og yngstemann er 48 cm. Jeg synes begge har perfekt jobbehøyde. Minsten er muligens bittelitt raskere rundt treleggene i skogen, mens eldsten tar han på rett-strekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleeeeeder meg til å få sett rasen i "Live". Høres fantastisk ut.. Skikkelig turbohund :) . Jeg har trent Ag "halve dagen" i dag.. Dette er en sport for meg i alle fall. Elsker den. Lydighet vil jeg heller ikke se bort i fra :D .

Beskrivelsen du gir, høres i alle fall bra ut :P . Visst det ikke blir pyrre, så blir det eventuelt border collie eller aussie.. Men jeg tror pyrren passer meg bedre.. I alle fall etter beskrivelsen kanskje.. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Miljøtrening og sosialisering er MEGET viktig! Det er en hund som skal reagere lenge før sauene engang får tenkt tanken på å bli redd. Den er avlet for å reagere på lyder, og den er avlet for å se på fremmede som en mulig trussel for flokken. Den skal alltid være på alerten, for å varsle om andre farer som f.eks. rovdyr. Som jeg har nevnt tidligere; den jobber mye mer selvstendig enn BCene. Den kan føre flokken hjem UTEN at bonden overhodet er til stede. Den må selv finne trygge passeringspunkter over veier og elver, den må selv finne løsninger på problemene... -men nå tar jeg visst litt av her (Kunne fortsatt i det vide og brede om denne fantastiske rasen) :rolleyes:

En av rasens egenskaper er denne evnen til problemløsning. Rasen kobler derfor ting lett sammen. Om den opplever noe som truende, så trekker den gjerne egne koblinger. Dersom den har kjørt tog flere ganger og synes det er helt greit, så kan en enkeltepisode (f.eks. en koffert som faller ned fra en hylle) gjøre at den vegrer seg mot tog senere. Og den husker godt! For mange andre raser så veier antall positive opplevelser langt opp for enkeltepisoder av negativ karakter. Slik er det nødvendigvis ikke for Berger`n. Enkeltepisoder som fremkaller redsel huskes godt. Og iherdige forsøk på overtalelser gjør bare vondt værre. Den må av og til selv finne ut at ting ikke alltid henger sammen, og at ting som får den til å reagere i første omgang ikke alltid er noe å reagere på. Samtidig som den andre ganger kan være avhengig av en eier som sier :"Ta deg sammen. Dette får du ikke lov til å være redd for! Dette SKAL du." Denne balansegangen kan være vanskelig, iallefall dersom man ikke har noen man kan rådføre seg med som kjenner rasens egenheter. Derfor er også valg av oppdretter viktig.

Jeg vet ikke om dere skjønner hva jeg mener. Dette er vanskelig å forklare. Jeg anbefaler ingen å kjøpe rasen før de har truffet den. Dersom det finnes typiske førstegangs-hunder så er ikke Berger`n en av de! Men når det er sagt så må jeg jo tilføye... dersom rasen passer, så får du verdens aller beste og aller vakreste hund :console:

Det uthevede der hørtes jo ikke som et særlig gunstig rasetrekk. Er det slik å forstå at selv om man har gjort et særdeles godt miljøarbeide i ung alder med valpen, så vil den voksne hunden senere kunne bli skremt av noe og dermed huske det skremmende sterkere og bli mer preget av det enn hva andre gjeterhunder ville blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

*Tar opp igjen denne*

Det uthevede der hørtes jo ikke som et særlig gunstig rasetrekk. Er det slik å forstå at selv om man har gjort et særdeles godt miljøarbeide i ung alder med valpen, så vil den voksne hunden senere kunne bli skremt av noe og dermed huske det skremmende sterkere og bli mer preget av det enn hva andre gjeterhunder ville blitt?

interessant lesing. Ble fasinert jeg også, men lurer på det samme som Lone...

Nå kan ikke jeg sammenligne med andre gjeterhundraser ettersom jeg kun har hatt andre enn pyrre.

Men ja, de kan få "fobier" også i voksen alder, men dersom grunnlaget rundt miljøtrening/sosialisering er bra er faren mindre for at slikt akal oppstå.

En pyrre bruker lengre tid enn endel andre gjetere på å modnes mentalt, derfor er de også sårbare lengre.

Til dere som driver agility; det er ganske stor fare for at en FR vil havne i klasse stor....

La til Silvia er som tidligere nevnt født i et PL kull, der har hun antagelig også størrelsen fra.

Det er jo evnt noe å tenke på før man bestemmer seg.

Personlig synes jeg ikke det er gunstig med en stor hund på 44 cm, spes ikke når de ligger pinnene på 65 cm :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...