Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie


Kristiin

Recommended Posts

Noen som har noen bra å si om bc?

Lyst til og dele litt om hva dere bruker den til, hvordan lynnet er, hverdagen med en bc er, hvor mye dere trener med den vær dag? osv .. Veldig lyst til og anskaffe meg en i framtiden.

Jeg har passet 2bc enn del på hytta. De to er ganske forskjellige den ene er ganske stor og masse krøllete pels og den andre er liten og smidig .. :icon_confused: Elsker de hundene, leker og går tur hele dagene :ahappy:

Jeg er en person som elsker og bruke hunden! (agility osv .. )

Kan god være ute og leke med den i timesvis :drool:

Noe forskjell på laghåret og kort?

Noen som har lyst til og dele noen bilder, og hvordan hverdagen med en bc er?

Og det viktigste spørsmålet, vill dere annbefale en bc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar ett søk, så finner du veldig mange innlegg om bc og alt det du ønsker og ikke ønsker å vite om rasen.

ja, jeg søkte men fant ikke så mye interesankt egentlig .. Det kom opp så masse .. som eks "beste rase" "topp 5" osv ..

Men det er en ting til jeg lurer på. Finnes bc i blue merle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border colliar er heilt fantastiske. Du kan bruke dei til det du vil. Men oppdragelsen teller alt. Border collien lærer av deg og av alt du gjør. Husk det, er du hissig får du ein hissig hund er du rolig får du en rolig hund osv.. Eg bruker min til gjeting, lydighet og litt agillity. Lynnet er helt topp. Aldri bitt noen, aldri skadd noen, og hun er lydig, som dei fleste borderar. Går tur hver dag. Går ein lang, hu er ute aleina masse siden me bur ei plass med lite naboar.

Border Colliar må ha ei oppgava. Dei må ha ei meining med livet. Dei må ha ein jobb. Gjeting anbefales, dette er instinktet og uten gjeting av sau eller fe kan dei begynna å gjeta på bilar, andre dyr, kjæledyr osv.

Eg foretrekker langhåret. Dei røyter mindre enn korthåra og eg syns dei ser finare ut og.

Border colliar treng masse mosjon og kan vær ute heile dagen uten at dei blir leie å trøtte.

Anbefales bc, man du må ha masse tid for border colliar krever masse av deg.

Border colliar er kjempesmarte ikke minst, dei forstår uendlig mye, mye mer enn du trur.

Her er ett bilde av min bc Kaiza<3 vurderer valper på henne, viss du er interessert;)

Var ikke det peneste bilde jeg fant men det funker:)

post-3345-1206308119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg søkte men fant ikke så mye interesankt egentlig .. Det kom opp så masse .. som eks "beste rase" "topp 5" osv ..

Men det er en ting til jeg lurer på. Finnes bc i blue merle?

Det er en god del merle-fargede border collier. F.eks.: http://bordercollie.no/

INFO:

http://no.wikipedia.org/wiki/Border_collie

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=8

http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=H...p;h=d&id=48

Da burde man ha lesestoff for en liten stund.

Personlig kan jeg fortelle at innen rasen Border Collie finner man alt. Man finner hjernedøde/treige hunder som "aldri lærer", Lynraske hunder, stress, nervøsitet, stabilitet, hunder som snapper (biter mennesker i leggene), vimser, bjeffer, er aldes rolig og stille osv... osv... osv... Det jeg mener å si er at man må utforske linjene godt får man kjøper seg en BC. Det er hundrevis av "linjer" innen samme rase der man kan få like forskjellige hunder som forskjellene mellom en Chihuahua og Irsk Ulvehund...

Den borderen jeg har er en enkel hund. Hun er med på alt og er liten, sprek og nett. Hun er ganske stabil, men livredd for å få støt (hun har lært seg hva slags tepper som er statiske og lusker seg rundt dem), redd for støvsugere (bare synet, ikke lyden), skudd og smell. Altså en stabil hund i forhold til mennesker og dyr, men ikke i forhold til enkelte lyder (++). Typisk BC - alle har et eller annet rart for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg syns border collien er en super rase. Og hvordan hunden din blir er ganske mye opp til eieren vil jeg tro.

Om du har mulighet til det vil jeg anbefale deg å lese:

Border collie som er utgitt av landbruksforlaget. Denne er en av bøkene i Landbruksforlagets håndbok om hunderaser.

Denne boken syns jeg gir en grei oversikt om border collie; omtrent det meste du bør vite om rasen. I tillegg står det en del tips om hvordan man går frem når man skal kjøpe seg en border collie. Det er utrolig lett å få kjøpt seg border collier, og dem finnes jo billig i omtrent hvert eneste gatehjørne. Dersom man skal bruke en border collie i konkurranser og satse høyt, må man finne en valp man kan få registrert i NKK. Det står en del om det i den boka.

I tillegg finer man en del på denne nettsiden:

http://www.nsg.no/index.cfm?id=52247

Bare å klikke på de ulike temaene under gjeterhund, og under Lenker er det mye spennende. Kan være lurt og ta seg en titt på de ulike sidene til gjeterhundlagene. Der kan man finne en del info om border collien.

Lykke til med letingen. Jeg ser du bor i Trondheim, og om du er interessert kan du sikkert låne den boka jeg henviste til av meg.

Er selv i gang med å se på oppdrettere og finne en hund som jeg kan få registrert i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit at Basenji og Border Collie er to vidt forskjellige hunder, men lurer på korleis mosjonsbehovet deira er i forhold til kvarandre? M.a.o. er den eine meir krevande enn den andre?

Eg har jo basenji, og ho er skrudd litt feil sammen(viss dette ikkje berre er typisk for rasen)for jo lengre tura vi går jo meir gira blir frøkna :rolleyes: Vil det då bli en veldig stor overgang å aktivisere ein border collie(ja eg veit dei treng en "jobb")?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit at Basenji og Border Collie er to vidt forskjellige hunder, men lurer på korleis mosjonsbehovet deira er i forhold til kvarandre? M.a.o. er den eine meir krevande enn den andre?

Eg har jo basenji, og ho er skrudd litt feil sammen(viss dette ikkje berre er typisk for rasen)for jo lengre tura vi går jo meir gira blir frøkna :rolleyes: Vil det då bli en veldig stor overgang å aktivisere ein border collie(ja eg veit dei treng en "jobb")?

Aktivites nivået til en basenji er stor, men border collien sitt er meget stort.

Så, vis du har hatt kun en basenji kunne den ha hatt kun et stort akvitivets nivå, men siden du også har en border collie som et meget stort aktivitets nivå. Gjør det ikke noe at basenjien har det meget stort også .. Men det er sånn at de ikke trenger noen mer et stort (basenjien sover no godt om natta da når hann har styret meg bc ).. Kjønte du noen av det? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emm...syns du formulerte deg på en litt uforståelig måte så forstod ikkje så veldig mykje desverre :)

Viss du skreiv at "siden du også har en border collie" så har du misforstått for eg har berre ein basenji.

Kor på ein skala fra 1-20 ligg basenji og kor ligg ein border collie?(syns 1 til 10 blir for lite til å sjå forskjell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...