Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som vet litt om des pyrenees face rase?


siljestokka

Recommended Posts

hei!

Noen som vet om noen bra kenneler i sverige som har oppdrett av Pyrren. Altså berger des pyrenees face rase? Tror ikke det var oppdrett av rasen her i Norge. Jeg vurderer den rasen som neste hund og vil gjerne finne litt ut om den.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet at Nullet her inne har to og at de begge er fra Light my fire i Sverige. Det er visst også et kull under planlegging her i norge. De skal visst være reserverte, men alle individene jeg har møtt har vært åpne og omgjengelige (jeg har ikke møtt mange:P ).

Jeg forelår at du sender Nullet en PM ellers så håper jeg at hun svarer i denne tråden for jeg er fortsatt fascinert av den flotte rasen til tross for at jeg har slått de fra meg som hund nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er feil at det er ventet Face Rase kull i Norge.. Men i Sverige har du som sakt kennel Light my fire..

Nullet har en face rase derfra, og en fra Frankrike... En kennel har nettopp hatt kull på deres tispe som er ute hos forvert; Crofter Holding. Jeg kan kanskje hjelpe viss det er noe du lurer på...

Edit: Står mye om rasen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Jeg bare synser litt rundt jeg. Noen som har link til Light my fire? Eller eventuelle andre linker til andre oppdrettere så nerme Norge som mulig. Jeg har blitt helt fascinert av rasen.. Ser ut tul å være herlige skapninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å besøkte Åsa Thunqvist hos kennel Light my fire. Vi har bestemt oss for at det skal komme en liten pyrre tøtte i hus ,(om altfor lenge) og derfor spurte vi pent om vi kunne komme å titte og hilse på de fine hundene hennes. Flottere gjeng skal du lete lenge etter. Jeg ble dypt sjarmert, og de virker som utrolige hunder. De var kontaktsøkende, rolige inne, og spretne og viltre ute. Jeg har pratet med noen på det svenske Bergerforumet og fått litt info. Jeg kan spørre hun som sendt det om det er greit at jeg sender det til deg hvis du vil ha det selvfølgelig. Sjekk her: clubbergerdespyrenees.se (tror det ble riktig) der finner du masse info. Åsa T. sa de var litt "alt mulig hunder" som elsket å bli brukt.

Jeg kunne skrevet mye mer, men det ville bare vært gode ord. for jeg tror ikke jeg finner noen dårlige :)

EDIT: inne på CPB´s side er det en oppdretterliste for Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at jeg har 2 svarte gutter. Eldstsemann er 22 mnd og fra Light My Fire (http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=41802). Yngstemann er 1 år i dag! og kommer fra kennel Du Pic d`Espade i Frankrike (http://www.lesbergersdespyrenees.com/Eleveurs/Du%20Pic%20d%27Espade/Elevage%20du%20Pic%20d%27Espade.html).

Light My Fire og Crofter Holdings er de eneste kennelene i Sverige som har oppdrett av Face Rase. LMF har flere avlstisper. (Franskimporter og fra eget oppdrett). CH har 1 tispe som kommer fra LMF.

LMF holder til like nordøst for Gøteborg. Kennelen kan anbefales på det sterkeste! Oppdretter er 3 x instruktør trinn 2 (Ag + Lp + Bruks) og dommer i både Ag og utstilling. Hun legger meget stor vekt på mentalitet, samtidig som hun vil ha det pakket inn i et vakkert, rasetypisk ytre. Hun var den første som importerte den Pyreneiske gjeterhunden til Sverige for 20 år siden. Hun er et levende leksikon når det gjelder linjer, og hun vet det meste om det som foregår innen rasen. LMF skal forresten ha kenneltreff (20-års-jubileum) 5./6. april. Holdes i nærheten av Stockholm.

I Norge er vi medlemmer av Norsk Pyreneerhundklubb, og skal ha vår årlige rasespesial 11.mai på Finnskogen. Der kommer det flere FR. Sverige skal ha sin spesial 17. og 18. mai et stykke nord for Malmø. På disse stedene kan du treffe mange individer, dvs i Norge er det fortsatt bare 6 istykker da...men det kan jo hende vi får besøk av noen fra Sverige.

Ellers bor jeg på Østlandet, og skulle du ha mulighet, så må du gjerne komme å hilse på guttene mine! Send meg evt en PM.

Litt nysgjerrig her, men hvorfor face race? Hvorfor ikke poil long?

Fordi de er så mye finere, vel.... :) (he-he)

Kan si litt om forskjellen på FR og PL.

FR er høyere, mer kvadratisk. Pelsen er silkeaktig og krever null pelsstell! I standarden står det at den er mer sosial, åpen og noe mer "jordnær" enn langhårs-fetteren. (Men det finnes selvfølgelig unntak. Kjenner flere av PLene i Norge, og endel av de er ikke i nærheten av å kunne kalles usosiale.)

PL er lavere (går gjerne i Ag medium). Pelsen er mer som geiteragg og krever endel stell til den har "satt seg". Den er i større i antall og har derfor et bredere avlsgrunnlag. I Frankrike er det PL som er "mest tellende". Har vært på den årlige spesialen 2 ganger; noen få biter seg merke i den beste FRen, mens alle kommenterer den beste PLen.

Noe jeg har glemt?

Edit; Loke; Kan ikke skjønne at du har slått den fra deg!?!?! Riktignok synes jeg mine svarte er verdens vakreste(!) men harlekin er heller ikke stygt.... Tenk å ha ett Belgerkrapyl og ett Bergerkrapyl ! Tøøøøøffffft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuse takk for info...

jeg vil ha face rase på grunn av utseende rett og slett. Den andre varianten blir for mye hår. Sorry, jeg er kravstor. Dessuten så sier Nullet at dem er mer sosiale og jordnære.. + de har skjønnheten :) .. Tenker på rasen dag og natt nå.

Dette er vell også en rase som kan brukes i alt omtrent?

jeg vil gjerne prøve meg innfor gjeting, ag, utstilling og eventuelle andre ting. Føler denne rasen passer fint til det. Dessuten så synes jeg størrelsen er passelig :) . Hele rasen er perfekt!

EDIT:

Skal lete litt rundt. Si i fra visst slike avlstisper skal ha kull. Jeg er ikke så dreven innfor hundemiljøet, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal lete.

EDIT IGJEN

Jeg vil gjerne se bergerkrapylene dine, Nullet. Men det passer litt dårlig nå uansett. Vi får se senere :o . Kanskje i sommer en gang ? Har alltid drømt om å få sett pyrren i "live". De svarte krekene dine er så nydelige :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ha face rase på grunn av utseende rett og slett. Den andre varianten blir for mye hår. Sorry, jeg er kravstor. Dessuten så sier Nullet at dem er mer sosiale og jordnære.. + de har skjønnheten :) .. Tenker på rasen dag og natt nå.

Dette er vell også en rase som kan brukes i alt omtrent?

jeg vil gjerne prøve meg innfor gjeting, ag, utstilling og eventuelle andre ting. Føler denne rasen passer fint til det. Dessuten så synes jeg størrelsen er passelig ;) . Hele rasen er perfekt!

Fikk litt "gulp"-følelse når jeg leste den første setningen din... helt til jeg kom litt lengre ned; da ble jeg beroliget!

Ja, de egner seg til det meste. Jeg trener Lydighet, Agility, Bruks og Redning. Jeg har testet eldstemann i gjeting, men har ikke muligheter for å trene regelmessig på sau, så det har jeg lagt fra meg. Han er heltent, og dommeren mente han ville egne seg utmerket som alenehund på 300 sau og store områder.... Husk på at rasen i motsetning til BC er avlet for selvstendig gjeting. Den lar seg ikke styre på samme måten som en BC. Alt er mulig med trening, men førbarheten er ikke vektlagt i Franskmennenes avl. Hunden skal være tøff, og løse problemer på egenhånd. Den er kroppsgjeter og går tett innpå sauene, bruker ikke "eye" for å styre gjenstridige dyr, men tillates å si ifra med stemme og tenner.

Skal lete litt rundt. Si i fra visst slike avlstisper skal ha kull. Jeg er ikke så dreven innfor hundemiljøet, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal lete.

Light My Fire planlegger ett kull til sommeren! Fantastisk kombinasjon. (Svart + Harlekin). Det er mulig hun også setter valper på ei tispe som løper i september. Hannhund er ennå ikke bestemt. (Svart + ?) Ellers har hun en harlekin tispe ute på fòr, som også er "avls-klar", men regner med at hun venter med henne til neste år. Jeg har ikke problemer med å anbefale valp etter noen av disse tispene.

Jeg vil gjerne se bergerkrapylene dine, Nullet. Men det passer litt dårlig nå uansett. Vi får se senere ;) . Kanskje i sommer en gang ? Har alltid drømt om å få sett pyrren i "live". De svarte krekene dine er så nydelige ;)

Jeg tar all ros vedr mine hunder personlig! Og blir varm langt inn i sjelen! Bare si ifra når det passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg skrev et kjempelangt innlegg her, og det ser ut som at det har forsvunnet. Jaja kort forklart skulle jeg si at jeg har vært å besøkt kennel Light my fire, og at Åsa Thunqvist fortalte godt og grundig om rasens positive (og litt negative) sider. Hun viste utrolig kunnskap, og til neste år (eller året etter :rolleyes: ) skal vi kanskje få ei litta face rase tøtte, og det er ikke tvil om hvilken oppdretter vi/jeg vil velge. Hun hadde en flott gjeng pyrrer som sjarmert meg i senk. Titt innom Bergerforumet der kan du spørre og grave så mye du vil :)

Nullet: Er det noen link hvor det står litt mer om den norske rasespesialen? For den er jo obligatorisk for pyrre elskere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt "gulp"-følelse når jeg leste den første setningen din... helt til jeg kom litt lengre ned; da ble jeg beroliget!

Ja, de egner seg til det meste. Jeg trener Lydighet, Agility, Bruks og Redning. Jeg har testet eldstemann i gjeting, men har ikke muligheter for å trene regelmessig på sau, så det har jeg lagt fra meg. Han er heltent, og dommeren mente han ville egne seg utmerket som alenehund på 300 sau og store områder.... Husk på at rasen i motsetning til BC er avlet for selvstendig gjeting. Den lar seg ikke styre på samme måten som en BC. Alt er mulig med trening, men førbarheten er ikke vektlagt i Franskmennenes avl. Hunden skal være tøff, og løse problemer på egenhånd. Den er kroppsgjeter og går tett innpå sauene, bruker ikke "eye" for å styre gjenstridige dyr, men tillates å si ifra med stemme og tenner.

Light My Fire planlegger ett kull til sommeren! Fantastisk kombinasjon. (Svart + Harlekin). Det er mulig hun også setter valper på ei tispe som løper i september. Hannhund er ennå ikke bestemt. (Svart + ?) Ellers har hun en harlekin tispe ute på fòr, som også er "avls-klar", men regner med at hun venter med henne til neste år. Jeg har ikke problemer med å anbefale valp etter noen av disse tispene.

Jeg tar all ros vedr mine hunder personlig! Og blir varm langt inn i sjelen! Bare si ifra når det passer!

Neinei.. Hadde jo ikke valgt en slik rase for kosehud. Jeg vil ha en hund som kan brukes :) . Vi bor ganske landlig så bra løpemuligheter blir det. Jeg elsker å dra med meg bikkja mi ovralt. Så vi får se. Jeg er ute etter en aktiv hund som SKAL brukes. Å i med at jeg faktisk vil ha renraset denne gangen, så vil jeg jo ha et litt bra utseende og kombinasjon ;) . Trenger ingen utstillingschampion, men har alltid hatt lyst til å prøve å stille ut. Jeg vil bruke litt tid på å finne en bra rase.

Drømmesporten er agility og gjeting (Visst jeg får til det med gjeting da). Men jeg kombinerer gjerne andre sporter for moro skyld. Som for eksempel lydighet og bruks. Er ikke sikker på hva bruks er, men det er sikkert gøy. Alt må prøves ut ;)

Å så gøy at det skal være kull til sommeren da. Farge er forresten ikke så viktig. Men jeg liker de sorte ;) . Virker jo som om hun avler mye på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg skrev et kjempelangt innlegg her, og det ser ut som at det har forsvunnet. Jaja kort forklart skulle jeg si at jeg har vært å besøkt kennel Light my fire, og at Åsa Thunqvist fortalte godt og grundig om rasens positive (og litt negative) sider. Hun viste utrolig kunnskap, og til neste år (eller året etter :rolleyes: ) skal vi kanskje få ei litta face rase tøtte, og det er ikke tvil om hvilken oppdretter vi/jeg vil velge. Hun hadde en flott gjeng pyrrer som sjarmert meg i senk. Titt innom Bergerforumet der kan du spørre og grave så mye du vil :)

Nullet: Er det noen link hvor det står litt mer om den norske rasespesialen? For den er jo obligatorisk for pyrre elskere ;)

Teit med sånne innlegg som bare forsvinner.

Jeg er helt enig i hviken oppdretter som er mitt førstevalg også!! Hun er et funn.

Spennende med flere hunder til Norge.

Her ligger info om den norse rasespesialen.

http://www.nphk.org/Annonser/treffet'08.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit med sånne innlegg som bare forsvinner.

Jeg er helt enig i hviken oppdretter som er mitt førstevalg også! Hun er et funn.

Spennende med flere hunder til Norge.

Her ligger info om den norse rasespesialen.

http://www.nphk.org/Annonser/treffet'08.htm

Tusen takk!

Jo jeg bare lurte på to ting. Er det slik at hvis pyrren ikke får hodetrening/tur en dag at de går helt på veggen? For jeg har jo eksamener og slikt, så da kan det forekomme at en dag får de kun enten skogstur eller trening i hagen. Selvfølgelig tisseturer på 10 min ca. tre ganger daglig, og hodetrening/tur men ikke både lang skogstur og 1 ++ trening i hagen.

Daglig går jeg kanskje tur med Aysha i ca. 2 - 4 timer (kommer ann på vær, skoleslutt o.l men det er ihvertfall cirka 2 timer +. Alltid en løsslipp tur i skogen) Vi trener agility og lydighet i hagen hver dag i ca. 1-3 timer. Kurs og treff kommer i tillegg, men da blir det ofte litt kortere trening i hagen. Alle tidene er cirka tider. For ofte når hun er i skikkeig humør trener vi flere ganger daglig i flere økter. Jeg vet at en pyrre kan kreve mer en dette, og det er jeg helt klar for. Men hvor langt unna er en pyrre i aktivitetsnivå i forhold til de cirka tidene jeg har skrevet her?

Ikke meningen å kuppe tråden, men det blir bare dumt å starte en helt ny. Hvis det kom noe mening i det :)

EDIT: Æsj nå dobbeltposta jeg. Tenkte at noen sikkert hadde skrevet etter meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig går jeg kanskje tur med Aysha i ca. 2 - 4 timer (kommer ann på vær, skoleslutt o.l men det er ihvertfall cirka 2 timer +. Alltid en løsslipp tur i skogen) Vi trener agility og lydighet i hagen hver dag i ca. 1-3 timer. Kurs og treff kommer i tillegg, men da blir det ofte litt kortere trening i hagen. Alle tidene er cirka tider. For ofte når hun er i skikkeig humør trener vi flere ganger daglig i flere økter. Jeg vet at en pyrre kan kreve mer en dette, og det er jeg helt klar for. Men hvor langt unna er en pyrre i aktivitetsnivå i forhold til de cirka tidene jeg har skrevet her?

Hvis jeg oppsummerer her:

Daglig vil det da si at hunden får minimum 2 timers tur + løpe løs i skogen, og i tillegg minimum 1 time med lp eller ag trening?

Dette vil jeg tro, uansett rase, skulle holde! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg bare lurte på to ting. Er det slik at hvis pyrren ikke får hodetrening/tur en dag at de går helt på veggen? For jeg har jo eksamener og slikt, så da kan det forekomme at en dag får de kun enten skogstur eller trening i hagen. Selvfølgelig tisseturer på 10 min ca. tre ganger daglig, og hodetrening/tur men ikke både lang skogstur og 1 ++ trening i hagen.

Daglig går jeg kanskje tur med Aysha i ca. 2 - 4 timer (kommer ann på vær, skoleslutt o.l men det er ihvertfall cirka 2 timer +. Alltid en løsslipp tur i skogen) Vi trener agility og lydighet i hagen hver dag i ca. 1-3 timer. Kurs og treff kommer i tillegg, men da blir det ofte litt kortere trening i hagen. Alle tidene er cirka tider. For ofte når hun er i skikkeig humør trener vi flere ganger daglig i flere økter. Jeg vet at en pyrre kan kreve mer en dette, og det er jeg helt klar for. Men hvor langt unna er en pyrre i aktivitetsnivå i forhold til de cirka tidene jeg har skrevet her?

Er enig med Linepip; dette burde holde for de fleste hunder!

En gjennomsnittsdag for meg består av 2 x 30 min (ca) løpetur og 2-3 timer trening. (NB; har 2 hunder som jeg fordeler treningstiden på selv om eldstemann prioriteres). I tillegg har vi stor inngjerdet hage som hundene går inn og ut av som de vil. (Inkludert daglig flørting med naboens tispe på andre siden av gjerdet).

MEN jeg synes også det er viktig at hundene tåler en eller to rolige dager uten å spise opp veggene. Så innimellom trener vi på det også... men da øker jeg kanskje turene noe. Mine hunder takler det helt fint. Men når jeg starter treningen etter 2 dager i ro, så starter jeg ikke med øvelser hvor jeg ønsker lav intensitet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg oppsummerer her:

Daglig vil det da si at hunden får minimum 2 timers tur + løpe løs i skogen, og i tillegg minimum 1 time med lp eller ag trening?

Dette vil jeg tro, uansett rase, skulle holde! :P

Jeg formulerte meg kanskje litt feil :blush: Vi går til sammen tur i ca. 2 timer det er inkludert løsslipp i skogen.

Nullet: Det blir nok et par dager hist og her hvor jeg ikke har like mye tid som vanlig (som regel eksamen.) Så rolig trening det må jeg skrive opp.

Jeg føler meg skikkelig pyrre nerd for tiden. Har en liten bok som jeg nå har skrevet helt ut med viktige ting, og masse info. Herregud hunden kommer jo ikke før om lenge lenge :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg kanskje litt feil :blush: Vi går til sammen tur i ca. 2 timer det er inkludert løsslipp i skogen.

Nullet: Det blir nok et par dager hist og her hvor jeg ikke har like mye tid som vanlig (som regel eksamen.) Så rolig trening det må jeg skrive opp.

Jeg føler meg skikkelig pyrre nerd for tiden. Har en liten bok som jeg nå har skrevet helt ut med viktige ting, og masse info. Herregud hunden kommer jo ikke før om lenge lenge :blush:

Men en ting, ser du "bare" er 15 i profilen? Og du har hunder fra før av?! Tenker du videre med studie og det som er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit med sånne innlegg som bare forsvinner.

Jeg er helt enig i hviken oppdretter som er mitt førstevalg også! Hun er et funn.

Spennende med flere hunder til Norge.

Her ligger info om den norse rasespesialen.

http://www.nphk.org/Annonser/treffet'08.htm

Å så gøy. Hvor er Finnskogen turist og villmarkssenter?

EDIT: fant det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting, ser du "bare" er 15 i profilen? Og du har hunder fra før av?! Tenker du videre med studie og det som er?

Jeg har skilte foreldre. Hos pappa bor Oscar han er bare pappas hund. Jeg trener han litt og er med på kurs når jeg har tid/lyst, men i utgangspunktet er han bare pappas hund. Aysha er min hund. Pappa betaler utgifter, og han er i hovedsak eieren hennes (siden jeg er under 16.)Men jeg trener og konkurrerer med henne, og går turer. Hvis (det kan alltid komme noe i veien) jeg kjøper en pyrre så vil jeg alltid ha pappa i ryggen. Han vil være back up hvis det skjer noe med noen av hundene. Han kan ha dem under studietiden hvis det trengs, og mamma vil også gjerne hjelpe (men kun med Aysha.) Jeg skal studere i Norge.

Men nå må jeg ikke kuppe tråden til Silje S. :P

EDIT: Jeg tenker ikke på hunden før om 1-2 år. Så jeg har den tiden til å finne ut om jeg vil endre fremtidsplanene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skilte foreldre. Hos pappa bor Oscar han er bare pappas hund. Jeg trener han litt og er med på kurs når jeg har tid/lyst, men i utgangspunktet er han bare pappas hund. Aysha er min hund. Pappa betaler utgifter, og han er i hovedsak eieren hennes (siden jeg er under 16.)Men jeg trener og konkurrerer med henne, og går turer. Hvis (det kan alltid komme noe i veien) jeg kjøper en pyrre så vil jeg alltid ha pappa i ryggen. Han vil være back up hvis det skjer noe med noen av hundene. Han kan ha dem under studietiden hvis det trengs, og mamma vil også gjerne hjelpe (men kun med Aysha.) Jeg skal studere i Norge.

Men nå må jeg ikke kuppe tråden til Silje S. :P

EDIT: Jeg tenker ikke på hunden før om 1-2 år. Så jeg har den tiden til å finne ut om jeg vil endre fremtidsplanene mine.

Bare kupp i veg du :P . interessant å lese :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kupp i veg du :P . interessant å lese :P .

Okey :P Jeg har bare ett spørsmål til (foreløbig)

Jeg leste et sted at pyrren lett får fobier for ting. Er det riktig? Selvom man miljøtrener og sosialiserer kan de plutselig bestemme seg for at noe er farlig?

*spørre og grave*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at pyrren lett får fobier for ting. Er det riktig? Selvom man miljøtrener og sosialiserer kan de plutselig bestemme seg for at noe er farlig?

*spørre og grave*

Miljøtrening og sosialisering er MEGET viktig! Det er en hund som skal reagere lenge før sauene engang får tenkt tanken på å bli redd. Den er avlet for å reagere på lyder, og den er avlet for å se på fremmede som en mulig trussel for flokken. Den skal alltid være på alerten, for å varsle om andre farer som f.eks. rovdyr. Som jeg har nevnt tidligere; den jobber mye mer selvstendig enn BCene. Den kan føre flokken hjem UTEN at bonden overhodet er til stede. Den må selv finne trygge passeringspunkter over veier og elver, den må selv finne løsninger på problemene... -men nå tar jeg visst litt av her (Kunne fortsatt i det vide og brede om denne fantastiske rasen) :rolleyes:

En av rasens egenskaper er denne evnen til problemløsning. Rasen kobler derfor ting lett sammen. Om den opplever noe som truende, så trekker den gjerne egne koblinger. Dersom den har kjørt tog flere ganger og synes det er helt greit, så kan en enkeltepisode (f.eks. en koffert som faller ned fra en hylle) gjøre at den vegrer seg mot tog senere. Og den husker godt! For mange andre raser så veier antall positive opplevelser langt opp for enkeltepisoder av negativ karakter. Slik er det nødvendigvis ikke for Berger`n. Enkeltepisoder som fremkaller redsel huskes godt. Og iherdige forsøk på overtalelser gjør bare vondt værre. Den må av og til selv finne ut at ting ikke alltid henger sammen, og at ting som får den til å reagere i første omgang ikke alltid er noe å reagere på. Samtidig som den andre ganger kan være avhengig av en eier som sier :"Ta deg sammen. Dette får du ikke lov til å være redd for! Dette SKAL du." Denne balansegangen kan være vanskelig, iallefall dersom man ikke har noen man kan rådføre seg med som kjenner rasens egenheter. Derfor er også valg av oppdretter viktig.

Jeg vet ikke om dere skjønner hva jeg mener. Dette er vanskelig å forklare. Jeg anbefaler ingen å kjøpe rasen før de har truffet den. Dersom det finnes typiske førstegangs-hunder så er ikke Berger`n en av de! Men når det er sagt så må jeg jo tilføye... dersom rasen passer, så får du verdens aller beste og aller vakreste hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, får jo nok en gang fryktelig lyst på facerase av denne tråden *sukk* Men selv om Loke er et formidabelt maseauk når han er alenehund tror jeg allikevel at 2 stk energibomber blir for mye for tiden :) Vakreste, kuleste rasen.. *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempenyttig info nullet. Du skriver så bra om rasen, så jeg blir mer og mer engasjert og villig til å sette meg mer inn i ting jeg synes var uforståelig før. (hvis det ga noen mening :D) Jeg tror nok jeg er 99 % sikker på oppdretter, hvis Åsa Thunqvist "godtar" meg som eier. Hun var veldig hyggelig sist så det ser jo lyst ut.

Jeg skal dra på rasespesialen, og der kommer jeg til å løpe rundt med kamera og notisblokk ;) Det gleder jeg meg innmari til! Tror du det vil være en del pyrrer der? (både poil long og face rase, selvom det er face rase jeg ser på)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...